Miten ostat apteekissa "kiusallisen" lääkkeen
nyt kun ei ole enää paperia mitä viedä? Kirjoitatko itse sen ja näytät?
Kommentit (56)
Mietimme tuossa tyttärieni kanssa, mikä lääke voisi olla "kiusallinen" tai nolo. Sehän riippuu ihan siitä, minkä ihminen kokee noloksi. Jonkun mielestä voi olla noloa ostaa antibiootteja, mutta psyykelääkkeiden ostaminen sujuu jo rutiinilla.
Reseptilääkkeet: Ojennan Kelakortin ja sanon, että siellä pitäisi olla joku resepti. Ihan sama, onko lääke nolo vai ei.
Käsikauppalääkkeet: Ekalla kerralla vähän ujostutti pyytää lääkettä peräpukamiin, mutta kun olen niitä jo aika monesti ostanut, enkä ole enää ihan nuori edes ulkonäöltäni, uskallan jo ihan reippaasti kysyä, jos myyjä tulee kyselemään ennen kuin löydän etsimäni. En tietenkään huuda niin että koko apteekki raikuu, vaan hiljaisella äänellä, mutta selvästi puhuen kerron asiani.
Ostan kaikki lääkkeet samalla tavalla. Kerron mitä haluan ja henkilökunta antaa tuotteen minulle tai vaihtoehtoisesti otan tuotteen hyllystä ja menen kassalle maksamaan. En kailota tuotetta kovaan ääneen, vaan puhun ihan normaalilla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on kanssa nykyään kiusallista ostaa, kun joutuu sanomaan lääkkeen nimen. Siis häiritsee jos vieressä olevat asiakkaat kuulevat. Tällaisia ovat esim. mielialalääkkeet ja rauhoittavat.
Mitä sillä on väliä, jos tuntemattomat ihmiset kuulevat, että käytät mielialalääkkeitä?
Mitä sillä on väliä, vaikka tututkin kuulisivat? Mielen sairaudet ovat verrannollisia fyysisiin sairauksiin (sitähän ne ovat, jokin aivoisssa ei toimi, kuten pitäisi) ja sinäomalla asenteellasi jatkat vain tabun ylläpitämistä.
Mielen sairaudet ovat yleensä hyvin henkilökohtaisia asioita. Kiusallisuus taas tulee siitä, ettei halua puhua muille henkilökohtaisista asioista. Myös monet fyysiset vaivat voivat olla kiusallisia. Esimerkiksi jos sinulla on ihottuma käsivarressa, voit todennäköisesti luontevasti jutella siitä vaikka tuntemattoman ihmisen kanssa, mutta jos ihottuma on takapuolessa tai intiimialueella, pidät varmaan asian mieluummin omana tietonasi.
Siksi ei ole kivaa että apteekissakaan muut kuulevat omista henkilökohtaisista vaivoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Ja heti ketjuun on ilmoittautunut henkilöitä, jotka eivät ikinä kiusaannu tai nolostu mistään. Pyytävät tarvittaessa ripuli-, ummetus-, hiivasieni-, mieliala- ja psykoosilääkkeet sekä peräpukama- ja emätinvoiteet kovaäänisesti kailottamalla täpötäydessä apteekissa ja hakevat samalla reissulla wc-paperit, kuukautissiteet, kondomit sekä tuorekurkut ja banaanit viereisestä ruokakaupasta.
En kehtaa ostaa kurkkuja enkä banaaneita itse, koska oletan kaupan kassan luulevan käyttäväni niitä dildoina...
M 32
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin hakemassa äskettäin ekat e-pillerini, vastasin proviisorille että ''se tämänpäiväinen resepti''. Ei minusta kiusallista mutta kyseessä tosi intimiteettisuojaton paikka, jossa takanaolijoilla suora näkö- ja kuuloyhteys, enkä halua että vieraat kuulevat edes sitä että haen reseptiltä buranaa. No proviisori vastasi: ''AI NÄÄ E-PILLERIT TÄÄLTÄ??" Haloo näkihän hän että ei minulla muita tämänpäiväisiä reseptejä ollut.
