Miksi terveydenhuollossa halutaan tietää ihmisen ammatti?
Mihin sitä tietoa esim. hammashuollossa tarvitaan?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ilmoitatte (?) ammatiksenne mitä sattuu, eikö lääkäri huolestu mielenterveydestänne?
Sama kävi mielessä. :)
No ainakaan neuvolassa ei olisi kannattanut kertoa, että on sosiaalityöntekijä... "Eihän teillä varmaan tupakoida/tapella/vietetä liikaa ruutuaikaa, kun olet sossu hih hih!"
Olen töissä vammaisjärjestössä enkä missään lastensuojelussa.
Mutta mitä tarkennetulla siviilisäädyllä tekee? Eikö siinä voisi olla vain varattu tai ei. Miksi pitää erikseen olla naimaton, eronnut, avoliitossa tai avioliitossa? Miten se vaikuttaa hoitoon onko eronnut vai naimaton? Henkilö joka tapauksessa ei ole parisuhteessa, joten se tieto pitäisi gynegologille/urologille riittää.
Mitä ammattiin tulee, niin tuttavani veli (insinööri) on koko ikänsä ollut papereissa Peter Pan ammatiltaan. Mies on jo yli 50, mutta lapsuuden haaveammatti ei ole vaihtunut. Huvittavaa vielä se, että hän on insinööri ilmailualalla. Mahtaa hammaslääkärin pasmat mennä sekaisin.
Minulla on leukanivelvamma, ja esimerkiksi koko päivän puhuminen palveluammatissa ei tulisi onnistumaan.
Kannattaa varmaan hakeutua sinne paperittomien klinikalle hoidettavaksi, niin ei tarvitse tuollaisia intiimejä asioita kuin esim. ammatti paljastaa lääkärille.
Ikävä paljastaa, mutta nimenomaan karieksen riskitekijänä alhainen tulo- ja koulutustaso on aivan kärkipäässä. Tosin tätä tarvitsee lähinnä kysyä vielä tervehampaisen lapsen vanhemmilta, sillä aikuisen ihmisen riskit ovat yleensä jo realisoituneet näkyviksi rei'iksi ja paikoiksi.
Vaikuttaa hoitoon jonka saat. Niin simppeliä
Tässä asiaan vaikuttaa välipalat, urheilujuomat jne ym. tiettyjen lajien parissa ilmenevä riski. Myös hammassuojavalistus jne
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiaan vaikuttaa välipalat, urheilujuomat jne ym. tiettyjen lajien parissa ilmenevä riski. Myös hammassuojavalistus jne
Hammassuojavalistus? Missä ammatissa käytetään hammassuojia lukuunottamatta joitakin ammattiurheilijoita?
Multa kysyttiin viisaudenhampaan leikkauksellisessa poistossa ammattia ja kun selvisi, että olen maatalouslomittaja niin sain sairaslomaa. Hammaslääkäri perusteli sitä sillä, että tulehdusriski likaisessa työilmassa on ilmeinen ja ponnistelu haittaa hyytymistä. Tiiä sitten oliko todella näin, mutta saikkua tuli loppu viikko.
Totuus on, että ihmisiä priorisoidaan. Olin aiemmin isäni sukunimellä, myöhemmin otin äitini nimen eron yhteydessä, samoihin aikoihin ammattini muuttui opiskelijasta tiettyyn arvostettuun titteliin. Palvelu parani huomattavasti joka paikassa... Jotkut työttömät kaverit ovat kertoneet, miten vaikea on saada hoitoa. Luulenpa, että jossain on epäviralliset ohjeet priorisoinnista. Ja juuri siksi esimerkiksi työkkäristä pyritään nykyisin saamaan tiedot terkkarista, samalla menee tieto terkkariin että ko. henkilö on työtön... Älkää antako tietojanne mihinkään elleivät ne ole relevantteja juuri siihen asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että ihmisiä priorisoidaan. Olin aiemmin isäni sukunimellä, myöhemmin otin äitini nimen eron yhteydessä, samoihin aikoihin ammattini muuttui opiskelijasta tiettyyn arvostettuun titteliin. Palvelu parani huomattavasti joka paikassa... Jotkut työttömät kaverit ovat kertoneet, miten vaikea on saada hoitoa. Luulenpa, että jossain on epäviralliset ohjeet priorisoinnista. Ja juuri siksi esimerkiksi työkkäristä pyritään nykyisin saamaan tiedot terkkarista, samalla menee tieto terkkariin että ko. henkilö on työtön... Älkää antako tietojanne mihinkään elleivät ne ole relevantteja juuri siihen asiaan!
