Eläkkeellä halutaan nyt matkustaa, ei kerryttää perintöä
Jep ei ne jutut ahneista suurista ikäluokista ole keksittyjä..
Nykyeläkeläiset eivät kasvata perintöä jälkeläisilleen, vaan käyttävät rahansa mieluummin omaan hyvinvointiinsa ja matkustamiseen.
Näin kertoo matkayhtiö Tjäreborgin viimeisin asiakaskysely. Suuri osa siihen vastanneista yli 55-vuotiasta kertoi matkustavansa tai aikovansa matkustaa eläkepäivinään enemmän. Yli 90 prosenttia kertoi myös panostavansa matkustamiseen ja omaan hyvinvointiinsa sen sijaan, että säästäisi omaisuuttaan lapsille ja lapsenlapsille.
Eläkkeellä halutaan kyselyn mukaan tehdä useampia lomamatkoja ja nauttia pidemmistä ajanjaksoista ulkomailla. Vain kuusi prosenttia vastaajista uskoi asuvansa eläkepäivinään ulkomailla.
Vastaajat uskovat taloudellisen tilanteensa pysyvän vakaana eläkkeellä. Puolet yli 55-vuotiaista suomalaisista on säästänyt eläkepäiviä varten, jotta matkustamiseen ja hyvinvointiin olisi enemmän rahaa käytettävänä. Noin 40 prosenttia käyttää ainoastaan kuukausieläkettä lomamatkoihin ja yhdeksän prosenttia harkitsee omaisuuden myymistä matkaunelmiensa toteuttamista varten.
Matkoilla yli 55-vuotiaat valitsevat mieluusti aikuisille suunnatun hotellin, ja he toivoivat majapaikaltaan sekä hyvinvointipalveluja että hyvää ruokaa.
Eläkeläisten matkoja käsittelevään asiakaskyselyyn vastasi 2 489 yli 55-vuotiasta asiakaspaneeliin kuuluvaa henkilöä. Paneeliin voi ilmoittautua, vaikkei olisikaan matkustanut Tjäreborgilla.
Kommentit (55)
Perintö on se mitää jää kun on kuollut. Sitä ennen saa kuluttaa niin paljon kun haluu ja nauttia elämästä. Sit on näitä jotka ihan oikeesti paheksuvat kun omat vanhemmat matkustele eikä laita sitä rahaa säästöön ( eli jätä perinnöksi). En voi käsittää. Olisitteko ihan oikeesti onnellisempia kun vanhemmat ei olis elänyt elämäänsä vaan kaiken säästänyt teille. Alkakaa toki itse jo nyt sit säästämään lapsillenne, älkääkä matkustelko ikinä.
Pah! Olen 56-v ja omille vanhemmilleni olen sanonut, että kuluttakaa, nauttikaa, kun vielä voitte. Mitään en odota enkä tarvitse. Omat lapsemme olemme kasvattaneet ja kouluttaneet ja sen myötä tienaavat nyt n. 5000€ kuussa, on se kumma jos eivät hekin ilman perintöjä pärjää. (Tosin he aika paljon tulevat perimään, emme millään ehdi kaikkea kuluttaa :). Puolisot on suljettu pois testamentilla, toki he yhdessä voivat käyttää niin paljon kuin haluavat, mutta eron sattuessa omaisuus ei lähde mukaan)
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä on tullut nähtyä, että suuri ikäluokka myy metsät ja tontit, jotka ovat perineet omilta vanhemmiltaan - sodan kokeneilta sukupolvilta.
Suuret ikäluokat ovat itsekäs sukupolvi, muista viis.
Ainakin niiden eläkeläisten, joilla on noin ajattelevia aikuisia lapsia, on aihettakin tuhlata omaisuutensa mahdollisimman tarkoin.
