KOSKAAN ei ole lämmitystä aloitettu elokuussa
Niin kauan kuin minä olen Etelä-Suomen kerrostaloissa asunut.
Suomi - lämmityskausi elokuusta toukokuuhun. Ei tällaisessa maassa pitäisi ihmisten asua.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä rivarissa ainakin kylppäriin lämmön jo tarvitsee. Isännöitsijä nappaa senkin aina "kesäksi" pois.
Asun kerrostalossa, enkä käytä kylpyhuoneen patteria edes talvella. Siellä tulee muutenkin liian kuuma heti kun vähän valuttaa lämmintä vettä.
Ihmeellisiä juttuja ja taloja. Mikä tahansa talo ja asunto kyllä menee aika äkkiä pilalle kosteuden takia, jos ei ole mitään lämmitystä päällä; ainakaan näin kylmänä kesänä. Tämä elokuu on vielä ollut erityisen kostea, vaikka onhan se aina. Meillä mökillä pidettiin koko kesä lämmöt 18 asteessa eikä takkaa tarvittu ja kotona normaalit lämmöt, samat asteet oli kesä tai talvi. Onhan niissä termostaatit. Jos jonkun kylppäri höyryää aina suihkun jälkeen, sitä suuremmalla syyllä lämpöä patteriin. Ja sille, joka kerrostalossa pitää aina ikkunaa auki: se on pois yhteisestä potista ja vie ihan samalla tavalla lämpöä hukkaan kuin omakotitalossa, jossa itse maksaisit sen.
Maalämpö on päällä ympäri vuoden ja termostaatti hoitaa hommansa.
Ette kai te nyt kalenterin mukaan lämmitä? Ihan idioottihen puuhaa sellainen.
Suomessa aina nauretaan briteille tms jotka näin tekevät ja kärsivät kylmästä -ei näköjään kannattaisi.
Ei vielä mitään lämmitystä tarvitse. Meillä on kerrostaloasunnossa patterit kylmällä ja ikkunat auki.
Meillä ainakin alkaa lämmitystarve vasta sitten kun alkaa olla yöpakkasia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä juttuja ja taloja. Mikä tahansa talo ja asunto kyllä menee aika äkkiä pilalle kosteuden takia, jos ei ole mitään lämmitystä päällä; ainakaan näin kylmänä kesänä. Tämä elokuu on vielä ollut erityisen kostea, vaikka onhan se aina. Meillä mökillä pidettiin koko kesä lämmöt 18 asteessa eikä takkaa tarvittu ja kotona normaalit lämmöt, samat asteet oli kesä tai talvi. Onhan niissä termostaatit. Jos jonkun kylppäri höyryää aina suihkun jälkeen, sitä suuremmalla syyllä lämpöä patteriin. Ja sille, joka kerrostalossa pitää aina ikkunaa auki: se on pois yhteisestä potista ja vie ihan samalla tavalla lämpöä hukkaan kuin omakotitalossa, jossa itse maksaisit sen.
Siis Suomen kaikki kerrostalot ovat nyt pilalla, kun kesällä ei lämmitetty? Kerrostaloistahan tässä puhuttiin. Ja ihan tosissasiko olet sitä mieltä, että pitäisi istua asunnossa hikoilemassa 26 asteessa ja pyöriskellä yöt valveilla nihkeissä lakanoissa, ettei vain kerrostalon lämpö mene hukkaan?? Minulla on nytkin läpiveto asunnossani ja on silti 23 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aina nauretaan briteille tms jotka näin tekevät ja kärsivät kylmästä -ei näköjään kannattaisi.
Kesäkauden aikana lämmitys kannattaa pistää pois päältä ettei vaan vahingossakaan lämmitä, koska liian lämmin on silloin ongelmana sisätiloissa. Ja varsinkin jos käyttää jäähdytinlaitteita, niin lämmityksen on todellakin syytä olla pois päältä, ettei käy niin että jäähdyttää ja lämmittää samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lämmöt ei ole päällä, niin ei se tuuletus ole silloin mistään potista pois.
Meillä kans laitettiin pökköä lauantaina leivinuuniin kun oli sisällä 19. No eilen sitten olikin jo 24 ja liian kuuma.
Puut on onneksi ilmaisia ja takkaakin tunnelman vuoksi lauantaina pidettiin valkeessa =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Suomen kaikki kerrostalot ovat nyt pilalla, kun kesällä ei lämmitetty? Kerrostaloistahan tässä puhuttiin. Ja ihan tosissasiko olet sitä mieltä, että pitäisi istua asunnossa hikoilemassa 26 asteessa ja pyöriskellä yöt valveilla nihkeissä lakanoissa, ettei vain kerrostalon lämpö mene hukkaan?? Minulla on nytkin läpiveto asunnossani ja on silti 23 astetta.
