Miksi toppahaalareita käyttää nykyään vain pikkulapset?
Muistan omalta ala-asteajalta 90-luvulta, miten kätevät haalarit oli, niitä käytettiin siis koulussa ja vapaa-aikana ihan normaalina vaatteena, minulla ja monella muulla oli vielä 6. luokallakin.
Nykyään haalareita ei juuri käytetän päiväkodin jälkeen. Miksi näin?
Asia tuli mieleen, kun huomasin ruotsalaisten vaatekaupan sivuilla kivannäköisiä ja monenvärisiä haalareita isoillekin (164cm) lapsille ja nuorille. Ruotsissako haalareita ei pidetä vauvamaisina kuten Suomessa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Muistan omalta ala-asteajalta 90-luvulta, miten kätevät haalarit oli, niitä käytettiin siis koulussa ja vapaa-aikana ihan normaalina vaatteena, minulla ja monella muulla oli vielä 6. luokallakin.
Nykyään haalareita ei juuri käytetän päiväkodin jälkeen. Miksi näin?
Asia tuli mieleen, kun huomasin ruotsalaisten vaatekaupan sivuilla kivannäköisiä ja monenvärisiä haalareita isoillekin (164cm) lapsille ja nuorille. Ruotsissako haalareita ei pidetä vauvamaisina kuten Suomessa?
Ruotsissa haalareita käytetään käytännön syistä. Vaikeampaa raiskata.
Siksi, kun haalarit eivät ole muotia kuten silloin parin vuoden ajan 90-luvulla. En itsekään käyttänyt ala-asteella haalaria, mutta yläasteella piti sitten saada haalari, kun ne olivat muodissa.
Päiväkodissa työskennelleenä olen huomannut, että kaksiosaisia toppapukuja on yhä nuoremmilla lapsilla. Jos aiemmin vielä eskarit käytti tyytyväisinä haalareita, niin nyt jo 3-4 -vuotiailla on takki-housuyhdistelmät, jotka on hitaammat pukea ja joiden selkämyksestä menee niin tuuli kuin lumi sisään. Sekaisinkin menevät keskenään, kun on samannäköisiä mustia toppahousuja kymmenet kuivauskaapissa. Ihan pöhköä, mutta minkäs teet. Tyypillisesti toppapukujen valmistajilla isoin koko on joku 120 cm. Sen isommalle lapselle ei haalareita enää tahdo löytyä kuin harvoista malleista.
En kyllä itse muista tuommoista vaihetta ysäriltäkään. Me käytettiin takki ja housut yhdistelmää ala-asteella.
Koulussahan haalari olisi erityisen kätevä, kun mennään monta kertaa päivässä välitunnille. Sisähousut alla ja siihen nopeasti haalari päälle ja pois.
Onkohan noissa 164-senttisissäkin kenkälenksut kuten kuvassa? Aika hassut! :)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse muista tuommoista vaihetta ysäriltäkään. Me käytettiin takki ja housut yhdistelmää ala-asteella.
Oli joskus ihan 90-luvun alkuvuosina, ellei jopa 80-luvun ihan lopussa tuo muoti.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noissa 164-senttisissäkin kenkälenksut kuten kuvassa? Aika hassut! :)
Esim. kumartuessa haalari nostaa helposti lahkeita, koska se on takaa yhtenäistä kangasta. Lenkit on siksi ihan hyvät olla koosta/iästä riippumatta. Muuten lumilukko nousee kengän päältä helposti pois.
Meillä lapsella on ollut haalari viimeeksi puolitoistavuotiaana. Syystä, että haalareiden mittasuhteet on ihan typeriä. Joko niska-haaramitta on liian lyhyt tai sitten hihat ja lahkeet sata metriä liian pitkät. Ei ole aikaa eikä energiaa alkaa testailemaan, että mikä merkki sopisi mittasuhteiltaan lapselle. Mielestäni takki ja housut on paljon monikäyttöisempi ja kätevämpi kuin haalari. Pelkkää takkia voi käyttää kaupungilla ja se on helpompi riisua julkissa, kun tulee kuuma.