Ööh... Siis suurin osahan käyttää vain "juoksevia tuloja" matkoihinsa. Harva myy omaisuuttaan matkojen vuoksi. Itse tunnen paljon matkustelevia eläkeläisiä ja yksikään ei myisi yhtään ainoaa osaketta tai asuntoa tai mökkiä tai mitään tehdäkseen matkoja. Matkustavat, koska on varaa eläkkeistä ja muista tuloista. Itseasiassa pääomatulotkin sijoittavat tai säästävät, matkat maksetaan eläkkeestä. Iäkkäät on pihejä peruselämässään ja eläkkeet on monilla hyvät, joten mikäs siinä on välillä reissata. Voi ottaa edulliseen aikaan lähtöjä, ei ole työrajoitteita. Omatkin vanhemmat napsii nykyään halpoja äkkilähtöjä hyviin hotelleihin, kun aina pystyy lähtemään ex tempore. Eläkkeet yhteensä nettona 4000, peruskulut 1500-2000 eli joka kuukausi jää 2000 Euroa ylimääräistä. Vuodessa siis jää 24 000 pelkistä eläkkeistä. Siitä käyttävät ehkä 10 000 reissuihin, loput sijoittavat.
Tuo juttu on täyttä propagandaa. Onhan tää toki kansantaloudellisesti aika ass, että vanhemmat ihmiset ei käytä rahojaan vaan säästävät. Siksi sitä yritetään nyt lobata, että olisi joku trendi käyttää eläkkeellä rahaa. Paskat ole. Samanlaisia pihi-iitoja 99% kuin aina ennenkin...
Ihan oikein, jokainen haalikoon itse omaisuutensa ja käyttäköön sen miten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Ööh... Siis suurin osahan käyttää vain "juoksevia tuloja" matkoihinsa. Harva myy omaisuuttaan matkojen vuoksi. Itse tunnen paljon matkustelevia eläkeläisiä ja yksikään ei myisi yhtään ainoaa osaketta tai asuntoa tai mökkiä tai mitään tehdäkseen matkoja. Matkustavat, koska on varaa eläkkeistä ja muista tuloista. Itseasiassa pääomatulotkin sijoittavat tai säästävät, matkat maksetaan eläkkeestä. Iäkkäät on pihejä peruselämässään ja eläkkeet on monilla hyvät, joten mikäs siinä on välillä reissata. Voi ottaa edulliseen aikaan lähtöjä, ei ole työrajoitteita. Omatkin vanhemmat napsii nykyään halpoja äkkilähtöjä hyviin hotelleihin, kun aina pystyy lähtemään ex tempore. Eläkkeet yhteensä nettona 4000, peruskulut 1500-2000 eli joka kuukausi jää 2000 Euroa ylimääräistä. Vuodessa siis jää 24 000 pelkistä eläkkeistä. Siitä käyttävät ehkä 10 000 reissuihin, loput sijoittavat.
Tuo juttu on täyttä propagandaa. Onhan tää toki kansantaloudellisesti aika ass, että vanhemmat ihmiset ei käytä rahojaan vaan säästävät. Siksi sitä yritetään nyt lobata, että olisi joku trendi käyttää eläkkeellä rahaa. Paskat ole. Samanlaisia pihi-iitoja 99% kuin aina ennenkin...
Käyttäväthän he rahoja, vievät ne ulkomaille pois kotimaan kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä matkustaa ja käyttää rahaa, eikä oikeasti ole mitään järkeä köyhäillä jopa oman terveyden kustannuksella vaan jotta säästäisi rahaa jälkipolville. Tylyltä se "perinnön haaskaaminen" tuntuu ainoastaan silloin, jos ne rahat on itsekin perinyt, eli saanut ilman omaa ansiotaan eikä aio laittaa hyvää kiertämään. Ja tietty kannattaa muistaa vastavuoroisuus, jos ei halua auttaa vaikka niitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, niin ei ehkä kannata odottaa että nämäkään sitten haluaisivat auttaa myöhemmin.
Ei ole pelkoa että lapset vanhempiaan auttaisivat vaikka kuinka paljon olisi lapsenlapsia hoidettu ja rahaa syydetty.
Lue tuo anopitonsaatanasta- ketju niin siinä sinulle todiste.Ei kannata yleistää koskemaan kaikkia. Itse olen nelikymppinen ja lähipiirissä enemmistönä ovat ne joilla on hyvät suhteet omiin ja puolison vanhempiin ja apu toimii kumpaankin suuntaan. Jopa silloin kun asuinmaa on eri.
