Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lukiossa koulunkäyntiavustajan palveluita?

Vierailija
28.08.2017 |

Jos oppilas tarvitsee esim ADHD:n, aspergerin tai muun vastaavan ongelman takia apua keskittymiseen ja toiminnanohjaukseen? Vai oletetaanko, että erityistapaustenkin pitää jo tuossa vaiheessa selvityä ihan itsenäisesti?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä tulee ammatilliseen koulutukseen. Mielestäni tietty ryhmä opiskelijoista kaipaisi sen kymppiluokan kasvaakseen hieman ennen kun tulevat ammatillisiin opintoihin. Uskon että tällä tavoin saataisiin laadukkaampaa koulutusta aikaiseksi.

Olen ammatillinen opettaja ja suuren osan työajasta vie nämä erityiset jotka on integroitu normaalioppilaiden joukkoon. Nykyään voi jopa puolella luokasta olla jokin diagnoosi joka vaikeuttaa oppimista. Ensimmäinen opintovuosi ongelmatapauksilla menee täysin hukkaan, syö luokkakavereiden sietokykyä sekä opettajien.

Jokainen voi arvata että eteneminen on hitaampaa koko ryhmällä. Nyt kun lähiopetuksen resursseja on vähennetty niin ongelmat ovat vain kasvaneet. Tilanne alkaa olla sietämätön. 

Opettajakunta on osaavaa ja sitoutunutta, mutta viimeisinä vuosina on työuupumus tullut näkyväksi. Tahto olisi opettaa muttei ole resursseja riittävästi.

Oppilasaineskin on heikentynyt. Ryhmissä on liikaa opiskelijoita joilta puuttuu motivaatio opiskeluun. Ei jakseta tehdä mitään opintojen eteen kouluajan ulkopuolella. Nyt pitäisi entistä enemmän panostaa omalla ajalla opiskeluun kun kontaktiopetuksen määrää on vähennetty. 

Valmistuneista on n 20 % sellaisia jotka ottaisin töihin jos minulla olisi yritys, ehkä kolmasosaa voisin suositella alan töihin.  Osa on niin laiskoja ja vetämättömiä etten sen vuoksi suosittelisi heitä palkattavaksi ja lisäksi heidän asenne on ylipäätään väärä. 

Koulutuspoliittiset ratkaisut eivät ole kaikilta osin onnistuneet tällä koko ikäluokka koulutetaan systeemillä. Opintoihin ajautuu sellaisia joilla ei ole alaa kohtaan minkäänlaista kiinnostusta. Heidän motivoimisensa on vaikeaa eikä se osan kohdalla onnistu lainkaan.

tulipa avauduttua ja ei ehkä tähän ketjuun sopivaa

Vierailija
22/24 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nuori ole diagnoosiaan valinnut. Missä tasavertaiset mahdollisuudet, jos ei saa tukea???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, jos pitää mennä amikseen vaikka pää riittäisi lukioonkin. On paljon esim aspergereita jotka ovat todella teoreettisesti älykkäitä mutta käytännön asiat tuottavat vaikeuksia.

Luuletko että amis on muka välttämättä helpompi? Voi olla vielä paljon vaikeampaa. Eikä sielläkään enää voida kulkea perässä vahtimassa. Jos ei 16-vuotias selviä tavallisessa toisen asteen koulussa, osoite on erityisoppilaitos. Eri asia on, jos on sokea tai liikuntavammainen, jolla on avustaja omasta takaa.

Jep itse koin amiksen todella vaikeaksi ja oli pakko lopettaa kahden viikon jälkeen. Piti istua 8h kuuntelemassa asiaa, jonka olisi voinut itse opetella vartissa. Lisäksi työrauhasta ei ollut tietoakaan ja sai kuunnella jonneilua koko päivän. Nostan hattua niille, jotka jaksavat käydä koulun loppuun

lukio on vaikeampi kun amis. 

Vierailija
24/24 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. sokeilla on.

Joo, minulla oli aikoinaan. Silloin puhuttiin kouluavustajasta, ei koulunkäyntiavustajasta, mutta eiköhän tuo tarkoita samaa asiaa. Henkilökohtaista avustajaa ei siihen aikaan ollut, enkä kouluasioissa sellaista olisi tarvinnutkaan.