Huonosti äänieristetty talo, kuinka hiljaa naapurit voi vaatia olemaan?
Ongelmana on siis rappukäytävä ja ulkonakäyminen klo 22 jälkeen. Rapun äänet kuuluvat TODELLA selvästi asuntoihin, vaikka kuinka hiljaa koittaisi sulkea oven, niin kamala paukaus ja lukkojen louskuminen kaikuu. Sitten neljännestä kerroksesta portaat alas "klomps klomps klomps", siihen mukaan vielä koira niin avot.
Juttu on nyt hiertynyt siihen, että ilmoitustaululla on käyty sotaa siitä, että olisiko mahdollista välttää rapussa liikkumista klo 22 jälkeen.
Ymmärrän, että ärsyttää, mutta eihän ihmisiä voi kieltää liikkumasta rappukäytävässä, vaikka kuinka sapettaisi?
Ja äänet kuuluu superlujaa, vaikka kuinka koittaisi hiippailla. Ärsyttävä talo..
Kommentit (47)
Kai tää on provo vai voiko jossain rapussa oikeasti olla noin? Pitäisi varmaan jättää menemättä töihin sitten, mulla kun usein alkaa työt viideltä aamulla ja koiran pissatan sitä ennen joten tulee pariinki otteeseen kopisteltua rappukäytävässä aamuyöllä :D
Suomen lain mukaan yöllä ei ole pakko nukkua. Liikkua saa, suihkussa saa käydä, vessan saa vetää, tiskata saa, musiikkiakin saa soittaa hiljaa, puhua saa, mutta ei saa mölytä kännissä kavereitten kanssa. Tietenkin saat viedä koiraa ulos ja liikkua rapussa. Vankilat ovat eristyslaitoksia, jossa lukitaan sisälle rangaistuksena. Pienet lapset itkevät usein öisin. pitää pestä pyllyä yölläkin. Joku lähtee aamuisin lentokentälle töihin. Mitä sinä niitä valituksia lainkaan kuuntelet. Jos joku" terve" aikuinen ihminen menee nukkumaan klo 21.00 se on hänen oma ongelmansa. Hän voi vuokrata itselleen vaikka jonkun saunakammarin Ilomantsista, jos elämässään meinaa vain n ukkua. Ei tarvita sähköäkään, eikä kolisevaa hissiä. Kuolleet ovat hipihiljaa.
Kyllä sitä saa ulos mennä milloin itse haluaa. Pyrkii vain huomioimaan naapurit. Jos talo on rakennettu niin, että kaikki kuuluu niin se ei asukkaan vika ole.
Kotonaankin saa valvoa ihan milloin huvittaa, mutta hiljaisuuden aikaan pyrkiä siihen, että meteliä ei tule. Kävely omassa asunnossa on täysin sallittua, jos se kuuluu naapuriin niin rakennus huono.
Naapurit voi ottaa huomioon kulkemalla hiljaa. Mutta ei kukaan voi vaatia liikkumiskieltoa. Aika tyhmää laittaa viesti, että välttäkää iltakulkemisia, koska kuka nyt iltaisin huvikseen rapussa juoksee. Päivällä joku voisi treenatakin rappujuoksua. Ja jännä, että jossain voidaan laittaa postinjakajallekin kielto. Eikö silloin rapun pitöisi olla tilaamatta ne aamulehdet, jos jakaminen häiritsee?
Jos ulko-ovi pitää niin suurta ääntä että siihen naapurit herää tai se häiritsee, niin siinä olisi aihetta jo taloyhtiön tehdä kyseiselle ovelle jotain. Ihan varmasti ovea on mahdollista jotenkin rasvata, vaihtaa tiivisteitä tai äärimmäisenä ratkaisuna vaihtaa koko ovi. Se vielä hyödyttäisi kaikkia asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin vituttaa naapuri, joka raijaa piskiään ulos joskus jopa aamuyön tunneilla. Ovat jotain yökyöpeleitä ja valvovat yöt ja nukkuvat päivällä.