Housut ja takki toimii muutenkin hyvin. Ei mene lumi sisään selästä, kun on kunnolliset housut. Housut on jopa nimikoidut, niin ei tarvitse päiväkodin tätien nurista. Lisäksi lapsi on osannut hyvin pienestä pukea ne ihan itse päälle.
Myydäänkö Gneis-merkkiä Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella on ollut haalari viimeeksi puolitoistavuotiaana. Syystä, että haalareiden mittasuhteet on ihan typeriä. Joko niska-haaramitta on liian lyhyt tai sitten hihat ja lahkeet sata metriä liian pitkät. Ei ole aikaa eikä energiaa alkaa testailemaan, että mikä merkki sopisi mittasuhteiltaan lapselle. Mielestäni takki ja housut on paljon monikäyttöisempi ja kätevämpi kuin haalari. Pelkkää takkia voi käyttää kaupungilla ja se on helpompi riisua julkissa, kun tulee kuuma.
Housut ja takki toimii muutenkin hyvin. Ei mene lumi sisään selästä, kun on kunnolliset housut. Housut on jopa nimikoidut, niin ei tarvitse päiväkodin tätien nurista. Lisäksi lapsi on osannut hyvin pienestä pukea ne ihan itse päälle.
Etelä-Suomi? Jos lapsi oikeasti pelmuaa lumessa niin haalari on ainoa joka pitää sen lumen ulkopuolella. Tai no juu oikein hyvin istuva lumilukollinen (myös lantiolta) laskettelutakki yhdistettynä haalarimallisiin housuihin toimii myös, mutta ei kuulosta 2-vuotiaan itse puettavalta. Mutta muutenhan se kinos on selässä ekassa villimmässä liukurimäessä.
Varmaan johtuu myös markkinoinnista (tai sen puutteesta). Eihän kukaan olisi uskonut, että isot lapset ja aikuisetkin käyttäisivät jotain potkupukuja, mutta silti sellaiset tuli muotiin.
Kyllä toppahaalareitakin käytettäisiin, jos niitä markkinoitaisiin. Luulisi, että se olisi valmistajille ihan hyvä diili, kun isommilla lapsilla olisi kuitenkin myös kaksiosainen puku, eli se haalari olisi tavallaan vielä lisämyyntiä eli lisää €€€ valmistajille ja myyjille.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan ihan justiinsa!
Lisään vielä, että kun toppahousuista kuluu polvet puhki tai sattuu joku haaveri, niin housut vaan uusit ja takki on yhä priimaa. Meillä on myös ollut mahtavaa, että on voinut valita kaksiosaisissa houst ja takin eri kokoa. Takki on mennyt pidempään ja housuja on ollut kahdet eri kokoa.
Lisäksi laskettelussa haalarit on ihan järkyt lahkeiden kuminauhojen vuoksi. Meillä n. 3-vuotiaana on lähdetty laskemaan ja lasketteluhousut lumilukoilla siksi kätevät.
Kun housut on loppu, takki on yhä ihan priima. Kivaa myös, jos mennään suoraan päiväkodista johonkin, niin senkun jättää ne toppahousut autoon ja on ihan siisti vaikka farkut/collegehousut ja takki.
Housuja voi pestä usein ihan itsekseen, takkia harvemmin.
Ikinä en hakenut päiväkodinkin mukaan aika turhankin paljon touhuavaa lasta paita märkänä (paitsi joskus hiestä). Kunnolliset, ylös asti ulottuvat housut ja avainsanana takin kunnollinen lumilukko vyötäröllä.
Meillä ei kukaan kolmesta ole halunnut enää eskarissakaan haalaria, koulusta nyt puhumattakaan.
Eikös trendinä muutenkin ole se, että lapsille laitetaan napapaitoja ja muita teinivaatteita entistä nuorempana...