Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava pariskunta mies 172cm ja nainen 165cm. Miten heidään pojastaan kasvoi 180 senttinen?

Vierailija
28.08.2017 |

Isän puolella naiset 150 senttisiä ja miehet kaikki 170 senttisiä.
Äidin puolella taas miehet yli 180 cm pitkiä kaikki ja naiset keskipituisia.
Heidän poikansa oli lapsena aina kaikista pienin jo alakoulussa ja yläasteella tilanne vain paheni. 17 vuotiaana oli n. 170 cm pitkä.
Pojan murrosikä tuli keskimääräistä myöhemmin ja poika lopetti kasvamisen 19 vuotiaana jolloin oli jo 180cm pitkä.

Eli mitä ihmettä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten keskipituus Suomessa on 165, miesten keskipituus 180. Joten eihän tuossa muuta kuin lapsi perinyt äitinsä pituuden.

Alapeukuttajat, selventäkää nyt vähän. Jos keskipituinen äiti saa keskipituisen lapsen, mikä teitä niin suututtaa tämän havainnon kielellistämisessä.

Ei ole mitään keskipituusgeeniä

Vierailija
22/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tiedämme että pituus ei ole yksin geeneistä kiinni. Tunnen tosi paljon ihmisiä, iäkkäitä erityisesti ammatin suhteen ja kumma kyllä suurimmalla osalla on erittäin pitkiä lapsia,ikka vanhemmat ovat itse tosi lyhyitä.

Sitä kannattaa varoa kasvavan lapsen kohdalla, että ei kannusta lasta voimalajeihin sillä liiallinen treenaaminen voi tyrehdyttää kasvua. Terveellinen ja oikeanlainen ruokavalio kasvattaa myös. Lepoa ja liikuntaa sopivassa suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän poikansa oli lapsena aina kaikista pienin jo alakoulussa ja yläasteella tilanne vain paheni. 17 vuotiaana oli n. 170 cm pitkä.

Pojan murrosikä tuli keskimääräistä myöhemmin ja poika lopetti kasvamisen 19 vuotiaana jolloin oli jo 180cm pitkä.

Eli mitä ihmettä?

Oli sitten varmaan geenit äidin puolelta?

Vierailija
24/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen kuullut sellaisen jutun, että 2-vuotiaana on puolet siitä pituudesta mikä tulee olemaan.

Eli jos 2-vuotiaana on 93 cm pitkä, aikuisena on 186 cm. Tiedä sitten pitääkö paikkansa kuinka hyvin.

Joillain pitää, joillain ei. Minä olin 2v:na 92cm. Eli pitäisi olla 184cm. Olen 166cm. VAnhin tyttöni oli 91cm. Eli tullut 182-senttistä vaan 172cm. Keskimmäinen 84cm =>168cm, on 158cm. Kuopus 88,5cm=177cm, on 165cm. Mun serkulla (poika) piti kuulemma paikkansa. Ehkä pitää paremmin paikkansa pojilla?

Vierailija
25/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten keskipituus Suomessa on 165, miesten keskipituus 180. Joten eihän tuossa muuta kuin lapsi perinyt äitinsä pituuden.

Alapeukuttajat, selventäkää nyt vähän. Jos keskipituinen äiti saa keskipituisen lapsen, mikä teitä niin suututtaa tämän havainnon kielellistämisessä.

Ei ole mitään keskipituusgeeniä

Ja siksi on mielestäsi kummallista ja vaatii erikseen isovanhempien (pitkiin) geeneihin vetoamisen, jos keskipituisen äidin pojastakin tulee keskipituinen?

Vierailija
26/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin sisko 159cm, miehensä 177cm. Poikansa 196cm, tyttö 174cm.

Vierailija
27/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa geenejä myös kauempaa sukupuusta kuin vanhemmiltaan. Meillä esim. sisarentyttäreni on aivan mummonsa kopio, eikä suinkaan vanhempiensa näköinen. Sama pätee pituuteen vaikuttavien geenien suhteen. Itse olen 175 cm pitkä ja mieheni on 192 cm pitkä. Molemmat poikamme ovat liki parimetrisiä, mutta tyttäremme on "vain" 168 cm pitkä. 

