Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjä, maksatko täydet yel- maksut vai vähemmän?

Vierailija
26.08.2017 |

Jos vähemmän niin miten olet hoitanut eläketurvan? Entä varautunut sairastumiseen/työkyvyttömyyteen?

Olen itse alkamassa ammatinharjoittajaksi ja yel maksujen suuruus vähän hirvittää + en oikein usko että kun itse jään eläkkeelle 30+ vuoden kuluttua niin saisin maksuilleni hirveästi vastinetta... Mietin että maksaisin minimimaksut ja sijoittaisin ylijäävän johonkin eläkettä varten. Olen laskenut että voisin laittaa sijoituksiin n. 500-800€/kk jos maksan vain minimi-yelin + ottaisin vakuutuksen sairastumista ja työkyvyttömyyttä varten.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kilpailijat sen kassavirran korkkaa itselleen kun oikein häiriköit palkkasi maksajalle,,eli asiakkaalle.

Vierailija
2/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittavan yrittäjän kannattaa hyödyntää se eläkemaksualennus, jonka saa muutaman ensimmäisen vuoden ajan. Eli ne alkuvuodet, jolloin pienemmällä maksulla kertyy enemmän eläkettä, kannattaa pitää se eläkemaksu korkeana. Sen jälkeen voi tehdä teknisen katkaisun ja pudottaa  eläkemaksun "normaalitasoon".

Normaalitasoa laskettaessa kannattaa laskea Kelan nettisivujen avulla, että mikä on se eläkemaksutaso, jolla Kelan maksama sairauspäiväraha ei enää käytännössä nouse. Se YEL maksu kannattaa laittaa sellaiseen tasoon, että saa sen suurimman mahdollisen sairauspäivärahan, jos tulee pidempiaikainen sairaus. Joskus noin 10 vuotta sitten se oli suuruusluokkaa 40.000 €:n vuositulot, sen jälkeen en ole tarkastanut tilannetta.

Minulla on lisäksi yrittäjän tapaturmavakuutus (jota olen tarvinnut) ja henkivakuutus. Mitään keskeytymisvakuutusta en ole ottanut - tämän tarve riippuu tietysti myös toimialasta.

Jään lähivuosina eläkkeelle ja olen hoitanut asiani niin, että eläke on suunnilleen saman suuruinen kuin sijoitusasuntojen vuokratulot. 

Siinä eläkemaksuasiassa kannattaa huomata myös, että  yrityksen maksama YEL vakuutusmaksu on vähennyskelpoinen sen tilikauden tulosta, jolloin se on maksettu. Minulla alkaa tilikausi vuosittain 1.2. Jos näyttää tulevan tilikaudelle tavanomaista suurempi tulos, maksan koko kalenterivuoden eläkemaksun tammikuussa, jolloin sen saa kokonaan vähentää siitä hyvän tilikauden tulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida yrittäjät joutaa palstailemaan.

Vierailija
4/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan paljon enemmän kuin nostan palkkaa.

Vierailija
5/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vähemmän niin miten olet hoitanut eläketurvan? Entä varautunut sairastumiseen/työkyvyttömyyteen?

Olen itse alkamassa ammatinharjoittajaksi ja yel maksujen suuruus vähän hirvittää + en oikein usko että kun itse jään eläkkeelle 30+ vuoden kuluttua niin saisin maksuilleni hirveästi vastinetta... Mietin että maksaisin minimimaksut ja sijoittaisin ylijäävän johonkin eläkettä varten. Olen laskenut että voisin laittaa sijoituksiin n. 500-800€/kk jos maksan vain minimi-yelin + ottaisin vakuutuksen sairastumista ja työkyvyttömyyttä varten.

Järkevä suunnitelma sinulla, koska et tule koskaan saamaan y- eläkettä niin paljon kuin olet sinne maksanut. Sijoituksiin siis niin paljon kuin irti lähtee.

Vierailija
6/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yrittäjänä n. 10v. Maksoin koko ajan minimi yel-vakuutusta. Siihen oli omat syyni,pistin nekin rahat poikimaan muualle. Tienasin niillä aika hyvin, ja edelleen.

Vierailija
7/9 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin 4 vuotta vähän vähemmän mitä tienasin, kun sai sen alennuksen. Sen jälkeen laskin minimiin ja laitan muutaman satasen joka kuu sijoituksiin. Tapaturma- ja sairasvakuutus kannattaa ottaa hyvät jos tekee näin ja sijoittaa harkiten.

Vierailija
8/9 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan yrittäjänä pian ja aion maksaa liki minimiä. Rahat sijoitan aivan muuhun kohteeseen. Sijoitettuina rahat jäävät edes perillisten käyttöön jos menehdyn äkillisesti.

Eräs tuttu yrittäjä kuoli juuri taannoin, eläkeikä olis ollut lähellä. Sinne valui kankkulan kaivoon yel-maksut (n. 4-5 tonnia vuosi).

Vierailija
9/9 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan paljon enemmän kuin nostan palkkaa.

Syystä että?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi