Pyykinpesuni ihmetyttää
Muutama tuttavani moittii kun pesen aina pyykkini 50 asteessa ja käytän tuoksuvia pesuaineita.
Itse tykkään, että pyykki oikeasti puhdistuu ja siinä on vähän tuoksua (en laita desitolkulla pesuainetta enkä käytä hajuvesiäkään).
Heistä pyykki puhdistuu 30/40 asteessa. Itsestäni noin alhaisessa pesty tuntuu edelleen rasvaiselle ja haiseekin ihan kuolleelle iholle.
Kommentit (21)
Itse pesen aina 60 asteessa. 50 asteen ohjelmaa ei oo koneessank vaihtoehtonakaan..
Jaa. Minusta 50 astetta on liian vähän liinavaatteille ja pyyhkeille. Ja alushousuille.
Kyllä normaali vaatepyykki puhdistuu 40asteessa, lakanat ja pyyhkeet, siivousliinat yms vaatii sen 60 astetta.
Hiki lähtee vasta 60°c ja ehdottomasti hajuusteettomalla pesuaineella.
Myäs hajusteettomat saippuat yms ja tuoksuksi sitten pullosta jotain itse valitsemaani tuoksua.
Itsekin pesen normipyykin 50asteessa,lakanat ja pyyhkeet saatan pestä 90asteessakin. Mies pesi pyyhkeensäkin 30-40 asteessa ennen yhteenmuuttoa ja kyllä ne haisikin.. Tykkään myös pestä hajustettua pyykkiä,mutta liika hajuste ottaa henkeen. Teen niin että laitan puolet hajustamatonta pesuainetta ja puolet Arielia.
Hmmm pitää siirtyä seuraavaksi 60 asteeseen. Lakanat ja pyyhkeet pesen 90 koska niitä käyttävät vieraatkin :)
Miksi sen pyykin pitäisi haista jollekin. Mielestäni puhdas pyykki on täysin hajuton.
Mä pesen ihan kaiken minkä voi 60-asteessa. Lakanat ja pyyhkeet 90-asteessa.
Ja hajusteellisia pesuaineita en käytä. En astianpesukoneessa tai muutenkaan.
Sitä oma nenä turtuu. Se mikä sinusta tuoksuu sopivasti on minulle melkoinen löyhkä.
Enkä ole mitenkään hajusteherkkä. En vain tajua, miksi vaatteiden pitäisi tuoksua jollekin?
Mistä olet löytänyt pesukoneen, jossa voit valita vielä jonkun muun lämmön kuin 20,30,40,60 tai 90?
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen ihan kaiken minkä voi 60-asteessa. Lakanat ja pyyhkeet 90-asteessa.
Ja hajusteellisia pesuaineita en käytä. En astianpesukoneessa tai muutenkaan.
Sitä oma nenä turtuu. Se mikä sinusta tuoksuu sopivasti on minulle melkoinen löyhkä.
Enkä ole mitenkään hajusteherkkä. En vain tajua, miksi vaatteiden pitäisi tuoksua jollekin?
Minäkin olen ihmetellyt, miksi kukaan tuoksujen ystävä haluaa haista siivousaineelle? Eikö ennemmin parfyymille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pyykin pitäisi haista jollekin. Mielestäni puhdas pyykki on täysin hajuton.
Koska minä nyt satun vain rakastamaan pyykinpesuaineen tuoksua. Olen ollut sellainen jo 32 vuotta. Yksikään hajuvesi ei tuoksu samalle, joten niitä en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet löytänyt pesukoneen, jossa voit valita vielä jonkun muun lämmön kuin 20,30,40,60 tai 90?
Upo maxi 5 09
Ja jotkut huuhteluaineet haisee ihan oksennukselle. Itse ostin Serton pehmeä-huuhteluainetta ja kun vaatteet olivat kuivuneet niin järkyttävä oksennuksen lemu niissä. Mietin, että mitenköhän pahalta ne vaatteet on muiden nenään haissut. Seuraavan lerran kun pesin nämä samat pyykit etikan kanssa tuo karmea haju lähti niistä onneksi pois.
Enää koskaan en osta ainakaan tuota hajustettua huuhteluainetta kun se jo omaankin nenään haisi niin karmealta.
Hajustamattomat pesuaineet haisee sille pesuaineelle, ja se on mielestäni paha haju. Onko olemassa sellaista mikä ei tosiaan haise yhtään millekään?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joku reilu kymmenen vuotta vanha Rosenlew-pesukone, jossa ei ole 20 eikä 90 asteen ohjelmia, mutta 50 ja 95 löytyy. En ole tosin tainnut ikinä käyttää kumpaakaan niistä. Koneessa on myös käsinpesuohjelma, joka on minusta huvittava. Miten kone pesee käsin?
Pesen 60 asteessa sen mikä kestää korkeampia lämpötiloja. Liinavaatteita ja pyyhkeitä satunnaisesti myös 90 asteessa. Aika paljon arkivaatteita pitää kuitenkin pestä 40 asteessa. Käytän hajustamattomia pesuaineita, paitsi tummalle pyykille Serton miedosti hajustettua pyykinpesunestettä. Huuhteluaineen asemesta käytän yleensä etikkaa. Omistan myös hajusteellisen huuhteluaineen ja käytän sitä silloin jos tuntuu että haluan pyykkiin tuoksua. Kuivaan pyykit joko ulkona tai kuivausrummussa.
Pesen lähes kaiken pyykin 60 asteessa, vain jotain herkempiä materiaaleja sen alle. Lähes kaikki kestää pestä 60 vaikka ohjeessa lukisi matalempi. Matalempi lämpötila ei puhdista vaatettta oikeasti kokonaan ja jäävä lika kuluttaa vaatteen nopeammin.
Miten se tapahtuu että nenä turtuu huuhteluaineen tuoksuun ja käytän sitä huomaamattani enemmän? Laitan sitä koneeseen pienellä mittalusikalla, kasvaako se itsestään vai miten?
Mun mielestä 50 astettakin on liian vähän. Suurimman osan pyykeistäni pesen 60 asteessa ja pyyhkeet ja petivaatteet 90 asteessa. Huuhteluaineena käytän joko hajusteetontta tai etikkaa. Pyyhkeissä en käytä ollenkaan huuhteluainetta.
Ainoastaan rintsikat, suukkahousut + muut herkemmät materiaalit pesen hienopesuaineella neljässäkympissä.