Minä taas jouduin kieltäytymään loistavista työtarjouksista, koska piti jäädä Suomeen huolehtimaan iäkkäistä vanhemmistani. Omille lapsilleni en samanlaista taakkaa halua.
Se on tavallaan evoluutiota. Osa pärjää tulevaisuudessa ja osa ei. Jokainen tekee just niin kuin tekee. Itse aion rahoittaa lapsiani aina, jos sellaisia joskus tulen saamaan. Elämäni jatkuu heissä minun jälkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä on tullut nähtyä, että suuri ikäluokka myy metsät ja tontit, jotka ovat perineet omilta vanhemmiltaan - sodan kokeneilta sukupolvilta.
Suuret ikäluokat ovat itsekäs sukupolvi, muista viis.
Kysely oli tehty +55 vuotiaille, joten kyselyssä on paljon ei-suuriin ikäluokkiin kuuluvia. Nuorimmat suuriin ikäluokkiin kuuluvat alkavat olla jo 70 vuotiaita. Oman tuttavapiirini "suuret ikäluokat" kyllä hoitavat lapsenlapsiaan ja eivät niin kovasti matkustele, Joten ei yleistetä tässäkään asiassa.
Toivottavasti matkailevat kotimaassa niin tukevat taloutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla ne lapsetkin pääsevät kun vanhuksilla elämää ja hauskaa.
Toisekseen, suuret ikäluokat on nyt jo noin 70 v. joten viisikymppiset on ihan eri sukupolvea.
Onkohan jossain kolmekymppisiä, jotka haluavat olla edelleen vanhempiensa elämän keskipiste? Mahtaa olla hauskaa, kun joka viikko vanhemmat soittavat, että tulkaa käymään, miksette te käy, kyllä teidän pitää tulla nyt jouluksi/uudeksivuodeksi/hiihtolomalla/pääsiäisenä/vappuna/äitienpäivänä/juhannuksena/kesälomalla/syyslomalla/viikonloppuna/synttäreinä ja mitä niitä juhlapäiviä nyt onkaan kaikkien viikonloppuvierailujen lisäksi. Ehkäpä joku saattaisi ajatella, että olisipa vanhemmilla muutakin elämää.
No minä ainakin tunnen monta noin kolmekymppistä, jotka ovat meidän vanhempien keskipisteenä. Aivan omasta kokemuksestani puhun. Olen buukattuna lastenlasten hakuihin, hoitoihin ja harrastuksiin vienteihin n 2-3 kertaa viikossa säännöllisesti. Viikonloppuina lastenlasten yökyläilyä lisäksi. Joten aika pulassa nämä n 30 vuotiaat "lapset" olisivat, jos päättäisimmekin ruveta viettämään "muuta elämää" esim Espanjan auringon alla. Olen onnellinen isoäiti, kun koen, että lapset haluavat pitää meidät isovanhemmat lähellä perheitään. Saamme itse myös apua, kun sitä tarvitsemme.
Miksi ahneille lapsille pitäisi jättää senttiäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä matkustaa ja käyttää rahaa, eikä oikeasti ole mitään järkeä köyhäillä jopa oman terveyden kustannuksella vaan jotta säästäisi rahaa jälkipolville. Tylyltä se "perinnön haaskaaminen" tuntuu ainoastaan silloin, jos ne rahat on itsekin perinyt, eli saanut ilman omaa ansiotaan eikä aio laittaa hyvää kiertämään. Ja tietty kannattaa muistaa vastavuoroisuus, jos ei halua auttaa vaikka niitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, niin ei ehkä kannata odottaa että nämäkään sitten haluaisivat auttaa myöhemmin.
Ei ole pelkoa että lapset vanhempiaan auttaisivat vaikka kuinka paljon olisi lapsenlapsia hoidettu ja rahaa syydetty.
Lue tuo anopitonsaatanasta- ketju niin siinä sinulle todiste.Ei kannata yleistää koskemaan kaikkia. Itse olen nelikymppinen ja lähipiirissä enemmistönä ovat ne joilla on hyvät suhteet omiin ja puolison vanhempiin ja apu toimii kumpaankin suuntaan. Jopa silloin kun asuinmaa on eri.
