Te, jotka arvostelette vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkäiksi
....Oletteko huomanneet, että pohjimmiltaan KAIKKI syyt hankkia omia biologisia lapsia ovat itsekkäitä?
Näitä yleisimpiä:
1. "Kuka sitten maksaa eläkkeesi ja hoitaa sinut vanhana?"-itsekkäin perustelu ikinä. Vain omalla vanhuudenturvalla on merkitystä, ei niiden lasten omalla elämällä tai kasvamisella. Lisäksi sisältää automaattisen oletuksen, että lapsesta tulee tunnollinen veronmaksaja, ja että lapsi ja sinä elätte niin vanhoiksi, että sinä ehdit eläkeikään ja lapsi hoitaa tuolloin sinua.
2. "On itsekästä keskittyä vain omaan elämäänsä!"-Ja se sitten ei ole itsekästä, että sotkee toisen ihmisen elämäänsä (ja pahimmillaan sotkee toisen elämän) ihan vain koska haluaa lapsia?
3. "Sinä haluat vain olla ikuinen lapsi ja bilettää koko elämäsi!"-Tai sitten keskittyä ihan muihin asioihin. Lapsen hankinnan vastakohta ei ole ikuinen vatipäisen päihdeongelmaisen teinin elämä. Se, että sinä et ole keksinyt elämällesi muuta sisältöä kuin nämä kaksi vaihtoehtoa, ei tarkoita, että muilla on yhtä köyhä sielunmaisema. Lisäksi mainittakoon, että jos joku todella haluaa vain bilettää ja juoda illasta aamuun, niin lapsen hankkiminen tässä tilanteessa olisi todella edesvastuutonta.
4. "Väestönkasvuun on turha vedota kun Suomessa väkiluku laskee!"-Jälleen, hyvin lyhytnäköistä ja itsekästä. Vaikka Suomi valtiona ja suomalaiset kansana lakkaisivat olemasta huomenna kuin taikaiskusta, tällä pallolla olisi silti enemmän ihmisiä kuin mihin luonnon kapasiteetti riittää. Pitkällä tähtäimellä tuomitset lapsesi elämään koko ajan niukempien resurssien kanssa, koska et osaa ajatella kuin omaa napaasi.
5. "Elämällä ei ole tarkoitusta ilman lapsia/elämä on tyhjää ilman sitä että saa nähdä omien lapsien kasvavan" -Eli hankit lapsia vain täyttääksesi oman henkisen tyhjiösi. Viis niistä lapsista yksilöinä, he ovat SINUN elämääsi parantava elementti.
6. "Iski vauvakuume/halu nähdä omien geenien tulos/nähdä lapsien kasvavan/opettaa uudelle ihmiselle uutta joka päivä (jne...)"-No tulihan se sieltä. MINÄ TAHDOIN. Hyvin pyyteetöntä.
Kommentit (10)
Ihmisten roudaaminen etelästä näille leveyspiireille on pähkähullua. Yhtä hullua kuin rescuekoirien lennättäminen jostain Kreikasta tai Portugalista.
Meidän yhteiskunta on valitettavasti rakennettu sellaiseksi, että uudet sukupolvet ja työssäkävijät maksavat vanhempien hoivan ja eläkkeet.
Mielekäs ja monipuolinen elämä ja lapset ovat enemmän kuin mielekäs ja monipuolinen elämä ilman lapsia.
Lapset vaativat huolenpitoa ja työtä, taloudellisia ja henkisiä voimavaroja. Jos niihin ei rahkeissa riitä varaa, niin sen kun on hankkimatta lapsia. Lapselliset tekevät työtä kokonaisuudessaan enemmän kuin lapsettomat. Toki on niitä, jotka tosiaan sitten lähtevät lomillaan pyörittämään sairaalaa Ambomaahan tai valmentavat kylän kaikki jalkapalloilijat, mutta he ovat säännön vahvistavia poikkeuksia.
Lapset eivät estä tekemästä gastronomisia herkkuja, nauttimasta oluita ja viinilasillisia ja puhumasta henkeviä, matkustamasta tai harrastamasta kuin korkeintaan vähän aikaa ihan pieninä.
Voisinpa tykätä tästä sata ja toiset kertaa lisää👏
Käyttäjä6972 kirjoitti:
Ihmisten roudaaminen etelästä näille leveyspiireille on pähkähullua. Yhtä hullua kuin rescuekoirien lennättäminen jostain Kreikasta tai Portugalista.
Meidän yhteiskunta on valitettavasti rakennettu sellaiseksi, että uudet sukupolvet ja työssäkävijät maksavat vanhempien hoivan ja eläkkeet.
Mielekäs ja monipuolinen elämä ja lapset ovat enemmän kuin mielekäs ja monipuolinen elämä ilman lapsia.
Lapset vaativat huolenpitoa ja työtä, taloudellisia ja henkisiä voimavaroja. Jos niihin ei rahkeissa riitä varaa, niin sen kun on hankkimatta lapsia. Lapselliset tekevät työtä kokonaisuudessaan enemmän kuin lapsettomat. Toki on niitä, jotka tosiaan sitten lähtevät lomillaan pyörittämään sairaalaa Ambomaahan tai valmentavat kylän kaikki jalkapalloilijat, mutta he ovat säännön vahvistavia poikkeuksia.
Lapset eivät estä tekemästä gastronomisia herkkuja, nauttimasta oluita ja viinilasillisia ja puhumasta henkeviä, matkustamasta tai harrastamasta kuin korkeintaan vähän aikaa ihan pieninä.
En yleensä osallistu näihin keskusteluihin, mutta laitan nyt lusikkani soppaan poikkeuksellisesti... :)
Minusta on erinomaisen hyvä asia, jos avioparit "hankkivat" (tuo sana on ehkä vähän huono, mutta käytän sitä paremman puuttuessa) lapsia. Tosin toivoisin näkeväni adoption helpottuvan sekä yleistyvän osin biologisen lisääntymisen kustannuksella paitsi siitä itsestään selvästä syystä, että hylätyt lapset tarvitsevat kotia, myös siksi, että tiedemiehet varoittelevat meitä, että ihmispopulaation suuruuden takia luomakuntamme on kantokykynsä äärirajoilla.
(Uskon, että valitettavasti useimmat ihmiset eivät osaa hahmottaa em. kokonaisuutta, vaan nähdään pelkästään omaa yhteiskuntaa koskevat tilastot.)
Mielestäni tuo, että miettii, millainen elämäntyyli antaisi minulle enemmän on kuitenkin kehno asenne, ja hyvin usein, kun lukee tällä palstalla näitä ainaisia kiistoja lapsellisuudesta ja lapsettomuudesta, tämä asenne löytyy perustelujen taustalta – itse asiassa kiistan molemmin puolin.
Kummankin elämänpolun voi kuitenkin valita sekä itsekkäästä että epäitsekkäästä syystä. Minusta on ihan tarpeellista ja oikein, että tarkastellaan kummankin vaihtoehdon motiiveja. Juuri se, että itsekkyys pitäisi sijoittaa jomman kumman ryhmän ominaisuudeksi, on virhepäätelmä.
Lapselliset voivat harjoittaa epäitsekkyyttä tekemällä paljon työtä, jota lapsiperheen pyörittäminen normaalisti vaatii, kuten sanoit, sekä kasvattamalla niitä tulevia hoivaajia ja eläkkeenmaksajia, kuten myös toit esiin. Katsoin hiljattain dokumentin kristitystä amerikkalaispariskunnasta, joka oli adoptoinut kymmenen lasta venäläisestä orpokodista. Arvostan heidän epäitsekkyyttään ja työtään todella paljon.
Lapseton puolestaan voi harjoittaa epäitsekkyyttä luopumisen kautta, omistamalla elämänsä muiden kuin oman perheen "hankkimiselle" ja palvelemiselle. Eikä se tarkoita, että pitää perustaa sairaala Ambomaahan, vaan se voi tarkoittaa ns. myyräntyötä, josta ei välttämättä koskaan saa kiitosta (ihmisiltä).
Miksi työläs elämä olisi jotenkin tavoiteltava asia? Minä ainakin täysin myönnän että yksi syy lisääntymättömyyteeni on se, että lapseton elämä on helpompaa. Toki en ylipäätään halua lapsia, joten kyse ei ole siitä, etten viitsisi työskennellä jonkin eteen jota haluaisin. Eli lapsettomuuden helppous on kirsikka kakun päällä, enkä koe mitään tarvetta kompensoida sitä tekemällä jotain muuta hankalaa että voisin sanoa "tekeväni paljon töitä". Miksi sitä pitäisi jotenkin hävetä? Ihme luterilainen ajattelutapa, että mitä vaikenpaa elämä, sitä parempi ihminen.
Jaajaa, mulla on 17v lapsi joka tuskin tulee hoitamaan mua vanhana. Sitä paitsi ois kannattanu varmaan tehä liuta kakaroita, nyt on kaikki munat tuossa yhessä korissa. Mitä jos ainokaiselle sattuukin jotain?
Lapsi sai aikoinaan alkunsa tarkoittamatta, muttta ihan hyvä siitä tuli sitten loppupeleissä. Jos ei olisi vahinkoa käynyt, niin en olisi koskaan tehnyt lapsia. Ihan kuule itsekkäistä syistä en olisi tehnyt. Mulla on monta kaveria joilla ei ole lapsia, ja olen sanonutkin että ihan hyvä päätös, ja tekisin itsekin saman jos en olisi jo ollut raskaana. Olen siis itsekäs, lapsellinen vela :D
En ole edelleenkään keksinyt mitään muuta syytä kuin jonkinlainen kateus taas tällekin asialle. Itse en lapsettomana ole koskaan arvostellut lapsia saaneita ihmisiä, mutta minä olen kyllä saanut heiltä arvostelua osakseni. Ja näillä palstoilla suoranaisia haukkuja jne.
