Mitä teet kun teini lusmuilee koulusta sairauteen vedoten?
Meidän teini teki tätä jo viime vuonna muutamaan kertaan, lusmusi koulusta milloin päänsärkyyn, milloin flunssaan vedoten. Huomasin, että suurimman osan kerroista lusmuili, mutta pistin Wilmaan ilmoituksen sairaspoissaolosta.
Eilen joku oli aivastanut häntä päin, ja jo illalla (!) valitti flunssaista oloaan. Petrasi sillä tätä päivää, jolloin aamulla tuli herättämään minut haluten flunssalääkettä. Ei vaikuttanut flunssaiselta, annoin lääkettä ja komensin kouluuun. Töissä aamupäivällä alkoi tulla Wilmaviestiä selvittämättömästä poissaolosta, tyyppi ei ollutkaan mennyt kouluun. Kipeä se ei ollut. Kerroin viimeisen kerran tehneeni koululle ilmoituksen sairaspoissaolosta, jatkossa tulen ilmoittamaan luvattomasta poissolosta. Selvitelköön sitten asiansa miten tahtoo.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisetkin töihin menevät, jos ei kuumetta ole. Burana huuleen aamulla ja matkaan vaan. Teinin kohdalla sama homma.
No en minä ainakaan mene, jos on vaikkapa oksennustauti ilman kuumetta. Toivottavasti ei kukaan muukaan mene.
Ap:n lapsi valitti päänsärkyä ja kuumeista oloa, hänellä ei ollut oksennustautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisetkin töihin menevät, jos ei kuumetta ole. Burana huuleen aamulla ja matkaan vaan. Teinin kohdalla sama homma.
No en minä ainakaan mene, jos on vaikkapa oksennustauti ilman kuumetta. Toivottavasti ei kukaan muukaan mene.
Ap:n lapsi valitti päänsärkyä ja kuumeista oloa, hänellä ei ollut oksennustautia.
Korjaan: ei kuumeista vaan flunssaista oloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastetaan, niin sitten todellakin sairastetaan. Ei tietsikkaa, puhelinta, ei kavereita, ei lähdetä ulos. Silloin lepäillään. Yleensä ei tauti yhtä päivää kauemmin jatku.
Koko päivää ei pysty vain nukkumaan ja olemaan täysin mitään tekemättä sängyn pohjalla. Eikö mielestäsi tosiaan saa mitään tehdä, edes lukea tmv? Ulos nyt ei tietenkään kuulu mennä.
Olin ehkä vuosi sitten hirveän kipeä, vähintään tunnin välein otin kurkkukipuun ja yskään lääkkeitä, säännöllisesti flunssa- ja särkylääkkeitä ja voimat oli loppu, mutta silti en jaksanut pelkästään maata. Katsoin vaikka jotain videota, ei tarvinnut kuin istua eikä edes esimerkiksi kääntää sivua.
Äitini mielestä ei myöskään olisi saanut kipeänä tehdä mitään, mutta eipä se paljon minua estänyt kun alkoi makaaminen kyllästyttää. Varsinkin jos ei ole ihan loppu, mutta kuitenkin siinä kunnossa ettei kouluun voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
itse harrastin aikoinani samaa kuin teinisi ja äiti laittoi aina sairaspoissaolo merkinnän wilmaan,nykyään työelämässä kun väsyttää tai on motivaatiopula niin on hyvin vaikea päästä sängystä ylös ja kouluun. Toivon ettet anna lapsen turhaan lusmuilla ettet tekisi hänelle samanlaista karhunpalvelusta nuorellesi kuin minulle tehtiin
Ap tässä. Olin itse lusmu yläasteella. Meillä oli luokanvalvoja, joka ei vaatinut vanhempien allekirjoitusta poissaolovihkoon. Luotti oppilaisiin, ja oppilaan oma allekirjoitus ja ilmoitus poissaolon syystä riitti. En nyt kovin paljoa tämän varjolla lusmunnut, mutta lusmuilin kuitenkin. Vanhemmille ei koskaan mennyt tästä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksennustauti kun tuppaa oireilemaan aika näkyvästi, kuuluvasti ja haisevasti niin että jos sitä pystyy feikkaamaan niin on aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sitten tullut mieleen selvittää, mikä on se oikea syy miksi lapsi ei halua mennä kouluun?
Juuri näin. Itse lintsailin koulusta yläkoulussa välillä paljon, välillä vähemmän. Asiasta kiinnostuttiin vasta kun olin jo enemmän poissa kuin paikalla. Syynä siis vuosia jatkunut kiusaaminen ja huono ilmapiiri, joka lopulta oli liikaa ja kyllähän ne sitten johtivat masennukseen ja ahdistushäiriöön. Nykyään on hankala olla yhtä tunnollinen oppilas kuin aikoinaan vaikkei mitään kiusaamisongelmia olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan: ei kuumeista vaan flunssaista oloa.
