Eläkkeellä halutaan nyt matkustaa, ei kerryttää perintöä
Jep ei ne jutut ahneista suurista ikäluokista ole keksittyjä..
Nykyeläkeläiset eivät kasvata perintöä jälkeläisilleen, vaan käyttävät rahansa mieluummin omaan hyvinvointiinsa ja matkustamiseen.
Näin kertoo matkayhtiö Tjäreborgin viimeisin asiakaskysely. Suuri osa siihen vastanneista yli 55-vuotiasta kertoi matkustavansa tai aikovansa matkustaa eläkepäivinään enemmän. Yli 90 prosenttia kertoi myös panostavansa matkustamiseen ja omaan hyvinvointiinsa sen sijaan, että säästäisi omaisuuttaan lapsille ja lapsenlapsille.
Eläkkeellä halutaan kyselyn mukaan tehdä useampia lomamatkoja ja nauttia pidemmistä ajanjaksoista ulkomailla. Vain kuusi prosenttia vastaajista uskoi asuvansa eläkepäivinään ulkomailla.
Vastaajat uskovat taloudellisen tilanteensa pysyvän vakaana eläkkeellä. Puolet yli 55-vuotiaista suomalaisista on säästänyt eläkepäiviä varten, jotta matkustamiseen ja hyvinvointiin olisi enemmän rahaa käytettävänä. Noin 40 prosenttia käyttää ainoastaan kuukausieläkettä lomamatkoihin ja yhdeksän prosenttia harkitsee omaisuuden myymistä matkaunelmiensa toteuttamista varten.
Matkoilla yli 55-vuotiaat valitsevat mieluusti aikuisille suunnatun hotellin, ja he toivoivat majapaikaltaan sekä hyvinvointipalveluja että hyvää ruokaa.
Eläkeläisten matkoja käsittelevään asiakaskyselyyn vastasi 2 489 yli 55-vuotiasta asiakaspaneeliin kuuluvaa henkilöä. Paneeliin voi ilmoittautua, vaikkei olisikaan matkustanut Tjäreborgilla.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Onko nää eläkeläisistä valittavat itse jotain neli-viisikymppisiä?
"Voi, voi, kun mamma ja pappa nyt matkustavat ja eivät anna mulle rahaa, väli, väli, vää!"
Kyselty oli 55 ja + ikäisiltä, mukana saattaa olla jopa joku suurten ikäluokkien lapsi (72v vanhimmillaan). Eli ei edes kyselty eläkeikäisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla ne lapsetkin pääsevät kun vanhuksilla elämää ja hauskaa.
Toisekseen, suuret ikäluokat on nyt jo noin 70 v. joten viisikymppiset on ihan eri sukupolvea.
Onkohan jossain kolmekymppisiä, jotka haluavat olla edelleen vanhempiensa elämän keskipiste? Mahtaa olla hauskaa, kun joka viikko vanhemmat soittavat, että tulkaa käymään, miksette te käy, kyllä teidän pitää tulla nyt jouluksi/uudeksivuodeksi/hiihtolomalla/pääsiäisenä/vappuna/äitienpäivänä/juhannuksena/kesälomalla/syyslomalla/viikonloppuna/synttäreinä ja mitä niitä juhlapäiviä nyt onkaan kaikkien viikonloppuvierailujen lisäksi. Ehkäpä joku saattaisi ajatella, että olisipa vanhemmilla muutakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolinpedillä muistelen kaikkia upeita rikkaita kokemuksia ja upean maailman näkemistä, kuin että kadun sitä että viimeset 30 vuotta meni hukkaan jotta kiittämättömät kakarat saa sit revitellä mun rahoilla.
Oletko itse kiittämätön kakara? Oletko kasvattanut omat lapsesi kiittämättömiksi?
Vai onko kommenttisi vain tyhjää kumiseva "meidän lapset, muiden kakarat"?
Hetkinen... mä olen itse työllä tienannut rahani ja päätän mihin ne käytetään. Kaiken liikenevän käytämme matkustamiseen ja elämästä nauttimiseen nyt kun ei tiedä koska täältä lähdetään.
Se mitä talosta sitten aikanaan on jäljellä jakakoon lapset. Tosin heillä on jo oma elämä ja raha-asiat hyvin joten eivät ole meidän rahoista riippuvaisia.
57v, 4 lasta
Jutussa esitelty ikäluokka ei ole vielä edes eläkkeellä saati kuuluisi suuriin ikäluokkiin.
