Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tunne sieniä yhtää, mutta onneksi kaikkkia sieniä voi syödä kunhan ne keittää :)

Vierailija
29.08.2017 |

Eli voin siis kerätä, mitä vain sieniä vaikka tunnekkaan niitä kunhan mä vaa keitän ne niin myrkyt haihtuu?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa joo.

Itse opettelisin valkoisen kärpässienen ainakin ja jättäisin sen metsään.

2/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei, ethän ole tosissaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia voi syödä. Joitakin vain kerran.

Vierailija
4/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisen kans

Vierailija
5/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan syöt ne keitokset itse etkä anna muille niin sitten on ihan ok.

Vierailija
6/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan saa keitellä ja vaihtaa veden muutamaan kertaan.

Vierailija
7/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpia sieniä tosiaan voi keitettyinä syödä kuolematta tai edes sairastumatta, mutta haluaako niitä kaikkia syödä? Maku ei välttämättä ole kovin herkullinen.

Vierailija
8/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavalakärpässieni on herkkua pienen ryöppäyksen jälkeen :3

Vierailija
9/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suippomyrkkyseitikki myös kerran syötävissä

Vierailija
10/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, just noin. Kaikkea voi ainakin maistaa...kerran.

Vierailija
11/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista kärpässientä keitettynä monta kertaa.

Vierailija
12/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et ole tosissasi. On sieniä, joista myrkky ei lähde keittämälläkään. Mene kirjakauppaan ja osta sienikirja. Kirjastosta et ehkä saa uusinta, sillä sitä ei ehkä siellä ole tai se on jatkuvasti menossa. Kannattaa hankkia uusin opas, koska siinä on tuorein tieto. Opettele vähitellen tuntemaan hyvät ruokasienet, esim. kantarelli, suppilovahvero, lampaankääpä, haaparousku jne. Hyvä on myös painaa mieleensä myrkkysienet, esim. kärpässienet, joita on monta eri lajia, ja seitikki. Hyvä olisi myös keskustella paikkakunnan metsien sienitarjonnan hyvin tuntevan ihmisen kanssa ja käydä hänen kanssaan muutaman kerran sienestämässä. 

Vierailija
13/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, osa sienistä on tappavan myrkyllisiä, vaikka keität päivän, myrkky ei häviä keittämällä.Huono provo. Mene sienikurssille. Aloitus on vastuuton, joku ap:n kaltainen voi uskoa, ja kuolla. Varsinainen myrkynkeittäjä olet.

Vierailija
14/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sortin uivelo ap oikein on? Jopa provoksi tavallisen tyhmä aloitus. No eipä silti, syksyisin suomen päivystyksissä on hengellään leikkiviä ja samalla munuaisensa tuhonneita torvia yhtä paljon kuin sieniä sateella. Sinne vaan jonon jatkeeksi... sienidosenttien sesonki olkoon lyhyt mutta sitäkin tuottoisampi.

Vierailija
15/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A Wink, AWink. Parhaat sienimetsät löytyy Porvoosta

Vierailija
16/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poimin lapsena sieniä paljon lähimetsistä. Meille kersoille oli annettu säännöksi, että saa ottaa vain ne joista tulee "maitoa". Se oli ihan kelpo nyrkkisääntö, vaikka tulikin poimittua vain rouskuja. Kantarelleja ja tatteja sai ottaa myös, kun ne oli niin helppo tunnistaa. Siinähän sitä jo olikin sienisaalista. Luulen, että menisin noilla samoilla ohjeilla, jos joskus sienimetsään tulisi lähdettyä.

Vierailija
17/19 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on niin mukavaa olla pienessä sienessä.

Vierailija
18/19 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sieniä joista ei poistu nämä myrkylliset aineet  keittämällkään, vaikka eivät ole tappavia, mutta voi tulla vatsaoireita

Vierailija
19/19 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimpia sieniä tosiaan voi keitettyinä syödä kuolematta tai edes sairastumatta, mutta haluaako niitä kaikkia syödä? Maku ei välttämättä ole kovin herkullinen.

Totta.

Itse olen saaristosta, tunnen kaikki Suomen sienet.

Turhaan sinä täällä neuvot näitä luonnostavieraantuneita, hysteerisiä kaupunkilaispelkureita.

Nämä luulee, että kun puraisee myrkkysientä, muuttuu vihreäksi,

alkaa huutaa: -Aargh! ja kaatuu kuolleena maahan, koska sarjakuvissakin käy niin.

Oikeasti sienten myrkky on Suomessa niin mietoa ja vähäistä, että kaikkia sieniä voi maistaa hitusen saamatta vatsanväänteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän