Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava pariskunta mies 172cm ja nainen 165cm. Miten heidään pojastaan kasvoi 180 senttinen?

Vierailija
28.08.2017 |

Isän puolella naiset 150 senttisiä ja miehet kaikki 170 senttisiä.
Äidin puolella taas miehet yli 180 cm pitkiä kaikki ja naiset keskipituisia.
Heidän poikansa oli lapsena aina kaikista pienin jo alakoulussa ja yläasteella tilanne vain paheni. 17 vuotiaana oli n. 170 cm pitkä.
Pojan murrosikä tuli keskimääräistä myöhemmin ja poika lopetti kasvamisen 19 vuotiaana jolloin oli jo 180cm pitkä.

Eli mitä ihmettä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien geenejä

Vierailija
2/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt ei ole tae tulevasta, ei edes geeneissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies 172 ja minä 165. Esikoinen ollut aina pitkä, pituusennuste aikuisiälle 185. Nuoremmat lapset sitten pienempiä.

Vierailija
4/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran äidin puolella kaikki miehet yli 180cm, niin sieltä äidin puolelta nuo geenit on tulleet.

Vierailija
5/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten keskipituus Suomessa on 165, miesten keskipituus 180. Joten eihän tuossa muuta kuin lapsi perinyt äitinsä pituuden.

Vierailija
6/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan hämmästyttävän hyvin perillä tuttavaperheesi jäsenten tarkasta pituudesta ja pituuskasvun historiasta. Vieläpä kaikkien heidän sukulaistensa pituushistoriasta.

Miksi? Ja mistä sinulla on riittänyt aikaa ja energiaa kaiken tämän selvittämiseen ja muistissa pitämiseen?

Vierailija
7/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 168 cm, mies 172.

Poika kasvunsa päättänyt 186 cm. Tyttö 172.

Molemmat syntyessään jo "pitkiä", poika 53 cm ja tyttö 52.

Minun vanhempani suunnilleen saman pituisia kuin me, miehen äiti pieni kääpiö alle 160 ja isä joku 175 cm.

Vierailija
8/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä 168 cm, mies 172.

Poika kasvunsa päättänyt 186 cm. Tyttö 172.

Molemmat syntyessään jo "pitkiä", poika 53 cm ja tyttö 52.

Minun vanhempani suunnilleen saman pituisia kuin me, miehen äiti pieni kääpiö alle 160 ja isä joku 175 cm.

Teillä kävi hyvä tuuri.

Vierailija
9/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sukuni pisin eli 180cm nainen. Ekan liiton poikalapsi on 190cm vaikka isänsä oli vain 173cm eikä suvussa ole pitkiä ihmisiä.

Vierailija
10/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äiti 172, lasteni isä 176 cm.

Lasteni isä on tullut äitinsä sukuun ja jäi lyhemmäksi, muut hänen veljet ovat pitkiä kuten heidän isä.

Meillä sitten vanhempi poika 182 cm (samaa luokkaa kuin minun isäni ja veljeni)  ja nuorempi pojistamme on 189 cm (isänsä sukuun).

Vierailija
11/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän geenit tule pelkästään vanhemmilta, vaan myös esivanhemmilta, monen sukupolven ajalta.

Ihan samalla tavalla kuin sinisilmäiset vanhemmat saattavat saada ruskeasilmäisen lapsen.

Vierailija
12/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole niin, että jos lyhyellä murrosikä alkaa aikaisin - niin lyhyeksi jää.

Ja jos taas lyhyellä murrosikä alkaa myöhemmin niin voi tulla pitkähkö.

En osaa selittää akateemisesti, mutta tästä on tehty tutkimus (oliko kanadalainen).

Eli poikani on pitkä 15-vuotias (183 cm) ja murrosikä alkoi aikaisin (pitkä tulee olemaan).

Naapurissa 16-vuotias mini (170 cm) ja luulen, että hän kasvaa myös.

Sukulaispoika 14-vuotias ja lyhyt. Murrosikä alkanut ja lyhyeksi jää.

Keskimittaisista ei ole tietoa😂

Vierailija
13/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lyhyen pituuskasvu on riippuvainen, että alkaako murrosikä aikaisin vai myöhemmin.

Lyhyt ja murrosikä aikaisin - tuloksena lyhyt.

Lyhyt ja murrosikä myöhään - normaalimittainen väh.

Poikkeuksia löytyy tietty.

Vierailija
14/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 169, mies 197 ja aikuinen tytär 172. Ei tullut hujoppia tytöstä vaikka niin neuvolassa povattiin. Ihan hyvä näin.

Vierailija
15/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten keskipituus Suomessa on 165, miesten keskipituus 180. Joten eihän tuossa muuta kuin lapsi perinyt äitinsä pituuden.

Alapeukuttajat, selventäkää nyt vähän. Jos keskipituinen äiti saa keskipituisen lapsen, mikä teitä niin suututtaa tämän havainnon kielellistämisessä.

Vierailija
16/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa geenejä myös kauempaa sukupuusta kuin vanhemmiltaan. Meillä esim. sisarentyttäreni on aivan mummonsa kopio, eikä suinkaan vanhempiensa näköinen. Sama pätee pituuteen vaikuttavien geenien suhteen. Itse olen 175 cm pitkä ja mieheni on 192 cm pitkä. Molemmat poikamme ovat liki parimetrisiä, mutta tyttäremme on "vain" 168 cm pitkä. 

Vierailija
17/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä teit koulun biologiantunnilla, kun kerrottiin  perinnöllisyydestä?

Tässä pikaversio: Ominaisuudet periytyvät kummankin vanhemman puolelta,  monen sukupolven takaa ja ihmisen pituuteen vaikuttaa useampi geeni kuin banaanikärpäsen siipien pituuteen.

14:n päätelmä ei ihan osu nappiin sekään, sillä ympäristö ja varsinkin ravitsemus vaikuttavat murrosiän alkuun.

Vierailija
18/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että alakerran Rami on yli 180 cm.

Vierailija
19/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pituus määräytyy itse asiassa ennemmin lapsena syödyn ravinnon mukaan kuin geenien perusteella. Eri etnisistä taustoista tulevat lapset kasvavat keskimäärin yhtä pitkiksi, jos heidät tuodaan samanlaiseen kasvuympäristöön. Esimerkiksi tyypillisesti maahanmuuttajat itse ovat lyhyempiä kuin kantasuomalaiset, mutta heidän lapsensa kasvavat hyvinkin täsmällisesti suomalaisten kasvukäyrien mukaan, koska he saavat länsimaista ravintoa. Erityisesti ruoan proteiinipitoisuus vaikuttaa pituuskasvuun, ja sen vuoksi länsimaissa on pisimmät ihmiset, koska täällä syödään eniten lihaa. Eli siis tiivistetysti, esim. japanilaiset kasvaisivat keskimäärin yhtä pitkiksi kuin hollantilaiset (tietenkin yksilöllistä vaihtelua on), jos he saisivat aivan varhaislapsuudesta asti samanlaista ravintoa.

t. lääkisläinen

Vierailija
20/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen kuullut sellaisen jutun, että 2-vuotiaana on puolet siitä pituudesta mikä tulee olemaan.

Eli jos 2-vuotiaana on 93 cm pitkä, aikuisena on 186 cm. Tiedä sitten pitääkö paikkansa kuinka hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän