Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Savustaminen lapsenvahdiksi

Vierailija
26.08.2017 |

Täytin 21 tänä vuonna, ja muutin ensimmäisen kerran omaan asuntoon yksin 3 viikkoa sitten.

Siskoni on ahkerasti vihjannut tuovansa 3 -vuotiaan minulle yöksi, enkä minä suoraan sanottuna lauantaita siihen jaksaisi omistaa. Teen 40 tuntisen viikon huonossa työympäristössä, puhuen monen sadan enemmän tai vähemmän ikävän ihmisen kanssa puhelimessa. Viikonloppuisin haluan vain olla puhumatta. Tästä huolimatta siskoni lähettää minulle vihjailevia viestejä lapsensa hoitamisesta joka ikinen lauantai kun olen tässä asunut, sekä muutamana lauantaina ennen sitä. Veinkin kesällä lapsen linnanmäelle, hoploppiin jne. Kun asuin äitini kanssa ei ollut vaihtoehtoa koska lapsi vain tuli meille usein ja, ei se ollut vain minun kotini.

Tuntuu pahalta kun joku haluaa hyväksikäyttää omasta perheestä. Tunnen siskoni, haluaa nyt yhtäkkiä tänään minut mukaan linnanmäelle lapsen kanssa, ihan kuin 13 asteen pilvinen sää olisi siihen nappivalinta. Kuitenkin keksisi jonkun aivan pakollisen menon illaksi paikan päältä, kun ei jää vaihtoehtoa muuhun kuin ottaa lapsi yöksi tai lähteä mykkäkoulussa takaisin kotiin. Siskonikin on saanut elää ikäisenäni, on pyytänyt mm uuden vuoden aattonakin minua hoitamaan ja alkaa tuntua kurkussa ikävältä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse suostua. Eikä sinun tarvitse tekosyitä keksiä. Sanot suoraan että et halua hoitaa lasta. Siskosi todennäköisesti suuttua möksähtää, mutta siitä sinä et ole vastuussa. Jos nyt alat hoitaa lasta viikonloppuisin, kohta sitä ei edes kysytä vaan oletetaan automaattisesti että hoidat. Älä tipahda siihen kuoppaan.

Onko sisko yh vai haluaako vain " parisuhdeaikaa" miehensä kanssa? Joka tapauksessa pienen lapsen vanhemman pitää tajuta, että on itse lapsensa hoidosta vastuussa ja jos kukaan muu ei hoida, lapsivapaata aikaa vietetään sitten kun se lapsi on iso.

Vierailija
2/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieköön äidillilesi, tai miehensä äidille. Tai hoitakoon itse, näin meillä tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuesta. Se siinä onkin, normaalisti joku ymmärtää jo siinä vaiheessa kun sanot että on paljon menoa sinä päivänä tms.

Olen myös sanonut suoraan kerran tai kaksi, että väsyttää liikaa ja kyllä muuten. Mutta eipä ole hirveästi vaikuttanut tähän, tuntuu että tahalteen laitetaan sellaiseen nurkkaan missä epämukavuus jo tulee vastaan kun toistaa itseään. Ehkä tämä tilanne sitä vaatiikin.

On siis yksinhuoltaja, suunnitellusti. Sain tietää raskaudesta yli puolivälin alunperin. Nyt on poikaystävä jonka kanssa toinen tulossa, enkä voi käsittää mikä show siitä voidaan keittää, jos tämä mies ei rupea auttamaan kuten kuuluu. Mutta aivan kuten sinäkin #2 minulle sanoit, vaikka se tuntuukin pahalta, ei vastuu ole minun katsoa aikuisen ihmisen perään.

Toki tilannetta pahentaa se että rakastan tätä lasta, ja toki siskoanikin monesta syystä, mutta sitä rakkautta lapseen kohtaan tunnutaan käyttävän hyväksi. "Aijaa et voikkaan hoitaa tänäkään viikonloppuna, no eihän kukaan koskaan"

Vierailija
4/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut suoraan siskollesi, että et halua ottaa lasta hoitoon? Jotenkin juttuasi lukiessa tulee sellainen kuva, että olet siskosi suuttumisen pelossa yrittänyt vain vihjata sen sijaan, että sanoisit suoraan.