Heh, ihana salaliittoteoria XD
Itse olen hammaslääkäri, eikä mua kyllä kiinnosta esitetokaavakkeessa muu kuin yleissairaudet, lääkitykset ja läkeaineallergiat. Puhelinnumeron oikeellisuuden saatan tarkistaa jos muistan.
karies on on ollut ammattitautiluokituksessa esim. leipureilla ja kondiittoreilla. sokeripöly tms aiheuttaa en tiedä onko enää.
amatti vaikuttaa myös mahdolliseen sairauslomaan, sitäkin voi saada hammaspuoleltakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun oikeasti. Jonkin ammatin työolosuhteet voivat vaikuttaa terveyteen, mutten keksi sellaista ammattia, joka vaikuttaisi hammasterveyteen.
En keksi minäkään, enkä yleensä kirjoita ammattiani mihinkään. Erikoissairaanhoidossa kysyin, mihin sitä tarvitaan ja vastaus oli juuri tuo, joka on tässä ketjussa jo aiemmin mainittu: Eri töissä sairauksilla ja vaivoilla on erilainen merkitys, eli vaikuttaa sairauslomiin ja hoito-ohjeisiin. Toisaalta esimerkiksi assistentti, asentaja tai suunnittelija ei kerro yhtään mitään siitä, millaista työtä oikeasti tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun oikeasti. Jonkin ammatin työolosuhteet voivat vaikuttaa terveyteen, mutten keksi sellaista ammattia, joka vaikuttaisi hammasterveyteen.
Onhan niitä varmasti useampiakin, mutta itselleni tulee mieleen vain kokki. Joutuu maistelemaan ruokia, joten happohyökkäys tulee liian usein.
Henkilörekistereihin kuten potilastietorekisteriin saa tallettaa vain rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellista tietoa. Tieto ammatista ei ole tarpeellinen hoidon järjestämiseksi, joten sitä ei saa kysyä eikä tallettaa.
Kyllähän te tiedätte, mitä tehdä, jos tarpeettomia tietoja kysellään.
Hampaanpoiston jälkeen arvioidaan, kuinka pitkä sairasloma on tarpeellinen. Kannattaa sanoa olevansa metsuri, jonka tehtävänä on kaataa puita moottorisahalla paikoista, joihin millään metsäkoneella ei pääse. Ei sitä kukaan hammaslääkäri jaksa tarkistaa. Saa leikkauksellisesta poistosta 2-3 päivää sairaslomaa! :D
Olen käynyt yksityisellä hammaslääkäriasemalla jo vuosikymmeniä, -80
luvun alusta. Olen perusterve hyvin koulutettu asiantuntijatyötä
tekevä suomalainen mies.
Yli 25v hammaslääkärinäni siellä oli nuoruuden ystäväni, johon
tutustuin erilaisten urheiluharrastusten parissa nuorena. Aikuisempana
sitten tuli kohdattua työn ulkopuolisissa asioissa muutaman kerran
vuodessa. Oli vaivatonta käydä hoidattamassa hampaita tutulla
ihmisellä, olin aina hyvin tyytyväinen kaikkeen mitä vuosien mittaan
tehtiin hampaille ja en kertakaikkiaan voi sanoa moitteen sanaa
mistään.
Tämä tuttu hammaslääkäri joutui kuitenkin jäämään pois
ammatinharjoittamisesta terveydellisestä syystä parisen vuotta sitten
ja jouduin vaihttamaan toiselle hammaslääkärille.
Tämä uusikin hammaslääkäri on minulle pitkältä ajalta tuttu. Hän on
muutaman vuoden minua nuorempi. Kävimme samaa koulua hän alemmalla
luokalla kun minä, mutta hänen isänsä oli opettajani lähes
vuosikymmen. Meillä on paljon yhteisiä muistoja vuosien varrella
tapahtuneista asioista niinä aikoina.
Hampaitani on siis hoidettu firmassa jo kohta 30 vuotta. Hoidon
yhteydessä on tarvittaessa kysyttt allergioista ym. ja talletettu ne
tietojeni yhteyteen sitä mukaa kun on tarvetta tullut.
Pari vuotta sitten tämän paikkakunnan vanhimman yksityisen
hammaslääkärikeskuksen omistajat, jotka työskentelivät siellä
hammaslääkäreinä, päättivät myydä yrityksen valtakunnalliselle
terveyspalveluja tuottavalle firmalle.
Samalla alkoi hyvin laaja tietojen keräys asiakkailta. Lomake joka
annettin täytettäväksi vedoten olevan välttämätön hoitosuhdetta varten
on todella yksityiskohtainen. Siinä ei kysellä vain hammashoitoon edes
etäisesti liittyviä tietoja vaan aivan kaikki mahdollinen mitä nyt
kehtaavat ikinä kysyä.
Omistava firmahan tuottaa yritysryhmän tasolla terveyspalveluja aivan
laidasta laitaan. Lomakke edellytetään allekirjoitettavan "vakuutan
antamieni tietojen olevan oikein" viereen. Lomakkeen lopussa on vielä
pienellä teksti "annan samalla luvan hyödyntää antamaani tietoja
markkinoinnissa" ilman mahdollisuutta valita ettei antaisi lupaa. Eikä
mahdollisuutta kieltää tietojen edelleen luovuttamisesta voinut valita!
...jatkuu
Kun sain tuon lomakkeen ensimmäistä kertaa, otin sen täyttämättömänä
mukaan vastaanotolle ja sanoin että haluaisin keskustella
siitä. Hammaslääkäri jonka siis tunnen hyvin, oli lievästi ilmaistuna
vaivaantunut. Hän ei ollut enää omistaja, uusi isäntä oli alkanut
sanella miten heillä toimitaan.
Kysyin mitkä kohdat lomakkeen vajaasta 40 kysymyksestä vaikuttavat
hänestä hänen kykyynsä tarjota hyvää hoitoa ilman riskejä. Hän osoitti
kahta kysymystä ja sanoi, että näistä kahdesta olisi hyvä tietää ennen
hoitoa, niillä tiedoilla on merkitystä.
Kysyin kohteliaasti, suostuuko hän edelleen hoitamaan minua kuten
aiemminkin vaikka en lomaketta täyttäisi. Hän totesi, että ilman
muuta. Samalla hän katsoi tietojärjestelmästä, että näihin kahteen
kysymyksiin oletkin vastannut jo aikaa sitten.
Vielä yhden kerran myöhemmin minulle lähetettiin sama lomake postissa,
kutsun yhteydessä. En vaivautunut ottamaan asiaa esille käynnin
yhteydessä. Nyt viime kerralla sitä lomaketta ei ollut enää jutun
yhteydessä.
On aivan selvää, että nämä firmat keräävät paljon laajemmin
hyväuskoisilta ihmisiltä terveyteen liittyviä tietoja kun hoidon
antamiseen turvallisesti tarvitaan. Kyse on bisneksen tarpeisiin
kerättävistä tiedosta, ei mistään muusta.
Minä en ole tuon saman terveyspalveluja tarjoavan yrityksen asiakas
muuten kuin hammashoidon yhteydessä. Eikä sen firman tarvitse tietää
minusta kaikkea mahdollista vain voidakseen lähettää minulle roskaa
postin kautta tai pahimmassa tapauksessa vielä myydä tietoja eteenpäin
muille kolmansille osapuolille tutkimus tai markkinointitarkoituksiin.
Älkää siis aina vain antako automaattisesti kaikkia tietoja mitä
pyydetään, kysykää asiasta älkääkä uskoko mitä tahansa soopaa ja
jargonia vaan miten kysytyt tiedot vaikuttavat tämän tällä kertaa
tarvittavan hoidon antamiseen.
Jos ette voi kieltää edelleen luovuttamista sekä markkinointia
kieltäytykää antamasta tietoja vedoten oikeuteenne kansallisen
lainsäädännön ja EU direktiivien mukaan teillä on se oikeus eikä sitä
teiltä voi ottaa pois.
ps. Pahoittelut pitkästä kirjoituksesta.
Te, jotka ilmoitatte (?) ammatiksenne mitä sattuu, eikö lääkäri huolestu mielenterveydestänne?