Mun mielestä hyvä juttu. Niin paljon tylsistyneitä eläkeläisiä on, joilla ei oikein ole mitään ohjelmaa päiviinsä, joten miksi ei laittaisi rahojaan harrastuksiin?
Hassatkaa vaan kaikki rahat, vähemmän sitten tappelemista jälkipolvilla.
(selvennys: hassatkaa kuitenkin vaan omat rahat ja lopettakaa se eläkkeiden korotusten kinuaminen. Ei oo tulossa.)
Vanhempien tulee elättää lapsensa täysi-ikäisyyteen asti, ja hyvät vanhemmat tukevat lapsiaan vielä tämän jälkeenkin, kunnes lapset on koulutettu ja autettu kunnolla oman elämän alkuun. Sen jälkeen on ihan lapsista itsestään kiinni, miten tulevaisuus ja oma varallisuus makaa. Vanhempien ei tarvitse enää kustantaa lapsiensa elämää. Ihan vapaasti saa omat rahansa hassata mihin haluaa, kunhan ei jätä velkoja lapsilleen.
Nythän on menossa viimeinen sukupolvi, joka ylipäänsä pääsee eläkkeelle vielä kunnollisissa ruumiin voimissa. Minä itse olen luultavasti 70-vuotias, kun eläkkeelle pääsen. Tuskinpa siinä iässä lähden enää samoilemaan Gambian sademetsiin (onko siellä sellaisia?). Enkä luultavasti jaksa myöskään pahemmin hoitaa lapsenlapsiakaan, joten toivottavasti oma lapseni ei innostu mitään suurperhettä hankkimaan siinä toivossa, että mummo tulee aina apuun tai hoitelee parisuhdeajan verran lapsenlapsiaan. Tosin eipä meilläkään ole nuo kuusikymppisenä eläkkeelle jääneet isovanhemmat meikäläisen lasta kertaakaan hoitaneet (eipä sillä, en edes antaisi heille hoitoon).
Eiköhän aika moni ole reissanut ennen eläkeikää. Tuskin mitään vyöryä on tulossa. Ehkä matkatoimistojen haave.
Omat vanhemmat säästävät kovasti vaikka ikää mittarissa 90-vuotta.
En ole heidän kanssa tekemisissä joten perintö menee siskon tytölle joka on jo vuosikausia odottanut perintöä.
No jos rahat on omalla työllä ansaittu, senkus matkaavat. Ikävämpää on, jos suvussa on kulkenut perintöä, esimerkiksi tila tai muu omaisuus, ja hassaavat sen itseensä eivätkä jätä lapsilleen mitään. On näitä nähty. Sukutila myydään vaikkei tarvetta olisi, ihan että on rahaa millä mällätä.
Voi, voi. Olisipa minunkin vanhemmat käyttäneet rahat itseensä. Peli-ja päihdeongelmainen veljeni kulutti vanhempieni säästöt, kun muistisairas isä ei enää ymmärtänyt mitään. Asia selvisi meille muille sisaruksille vasta kun tili oli tyhjennetty, kymppitonnit käytetty. Että näinkin voi käydä. Surettaa, kun ahkerat ja säästeliäät vanhemmat halusivat jättää meille perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuolinpedillä muistelen kaikkia upeita rikkaita kokemuksia ja upean maailman näkemistä, kuin että kadun sitä että viimeset 30 vuotta meni hukkaan jotta kiittämättömät kakarat saa sit revitellä mun rahoilla.
Oletko itse kiittämätön kakara? Oletko kasvattanut omat lapsesi kiittämättömiksi?
Vai onko kommenttisi vain tyhjää kumiseva "meidän lapset, muiden kakarat"?
Ei, olen ollut taloudellisesti täysin itsenäinen 18-vuotiaasta asti. Ja vanhempani ovat todella hyvätuloisia, Suomen mittapuulla jopa rikkaita, mutta he ovat (täysin oikeutetusti) sanoneet alusta asti että jos meille lapsille jää heidän kuolemansa jälkeen jotain rahaa perittäväksi, niin sitten he ovat laskeneet väärin :D ovat nyt 67 ja 71 vuotiaita ja elävät oikein hyvää elämää, nauttivat kunnolla, ja matkustavat paljon. Ovat niin onnellisia ja niin pitääkin! Ilo nähdä eikä tulisi mieleenkään harmitella jotain perinnön hupenemista, heidän rahojaanhan ne on eikä meidän ;)
Jep, tämä on tullut nähtyä, että suuri ikäluokka myy metsät ja tontit, jotka ovat perineet omilta vanhemmiltaan - sodan kokeneilta sukupolvilta.
