Minkä alan edustajista sulla tulee "wau" - fiilis?
Jos kuulet, että joku on ammatiltaan jokin, niin mitkä ammatit herättää erityistä hämmästystä/kiinnostusta?
Kommentit (49)
Fyysikko, matemaatikko tai esum. mikrobiologi, joka johtaa tutkimusryhmää.
Sosiaalipsykiatri :-D
Vierailija kirjoitti:
Naispoliisi!
Minut saisi tulla pidättämään milloin tahansa.
Kirurgi, liikennelentäjä, presidentti, astronautti/kosmonautti, patologi, kansainvälisesti menestynyt klassinen muusikko (esim. oopperalaulaja), omistautunut meribiologi tms., joka elää täysin tutkimukselle matkustaen paikasta toiseen.
Ammateista, joissa pitää olla lukenut ja sivistynyt tulee monesti, toki tapauskohtaisesti mutta toimittaja, opettaja, tutkija.
Mutta arvostava fiilis tulee myös jos joku pitää työstään ja on ylpeä siitä. Eli vaikka huoltomies.
Ei mikään. Lähipiirissäni on monien alojen tohtoreita ja muita asiantuntijoita, ja tunnen myös kuvataiteilijoita ja muusikoita. Minä ja mieheni olemme molemmat tohtoreita ja korkeassa asemassa. En arvosta mitään ammattia ylitse muiden enkä pidä mitään ammattia erityisen hienona.
Jos joku hämmästyttää niin se, jos jollain on ammatti, joka ei vaadi mitään koulutusta eikä minkäänlaista lahjakkuutta, esim. varastomies. Ihmetyttää se kunnianhimon puute, mutta en tuo sitä julki.
Klassinen muusikko, ei tarvitse olla edes ns. kansainvälisen tason tähti. Musiikki ammattina on vaan niin upeaa.
Vierailija kirjoitti:
tähtitieteilijät - olisin itse halunnut alalle, nyt olen vain innokas harrastelija
Sama!
Muusikko mullakin. Siis joku, joka soittaa esim. jossain jazzbändissä tms. muussa, esim. Turun Kaupunginorkesterin jazzmuusikot soittavat tosi hyvin.
Insinööreihin oon ihan heikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Lähipiirissäni on monien alojen tohtoreita ja muita asiantuntijoita, ja tunnen myös kuvataiteilijoita ja muusikoita. Minä ja mieheni olemme molemmat tohtoreita ja korkeassa asemassa. En arvosta mitään ammattia ylitse muiden enkä pidä mitään ammattia erityisen hienona.
Jos joku hämmästyttää niin se, jos jollain on ammatti, joka ei vaadi mitään koulutusta eikä minkäänlaista lahjakkuutta, esim. varastomies. Ihmetyttää se kunnianhimon puute, mutta en tuo sitä julki.
Varastomieheksi vaaditaan kylläkin nykyään yleensä koulutus, esim. logistiikan perustutkinto. Ja osa ihmisistä ei nyt vaan ole mitenkään erityisen lahjakkaita ja kunnianhimoisia (tai toteuttavat lahjojaan ja kunnianhimoaan muualla kuin työelämässä), mikä ainakin omasta mielestäni on ihan hyvä juttu, koska yhteiskunta tarvitsee myös varastomiehiä.
Vaativan koulutuksen läpikäyneet: lääkis/oikis/kauppis/arkkitehti. Sitten toki myös lahjakkaat muusikot, menestyvät yrittäjät ja lahjakkaat tutkijat. Ne on niitä wau-efektit aiheuttajia, mutta toki arvostan kaikkia ammatteja.
Minua ei kiinnosta niinkään ammatti vaan se IHMINEN ammatin takana. On mielenkiintoista kuulla miten joku päätyi
esom muusikoksi, patologiksi tai opettajaksi tai paperityöntekijäksi.
Kaikki ammatit, joissa tehdään käsilläään. Olen itse auttamattoman tumpelo ja kömpelö kaikissa käsinäppäryyttä vaativissa hommissa tätä konetta lukuunottamatta:)
Pappi, etenkin nuoret miehet. En itse edes kuulu mihinkään uskontokuntaan, mutta nykyään tuo ammattivalinta on jotenkin niin kutkuttavan anarkistinen. Olisin itsekin voinut haluta papiksi, mutta en nykytilanteessa, kun en tiedä rehellisesti edes yleissivistyksen vertaa kristinuskosta. :D
Tarkistusnumerokin oli sopivasti 666. Hmm, ehkä minä ja papit emme sovi yhteen. :D
Eläinlääkäri. Etenkin miehissä, kun tuntuvat olevan katoava luonnonvara.
Naisissa vastaava ehkä poliisi tai muu perinteinen "miesammatti".
Toki myös arvostan paljon muita lääkäreitä, juristeja ym. korkean ja vaativan koulutuksen vaativan alan ammattilaisia, mutta kyllä säväyttää aina kuulla että joku on eläinlääkäri.
Kuka peräkammarin poika täällä käy alapeukuttamassa kaikkia vastauksia? Mene kouluun ja muuta pois sieltä äitisi nurkista niin tulee sustakin vielä aviomiesainesta jollekulle.