Valitti se kuumettakin, mittari vaan ei hänen mielestään toiminut, kun näytti 36.6. t. Ap.
Olin itse ammattilusmu, lukiosta olin paikalla ehkä puolet. Olin paljon sairas tai perheenjäseniä kuoli :D luulen että sit huomaan kyllä jos jälkikasvu samaa koettaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksennustauti kun tuppaa oireilemaan aika näkyvästi, kuuluvasti ja haisevasti niin että jos sitä pystyy feikkaamaan niin on aika hyvä.
Jos tuolle linjalle lähdetään: Sormet kurkkuun ja kovaäänistä kakomista vessassa kun vanhemmat vielä kotona. Toimi ainakin minulla, kun en halunnut mennä liikuntapäivänä kouluun
Ihan vaan sivuhuomautus, että kaikille ei nouse kuumetta, etenkään jos keho on liian huonossa hapessa. Moni aikuinen menettää kuumekykynsä. Kuumetta ei myöskään tulisi alentaa vaan antaa sen tehdä tehtävänsä - nujertaa tauti ja rakentaa immuniteettia vastaisen varalle.
Teini voi olla oikeasti uupunut tai joku muu ongelma.
Minua syrjittiin ja kiusattiin koulussa. Halusin olla kotona, kun en pystynyt kertomaan kenellekään. Tekeydyin tämän takia usein sairaaksi. Varmistathan, ettei teinilläsi ole sama ongelma.
Eikö tosissaan muut herää ajattelemaan, että taustalla voi olla kiusaamista?
Itse lintsasin paljon juurikin kipeetä feikaten, koska en halunnut mennä kouluun kiusaajien luo. Vanhempani eivät osanneet aavistaa mitään, enkä puhunut pihaustakaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosissaan muut herää ajattelemaan, että taustalla voi olla kiusaamista?
Itse lintsasin paljon juurikin kipeetä feikaten, koska en halunnut mennä kouluun kiusaajien luo. Vanhempani eivät osanneet aavistaa mitään, enkä puhunut pihaustakaan asiasta.
Jo ensimmäisellä sivulla usempikin toi tämän näkökulman esiin. Osa suoraan ja osa kehottamalla selvittämään, miksi teini ei halua mennä kouluun.
Jatkan vielä sen verran, että on hämmästytyttävää, miten huolettomasti monet vanhemmat suhtautuvat lapsen sairastamiseen ja oireisiin. Jos lapsella on jatkuvaa kuumeilua, vatsavaivoja, särkyjä tms. hänet pitää viedä lääkäriin. Usein tämä pitää koulusta kertoa ihan koulutetuille vanhemmille. Ei ole normaalia, että nuori on jatkuvasti sairas. Oireiden syy on selvitettävä ja lapsen saatava hoitoa. On käsittämätöntä, että monen vanhemman mielestä esimerkiksi oikea hoito koviin kuukautiskipuihin on jättää tuskainen tyttö kuukausi toisensa jälkeen yksin kotiin kipuihinsa. Joko mennään kouluun tai lääkäriin saamaan apua.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Minua syrjittiin ja kiusattiin koulussa. Halusin olla kotona, kun en pystynyt kertomaan kenellekään. Tekeydyin tämän takia usein sairaaksi. Varmistathan, ettei teinilläsi ole sama ongelma.
Tämä.
Minulla meni aikaa ennenkuin ymmärsin, mistä on kyse. Kyse ei tosin ollut koulukiusaamisesta vaan nuoren masennuksesta ja stressaantumisesta. Lääkärin määräyksellä sairasloma koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastetaan, niin sitten todellakin sairastetaan. Ei tietsikkaa, puhelinta, ei kavereita, ei lähdetä ulos. Silloin lepäillään. Yleensä ei tauti yhtä päivää kauemmin jatku.
No siis omakohtaisesti olisin antanu mitä tahansa siitä ettei tarvii tehdä yhtään mitään koko päivänä tai mikä parempaa useana päivänä "terveenäkin". Nykyäänkin pakko välillä nukkua yli vuorokausi putkeen niin, että käväsee jossain kohtaa vessan ja jääkaapin kautta ja takas nukkumaan.
Tosin en nää miten se tv:n tai tietokoneen tuijotus tekee sairaudesta yhtään vähemmän oikeata. Sama lepoasento siinä kuitenkin on.
Luulisin, että noissa tilanteissa olisi äidillekin selvää, miksi teini ei mene kouluun. Siitähän tässä oli kyse.