Velat: millaisena näette Suomen tulevaisuuden 25 vuoden päästä?
Eli mille Suomessa näyttää joskus vuonna 2042? Millaiset talousnäkymät, millaiset palvelut yhteiskunta järkkää? Puolustuspolitiikka? Suomen asema suhteessa naapureihinsa? Tulevaisuudennäkymät silloin? Miten näet oman tilanteesi yhteiskunnassa silloin, entä sukulaistesi? Keistä Suomen väestö koostuu?
Kommentit (68)
Kaikki 80 vuotiaat on työelämässä hoitamassa 95v potilaita.
Syntyvyys ei koskaan noussut riittävästi ja tässä on tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö meidän kannattaisi ottaa itseämme niskasta kiinni ja tehdä asioille jotain? Ja myös tehdä lapsia, koska on varmaan selvää että ei kukaan ota koppia tästä yhteiskunnasta ilman heitä? Ja myös ihan omaneduntavoittelun nimissä voisi olla hyvä, jos joku on huolehtimassa meistä kun olemme vanhoja.
Mitä sun mielestä tavallinen ihminen voi tehdä muuttaakseen tulevaisuuden? Lapsia en ainakaan ala yhteiskunnan vuoksi tekemään. Ja maailmassa on paljon ihmisiä, jotka voi pitää musta huolta palkkaa vastaan, ei niiden tarvitse olla suomalaisia.
Miten sinä vanhuksena maksat heidän palkan?
Yksittäinen ihminen voi avata suunsa ja uskaltaa sanoa, että ei tämä voi jatkua näin.
Lapsia voit tehdä ihan oman itsesi takia, vaikka yhteiskunta ei kiinnostaisi.
Minulla on vanhuksena sen verran omaisuutta, että voin maksaa palveluista. Ja yksittäisen ihmisen sanomisista ei ole mitään hyötyä. Lapsia en nimenomaan oman itseni takia halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 25 vuotta niin pitkä aika ole että kaikki muuttuisi. Tuloerot kasvaa, luokkaerot kasvaa. Ne joilla on työtä ja rahaa, pärjää ihan hyvin, muut joutuu kitkuttelemaan. Jonkunlainen eläke- ja sosiaaliturva säilyy, ei Suomessa ihmisiä nälkään ja kylmään jätetä kuolemaan.
Itse olen silloin eläkkeellä, ja elelen mukavasti jossain lämpimässä maassa.
Mistä ne sinun eläkerahat tulee?
Kyllä Suomessa väkeä riittää, vaikka (kanta-)suomalaiset eivät lisääntyisikään.
Itse uskon, että ilmastopakolaisuus, sodat ja teknologia mullistavat lähivuosina maailmaa niin paljon, että on turha yrittää edes kuvitella millaista elämä on 25 vuoden kuluttua.
eri (yhden aikuisen lapsen - velan -äiti)
Varmasti tulijoita löytyisi mutta ovatko he halukkaita maksamaan sinulle muhkean eläkkeen? Tai edes kykeneviä siihen?
Sehän riippuu siitä, miten eläkejärjestelmämme hoidetaan. Ei nykyisinkään yksilöiltä kysytä, haluavatko he maksaa työeläkettä, kyllä se ihan suoraan palkasta otetaan.
Jos sinun maailmassasi maahanmuuttajat tulevat vain elämään sosiaalituella, niin tulepa Helsinkiin katsomaan ketkä siivoavat, ajavat busseja, perustavat ravintoloita ja työskentelevät niissä, hoitavat vanhuksia jne.
Joo mutta jokaista heitä kohti löytyy kaksi sellaista, jotka vain notkuvat Itäkeskuksessa. Haluisinpa tietää miten moni tänne karuun maahan tulisi tai jäisi, jos yhteiskunnalla ei olisi enää varaa tällaisiin sosiaalietuihin.
Kannattaa muistaa, että vaikka olisi omistuksia vanhuksena, niin ei niiden varaan voi laskea. Jos maassa on taloudellinen kaaos, niin ei niillä ole välttämättä mitään arvoa silloin.
Olen silloin 67 -vuotias ja jäänyt juuri eläkkeelle. Luultavasti olen muuttamassa johonkin halvempaan maahan eläkepäiviä viettämään. Elämäni siellä kustanan pääasiassa rahoilla jotka olen säästänyt ja saanut sijoitukseni realisoimalla. Eläkkeethän tulevat olemaan surkean pienet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että vaikka olisi omistuksia vanhuksena, niin ei niiden varaan voi laskea. Jos maassa on taloudellinen kaaos, niin ei niillä ole välttämättä mitään arvoa silloin.
No mitään takeitahan ei elämässä koskaan saa mistään. Ei niitä takeita saa lapsia tekemälläkään. Voi syttyä vaikka kolmas maailmansota.
Miksi tulevaisuutta pitäisi arvioida vain ahtaasta kansallisesta näkökulmasta ?
Eikö olisi mielekkäämpää kysyä 'mihin maailmassa on menty neljännesvuosisadan päästä, ja suhteuttaa sitten Suomen tulevaisuudennäkymiä osaksi sitä kokonaiskuvaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitään takeitahan ei elämässä koskaan saa mistään. Ei niitä takeita saa lapsia tekemälläkään. Voi syttyä vaikka kolmas maailmansota.
Se, että mikään ei ole täysin varmaa, ei tarkoita että asiat kannattaa vain lyödä läskiksi eikä enää yrittää ollenkaan. Vaikka olisi varmaa että tulee se 3. maailmansota niin siitäkin voi sentään selvitä hengissä. Jos vain lakkaa yrittämästä niin silloin voi olla varma, että huonosti käy.
Kaikki riippuu kaikesta.. kirjoitti:
Miksi tulevaisuutta pitäisi arvioida vain ahtaasta kansallisesta näkökulmasta ?
Eikö olisi mielekkäämpää kysyä 'mihin maailmassa on menty neljännesvuosisadan päästä, ja suhteuttaa sitten Suomen tulevaisuudennäkymiä osaksi sitä kokonaiskuvaa ?
Toki voi tehdä niin kunhan muistat, että juuri kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä meille suomalaisille tapahtuu ja saammeko ne eläkkeet ja hoidot mitkä meille on luvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö meidän kannattaisi ottaa itseämme niskasta kiinni ja tehdä asioille jotain? Ja myös tehdä lapsia, koska on varmaan selvää että ei kukaan ota koppia tästä yhteiskunnasta ilman heitä? Ja myös ihan omaneduntavoittelun nimissä voisi olla hyvä, jos joku on huolehtimassa meistä kun olemme vanhoja.
Ei ole mitään takeita että lapset huolehtivat meistä kun olemme vanhoja. Heistäkin voi tulla omaneduntavoittelijoita.
Ei toki olekaan mutta sanoisin, että jos rakastaa lapsiaan ja edes vähän yrittää huolehtia heistä, niin melko varmasti he eivät hylkää sinua sitten kun olet heikko.
Entäs jos lapset kuolevatkin ennen minua? Tai entä jos he ovat vielä huonommassa jamassa kuin minä olen?
Toivottavasti ainakin turkistarhaus on silloin kielletty ja muutenkin eläinten ja ympäristön kunnioitus kasvanut. Näitä toivon. Ja minusta pitää vanhana huolen minä.
Vertti Vela kirjoitti:
Olen silloin 71-vuotia hyväkuntoinen ja varakas eläkeläinen ja asun talvet vaimoni kanssa Australiassa.
Noin muuten yhteiskunta ei uskoakseni muutu kovin paljon seuraavan 24 vuoden ajanjaksolla. Ei se ole niin hirveästi muuttunut vuodesta 1993 lähtienkään. Talous menee välillä ylös ja välillä tulee alas. Venäjä ja Ruotsi ovat pysyvät aivan kuin armeijakin. Saattaa olla, että kun kekkosen sukupolvi on kuollut, olemme liittyneet Natoon. Kilttimiehet eivät edelleenkään saa naisia ja sekä rajakkeja, että suvakkeja vituttaa.
Se, että asiat eivät ole muuttuneet -93 lähtien (mikä muuten on kyseenalainen väite) ei ole mikään tae että ne eivät muutu nyt. Itsestäni näyttää, että tässä mennään huimaa vauhtia alamäkeä ja vauhti vain kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ainakin turkistarhaus on silloin kielletty ja muutenkin eläinten ja ympäristön kunnioitus kasvanut. Näitä toivon. Ja minusta pitää vanhana huolen minä.
Voi jeesus...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt saanut 9 alapeukkua ja 0 yläpeukkua. Enpä kyllä kadehdi niitä ihmisiä, jotka joutuu ottamaan vastuun koko tästä konkurssipesäksi muuttuneesta maasta. Tuntuu kuin melkein kaikki olisi jo luovuttaneet ja vain kituuttavat päivästä toiseen kädet korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vertti Vela kirjoitti:
Olen silloin 71-vuotia hyväkuntoinen ja varakas eläkeläinen ja asun talvet vaimoni kanssa Australiassa.
Noin muuten yhteiskunta ei uskoakseni muutu kovin paljon seuraavan 24 vuoden ajanjaksolla. Ei se ole niin hirveästi muuttunut vuodesta 1993 lähtienkään. Talous menee välillä ylös ja välillä tulee alas. Venäjä ja Ruotsi ovat pysyvät aivan kuin armeijakin. Saattaa olla, että kun kekkosen sukupolvi on kuollut, olemme liittyneet Natoon. Kilttimiehet eivät edelleenkään saa naisia ja sekä rajakkeja, että suvakkeja vituttaa.
Se, että asiat eivät ole muuttuneet -93 lähtien (mikä muuten on kyseenalainen väite) ei ole mikään tae että ne eivät muutu nyt. Itsestäni näyttää, että tässä mennään huimaa vauhtia alamäkeä ja vauhti vain kiihtyy.
No se on sinun näkemukseni ja minun näkemykseni poikkeaa siitä. Palataan asiaan 24 vuoden kuluttua katsomaan, kumpiko osui oikeampaan.
Asevelvollisuus todennäköisesti poistunut tai muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Asevelvollisuus todennäköisesti poistunut tai muuttunut.
Kuka tätä maata sitten puolustaa?
Ei minun vanhemmat ainakaan saa minusta mitään tukea, olen köyhä, kouluttamaton, mt ongelmainen ja todella paljon köyhempi ja väsyneempi kuin he. Joten tuskin lastenteko tässä vaiheessa kenenkään elämää parantaisi.. plus kuten näkyy, ei siihen aikuisten lasten tuleviin rahoihihinkaan ole luottaminen..
Ihan tavallisesti opiskelemalla, hankkimalla hyvän ammatin, töitä tekemällä, säästämällä ja sijoittamalla.