No kyllä lapsi saa ihan kaikki geeninsä vanhemmiltaan. Eihän siinä hedelmöitymisessä mukana ole kuin isän ja äidin sukusolut, eikä isovanhemmat ole touhussa mukana.

Mutta tietysti vanhemmat ovat saaneet taas geeninsä omilta vanhemmiltaan jne jne. joten siinä mielessä mutaatioita lukuunottamatta kaikki geenit ovat esipolvilta peräisin.

Pituuskasvu taas ei ole kiinni yhdestä geenistä, vaan siihen vaikuttaa moninmutkaisemmat mekanismit ja myös ympäristötekijät. Siksi lapsista ei tule täsmälleen vanhempiensa pituisia, vaikka heiltä lapsi onkin geeninsä saanut.

Vierailija
28/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies 190cm, ja hänen vanhempansa molemmat jotain 165-170cm. Mummi oli melkoinen hongankolistelija kuulemma, joten sieltä geenit.

Minä olen 168cm ja ex-mies 185cm ja yhteinen tyttäremme 156cm. Äitini 155cm, joten mummihan se taas asialla...ja tupakkaa ei kukaan äideistä polttanut.

Vierailija
29/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä ihmettä?

Yritätkö kaivaa tällä kommentteja, ettei lapsen isä olekaan lapsen isä? Lapsen pituus voi periytyä aiemmilta sukupolvilta ja molempien vanhempien puolelta, joten ei onnistu:)

Vierailija
30/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lyhyen pituuskasvu on riippuvainen, että alkaako murrosikä aikaisin vai myöhemmin.

Lyhyt ja murrosikä aikaisin - tuloksena lyhyt.

Lyhyt ja murrosikä myöhään - normaalimittainen väh.

Poikkeuksia löytyy tietty.

Näin meidän suvussa mennyt. Lyhyt ja murrosikä myöhään, aikuisena keskivertoa vähän pidempi.

Vierailija
31/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on 172 ja äiti 163. Veljeni on 182. Itse olen 161.

Vierailija
32/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuden mittaaminen ja asian pohdiskelu on jotenkin niin pientä ja mitätöntä.

Vierailija
33/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on 172 ja äiti 163. Veljeni on 182. Itse olen 161.

Niin?

Vierailija
34/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä 161 cm, isä 172 cm. Poika 16 v on 182 cm ja vielä varmaan kasvaa, poika 14v on 180 cm ja kasvaa vielä hänkin. Isä on lyhyt, vaikka sisarukset n. 10 cm pidempiä. Geenit on jännä juttu.

Vierailija
35/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia:

"Vuonna 2011 julkaistujen uusien kasvukäyrien mukaan suomalaisten nuorten miesten keskipituus on nykyisin 180,7 senttimetriä."

"Suomalaisista nuorista miehistä alle 167-senttimetrisiä tai yli 195-senttimetrisiä on molempia yksi prosentti."

Kasvukäyrät on muuttuneet, nykyään pojat kasvavat pidemmiksi. Näkyyhän se katukuvassakin, vanhat miehet ovat 170 cm, nuoret ja aikuiset miehet 180cm.

Vierailija
36/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei lyhyemmille koskaan tulisi pidempiä lapsia ei ihmisennkeskipituus oliai kasvanut koskaan

Vierailija
37/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljestenkin 10-15cm pituusero on ihan tavallista joten eipä ole mikään ihme jos pojan pituus vaihtelee tuon verran isänsä pituudesta.

Ja mikä ihme propaganda tuo valehtelu suomalaisten miesten keskipituudesta on? Kaikissa maissa missä olen viime aikoina käynyt ovat miehet olleet huomattavasti pidempiä kuin mitä suomessa. Varsinkin hollannissa sen eron huomaa ja eipä todellakaan ole vain 1-3cm.

Vierailija
38/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

cuck

Vierailija
39/39 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Nyt munkin pojalla on vie toivoa. Minä 165 ja mies 173 poika saattaa siis kasvaakin pitkäksi. 🙌

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi