Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksikäyttäjä-isoveli saa lapsen

Vierailija
29.08.2017 |

Minua lapsuudessani hyväksikäyttänyt, joitakin vuosia minua vanhempi isoveljeni saa vaimonsa kanssa lapsen. Sain eilen tietää tästä äitimme kautta. Hyväksikäytöstä tietää äitimme sekä veljeni vaimo, joka ei tosin usko siihen, koska veljeni on aina kiistänyt tekonsa. En ole varma uskooko äitikään minua täysin, kyseessä on kuitenkin hänen oi niin täydellinen esikoisena. Lienee sanomattakin selvää etten ole missään tekemisissä kyseisen ihmishirviön kanssa.

Hirvittää tuon syntymättömän lapsen puolesta. Ja miten vajaa täytyy tuon naisenkin olla että tekee lapsen hyväksikäyttäjäksi syytetyn miehen kanssa? Vaikka ei asiaa uskoisikaan, kyllä jonkinlainen terve epäilys täytyy syyttömyyttä kohtaan olla.

Ahdistaa ihan uskomattoman paljon. Kerran hyväksikäyttäjä aina hyväksikäyttäjä?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olitte kun isoveljesi käytti sinua hyväkseen? Lähinnä mietin, että jos tuo on kovin nuorena tapahtunut myös hänen osaltaan, niin onhan se mahdollista että aikuinen toimii sitten jo eri tavalla.

Minä olin 9, veljeni 13. Eli ei ihan rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta lähellä kuitenkin. Olin vielä tuolloin ns. lapsenpyöreä, ekat kuukautisetkin tuli vasta 12-vuotiaana.

-AP

Anteeksi nyt, mutta miten lapsenpyöreytesi tähän liittyy? En halua vähätellä asiaa, mutta kuulostaa vähän siltä, ettei olla oikein ymmärretty mitä ollaan tekemässä. Usein lapset kokeilevat seksuaalisuuteen liittyviä tekoja, ymmärtämättä kuitenkaan mitä oikeasti on tekemässä. Voisiko siitä olla tässä kysymys?

Lapsenpyöreydellä tarkoitin sitä että minulle ei vielä ollut kehittynyt naisellisia muotoja, joten veljeäni kiinnosti ihan lapsen näköinen siskonsa. Tietenkään aikainen teiniytyminen ei olisi ollut mikään lieventävä asiahaara. Eli pelkään veljeni olevan pedofiili.

-AP

En usko että pedofiili, seksuaalinen kehitys vaan häiriintynyt.

Vierailija
42/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. lääkärileikit on toki tavallisia sisarusten kesken mutta tuossa ikäero on isohko ja sisko oli vastentahtoisesti mukana. Lapsi ei kuitenkaan voi olla pedofiili, eikä 13 v ole rikosoikeudellisesti vastuussa vaikka hyväksikäyttöä tuossa tapahtuikin. Ilmeisesti veli oli myöhemmin kiinnostunut omanikäisistään? En siis ehkä pelkäisi että hän omaan tyttäreen koskisi mutta muuten kyllä kuulostaa vastenmieliseltä ihmiseltä.

Oliko veljellä murrosikä tuolloin alkamassa? siihen ikään voi tosiaan liittyä yliseksualisoitumista mutta siskoon kajoaminen oli silti täydellisen väärin. Olettaisin että veli on muutenkin kohdellut siskoaan ikävästi koko ikänsä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kokemastasi, ihan ymmärrettävästi tilanne ahdistaa sinua. Olitteko minkä ikäisiä, kun hyväksikäyttö tapahtui? Olitteko molemmat lapsia? Jos, niin voi olla ettei veljelläsi ole aikuisena taipumusta hyväksikäyttöön, vaan kyse on ollut "lääkärileikeistä" enemmänkin veljesi näkökulmasta. Se ei tarkoita, että tämä olisi ollut hyväksyttävää tai vähennä millään tapaa sinun kokemusta veljestäsi! Jos kyse on sinun näkäkulmasta ollut hyväksikäytöstä, niin tunteesi ja ajatuksesi ovat täysin hyväksyttäviä. Kirjoitin tämän vain siksi, että tuollaisessa tilanteessa veljesi ei välttämättä ole pedofiili. Eri asia jos hän on ollut jo teini/lähes teini.

Varsinaisesti sinä et asialle mitään mahda, jos veli ei ole ollut rikosoikeudellisessa vastuussa hyväksikäytön tapahtuessa. Silloin voit olla vain valppaana tätinä. Jos veli on ollut yli 15v, niin saatat vielä voida tehdä rikosilmoituksen asiasta.

Hyväksikäyttö tapahtui monen monta kertaa, esimerkkeinä mm. erektiossa olevan sukuelimen esittely ja estely jos yritin lähteä tilanteesta, vaatteet päällä sukuyhteyden simuloiminen samalla pitäen minusta kiinni jne. Aina sanoin "älä" ja pyysin lopettamaan. Varsinaista penetraatiota ei onneksi kuitenkaan koskaan ollut. Seksuaalisen väkivallan lisäksi oli paljon fyysistä ja emotionaalista väkivaltaa, niin kauan kun saman katon alla asuttiin.

Tahtoisin olla tuo valpas täti, mutta oman mielenterveyteni takia en tahdo olla veljen kanssa tekemisissä.

-AP

Hyi! Onkohan sunkin veljees hyväksikäytetty kun on ollut tuollainen?!? Oliko perheessä jotain? Väkivaltaa tms.?

Mun veli ei ainakaan ollut hyväksikäytetty, eikä perheessämme ollut väkivaltaa. Olen asiaa miettinyt paljon, enkä tiedä mistä tuo käytös tuli. Mielestäni olimme ihan tavallinen perhe. Mulla on kaksi muuta veljeä, jotka on ihan normaaleja. Välit heihin hyvät ja läheiset. Isoveljen kanssa en halua olla missään tekemisissä. On luonteeltaan ihan täys narsisti, sai kaiken mitä halusi. Jos ei saanut niin kävi väkivaltaiseksi, hajotti paikkoja ym. Tietää ja osaa kaiken muita paremmin. Jopa synnytyksen tämä veli tietää synnyttäjää paremmin. Tämä hyväksikäyttökin painettiin villasella kun sen lopulta sain vanhemmille kerrottua. Pahin hyväksikäyttö loppui, mutta sellaista vihjailua oli edelleen. Pieni pelko kulki mukana aina siihen kun muutin kotoa. Kaksin en halunnut veljeni kanssa jäädä.

t: viestin 43 kirjoittanut, vastaavanlaisen hyväksikäytön uhriksi joutunut pikkusisko

Vierailija
44/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vain kateellinen veljen onnellisesta parisuhteesta ja tulevasta vauvasta. Itselläsi ei ole onnea ollut näissä asioissa? Jätä veljesi rauhaan. En yhtään ihmettele hänen aggressiivista reagointiaankaan, kun menet uhittelemaan vanhoilla asioilla, joita tehdessään hän oli lapsi eikä rikosoikeudellisessa vastuussa. Vai tapahtuiko edes mitään? Satuilijoitakin löytyy, joten en uskoisi mitään yksilöpuolisesti esitettyä syytöstä tällä palstalla.

Vierailija
45/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea kirjoitus sisarusten välisestä hyväksikäytöstä: http://traumajadissosiaatio.fi/sisarustenvalinen-hyvaksikaytto/

Vierailija
46/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kokemastasi, ihan ymmärrettävästi tilanne ahdistaa sinua. Olitteko minkä ikäisiä, kun hyväksikäyttö tapahtui? Olitteko molemmat lapsia? Jos, niin voi olla ettei veljelläsi ole aikuisena taipumusta hyväksikäyttöön, vaan kyse on ollut "lääkärileikeistä" enemmänkin veljesi näkökulmasta. Se ei tarkoita, että tämä olisi ollut hyväksyttävää tai vähennä millään tapaa sinun kokemusta veljestäsi! Jos kyse on sinun näkäkulmasta ollut hyväksikäytöstä, niin tunteesi ja ajatuksesi ovat täysin hyväksyttäviä. Kirjoitin tämän vain siksi, että tuollaisessa tilanteessa veljesi ei välttämättä ole pedofiili. Eri asia jos hän on ollut jo teini/lähes teini.

Varsinaisesti sinä et asialle mitään mahda, jos veli ei ole ollut rikosoikeudellisessa vastuussa hyväksikäytön tapahtuessa. Silloin voit olla vain valppaana tätinä. Jos veli on ollut yli 15v, niin saatat vielä voida tehdä rikosilmoituksen asiasta.

Hyväksikäyttö tapahtui monen monta kertaa, esimerkkeinä mm. erektiossa olevan sukuelimen esittely ja estely jos yritin lähteä tilanteesta, vaatteet päällä sukuyhteyden simuloiminen samalla pitäen minusta kiinni jne. Aina sanoin "älä" ja pyysin lopettamaan. Varsinaista penetraatiota ei onneksi kuitenkaan koskaan ollut. Seksuaalisen väkivallan lisäksi oli paljon fyysistä ja emotionaalista väkivaltaa, niin kauan kun saman katon alla asuttiin.

Tahtoisin olla tuo valpas täti, mutta oman mielenterveyteni takia en tahdo olla veljen kanssa tekemisissä.

-AP

Hyi! Onkohan sunkin veljees hyväksikäytetty kun on ollut tuollainen?!? Oliko perheessä jotain? Väkivaltaa tms.?

Mun veli ei ainakaan ollut hyväksikäytetty, eikä perheessämme ollut väkivaltaa. Olen asiaa miettinyt paljon, enkä tiedä mistä tuo käytös tuli. Mielestäni olimme ihan tavallinen perhe. Mulla on kaksi muuta veljeä, jotka on ihan normaaleja. Välit heihin hyvät ja läheiset. Isoveljen kanssa en halua olla missään tekemisissä. On luonteeltaan ihan täys narsisti, sai kaiken mitä halusi. Jos ei saanut niin kävi väkivaltaiseksi, hajotti paikkoja ym. Tietää ja osaa kaiken muita paremmin. Jopa synnytyksen tämä veli tietää synnyttäjää paremmin. Tämä hyväksikäyttökin painettiin villasella kun sen lopulta sain vanhemmille kerrottua. Pahin hyväksikäyttö loppui, mutta sellaista vihjailua oli edelleen. Pieni pelko kulki mukana aina siihen kun muutin kotoa. Kaksin en halunnut veljeni kanssa jäädä.

t: viestin 43 kirjoittanut, vastaavanlaisen hyväksikäytön uhriksi joutunut pikkusisko

Hyytävää luettavaa, tämä on on melkeinpä identtinen oman kokemukseni kanssa.

Äitini joskus tokaisi, että päätyivät isäni kanssa toisen lapsen (eli minun) hankintaan, koska isoveli alkoi "kasvamaan kieroon", sai ainoana lapsena sukulaisilta määrättömästi lahjoja ja huomiota joka ilmeisesti jo niin nuorella iällä vaikutti veljen egoon?

-AP

Vierailija
47/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei veli vielä ollutkaan oikeustoimikelpoinen, niin lastensuojelujuttu siitä olisi tullut joka tapauksessa.

Tämä on jälkiviisautta, mutta kunpa sinulla olisi ollut rohkeutta ja järkeä kertoa jo lapsena tapahtumista jollekin luotettavalle ihmiselle, joka olisi vienyt asiaa eteenpäin. Valitettavasti äidit ovat monesti liian sokeita poikiensa tekojen suhteen.

Vierailija
48/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ennakoiva lasu itsestäsi, koska saatat alkaa elää traumaa oman lapsesi synnyttyä ja tehdä hänelle pahaa. Niin kutsuttua trauma reliving.

