Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tet-paikan hankkiminen yhtä tuskaa

Vierailija
28.08.2017 |

Meillä on autismikirjoon kuuluva nuori, jolla sosiaaliset taidot ja motoriikka ovat huonot. Arvatkaas kertaalleen, saako tuolle helposti tet-harjoittelupaikan? Tai auttaako koulu millään tavalla?

Juu ei. Jos minä vanhempana alan hommata paikkaa, työpaikoilla katsotaan heti jo kättelyssä, että onpa aloitekyvytön nuori, ei oteta. Ja viimeistään kun tuo ilmeetön ja hiljainen teini saapastelee paikalle, niin se on "ei kiitos".

Huokaus. Anteeksi narina, mutta olkaa te muut onnellisia, jos teillä on tavallisia, sosiaalisia nuoria!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kysyneet voiko päästä tet-harjoittelijaksi esimerkiksi koulun keittiöön? 

Vierailija
2/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ulkoistettu Fazerille, ei ne enää ota. Aiemmin koululla oli oma keittiö, sinne pääsi.

Kiitos ehdotuksesta silti.

Ap, raapii harmaantuvaa pääkoppaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mukava, että jo tuon ikäiselle opetetaan työnhaun olevan täyttä helvettiä ja työpaikan saamisnen täysi lottovoitto :) Siis nämä samat asiat jotka olivat ihan arkipäiväisiä juttuja vielä meidän nuoruudessa.

Vierailija
4/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissa on usein ymmärtäväistä porukkaa. Tet-paikka on myös kysyttävä hyvissä ajoin. Jos tet on syksyllä, kannattaa kysyä jo keväällä, koska montaa tettiläistä ei voi ottaa.

Vierailija
5/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhimmalla lapsella on Asperger. Minä soitin yhteen pelikauppaan, että ottavatko tet-harjoittelijoita. Pyysivät kokelasta käymään. Meni sai paikan. Toisen viikon tet-paikan hommasi opo soittamalla yhteen kahvilaan. Meni sinnekin ja pääsi. Kolmannen viikon oli isänsä työpaikalla.

Kahdelle "normaalille" on ollut hankalampaa. Keskimmäinen oli tuossa samaisessa kahvilassa (hommasi itse), yhden miehen tutun työpaikalla ja yhden viikon mun työpaikalla. Kuopus oli viikon Stockalla (hommasi itse)ja kaksi viikkoa mun työpaikalla.

Vierailija
6/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on usein ymmärtäväistä porukkaa. Tet-paikka on myös kysyttävä hyvissä ajoin. Jos tet on syksyllä, kannattaa kysyä jo keväällä, koska montaa tettiläistä ei voi ottaa.

Meidän lasten koulussa syksyn tet-ajat ilmoitettiin vasta lukukauden alussa. Ei voinut hakea paikkaa keväällä, kun ei tiennyt tarkkaa viikkoa, milloin se on. Käytäntöön oli jokin syy, en enää muista mikä.

7/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksissa ja Spr:n Kontti-kirppareilla on työkokeiluissa monenmoisia diagnooseja niillä työntekijöillä. Heille autismin kirjot, adhd:t ym. eivät ole kauhistus. Olisiko teidän paikkakunnalla näitä?

Vierailija
8/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hetken mäkkärissä töissä, siellä oli yksi kehitysvammainen työntekijä ja tet-nuorista löytyi myös pari sinä aikana kun itse siellä olin.

Noita on muitakin yrityksiä, kahviloita ja muita jotka muutenkin palkkaa. Jos koitat löytää sellaisen joka valmiiksi ymmärtää ja osaa silloin myös ohjeistaa teidän nuorta.

Vierailija
9/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro toki, että kyseessä on autistinen nuori. Hän saa paremmin ymmärrystä ja sen paikankin varmasti jostain.

Vierailija
10/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kympin tyttö, eikä hänkään tahdo sitä löytää. Ja ei, keväällä ei voinut hakea, kun ajankohta selvisi vasta viime torstaina.

Vierailija
11/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota opoon yhteyttä. Ihan varmasti opo auttaa ongelmassa. Tsemppiä.

Vierailija
12/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillekin selvisi ajankohta vasta syksyllä, ja nyt on enää viikko aikaa hommata paikka. Täytyy kokeilla sitä, että ilmoittaa pojan "vammasta" heti kättelyssä. Hän ei itse sitä tosin haluaisi, koska kuten hyvin kuvitella saattaa, haluaisi unohtaa koko asian ja olla kuten muutkin teinit. Käytänössä kumminkin tarvitsee enemmän ohjeita ja ymmärrystä.

Ap, kiittäen kovasti asiallisista kommenteista

Ps. Joo, on se norminuorellekin vaikeaa hommata paikkaa, kokemusta on siitäkin. En halua siis dissata, oli vaan niin stressaantunut olo tämän takia...

Vierailija
13/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kympin tyttö, eikä hänkään tahdo sitä löytää. Ja ei, keväällä ei voinut hakea, kun ajankohta selvisi vasta viime torstaina.

Mikä diagnoosi tämä kympi on?

Vierailija
14/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä diagnoosi tämä kympi on?

No ehe ehe.

Yritin vain lohduttaa ap:ta että ei se todellakaan ole helppoa kellään. Ei siis kannata liikaa kääriytyä sen erityisyyden ongelman ympärille ja ajatella, että kaikki on toivotonta sen takia.

Vierailija
15/15 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi tuli itsellekkin yllärinä, että koulu ei osallistu noihin enää ollenkaan. Itse kun olin samassa tilenteessa vuonna kivi ja kirves, kouluun tuli lista firmoista, jotka oli ilmoittanut halukkuutensa otaa TETiläisiä, yhteydenotto ja sopiminen jäi toki sitten itselle. Mutta ole vaan mukana duunin etsinnässä, selitä miksi olet mukana töitä hakemassa. Olisiko teidän lähistöllä jotain varastoa tms, johon voisi päästä hommiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi