Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiolaisen ensimmäisen viikon kulut 860e, pitikö tuo summa teillä paikkansa?

Vierailija
25.08.2017 |

siis lukion nyt aloittaneiden vanhemmat!

Kommentit (178)

Vierailija
21/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lukiolaista, mutta merkonomiopiskelija on.

Meillä meni rahaa näin:

Läppäri 450€ (Oma on pakko olla, koulu on luopunut tietokoneluokista)

Kirjoja 220€

Bussikortti 30€

Laskinkin pitää ostaa, se on unohtunut.

Kirjoista en tiedä kuinka kauan nuo viisi ostettua riittää, mutta ei niitä varmaan ihan niin paljon tarvitse ostaa kuin lukiossa.

Kauppis on siitä halpa, ettei tarvitse ostaa suojavaatteita. Ne on melko hintavia esim ensihoidon perustutkinnon opiskelijoilla.

Vierailija
22/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te puhutte?! Suomessahan on ilmainen koulutus. Tai näin ainakin olen kuullut kerrottavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti minkä hintaisia läppäreitä vanhemmat ostaa jälkikasvulleen. Hassua, että yliopistossa ja työelämässä pärjää perusläppärillä, mutta lukiossa muka ei...😁😁😁

Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin, että millaisessa työpaikassa tehdään hommia noin halvoilla läppäreillä?

Vierailija
24/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti minkä hintaisia läppäreitä vanhemmat ostaa jälkikasvulleen. Hassua, että yliopistossa ja työelämässä pärjää perusläppärillä, mutta lukiossa muka ei...😁😁😁

Jaa. Kyllä mun työkoneeni maksaa kaupasta ostettuna 1500€ ja rapiat päälle. Toki työnantaja voi saada sen halvemmalla kun ostaa niitä paljon.

Jos koneen tulee olla kevyt ja suorituskykyinen se maksaa reilusti yli tonnin. Meillä koodareilla on yli 2000€ koneita. Arvatkaa paljonko maksaa firmalle kun kone hajoaa? Lapsille oon ostanut 249 koneita, mutta lukiolaisille valitsin n. 600€ koneet

Vierailija
25/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200 € läppäri... oikeasti?

eihän tolla saa kun jonkun gigantin paskan

Vierailija
26/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla maksaa näytönohjain pelkästään 1000 euroa

Vierailija
27/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan sinä 11 siellä hirnut, tosin sitä se tietämättömyys teettää.

Terv.it-alalla esimieshommissa ja sillä todellakin on väliä millaisen konekokonaisuuden lukiolaiselleen ostaa, sen on tarkoitus pelittää kunnolla väh.seur3-4v, suoriuduttava ilman jatkuvia lataamisia lukuisista asioista, oltava mahd kevyt jne. Uskallan väittää, että useimmissa työpaikoissa ei koneelta vaadita ihan samoja asioita.

Ah! Nää ylimieliset näpäyttelijät "sitä se tietämättömyys teettää" on hulvattomia..Hassua, että iso osa pärjää huomattavasti tonnia halvemmalla läppärillä. Ehkei se ole se "paras" mutta ihan hyvä noiden teinienkin tottua, ettei parasta ole aina tarjolla (ellei sitä itse osta). Se nyt on tiedossa, että it-tyyppien konevaatimukset on aivan eri tasolla kuin suurimman osan ihmisistä. Näkeehän sen jo siitä millaisia koneita ne yrittävät myymälöissä tuputtaa...

Ohis, joka todellakin on seurannut tilannetta läheltä.

Vierailija
28/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri n. 650 €

Kirjat ehkä yhteensä tässä vaiheessa 150 € (matikan kirja reilu 50 €, 2 x enkun kirjat käytettynä yht 35 €, fysiikan kirjan lisenssi 35 €, suomen kirja 15 €) mutta tässä vasta osa kirjoista, kaikkea ei vielä ole hankittu ja ei ole ihan täyttä varmuutta mitä kaikkea tarvitaan ja kannattaako ostaa kirjana vai digikappaleena. Kyseessä IB-lukio.

Laskin on vielä ostamatta, jäätiin tässä odottamaan opettajan ohjausta, riippuu kai ottaako extrapitkän, pitkän vai lyhyen matikan. Olen ymmärtänyt että nää menee IB:ssä vähän erilailla, eka vuosi on "perehdyttämisvuosi" ja varsinaisia ainevalintoja tehdään vasta jossain vaiheessa ekan vuoden aikana.

Muuhun sälään se pari kymppiä joten hyvin lähellä ap:n arviota oltiin.

Vierailija
29/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä mun työkoneeni maksaa kaupasta ostettuna 1500€ ja rapiat päälle. Toki työnantaja voi saada sen halvemmalla kun ostaa niitä paljon.

Työkoneen hintaan vaikuttaa paljon mitä sillä tehdään. En usko työnantajan kiljuen ostavan työntekijälle kallista läppäri, jos sen käyttö on esim. raporttien ja laskujen laatimista..Niin sinä teetkin sillä työtä, et ole alaikäinen koululainen.

Vierailija
30/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, ei kustannuksia

Vierailija
31/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, teen itse työkseni mm 3D-mallinnusta ja vaadin koneelta kunnolla laatua ja suorituskykyä. 

Lukiolaiselle riittää taas aivan mainiosti sellainen 500e +/- 100e kone. Vähän nyt riippuen mitä siinä arvostaa. Oleellista on opetella huoltamaan konettaan. Huolehtii päivitykset, tarvittaessa defragmentointi tai formatointi, ei asenna kaikkea sontaa, tiedostot pääosin pilveen... näin se perushintainenkin kone pysyy kunnossa.

Akkua voi joutua lukion aikana uusimaan, vaikka olisi hyväkin kone.

Vierailija
32/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo suurinpiirtein. Läppäri 600 e, kirjat 180 e, teatterireissu 15 e (piti ennakkoon maksaa)

Läppäri? Täällä sai ainakin sen lukiosta!

Vierailija
33/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi että halvemmalla ei pärjää? Mitä vikaa on ostaa lapselleen vähän hienompi läppäri jos sellaiseen on varaa?

Vierailija
34/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksut sai sukulaiselta lahjaksi 400 egen HP:n koneen ja sillä ei kyllä tee yhtään mitään. Hidas kuin mikä ja pelkkä netin käyttö on ihan tuskaa.

Vierailija
35/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkoneen hintaan vaikuttaa paljon mitä sillä tehdään. En usko työnantajan kiljuen ostavan työntekijälle kallista läppäri, jos sen käyttö on esim. raporttien ja laskujen laatimista..Niin sinä teetkin sillä työtä, et ole alaikäinen koululainen.

Meillä työnantaja ostaa kiljuen sellaiset koneet kuin tarvitaan. Yllä väitetään, että työelämässä pärjää peruskoneella. Se ei pidä paikkaansa.

Vierailija
36/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi että halvemmalla ei pärjää? Mitä vikaa on ostaa lapselleen vähän hienompi läppäri jos sellaiseen on varaa?

Siinä on se "vika", että jossain kohdassa olisi hyvä jälkikasvulle opettaa, että ostetaan tarpeellista ja riittävän hyvää. Tottakai jos nuori sillä tekee muutakin kuin peruslukiohommat, asia on ihan eri.

Vierailija
37/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo suurinpiirtein. Läppäri 600 e, kirjat 180 e, teatterireissu 15 e (piti ennakkoon maksaa)

Läppäri? Täällä sai ainakin sen lukiosta!

Joka paikassa ei nyt vaan saa, vaan se pitää ostaa itse.

Vierailija
38/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mihin lukiolainen tarvii lapparia

Vierailija
39/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähestulkoon kaikkeen. Tästä vuodesta alkaen myös yo-kirjoitukset tehdään sillä omalla läppärillä. Kannattaa sekin huomioida konetta ostaessa.

Vierailija
40/178 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähestulkoon kaikkeen. Tästä vuodesta alkaen myös yo-kirjoitukset tehdään sillä omalla läppärillä. Kannattaa sekin huomioida konetta ostaessa.

Ai vessassa kayntiin. Eikun ihan oikeasti mihin.

Itse kun en lukiossa 90 luvulla hommannut kuin kielten kirjat. Kerro mihin. Mita koulussa tekevat lapparilla.