Suuret ikäluokat ovat itsekäs sukupolvi, muista viis.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä on tullut nähtyä, että suuri ikäluokka myy metsät ja tontit, jotka ovat perineet omilta vanhemmiltaan - sodan kokeneilta sukupolvilta.
Suuret ikäluokat ovat itsekäs sukupolvi, muista viis.
Suuret ikäluokat aloittivat kohtuuttoman ahneutensa jo syntyessään - perheissä oli niin monta lasta, että perintötila meni ihan pirstaleiksi. Nyt heidän lapsensa joutuvat tästä ahneudesta kärsimään. Snif.
Mä olen ainakin upottanut lähes kolmekymppisiin lapsiini niin paljon rahaa tähän mennessä, että olettaisin heidän jos saaneen jonkinlaisen pesämunan. He itse matkustelevat jo tuossa iässä enemmän kuin minä olen koskaan ehtinyt.
Joten joo, todellakin, eläkkeelle päästyäni matkustan enkä kartuta mitään pesämunaa.
Saahan sitä matkustaa ja käyttää rahaa, eikä oikeasti ole mitään järkeä köyhäillä jopa oman terveyden kustannuksella vaan jotta säästäisi rahaa jälkipolville. Tylyltä se "perinnön haaskaaminen" tuntuu ainoastaan silloin, jos ne rahat on itsekin perinyt, eli saanut ilman omaa ansiotaan eikä aio laittaa hyvää kiertämään. Ja tietty kannattaa muistaa vastavuoroisuus, jos ei halua auttaa vaikka niitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, niin ei ehkä kannata odottaa että nämäkään sitten haluaisivat auttaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä matkustaa ja käyttää rahaa, eikä oikeasti ole mitään järkeä köyhäillä jopa oman terveyden kustannuksella vaan jotta säästäisi rahaa jälkipolville. Tylyltä se "perinnön haaskaaminen" tuntuu ainoastaan silloin, jos ne rahat on itsekin perinyt, eli saanut ilman omaa ansiotaan eikä aio laittaa hyvää kiertämään. Ja tietty kannattaa muistaa vastavuoroisuus, jos ei halua auttaa vaikka niitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, niin ei ehkä kannata odottaa että nämäkään sitten haluaisivat auttaa myöhemmin.
Ei ole pelkoa että lapset vanhempiaan auttaisivat vaikka kuinka paljon olisi lapsenlapsia hoidettu ja rahaa syydetty.
Lue tuo anopitonsaatanasta- ketju niin siinä sinulle todiste.
Perintö ei ole mikään oikeus. Jos saa joskus jotain perintöä niin se on ihan kiva mutta ei mikään itsestäänselvyys.
Omalla rahalla ja muulla omaisuudella saa tehdä mitä haluaa. Jos haluaa rikastua ja helpon elämän niin se pitää tehdä itse eikä odotella perintöjä. Todellista ahneutta on kytätä ja vaatia perintöä vaikka perinnön jättäjät ovat vielä hengissä ja elävät omaa elämäänsä.
Jos rahaa on niin paljon että riittää kaiken maailman matkoihin niin varmaan eläkemaksutkin voidaan poistaa? Niin ei sitten meidän nuorempien tarvitse maksaa 24% palkasta matkailijoille? Kun itsehän ne on ansaittu niin ei kai meidän sitten tarvitse niitä maksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkoa että lapset vanhempiaan auttaisivat vaikka kuinka paljon olisi lapsenlapsia hoidettu ja rahaa syydetty.
Lue tuo anopitonsaatanasta- ketju niin siinä sinulle todiste.
Ei kannata yleistää koskemaan kaikkia. Itse olen nelikymppinen ja lähipiirissä enemmistönä ovat ne joilla on hyvät suhteet omiin ja puolison vanhempiin ja apu toimii kumpaankin suuntaan. Jopa silloin kun asuinmaa on eri.
Mitä itsekästä on siinä, että pistää itse tienaamat rahansa omaan hyvinvointiinsa? Mulla ei tulisi mieleenkään kärkkyä vanhemmilta jotain perintöä, kyllä ne mua on ihan tarpeeksi hoitaneet ne 21 ensimmäistä ikävuotta. Osaan nykyään ansaita oman elantoni, ettei tarvitse vanhempien poisnukkumista vahdata, kuin lottovoittoa.