Vierailija
5/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nätisti mutta suoraan sanot että tarvitset aikaa työstä palautumiseen, ja voit vahtia enintään niin ja niin usein, eikä sekään ole mikään itsestäänselvyys. Välität kovasti siskosta ja lapsestaan, mutta kaipaat myös vapautta, kavereita ja juhlimista toisinaan, koska ne kuuluu nuoruuteen, kuten siskollasikin kuului. Voit tietenkin vahtia välillä, mutta toivot ettei sinua painostettaisi asialla jatkuvasti.

Ei siskosikaan mieti sinun tunteita ja tahtomisia kovin paljoa, joten älä jousta liikaa. Siskoja on erilaisia, ja sun sisko muistuttaa omaani hiukan, mun sisko on toki asiallisempi etenkin nykyään. Hyvä tyyppi enimmäkseen, mutta kun vietettiin paljon aikaa yhdessä erinäisistä syistä tuli lapsuuden kidutukset ja kiusaamiset elävästi mieleen, muita kyllä kohteli kunnioittavasti ja hyvin päin naamaa ainakin mutta mua ihan ala-arvoisesti välillä. Ilmainen vinkki, älkää koskaan menkö siskolle töihin vaikka vaihtoehdot olisi vähissä!

Jos sisko ottaa etäisyyttä kun puhut tuntemuksistasi, mieti sitä loman kannalta. Tsemppiä!

Vierailija
6/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieköön äidillilesi, tai miehensä äidille. Tai hoitakoon itse, näin meillä tehtiin.

Nimenomaan, ei voi keittää soppaa mikä kiehuu oman kattilan yli. En vähättele vaikeaa arkea mitenkään ja nostan hattua ahkeralle siskolleni, mutta ei tulisi mieleenkään itse vain sysätä lastani ja vastuutani mihin ikinä se turvallisesti onnistuukaan. Eläisin asian kanssa, etsisin positiiviset puolet mitä kyllä löytyy

Vierailija
7/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, ei voi keittää soppaa mikä kiehuu oman kattilan yli. En vähättele vaikeaa arkea mitenkään ja nostan hattua ahkeralle siskolleni, mutta ei tulisi mieleenkään itse vain sysätä lastani ja vastuutani mihin ikinä se turvallisesti onnistuukaan. Eläisin asian kanssa, etsisin positiiviset puolet mitä kyllä löytyy

Tämä siis ap.

Vierailija
8/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa, ettei jaksa, koska on väsynyt ja pää halkeaa, ellei lepää kunnolla.

Ja toivottavasti saat jonkun kivemman työn!

Vierailija
9/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuesta. Se siinä onkin, normaalisti joku ymmärtää jo siinä vaiheessa kun sanot että on paljon menoa sinä päivänä tms"

Eli selvästi iso osa ongelmaa on se, että sinä yrität vain vihjailla sen sijaan, että sanoisit ihan suoraan, että et jaksa hoitaa lasta. Siirry suoraan ja selvään kommunikointiin epämääräisten vihjausten sijaan. Parempi olisi esittää selvät rajat jo hyvissä ajoin etukäteen, niin siskosi ei elättele turhia toiveita, tyyliin "jaksan ottaa lapsen yöksi luokseni korkeintaan kolme kertaa vuodessa".

Vierailija
10/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sanonut suoraan siskollesi, että et halua ottaa lasta hoitoon? Jotenkin juttuasi lukiessa tulee sellainen kuva, että olet siskosi suuttumisen pelossa yrittänyt vain vihjata sen sijaan, että sanoisit suoraan.

Arvostan kaikkia kommenttejanne.

Pieni totuus on siinäkin, että vältän sitä konfliktin syntymistä vapaa-ajalla ja varsinkin perheen sisällä. Olen sanonut suoraan, mutta se ei estä uutta kyselyä viikon päästä. Niin hullunkuriselta kuin tämä kuulostaakin

Vierailija
11/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nätisti mutta suoraan sanot että tarvitset aikaa työstä palautumiseen, ja voit vahtia enintään niin ja niin usein, eikä sekään ole mikään itsestäänselvyys. Välität kovasti siskosta ja lapsestaan, mutta kaipaat myös vapautta, kavereita ja juhlimista toisinaan, koska ne kuuluu nuoruuteen, kuten siskollasikin kuului. Voit tietenkin vahtia välillä, mutta toivot ettei sinua painostettaisi asialla jatkuvasti.