Ihan sama kuin vaikka homous, en minä voi arvostella heidän valintaansa kumppanistakaan (kun eivät ole valtavirrassa).
Nämä kumpikaan asia ei ole mitenkään minun elämästä pois.
Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Ainoa oikea syy ihmisten lasten hankinnalle on pohjimmiltaan se, että ihminen itse sitä haluaa. Se ei ole mikään hävettävä ominaisuus vaan se on rakennettu ajan saatossa syvälle meidän aivoihin. Ihmislaji ei olisi näin laajasti levittäytynyt maapallolle ja edennyt nykyiseen tilaansa ilman ihmisten tahtoa lisääntyä ja jatkaa geenejään.
Vahvasti näyttää siltä, että tämä sama ominaisuus, joka on ajanut meidät hallitsemaan tätä planeettaa, tulee myäs tuhoamaan ihmislajin. Emme osaa lopettaa lisääntymistä ajoissa ennen kuin meitä on täällä kestämätön määrä. Olemme kuin huumeriippuvainen rokkistara, joka vetää aineita yhä enemmän ja enemmän kunnes keho pettää ja juhliminen loppuu.
Tieteen avulla olemme pystyneet hillitsemään räjähdysmäisen väestönkasvun länsimaissa, mutta suurin osa maailmasta ei vielä kuulu tämän tieteen piiriin. Siellä räjähdysmäinen väestönkasvu on vielä käynnissä ja ihmisten elämä on surkeaa. Ruokaa ei riitä kaikille. Juomavesi pilaantuu. Lapsia kuolee. Soditaan.
Mitä voimme tehdä? Voimme yrittää viedä tietämystämme alueille, joissa koetaan kärsimystä ja opettaa ihmisiä ehkäisyssä ja perhesuunnittelussa. Tämä keino on epätehokas ja näyttää siltä, että sillä ei käytännössä ole mitään vaikutusta väestön ylikansoittumista vastaan.
Voimme myös ottaa tiukemman linjan ja eristää länsimaat kehittyvistämaista. Annetaan tilanteen kehittyä vapaasti ja yritetään vain selvitä pahimman ohi elossa. Tämä vaatisi sitä, että länsimaalaiset alkaisivat tehdä lapsia kilpaa kehitysmaailaisten kanssa. Nykyinen perhesuunnittelu tulis unohtaa ja palata sadan vuoden takaiseen malliin lastenteossa.
Luulen, että nykyinen maahanmuuttopolitiikka voi olla pitkällä tähtäimellä viisain veto länsimailta. Otetaan tänne sivistyksen pariin ihmisiä kehittyvistä maista, mutta maltillisesti. Yritetään opettaa heille samat asiat, jotka itse olemme oppineet ja näin voimme yrittää ylläpitää edes jonkinlaista hyvinvointia.
Riippumatta siitä, minkä tien valitsemme, ihmislaji tulee tarvitsemaan lapsia tulevaisuudessa. Voimmehan vaikka löytää keinon matkustaa toiselle elinkelpoiselle planeetalle. Kuka tietää? Jokatapauksessa Suomen kansalaisten valinnoilla tuskin tulee olemaan kovinkaan suurta vaikutusta maapallon tai koko ihmislajin jatkumisen kannalta.
Jotenkin tosi tekopyhää muutenkin, että yleisin syy lasten hankkimiseen ylipäätään on joko se, että niitä vain halusi, tai että vahinko tapahtui, ja sitten jälkeenpäin keksitään kaikkia noita tekopyhiä "uusia veronmaksajia, tulevaisuus"- selityksiä. Vaikka mikään niistä ei taatusti ollut se miksi se lapsi hankittiin.
Joo toi on ihan paras "kukas sua sitten hoitaa vanhana?", varsinkin kun todennäköisin vastaus on nykykehityksellä joko ulkomaalaistaustaiset työntekijät, tai sitten robotit. Ja jos ne työntekijät ovatkin kotimaisia, niin käytännössä tosi pientä määrää enää nykyäänkään hoitaa vanhana omat lapset. Jatkuvasti saa lukea näitä, kuinka lapsille tai lapsenlapsille ilmoitetaan jälkikäteen, kuinka kotihoito on laiminlyönyt vanhusta kuukausitolkulla. Mikä suoraan kielii siitä, että ei se jälkikasvu ole käynyt tilannetta tarkistamassa ja vanhusta hoivailemassa itse.