26 on ainakin minulle kipuraja kesällä, tuon vielä sietää, mutta sen ylitys alkaa olla tukalaa. Kesällä meillä on helposti yli 30 sisällä lämmintä, jos ei tehosta tuuletusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aina nauretaan briteille tms jotka näin tekevät ja kärsivät kylmästä -ei näköjään kannattaisi.Kesäkauden aikana lämmitys kannattaa pistää pois päältä ettei vaan vahingossakaan lämmitä, koska liian lämmin on silloin ongelmana sisätiloissa. Ja varsinkin jos käyttää jäähdytinlaitteita, niin lämmityksen on todellakin syytä olla pois päältä, ettei käy niin että jäähdyttää ja lämmittää samaan aikaan.
Kosteitten tilojen lattialämmitys on aina päällä joten kyllä joskus on lämmitys ja jäähdytys samaan aikaan päällä -eri huoneissa sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lämmitetään pääasiassa puilla, kun sähkön hinta on mitä on. Kesälläkin joutui kerran viikossa lämmittämään vähän, sai samalla älyttömän kosteuden pois. Juuri tuli puukuorma, kun aamuisin on sisälämpötila ollut 19 astetta ja tarvitaan lämpöisempää. Lämmityskausi on virallisesti alkanut :/
Takkapuuthan ne vasta halpoja onkin. :)
Eivät olekaan halpoja, meillä ne on ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans laitettiin pökköä lauantaina leivinuuniin kun oli sisällä 19. No eilen sitten olikin jo 24 ja liian kuuma.
Puut on onneksi ilmaisia ja takkaakin tunnelman vuoksi lauantaina pidettiin valkeessa =)
Voisin ottaa muutaman motin niitä ilmaisia puita, jos sopii :) Hyvin harvakseltaan tulee takaa lämmitettyä, mutta nyt vielä vähemmän kun puut on loppu. Ilmaset kyllä kelpaisi.
Oikeesti ihmiset. Jos te jo nyt vingutte kylmää ja vedätte villaa ylle ja pattereita päälle, miten te pärjäätte talvella kun on oikeasti kylmä?
Me asutaan pohjoisessa, patterit on vielä pois päältä, ikkunat auki yötäpäivää, saatoin lapsen kouluun t-paidassa, hameessa ja sandaaleissa. Ihanan vilpoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aina nauretaan briteille tms jotka näin tekevät ja kärsivät kylmästä -ei näköjään kannattaisi.Kesäkauden aikana lämmitys kannattaa pistää pois päältä ettei vaan vahingossakaan lämmitä, koska liian lämmin on silloin ongelmana sisätiloissa. Ja varsinkin jos käyttää jäähdytinlaitteita, niin lämmityksen on todellakin syytä olla pois päältä, ettei käy niin että jäähdyttää ja lämmittää samaan aikaan.
Kosteitten tilojen lattialämmitys on aina päällä joten kyllä joskus on lämmitys ja jäähdytys samaan aikaan päällä -eri huoneissa sentään.
Minulla ei ole lämmitys päällä edes kosteissa tiloissa. Lattiassa on vesikeirtoinen lämmitys, joten siellä kiertää huoneenlämpöinen vesi ja yläkerran lattia lämmittää alakerran lattiaa, mutta kattila on pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lämpöä se ikkunan auki pitäminen vie hukkaan, kun kerrostalossa patterit ovat joka tapauksessa päällä vain marras-huhtikuun ajan? Mitä lisäkuluja yhden asunnon viilenemisestä siis tulee, kun kukaan koko talossa ei voi lisätä lämmitystä?
Kyllä ilmasto sais lämmetä, useita asteita ja pian. Eikä joskus satojen vuosien päästä.
Meillä on vanha öljykattilalaitos joka polttaa noin 100-150 litraa kuukaudessa vaikka lämpöä ei käyttäisi yhtään, siis vaikka patterit kiinni ja lämmintä vettä ei käytetä tippaakaan. Niin kannattaa ehdottomasti lämmittää aina kun siltä tuntuu, tuo hukka on ihan helvetillinen ja kun se kuitenkin on pakko olla aina päällä lämpimän käyttöveden takia niin ei lämmitys paljon laskua lisää.
Vierailija kirjoitti:
No ei kerrostalossa vielä mitään lämmitystä tarvitakaan, todellakaan. Jos ikkunat pitää kiinni, niin sisälämpö pysyy edelleen 24 asteen yläpuolella. Tällaisella aurinkoisella säällä tulee tuskaisenkin kuumaa sisällä. Itse olen edelleen pitänyt vähintään yhtä ikkunaa ympäri vuorokauden auki.
No eikä pysy. Ikkunat oon avannut viimeksi toukokuussa ja aamulla oli taas herätessä 11 astetta sisällä.
Ei ole meillä aloitettu nytkään. Ihan sopivan lämmintä on. Ei tosiaan vielä tarvitse mitään villasukkia!