Työtön ei saa liittyä vapaapalokuntaan ilman työttömyysetuuden menettämistä
http://www.is.fi/tyoelama/art-2000005338303.html
"– Kovakuntoisena minua on houkuteltu liittymään vapaapalokuntaan. Halua olisi, hälytyskorvaukset houkuttelevat, mutta elämän opettamana päätin ensin varmistaa, olenko vaarassa menettää työttömyysturvani, kirjoittaja kertoo.
Kirjoittajan mukaan TE-keskus selvitti asiaa. Sen mukaan työtön ei välttämättä menetä korvaustaan, mutta saa asiasta selvityspyynnön, jonka ajaksi työttömyyskorvauksen maksu keskeytetään. Toinen te-keskus taas oli suoraan sitä mieltä, että kirjoittaja on vaarassa menettää työttömyyskorvauksensa."
Mut hei! Hallitushan lupasi, että kannustinloukkuja puretaan... eiku... 🤦
Kyllä näyttää tämä työttömän oman aktiivisuuden "palkitseminen" olevan Suomessa aivan vertaansa vailla. Aivan uniikkia maailman mittakaavassa.
Kommentit (25)
Toi opiskelujen rajoittaminen on kyllä mulle kanssa täysi mysteeri...
Olen harkinnut alan vaihtamista ja haluaisin alkaa suorittamaan perusopintoja yhdellä alalla. Olen miettinyt tän huolella ja uskoisin, että mun n. 20 vuoden työura - vaikka onkin kokonaan toiselta alalta, voisi olla hyödyksi työllistymisessä jne.
Mutta kun nykyisin avoimet yliopistot ja AMK:t myy noi perusopinnot kokonaisuuksina ja niissä on rajoitettu se opiskeluoikeus niin, että se 5 opintopistettä ylittyisi väkisin tai kokonaisuus jäisi kesken. En nyt ole varmaksi vielä selvittänyt ihan kaikkia vaihtoehtoja, mutta ainakin niissä tän kaupungin avoimissa (yliopisto ja AMK) ei voi ostaa yksittäisiä kursseja, eli joutuisin maksamaan koko hemmetin maksun uudestaan saadakseni noi perusopinnot tehtyä. Tähänkään ei tosin keneltäkään saa varmaa tietoa, vaan "tapauskohtaisesti sitten tarkstellaan.
Työkkäristä yksikään virkailija ei ole osannut mulle sanoa varmaksi, että saisinko siitä karenssin vai en. Kuulemma "jos opiskelu johtaa uudelleenkoulutukseen, se ei välttämättä aiheuta karenssia". Eli jos nyt ottaisin riskin ja ostaisin noi perusopinnot (useampi sata euroa) ja tekisin ne tietty vaaditussa ajassa JA pääsisisn sitten pääsykokeissa opiskelemaan tätä alaa, voisin selvitä ilman karenssia, mutta se perusopintojen aika vähennettäisiin siitä parin vuoden omaehtoisen opiskelun ajasta, minkä työtön voi työkkärikorvauksella opiskella uutta ammattia. Ja tämä on mulle tietenkin ihan fine! Jos taas en pääse haussa opiskelemaan, niin sitten ilmeisesti saan karenssin, tuet peritään takaisin ja menetän lisäksi sen avoimen maksun. Ihan totaalinen taloudellinen katastrofi. Mulla on kuitenkin vahva ammattitaito omalla alalla ja jo noi perusopinnot auttaisi mua työllistymään hallinnollisiin hommiin tuolla alalla ja voisin ehkä hankkia pätevyyden vaikka työn ohessa.
Ja olen nyt puhunut tästä ammatinvalinnanohjauksessa, kahden eri työkkärin virkailijan kanssa ja tällaisen "osaajat duuniin" -konsultin kanssa (yksityinen firma, jonka palkkio ei taatusti ole pieni ja toistaiseksi hyöty on ollut ihan nolla). Kukaan ei pysty sanomaan mitään.
Se, mitä saisin tehdä, on mennä työkokeiluun tuolle alalle. Eli testaamaan tykkäisinkö alasta, sen kokeilun kuitenkaan mitenkään edistämättä mun työllistymistä, koska alalle tarvitaan muodollinen pätevyys. Tää kokeileminen viivyttäisi taas kerran sitä oikeasti seuraavaa steppiä, kun opiskelu taas olisi suora tie eteenpäin, suoritettuja opintoja pois tutkinnosta. Opinnot on kuitenkin suunnattu työssäkäyville ja lähiopetus on iltaisin/viikonloppuisin. Jos saisin työn, voisin yhä suorittaa noita opintoja.
