Synnytystalkoot - mikä saisi sinut kasvattamaan lapsilukuasi?
Itse haluaisin vielä neljännen lapsen, mutta ei ole varaa. Olemme kai melko keskituloinen perhe pk-seudulla, iso asuntolaina ja lapset jo sen ikäisiä että heihin uppoaa rahaa aivan toisella tapaa kuin taaperoikäiseen.
Esim. pelkkä päivähoitomaksu useita satasia, päälle muu eläminen. Ilmainen päivähoito olisi jo suuri kädenojennus yhteiskunnalta...
Kommentit (78)
En mä vaan halua lapsia. Ei siihen mikään auta ;D
N28
Jos tapaisin yhdenkin miehen joka isäksi sopisi ja mun kanssa parisuhteen haluaisi. Sellaista ihmettä ei vielä ole tapahtunut. N35
Minä olen talkooni tehnyt, kolme lasta jotka kaikki aikuisia.
Synntystalkoot pitäisi järjestää alkuperäisille suomalaisille. Maahanmuuttajat lisääntyy aivan kiitettävästi joten jos jotain porkkanoita niin kantaväestölle.
Minulla on ehdotus, 2000 € vauvarahaa (äideille) kun lapsi on syntynyt aina neljänteen lapseen saakka. Tämä raha ei vaikuttaisi muihin etuisuuksiin. En tahdo vauvarahaa jaettavan uskonnollisista syistä lisääntyville jotka pukkaa muksuja joka vuosi jo ihan muutoinkin.
Jos mies löytyisi jostakin, joka haluaisi myös lapsia.
Teen mielelläni toisen lapsen, mutta jotain tarvis tehdä tälle määräaikaisten työsuhteiden silpulle. Haluaisin takeet siitä, että työni jatkuvat äitiysloman jälkeen. Ja just ne tehtävät, mitä tein ennenkin eikä jotain muuta työnantajan keksimää kukkua.
Mikäs siinä jos joku maksaisi hoidot. Ihan mielellään ottaisin kaksi lasta lisää. Itsellä ei ole varaa kustantaa enää yhtään.
Mies, lastenhoitaja (olen tällä hetkellä työkyvytön joten en jaksaisi hoitaa ketään), rahaa pari tonnia kuussa käteen, omakotitalo.
Ei niin yhtään mikään. Kaksi on tullut tehtyä ja nyt kun he ovat itsenäisiä koululaisia, niin elämä on mukavan helppoa (siis lastenhoidon näkökulmasta). En jaksaisi enää uudelleen sitä pikkulapsiaikaa.
Raha. Olisi mukavaa saada mieleinen ja tarpeeksi maksava työ. Tai jos ei sitä, tarpeeksi yhteiskunnan tukia. Toimeentulotuella elävällä on heikot eväät lapsenhankintaan.
Uusi parannuskeino vittumaiseen sairauteeni, niin voisin ehkä nousta tästä masennuksen ja työkyvyttömyyden tuomasta suosta ja pystyä "normaaliin" elämään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin yhtään mikään. Kaksi on tullut tehtyä ja nyt kun he ovat itsenäisiä koululaisia, niin elämä on mukavan helppoa (siis lastenhoidon näkökulmasta). En jaksaisi enää uudelleen sitä pikkulapsiaikaa.
Minulla sama, paitsi että minulla ei ole yhtään lasta.
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat maininneet yhdeksi syyksi rahan eli sen puutteen. Miksi useimilla s omppuperheille on iso lapsikatras?
Jep ja joka taloudessa on keskimäärin useita älypuhelia, tabletti, tietokone ja taulutelkkari. Lisäksi röökiä ja alkoa menee monella. Mutta lapset ovat kalliita!
Itse olen jo yli nelikymppinen opiskelija enkä taatusti aio enää lisääntyä, vaikka minkälaisia porkkanoita olisi tarjolla. Mutta jos olisin vähän nuorempi ja minulla olisi vakituinen työpaikka ja sitä myöten talous kunnossa, saattaisin harkita asiaa, JOS kävisi sellainen ihme, että alkaisikin näyttää siltä, että maapallolla ja ihmiskunnalla on jonkunlaista toivoa. Tällä hetkellä valitettavasti näyttää siltä, että ihmiskunnan loppulaukka senkun kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat maininneet yhdeksi syyksi rahan eli sen puutteen. Miksi useimilla s omppuperheille on iso lapsikatras?
Jep ja joka taloudessa on keskimäärin useita älypuhelia, tabletti, tietokone ja taulutelkkari. Lisäksi röökiä ja alkoa menee monella. Mutta lapset ovat kalliita!
Pieniä nuo summat on verrattuna siihen, mitä lapsi maksaa.
Minun lapsilukua ei kasvata enää mikään.
Hmm. Neljä on jo, mutta periaatteessa mikään muu kuin oma jaksaminen ei estäisi viidettä. Nuorin on nyt 2 ja odotan kieltämättä jo aikaa parin vuoden päähän, kun alkaa olla vähemmän perushoitoa vaativa. Olen osuuteni talkoisiin antanut, sorry.
Ei mikään. Lapsiluku on täynnä ja biologisia lapsia en enää edes pystyisi saamaan.
Tekisin mielelläni, jos olisi nainen jonka kanssa tekisi. :)
No pienemmät päivähoitomaksut ja se, että ei tarvis ostaa lukiota varten kaikkia läppäreitä yms. Myös varmuus siitä, että kun nämä on korkeakoulussa mulle ei yhtäkkiä pamahda useamman kesätyöttömän vuokraa maksettavaksi, kun tuet on tiputettu olemattomiin. Nämä kaksi mulla on varaa elättää ja auttaa vaikka omaan eläkeikään.
-Että ylipäänsä haluaisin enemmän lapsia
-Olisi rahaa ostaa isompi asunto ja palkata apua arjen pyöritykseen
Jos saisin suunnitellun sektion ja 100% varmuuden siitä, että joku muu hoitaa mylös lasta usein (mielellää n isä).