Toinen kerta samaisella proviisorilla oli, kun hain toisen kerran aknelääkettä, niin hänen piti kommentoida siinä reippaaseen ääneen että ''NO HYVINHÄN SULLA ON PARANTUNUT!" Niinkuin mitä ihmettä, tarvitseeko sitä kommentoida mitään/olisi voinut kysyä miten lääkkeen kanssa on sujunut. Kaiken lisäksi minulla oli paljon meikkiäkin naamassa jolla finnini peitin. Ja mistä hän voi tietää, jos minulla olisikin ollut aknea selässä/rinnassa jotka pääaluetta olivatkin kasvojen lisäksi.
Kyllä, itse opiskelen farmaseutiksi ja tiedän ainakin miten en toimi tulevaisuudessa.
Farmaseutin on ihan hyvä varmistaa asiakkaalta mitä lääkettä otetaan, vaikka asiakas sanoisikin, että se tämänpäiväinen. Voi olla, että asiakas ei tiedä kunnolla mitä lääkkeitä on määrätty ja on useita määräyksiä niin hyvin voi olla, ettei hän sitten kuitenkaan ota kaikkia määrättyjä. Se, että varmistaa mikä lääke onkaan tulossa, on osa lääkitysturvallisuutta.
Terveisin farmaseutti
Onks vessapaprunki ostaminen nolooo. Voi ei mä en kyl sit enää viitti käyttää ku joutus ostaa
Menkkissuojiikaa en enää käytä ne ne vasta noloi on
Vessapaperin ostaminen ei pitäisi olla millään muotoa noloa normaalille ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Ostin muuten kerran peräpukamavoidetta. Etsiskelin itse ensin ja nuori mies tuli kyselemään, mitä tarvitsen. Kerroin sitten ja mies meni punaiseksi ja vaikeammaksi muuttui kun kyselin että mitä eroa on tällä ja tällä. Mies lähti hakemaan naismyyjän avuksi 😂😂
Mullekin sattui mies olemaan kun olin hakemassa pukamavoidetta. Mutta oli asiallinen eikä vaivautunut. :)
Minä pyyhin kiveen tai sammaleeseen ja käytän kuukautissuojina vanhoista lakanoista tehtyjä rättejä ettei tarvitse nolostella kaupassa.
Ei mikään ole ollut kiusallinen lääke. Ei edes rektaalivoide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin hakemassa äskettäin ekat e-pillerini, vastasin proviisorille että ''se tämänpäiväinen resepti''. Ei minusta kiusallista mutta kyseessä tosi intimiteettisuojaton paikka, jossa takanaolijoilla suora näkö- ja kuuloyhteys, enkä halua että vieraat kuulevat edes sitä että haen reseptiltä buranaa. No proviisori vastasi: ''AI NÄÄ E-PILLERIT TÄÄLTÄ??" Haloo näkihän hän että ei minulla muita tämänpäiväisiä reseptejä ollut.
Toinen kerta samaisella proviisorilla oli, kun hain toisen kerran aknelääkettä, niin hänen piti kommentoida siinä reippaaseen ääneen että ''NO HYVINHÄN SULLA ON PARANTUNUT!" Niinkuin mitä ihmettä, tarvitseeko sitä kommentoida mitään/olisi voinut kysyä miten lääkkeen kanssa on sujunut. Kaiken lisäksi minulla oli paljon meikkiäkin naamassa jolla finnini peitin. Ja mistä hän voi tietää, jos minulla olisikin ollut aknea selässä/rinnassa jotka pääaluetta olivatkin kasvojen lisäksi.
Kyllä, itse opiskelen farmaseutiksi ja tiedän ainakin miten en toimi tulevaisuudessa.
Farmaseutin on ihan hyvä varmistaa asiakkaalta mitä lääkettä otetaan, vaikka asiakas sanoisikin, että se tämänpäiväinen. Voi olla, että asiakas ei tiedä kunnolla mitä lääkkeitä on määrätty ja on useita määräyksiä niin hyvin voi olla, ettei hän sitten kuitenkaan ota kaikkia määrättyjä. Se, että varmistaa mikä lääke onkaan tulossa, on osa lääkitysturvallisuutta.
Terveisin farmaseutti
Eiköhän tässä ollut pointtina muu kuin tuo asian kuittaaminen. Olisiko riittänyt sanoa esim. ai pillerit/ai *lääkkeen nimi*? Kyllä maallikoilla raksuttaa hyvin paljon enemmän tuo sana e-pillerit kailotettuna, vinkkinä vain!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne apteekissa osaa olla hienotunteisia ja säilyttää asiakkaan terveystiedot. Sitä varten siellä aina kysytään, että pannaanko pieneen pussiin, ettei kukaan näe, mitä ostit.