Mielestäni sinun ei kannata ikinä hankkia lapsia!

Vierailija
49/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua hyväksikäytti veli lapsena. Olimme molemmat lapsia. Uskon, että hän ei ymmärtänyt, mitä teki. Olen anteeksiantanut, mutta en unohtanut. En näkisi tarpeelliseksi kertoa veljen puolisolle asiasta, enkä näe syytä, miksi ei voisi perhettä perustaa.

Onko veljesi kuitenkin itse pyytänyt anteeksi tekoaan? Anteeksi pystyisin minäkin antamaan, jos sitä pyydettäisiin. Sen sijaan sain vain haukkuja ja valehtelua, kun vuosien märehtimisen jälkeen päätin hyväksikäytöstä kertoa äidille.

tämä on just se törkeä, ei yritetäkään sovittaa ja helpottaa uhrin elämää vaan jatketaan tavallaan samaa valehtelulla

Vierailija
50/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ennakoiva lasu itsestäsi, koska saatat alkaa elää traumaa oman lapsesi synnyttyä ja tehdä hänelle pahaa. Niin kutsuttua trauma reliving.

Mielestäni sinun ei kannata ikinä hankkia lapsia!

mielestäni ei sinun tarvitse alkaa syyllistyä veljesi rikoksista. ihmisen käyttäytymistä ennustaa parhaiten se miten on menneisyydessä käyttäytynyt ja veljesi on jo syyllistynyt rikokseen kun taas sinä et. lasu veljestäsi ei ole edes ennakoivaa

Vierailija
51/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvauksesi perusteella veljesi toki kiusasi sinua ja vastaavaa on tehnyt monet muutkin esimurrosikäiset pojat. Niin toisilleen kuin tytöille sekä varmasti sisaruksilleen. En olisi tuosta vielä huolissaan, että veljesi vahingoittaisi aikuisena omaa lastaan. Koittaisit päästä eteenpäin? Tai puhuisit veljesi kanssa ja kerrot, että nämä tapahtumat painavat sinua edelleen?

Sen ainoan kerran kun yritin tästä hänelle puhua, sain kuulla olevani hullu satuilija, uhkasi vielä oikeusjutullakin mukamas kunnianloukkauksena ellen peru sanomaani.

Näin jälkeenpäin ajateltuna tämä oli häneltä nurkkaanajetun narsistin reaktio, mutta silloin pelästyin ja jätin asian sikseen. En tiedä miten ratkaisisin asian, olen kyllä yrittänyt päästä asian yli, myös ammattiauttajan kanssa. Tuntuu että ainoa varma keino olla kuulematta veljeni olemassaolosta mitään on katkaista kaikki suhteet perheeseeni. Tätä en haluaisi tehdä, mutta nämä asiat ovat niin yhteenkietoutuneita.

-AP

Voithan kysyä raiskauskriisikeskuksen juristilta neuvoa

Insestin uhrin asema on vaikea kun ei ole todisteita ja todistajat voivat kieltää asian tai olla rikoksentekijän puolella.Onko niin että jos puhuu totta mutta ei pysty todistamaan väitettään todeksi niin toinen voi syyttää kunnianloukkauksesta? Moni varmaan päätyy vain laittamaan välit poikki koska ei muutakaan voi. Mitä jos  veljesi puhuisi humalassa sivu suunsa ja nauhoittaisit keskustelun ? paitsi ettet halua olla hänen kanssaan tekemisissä.Onko sinulla ketään liittolaista perhe- tai tuttavapiirissö?

Vierailija
52/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa lisää niitä miestenne nimiä joille olette sukulaisuusuhteessakin hyväksikäytettäviä nukkeja! Että ette opi kyllä mistään. Miehet eivät kunnioita minkään vertaa yhtäkään naista. Herätkää sieltä tunteistanne. Älykääpiöt.

sinä et ehkä kunnioita

Vierailija
53/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olisin tullut sanomaan eli rikosilmoitus. Oliko tuo jatkuvaa vai kertaluontoinen?

luulen että nykyisessäkin laissa on se ongelma että vaikka toisen seksuaalisuutta vakavasti särjetty niin rikos vanhenee kymmenen vuotta täysi-ikäistymisen jälkeen.Jos vanhemmasta asiasta vanhan lain aikana tapahtuneesta olisi kyse niin vielä lyhyempi vanhenemisaika.

Vierailija
54/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Minulle teki samantyylistä samanikäinen kaverini, kun olimme 6v-10v. Traumat jäi, enkä ole koskaan kertonut tästä kenellekään. Nämä kommentoijat jotka käskevät vaan unohtamaan ja siirtymään elämässä eteenpäin ovat syvältä. Eivät voi koskaan tietää millaista on joutua puolustuskyvyttömänä lapsena tuollaisen kohteeksi.

Vierailija
55/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki olettaa, että ihminen on aikuisena samanlainen kuin lapsena???

Minä olin lapsena kiusaaja, kiusaaminen kohdistui pariin naapurinlapseen. Nykyään, 20 vuotta myöhemmin, minusta tuntuu tosi pahalta jos jotakuta syrjitään tms. Syy: kasvoin aikuiseksi. 

Vierailija
56/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Ennakollinen ls-ilmoitus.

Vierailija
57/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä veljeä itseäänkin hävettää tuo miten on toiminut lapsena, jos on kuitenkin ihan normaali seksuaalisuudeltaan nykyään eikä tee toisille tahallaan pahaa...

Vierailija
58/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis koska tuo sitten loppui?

Loppui ennen esiteini-ikääni, veli oli tuolloin jo hakeutunut teinien ryyppyporukoihin jolloin hänellä alkoi olla tyttöystäviä jne.

-AP

Siis mikä on esi- teini? 12- vee?

Vierailija
59/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvauksesi perusteella veljesi toki kiusasi sinua ja vastaavaa on tehnyt monet muutkin esimurrosikäiset pojat. Niin toisilleen kuin tytöille sekä varmasti sisaruksilleen. En olisi tuosta vielä huolissaan, että veljesi vahingoittaisi aikuisena omaa lastaan. Koittaisit päästä eteenpäin? Tai puhuisit veljesi kanssa ja kerrot, että nämä tapahtumat painavat sinua edelleen?

Ei hyvänen aika, tuollainen ei todellakaan ole yleistä tai normaalia "kiusaamista".

Vierailija
60/87 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olitte kun isoveljesi käytti sinua hyväkseen? Lähinnä mietin, että jos tuo on kovin nuorena tapahtunut myös hänen osaltaan, niin onhan se mahdollista että aikuinen toimii sitten jo eri tavalla.

Minä olin 9, veljeni 13. Eli ei ihan rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta lähellä kuitenkin. Olin vielä tuolloin ns. lapsenpyöreä, ekat kuukautisetkin tuli vasta 12-vuotiaana.

-AP

Anteeksi nyt, mutta miten lapsenpyöreytesi tähän liittyy? En halua vähätellä asiaa, mutta kuulostaa vähän siltä, ettei olla oikein ymmärretty mitä ollaan tekemässä. Usein lapset kokeilevat seksuaalisuuteen liittyviä tekoja, ymmärtämättä kuitenkaan mitä oikeasti on tekemässä. Voisiko siitä olla tässä kysymys?

Lapsenpyöreydellä tarkoitin sitä että minulle ei vielä ollut kehittynyt naisellisia muotoja, joten veljeäni kiinnosti ihan lapsen näköinen siskonsa. Tietenkään aikainen teiniytyminen ei olisi ollut mikään lieventävä asiahaara. Eli pelkään veljeni olevan pedofiili.

-AP

No eikö ole ihan normaalia että omanikäiset kiinnostaa myös seksuaalisesssa mielessä? Minusta siinä ei ole mitään outoa.