Täällä on lehdenjakaminenkin kielletty ennen klo 6:00, eli ärsyttäähän se, kun joku kolisee rapussa klo 2:00
Olen itse jakanut parissakin eri kunnassa lehtiä yöllä. Ja aina on ollut rajana, että lehdet tulisi olla jaettuna viimeistään klo 6. Muutenkin asukkailla/lehden tilaajilla ei ole mitään oikeutta vaikuttaa siihen, missä järjestyksessä lehdenjakaja oman piirinsä jakaa. Sen saa jakaa juuri siinä järjestyksessä, miten itse sen saa kaikkein tehokkaimmin jaettua.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan yöllä ei ole pakko nukkua. Liikkua saa, suihkussa saa käydä, vessan saa vetää, tiskata saa, musiikkiakin saa soittaa hiljaa, puhua saa, mutta ei saa mölytä kännissä kavereitten kanssa. Tietenkin saat viedä koiraa ulos ja liikkua rapussa. Vankilat ovat eristyslaitoksia, jossa lukitaan sisälle rangaistuksena. Pienet lapset itkevät usein öisin. pitää pestä pyllyä yölläkin. Joku lähtee aamuisin lentokentälle töihin. Mitä sinä niitä valituksia lainkaan kuuntelet. Jos joku" terve" aikuinen ihminen menee nukkumaan klo 21.00 se on hänen oma ongelmansa. Hän voi vuokrata itselleen vaikka jonkun saunakammarin Ilomantsista, jos elämässään meinaa vain n ukkua. Ei tarvita sähköäkään, eikä kolisevaa hissiä. Kuolleet ovat hipihiljaa.
Olen muuten samaa mieltä, mutta jos tietää asuvansa paperiseinäisessä talossa, niin on pelkkää naapureiden kiusaamista ryhtyä tiskaamaan hiljaisuuden aikaan. Ne tiskit voi pestä päivälläkin.
Joku kysyi huonosti äänieristettyjen talojen rakennusvuosia. Itse asun 90-luvulla rakennetussa talossa, jossa ihan kaikki kuuluu naapuriin. Välillä esim. naapurin hysteerinen imurointi tuntikausiakin päivässä ärsyttää ja pahasti, mutta en silti valittaisi, vaikka siihen ääneen eivät auta edes korvatulpat. Pääasia ettei hiljaisuuden aikaan imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virittäkään taloyhtiön toimesta jotkut matot rappukäytäviin ja portaisiin.
Sanooko sana paloturvallisuus mitään? Ääliö.
Naapurit eivät jakele sääntöjä ja määräyksiä, lait säädetään eduskunnassa. Elät elämääsi normaalisti ja lopetat idioottimaisuuksien kyselyn palstalla. Näillä eteenpäin.
Mattoja saa paloturvallisena...otapa selvää ennenkuin nimittelet...
Paloturvallisuus on muutakin kuin se että tavara voisi palaa. Kaikki ylimääräinen roina hidastaa ja vaikeuttaa pelastustoimia. Matto on aika ikävä esimerkiksi ambulanssin sängyn pyörien alla.
Haluaisinpa nähdä kun ensihoitajat työntelevät sänkyä pitkin rappukäytävää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virittäkään taloyhtiön toimesta jotkut matot rappukäytäviin ja portaisiin.
Sanooko sana paloturvallisuus mitään? Ääliö.
Naapurit eivät jakele sääntöjä ja määräyksiä, lait säädetään eduskunnassa. Elät elämääsi normaalisti ja lopetat idioottimaisuuksien kyselyn palstalla. Näillä eteenpäin.
Mattoja saa paloturvallisena...otapa selvää ennenkuin nimittelet...
Paloturvallisuus on muutakin kuin se että tavara voisi palaa. Kaikki ylimääräinen roina hidastaa ja vaikeuttaa pelastustoimia. Matto on aika ikävä esimerkiksi ambulanssin sängyn pyörien alla.
Se on paari ja sitä kannetaan. Sitten kun ollaan isossa pajassa eli sairaalassa perillä sitä työnnetään ja se liikkuu niillä pyörillä sitten.
Tässä kerrostalossa meillä on taloyhtiön laittamat matot lattioilla ja veikkaan niillä olevan paikallisen pelastuslaitoksen hyväksyntä?
Meillä on taloyhtiössä kun tullaan sisälle n 3 metriä niin matto.
Meillä on asunnoissa sellaiset ovet (siis kerrostalo asuntojen ulko-ovet) että kuulostaa siltä kun ne läimäytettäisiin vaikka laitetaan ihan normaalisti kinni. Jos haluaa että ovi sulkeutuu suht koht hiljaisesti niin se on laitettava kiinni korostetun hitaasti ja hiljaa. Harva jaksaa tuollaiseen pelleilyyn ryhtyä. Itse ajattelin että siellä jotkut läimäyttelee ovia kunnes huomasin itse että se tulee ihan normi sulkemisesta. Ja rapun ulko ovi klonksuttaa myös kovaa. Siinä on sellainen veto että menee itsestään kiinni.
Huonosti rakennettu, ei pidettävä pelkästään läpikulkuasuntona.
Voi ottaa puheeksi tuollaisessa rapussa että varsinkin yöllä yritetään laittaa se ulko-ovi hissun kissun ja samoin oma ulko-ovi, ettei nyt ainakaan vapaasti läimäytä kiinni, mutta ei nyt ketään voi olettaa että vaihtaa jotkut huopatossut rappuun tulleessaan tai jotenkin avaimella saattaen sulkee oven ettei vain kuulu mitään. Yöaikaan mahdollisimman hiljaa mutta normaalisti saa asiat kuitenkin tehdä.
Mä asun 2012 rakennetussa talossa ja täällä kuuluu kans kaikki läpi. Alakerrasta kovempi puhe, hirveä pauke ja kolina, tömistely, paiskaa sen ovensa kiinni niin lujaa että ihan kuin omasta kämpästä kuuluisi, puhumattakaan vastspään asunnosta. Aina tiedän koska se naapuri tulee töistä kun sen pitää voimalla vetää se ovi kiinni! Sen saa hiljaakin kiinni mutta ei.. Itsekin olen ruvennut paiskomaan kun kukaan ei kunnioita täällä muita. Väliovia ei ole. Eli eipä nää uudetkaan asunnot mitään mahtavia ole aina. Muuten pois.
Minä asun 1939 rakennetussa talossa ja tuntuu kun koko talo olisi yhtä kommuunia. No ovathan noi seinät tietysti näkösuojana mutta juurikaan ääntä korottamatta pystyisin osallistumaan yläkerran pariskunnan keskusteluihin. Ei kiva!
Muuta tapojasi.
Muuta pois tästä talosta.
Kerrostalossa on hiljaisuus klo 22-7.
Ja se tarkoitttaa myös sinua.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun 1939 rakennetussa talossa ja tuntuu kun koko talo olisi yhtä kommuunia. No ovathan noi seinät tietysti näkösuojana mutta juurikaan ääntä korottamatta pystyisin osallistumaan yläkerran pariskunnan keskusteluihin. Ei kiva!
:D siis rakennettiiko siihen aikaan taloja? Eikös ne olleet savupirttejä?
Laita pehmeäpohjaiset kengät rapussa myöhään liikkuessasi,ei kopise. Ovet voi takanaan sulkea myös hitaasti saattaen ja vaikka avaimella lukon kieltä sisään painaen niin ei kolahda. Kerrostaloasuminen
vaatii toisten huomioon ottamista puolin ja toisin.