Hyi hemmetti! Pannaanko pieneen pussiin!? No en perkele enään käy apteekissa kun ruvetaan ehdottelemaan sillä miten pitäisi panna pieneen pussiin! Jotain rajaa sentään apteekiin väelle.
" Kiusallinen lääke 100mg valkoinen uurrettu tabletti. Lääkärisi on sinulle määrännyt tämän kiusallisen lääkkeen. Lääke otetaan lääkärin ohjeiden mukaan ja lääkitystä ei saa keskeyttää. Valmistaja Tamma Pharma Finland. "
Ainoa kiusallinen lääke on ottamatta jätetty lääke.
Minä ostin Smartlax ummetus jauhetta ja kysyin myyjältä onko 50 pussin paketteja kun hyllyssä ei ollut kun 20 kappaleen. Myyjä meni tiskiltä kysymään ja oikeen kuiskasi lääkkeen nimen työkaverinsa korvaan ettei kukaan vaan kuule millä asialla liikun. Ihan hienotunteista tottakai koska asiakkaita on moneen junaan mutta silloin tajusin että minä en osannut olla yhtään kiusaantunnut ostoksestani vaan olisin ite voinnut ihan reilulla äänellä kysyä parin hyllyn päässä olevalta kassalta.
Apteekkinolostelun vielä jotenkin kykenen ymmärtämään, mutta sitä en, että ruokakaupassa pitäisi hävetä wc-paperi/kuukautissuoja/tuorekurkkuostoksiaan tms. Ja minä olen sentään ujo ja sosiaalisesti kömpelöhkö henkilö. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän ennenkin tänne kirjoittanut mutta huvitti kun paikallisessa apteekissa oli jonkun aikaa kaikki noloudet kerätty sinne farmaseuttien selän taakse kassalla. Siellä oli canestenit, levolacit ja kaikki muut intiimituotteet :D. Järjestely ei kovin kauan pysynyt, ja paikkakunnan toisessa apteekissa takuulla ihmeteltiin mistä tällainen hetkellinen intimituotteiden myynnin tuplaus :D. Mitä hyvänen aika siellä apteekissa oikein ajateltiin, miten ihmiset kehtaa kysyä niitä siinä kassalla. Ja sitten farmaseutti käy hakemassa levolacin sieltä hyllystä kaikkien jonossa seisovien ihmisten todistaessa ja ojentaa sen asiakkaalle kassalla :D. Ehehehehe...
Varmaan yrittivät vähentää varkauksien määrää. Se nimittäin on tosiasia, että apteekeista varastetaan eniten näitä tuotteita, jotka koetaan jotenkin muka noloiksi. Todennäköisesti hävikki oli ollut sitä luokkaa, että yrittivät tuota siirtoa. Mutta ilmeisesti sitten myynti laski niin paljon, kun nolot eivät kehdanneet suutaan avata, että oli pakko ottaa enemmin varkaustappiot, kun myynninmenetystappiot.
Vierailija kirjoitti:
Musta on kanssa nykyään kiusallista ostaa, kun joutuu sanomaan lääkkeen nimen. Siis häiritsee jos vieressä olevat asiakkaat kuulevat. Tällaisia ovat esim. mielialalääkkeet ja rauhoittavat.
Ainoat ihmiset jotka tunnistavat lääkkeet nimeltä ovat he jotka ovat itse tai heidän läheisensä ovat käyttäneen kyseistä lääkettä.
Tuskin sellainen ihminen ajattelee pahaa toisesta joka samaa lääkettä tarvitsee.
Olen tämän ennenkin tänne kirjoittanut mutta huvitti kun paikallisessa apteekissa oli jonkun aikaa kaikki noloudet kerätty sinne farmaseuttien selän taakse kassalla. Siellä oli canestenit, levolacit ja kaikki muut intiimituotteet :D. Järjestely ei kovin kauan pysynyt, ja paikkakunnan toisessa apteekissa takuulla ihmeteltiin mistä tällainen hetkellinen intimituotteiden myynnin tuplaus :D. Mitä hyvänen aika siellä apteekissa oikein ajateltiin, miten ihmiset kehtaa kysyä niitä siinä kassalla. Ja sitten farmaseutti käy hakemassa levolacin sieltä hyllystä kaikkien jonossa seisovien ihmisten todistaessa ja ojentaa sen asiakkaalle kassalla :D. Ehehehehe...