Mutta ei mun varmaan tarviikaan tajuta, kyllä jollain tähänkin "aktivointiin" on joku järkiselitys.
Sori sekava sepustus, mutta jotenkin vaan niin turhauttaa, että olen hukannut tähän jo vuoden saamatta selvyyttä. Mieluiten menisin duuniin heti huomenna, seuraavaksi mieluiten aloittaisin opinnot.
Vierailija kirjoitti:
minun mielestä olisi parempi että työtön alkaisi edes vapaaehtois työhön vaikka menettäisi työkkärikorvaukset. vapaaehtoistyökin voi hyvin olla iso askel kohti palkkaduunia.
Ja elää sitten pyhällä hengellä ja kynsiä puremalla?
Suomessa on näköjään sellainen malli, että jos on työtön, niin silloin on myös oltava työtön. TÄydellinen on tai off. Kaksi vaihtoehtoa. Työttömän on myös pysyttävä täysin köyhänä. Se on sopiva rangaistus työttömyydestä. Työttömän on tunnettava nahoissaan työttömyys. Rahavaihtoehdot ovat siis 523€/ kk tai sitten normaali palkka. Välimuotoja ei saa olla. Ei v**** tää on hölmö valtio! Mikään muu länsieuroopan maa ei taatusti pyri "tappamaan" ihmisiä samalla tavalla, kuin Suomi, vaan työttömiä suorastaan kannustetaan olemaan aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun mielestä olisi parempi että työtön alkaisi edes vapaaehtois työhön vaikka menettäisi työkkärikorvaukset. vapaaehtoistyökin voi hyvin olla iso askel kohti palkkaduunia.
Asiassa on vain yksi iso mutta: Ihmisen pitää pystyä elämäänkin jollakin. Jos ihminen ei saa mistään rahaa, millä ihminen silloin maksaa asumisensa ja elämisensä. Valitettavasti vuokrat/vastikkeet, sähkölaskut, vesilaskut yms. laskut eivät putoa nollaan, eikä myöskään kaupoista saa ruokaa ilmaiseksi sillä perusteella, että on osoittanut omaa aktiivisuutta ja sen vuoksi menettänyt tuet.
no kyllä kai nyt kaikilla edes senverran on säästöjä, että vaikka jokusen kuukauden voi pärjätä ilman mitään tuloja? jos rahat loppuu niin esim myy turhaa roinaa pois sitten vaan? ja sen vapaaehtoistyön rinnalle voi ihan hyivn ettiä vaikka jonkun osa-aikaduunin josta saa rahaa (ja vielä enemmän mahdollisuuksia uusiin duuneihin!).
Missä nämä maagiset osa-aikaduunit ovat jonne voi vaan kävellä? Työttömyys harvoin kestää muutamaa kuukautta. En tiedä oletko huomannut että hakijoita on helposti satoja per työpaikka. Nykymaailmassa pitää tuntea oikeat ihmiset että saat työpaikan. Ja mitä tavaroita ihmisillä on että niistä saa helposti kuukauden rahat elämiseen?
Mulla on vakinainen työpaikka ja olen tyytyväinen ja onnekas että minut siihen valittiin. Teen kovasti töitä mutta se on ihan tuuria että koko hakemus on edes luettu ja minut siihe palkattu. Provosoidun näistä joiden ratkaisu on "mene töihin" siihen että on työttömiä eikä ole työpaikkoja.
kyllä varmasti saat töitä vaikka puhelinmyynnistä tai jostain varastosta tms. ihan vaan kun kävelet sinne ja kysyt onko töitä. puhelinmyyntiin ainakin pääsee ihan aina, jos osaa puhua edes vähäsen.
jos niitä työpaikkoja ei muka ole niin mikä muka estäisi sen, että perustaa itse oman firmansa ja työllistää itse itsensä?
Missä nämä maagiset osa-aikaduunit ovat jonne voi vaan kävellä? Työttömyys harvoin kestää muutamaa kuukautta. En tiedä oletko huomannut että hakijoita on helposti satoja per työpaikka. Nykymaailmassa pitää tuntea oikeat ihmiset että saat työpaikan. Ja mitä tavaroita ihmisillä on että niistä saa helposti kuukauden rahat elämiseen?
Mulla on vakinainen työpaikka ja olen tyytyväinen ja onnekas että minut siihen valittiin. Teen kovasti töitä mutta se on ihan tuuria että koko hakemus on edes luettu ja minut siihe palkattu. Provosoidun näistä joiden ratkaisu on "mene töihin" siihen että on työttömiä eikä ole työpaikkoja.