Ei siskosikaan mieti sinun tunteita ja tahtomisia kovin paljoa, joten älä jousta liikaa. Siskoja on erilaisia, ja sun sisko muistuttaa omaani hiukan, mun sisko on toki asiallisempi etenkin nykyään. Hyvä tyyppi enimmäkseen, mutta kun vietettiin paljon aikaa yhdessä erinäisistä syistä tuli lapsuuden kidutukset ja kiusaamiset elävästi mieleen, muita kyllä kohteli kunnioittavasti ja hyvin päin naamaa ainakin mutta mua ihan ala-arvoisesti välillä. Ilmainen vinkki, älkää koskaan menkö siskolle töihin vaikka vaihtoehdot olisi vähissä!

Jos sisko ottaa etäisyyttä kun puhut tuntemuksistasi, mieti sitä loman kannalta. Tsemppiä!

Kiitos sinulle tästä. Olen paljon miettinyt tuota, että ei minun tarvitse siskoani tunteita miettiä yhtään sen enempää kuin hänkään minun, mikä on auttanut. Olen nyt 2 lauantaita putkeen jättänyt vastaamatta viestiin, ja tänään tuli siis kolmas. Tuntuu tottakai todella pahalta, en ole ihmisenä sellainen joka valehtelee tai pysyy etäällä.

Ja toki hän on myös minulle tärkeä, niinkuin sinunkin siskosi sinulle vaikka huonompiakin hetkiä löytyy. Voin muuten täysin samaistua tuohon siskolle työskentelemiseen, olinhan myös omani alaisuudessa vuoden. Ap

Vierailija
12/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuesta. Se siinä onkin, normaalisti joku ymmärtää jo siinä vaiheessa kun sanot että on paljon menoa sinä päivänä tms"

Eli selvästi iso osa ongelmaa on se, että sinä yrität vain vihjailla sen sijaan, että sanoisit ihan suoraan, että et jaksa hoitaa lasta. Siirry suoraan ja selvään kommunikointiin epämääräisten vihjausten sijaan. Parempi olisi esittää selvät rajat jo hyvissä ajoin etukäteen, niin siskosi ei elättele turhia toiveita, tyyliin "jaksan ottaa lapsen yöksi luokseni korkeintaan kolme kertaa vuodessa".

Myönnän tämän. Ei se kivalta tunnu sanoa kymmenen kertaa ei samaan asiaan, eikä kenenkään läheisen pitäisi sinua sellaiseen tilanteeseen ajaa. Ap

Vierailija
13/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sanoa, ettei jaksa, koska on väsynyt ja pää halkeaa, ellei lepää kunnolla.

Ja toivottavasti saat jonkun kivemman työn!

Kiitos, pitää pysyä tarpeeksi kylmänä ja etsiä haukkana uutta. Ap

Vierailija
14/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet osa tärkeää turvaverkkoa,jonka ansiosta siskosi seksielämä kukoistaa. Hyväksy se, että sinua tarvitaan ja olet tärkeä palanen siskon parisuhteen onnistumiselle. Ei lapsi voi eikä saa olla vanhemmilleen ykkönen, siksi sinun tehtäväsi on varmistaa, että kakkosvaihtoehto on tarjolla.

Vierailija
15/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytin 21 tänä vuonna, ja muutin ensimmäisen kerran omaan asuntoon yksin 3 viikkoa sitten.

Siskoni on ahkerasti vihjannut tuovansa 3 -vuotiaan minulle yöksi, enkä minä suoraan sanottuna lauantaita siihen jaksaisi omistaa. Teen 40 tuntisen viikon huonossa työympäristössä, puhuen monen sadan enemmän tai vähemmän ikävän ihmisen kanssa puhelimessa. Viikonloppuisin haluan vain olla puhumatta. Tästä huolimatta siskoni lähettää minulle vihjailevia viestejä lapsensa hoitamisesta joka ikinen lauantai kun olen tässä asunut, sekä muutamana lauantaina ennen sitä. Veinkin kesällä lapsen linnanmäelle, hoploppiin jne. Kun asuin äitini kanssa ei ollut vaihtoehtoa koska lapsi vain tuli meille usein ja, ei se ollut vain minun kotini.