Minä taas jouduin kieltäytymään loistavista työtarjouksista, koska piti jäädä Suomeen huolehtimaan iäkkäistä vanhemmistani. Omille lapsilleni en samanlaista taakkaa halua.
Tuo on tosi kamala tilanne.
Meillä appikset menettivät omaisuutensa 90 -luvun lamassa ja n 20 vuotta olemme elättäneet heitä muun perheen ohessa. Samalla omat lapset on menettäneet siinä harrastukset, lomamatkat yms mihin ei ollut enää varaa. Onneksi taloudellinen tilanne sitten vähitellen parani itsellä mutta lapsetkin aikuistuivat ja lähtivät kotoa. Olen sanonut lapsille että meitä ei sitten tarvitse elättää tapahtui mitä tahansa, ja vanhainkotiin kun ei jalat kanna. Kenenkään riesaksi en rupea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla ne lapsetkin pääsevät kun vanhuksilla elämää ja hauskaa.
Toisekseen, suuret ikäluokat on nyt jo noin 70 v. joten viisikymppiset on ihan eri sukupolvea.
Onkohan jossain kolmekymppisiä, jotka haluavat olla edelleen vanhempiensa elämän keskipiste? Mahtaa olla hauskaa, kun joka viikko vanhemmat soittavat, että tulkaa käymään, miksette te käy, kyllä teidän pitää tulla nyt jouluksi/uudeksivuodeksi/hiihtolomalla/pääsiäisenä/vappuna/äitienpäivänä/juhannuksena/kesälomalla/syyslomalla/viikonloppuna/synttäreinä ja mitä niitä juhlapäiviä nyt onkaan kaikkien viikonloppuvierailujen lisäksi. Ehkäpä joku saattaisi ajatella, että olisipa vanhemmilla muutakin elämää.
No minä ainakin tunnen monta noin kolmekymppistä, jotka ovat meidän vanhempien keskipisteenä. Aivan omasta kokemuksestani puhun. Olen buukattuna lastenlasten hakuihin, hoitoihin ja harrastuksiin vienteihin n 2-3 kertaa viikossa säännöllisesti. Viikonloppuina lastenlasten yökyläilyä lisäksi. Joten aika pulassa nämä n 30 vuotiaat "lapset" olisivat, jos päättäisimmekin ruveta viettämään "muuta elämää" esim Espanjan auringon alla. Olen onnellinen isoäiti, kun koen, että lapset haluavat pitää meidät isovanhemmat lähellä perheitään. Saamme itse myös apua, kun sitä tarvitsemme.
Meillä on myös kolmekymppisiä jotka pääosin hoitavat oman elämänsä mutta tulee tilanteita jolloin me haemme tarhasta, hoidamme sairasta lasta tai otamme yökylään kun vanhemmat on omien ystäviensä kanssa. Aika vähän sitä kuitenkin on ja perheessä on toisetkin isovanhemmat.
Muuten tapaamme 1-2 x kuukaudessa kun tulevat meille viikonloppuna syömään koko sakki.
En silti koe ettenkö ehtisi ja voisi matkustaa niin paljon kuin haluan. 8 matkaa tänävuonna jo takana (osa työmatkoja) ja 4 edessä. Viikkoja vuodessa kuitenkin on 52. Olemme suunnitelleet miehen kanssa joko muuttavamme pysyvästi lämpimään tai sitten asumme 3-6kk yhdessä paikassa ja muutamme sitten toisaalle Euroopassa. Parissa kolmessa tunnissa pääsee takaisin Suomeen jos hätä tulee.
Kumpa minunkin vastikään eläkkeelle jääneet vanhempani matkustelisivat enemmän. Tai no, kävivät tietääkseni jonkinlaisen Baltian kierroksen viime vuonna.
Tuon lisäksi käyneet tietääkseni vain Lontoossa joskus 70-luvulla ja Aurinkorannoilla joskus parisenkymmentä vuotta sitten. Tallinnan reissuja kun ei lasketa matkusteluksi.
Ilmeisesti kielitaidon puutteen vuoksi eivät uskalla mennä mihinkään. Haluaisin heidän näkevän maailmaa edes hieman enemmän kun nyt vielä on energiaa ja kuntoa.