Tuntuu pahalta kun joku haluaa hyväksikäyttää omasta perheestä. Tunnen siskoni, haluaa nyt yhtäkkiä tänään minut mukaan linnanmäelle lapsen kanssa, ihan kuin 13 asteen pilvinen sää olisi siihen nappivalinta. Kuitenkin keksisi jonkun aivan pakollisen menon illaksi paikan päältä, kun ei jää vaihtoehtoa muuhun kuin ottaa lapsi yöksi tai lähteä mykkäkoulussa takaisin kotiin. Siskonikin on saanut elää ikäisenäni, on pyytänyt mm uuden vuoden aattonakin minua hoitamaan ja alkaa tuntua kurkussa ikävältä.

Savustaminen on tässä yhteydessä täysin väärä termi, painostaminen olisi  oikeampi. Minä suosittelen että isket  siskosi numeron estoon vähäksi aikaa jos et uskalla sanoa siskolle suoraan että  lastenvahtina olo vapaa-ajalla on viimeinen asia jota kaipaat. Tai laitat luurin kokonaan kiinni.

Ei sulla ole mitään pakkoa ottaa siskon lasta yöksi vaikka sisko  kuinka vänisisi. Ei siskolla mitään pakollisia menoja voi lauantai-iltaisin olla.Ilmoitat vaan suoraan ettet ole käytettävissä piste. Jos siskolla ei ole muuta asiaa kuin sinun hyväksikäyttösi lastenhoitajana, mykkäkouluhan takaa sen että saat  olla jonkin aikaa täysin rauhassa, eikö vain?

Kerro siskollesi  että  jatkossa tapaat häntä ja hänen lastaan vain silloin kun sinulle sopii ja that's it. Ja sitten vaan toimit niin. Kyllä se kitinä  lakkaa.

Vierailija
16/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Olin saman ikäinen kun ystäväni vaati minua alvariinsa hoitamaan kummilastani. Itse olin lapseton ja aivan muut kuviot kuin pikkulapsiarkea elävän ystäväni. Ahdisti ja pelotti etukäteen kun ystäväni soitti, että milloin hän esittää taas kysymyksen: " onko sulla mitään ensi lauantaina?" Aluksi menin lankaan ja erehdyin sanomaan, että ei mulla mitään erikoista. Siihen hän sitten: "Hyvä! Sitten sä voitkin ottaa "Vili-Valtterin" yökylään, niin me päästään miehen kanssa elokuviin ja ravintolaan". Miten sä voit sen jälkeen enää kieltäytyä? Harmitti, kun ystäväni esitti näitä vaatimuksia ja tunsin olevani hyväksikäytetty. Lahjatoiveet oli myös tyyliin: " ei sitten mitään viittäkymppiä käteen, vaan "Vili-Valtteri tarvitsee sen ja sen laitteen (hinta n.100e). Ystäväni ei ole enää ystäväni. Ja onneksi kummipoikakin on jo aikuinen. Oikeasti, joillakin on vain pokkaa aivan äärettömyyksiin.

Vierailija
17/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta luulin, että laitat lapsesi tarkkailemaan savustuspönttöä sillä aikaa, kun teet itse jotain tärkeää.

Vierailija
18/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

oota vaan mun sisko on semmoinen joka laitaa lapsen itse kysymään, luulee etten uskalla lapselle sanoa ettei nyy käy kun on muuta menoa tmv.

Vierailija
19/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Muillakin samaa. Tuntuu kyllä niin lohduttavalta, mutta en tietenkään toivoisi että te jouduitte tai joudutte käymään samaa läpi.

Ihan törkeää laittaa lapsi kysymään! Sinunkin siskosi...

Teit oikean valinnan mielestäni, ystäväsi ei tuossa vaiheessa enää sinua miettinyt kun vaatii arvoa ja lapsensa vahtimista.

Vierailija
20/29 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam savustettua lapsenvahtia.