Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää minulle luottokortin "sudenkuopat"

Vierailija
24.08.2017 |

Tiedän, olen varmaan kaikkien mielestä tyhmä eikä minun kannattaisi pitää luottokorttia.

Asiaan: Minulla on visa, jossa luottoraja on 1000e. En käytä korttia usein, mutta nyt esimerkiksi kortilla on kuukausia vanhoja ostoksia 400e edestä, joita en ole maksanut. Voisin siis vinguttaa vielä 600e edestä (mitä en siis aio tehdä).

Noh, kortin saldo on näyttänyt tuota 400e nyt siis pitkään, mutta summa ei ole noussut. Mikä kohta siis luottokortissa on se, kun "se tulee kalliiksi"? Tuleeko tuohon siis vuoden lopussa joku korko vai mitä? En ymmärrä. Olen maksanut laskua 30e kuussa, mutta nyt yhtäkkiä uusi lasku oli 60e. Onko se jotain korkoa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskulla näkyy koron osuus kyllä eriteltynä. 400 e on se mikä sinulla on velkaa ja korko lisätään sitten laskulle.

Toisinaan on pakko maksaa luotolla jos vaikka ulkomailta tilaa jotain tai reissussa tms. Mutta kannattaa maksaa se luottovelka heti pois, sen voi maksaa ennen kuin varsinainen lasku tulee. Silloin ei joudu maksamaan laskutusmaksua eikä korkoja.

Velan maksaminen pikkuerissä on typerintä mitä voit tehdä. Miksi et ole ostanut niitä juttujasi ihan vaan debitillä? Eikö ole ollut rahaa? Sitten ei osteta. Juuri tuolla tavalla ajaudutaan velkakierteeseen. Luottokorttia kannattaa pitää vain jos ei oikeastaan tarvitse sitä luotto-ominaisuutta sinänsä. Ts. olisi varaa maksaa myös debitillä mutta joutuu maksamaan luotolla koska a) on ulkomailla tai b) käyttää palvelua jonka voi maksaa vain luotolla (tyyliin Parkman tai Netflix).

Vierailija
2/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot maksanut sitä 30 euroa kuussa, niin saldon pitäisi laskea, eikä pysyä siinä 400 eurossa. Miksi laskun summa on yhtäkkiä 60 euroa - kuulostaa siltä, että olisit jättänyt viime kuun laskun maksamatta, ja se olisi lisätty tähän laskuun, tai onko kortissa joku vuosimaksu 30 euroa?  Katso laskuerittelystä, kyllä niissä pitäisi lukea mistä laskun saldo tulee, koron määrä sun muut.

Ja koron takiahan nuo luottokortit juuri tulevat kalliiksi. Korkoa maksetaan kuukausittain, ei sitä vuoden lopussa lisätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset vastaukset on hyviä. Korko ja se helposti syntyvä illuusio siitä, että voi lyhentää vain sen minimisumman velan määrästä liittyy suurin vaara. Ajan myötä maksettava velka kasvaa ja siitä juokseva korko koko ajan yhä isommaksi, kunnes sitten voi tulla vaikeuksia hoitaa asia kuntoon.

Minulla on kolme omaa luottokorttia ja yksi firman kortti. Yhdellä omalla kortilla velkaa parista ostoksesta 620,30. Minimimaksu nyt kuun vaihteessa olisi mitä luottoyhtiö tarjoaa oletuksena 32.30, mutta maksan koko luoton pois kerralla koska en halua maksella korkoja, jotka alkaisivat kertyä jos tilillä on velkaa. Toimin samoin kuin ykkönen kirjoitti.

No mitä hyötyä luottokortista sitten on jos sen luotto-ominaisuutta ei varsinaisesti käytä?

Kortilla voi siirtää maksuun liittyvän rahan omalta pankkitililtä lähdön ajankohdan vajaan kuukauden myöhäisemmäksi, jolloin esim verkko-ostoksia ostaessa näkee ettei ole tullut huijatuksi. Jos tuli huijatuksi, niin maksun voi kiistää luottoyhtiölle ja kertoa huijauksesta. Siinä tapauksessa on paljon paremmassa asemassa kun välissä on iso luottoyhtiö jonka kanssa myyjät harvemmin alkavat riidellä, koska heille luottokortit ja toimiva suhde luottofirmoihin on bisneksen tekemisen edellytys.

Ap, maksa ae velka pois niin pian kuin voit ja älä anna kertyä aiempien kuukausien velkaa sinne tilille, niin vältät pahimmat vaarat.

Vierailija
4/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän luottokorttia isoissa ostoksissa kuten kodinkoneissa tai reissuissa ja niiden kustannuksissa. En käytä luottokorttia silloin, jos minulla ei ole säästössä ostokseen menevää summaa jo valmiiksi. Minulla ei ole pankkikorttitilillä hirveän paljon rahaa vaan ne on eri tilillä, joten maksan luottokorttilaskun kokonaan pois eräpäivänä.

Vaikka yhden kuukauden laskussa koron osuus näyttää pieneltä, niin vuositasolla se on iso summa. Itse keksin kyllä helposti sille rahalle muutakin käyttöä.

Vierailija
5/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

Vierailija
6/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflixin voi maksaa jopa visa electronilla. Ulkomaiset nettiostokset on kätevin hoitaa paypalin kautta, sieltäkin saaa rahat takaisin jos ostokset menee pieleen/ jää tulematta. Ulkomaillakin hotellit + auton vuokraukset ym on onnistuneet panttimaksua (jonka saa takaisin) vastaan. Vain köyhillä on luottokortit.

Vierailija
7/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan luottokortilla ihan kaikki ostokset ruuasta ja bensasta lähtien. Luottokortin käytöstä kertyy joko Finnairin pisteitä tai maksutapaetua, riippuen maksetaanko Finnair MC:llä vai S-Visalla. Luottokortin käyttö mahdollistaa sen, ettei tarvitse makuuttaa rahoja pankkitilillä, vaan voi pitää ne pörssissä tuottamassa. 

Kaiken A ja O on maksaa se lasku aina kerralla pois, ettei joudu maksamaan korkoa. Jossain luottokorteissa on korkeat korot. Meillä taitaa molemmissa olla alle 10% mutta ei ole mitään järkeä maksaa sellaisia korkoja, koko lasku vaan kerralla pois ja sillä hyvä. 

Vierailija
8/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan on pakko maksaa luotolla jos vaikka ulkomailta tilaa jotain tai reissussa tms. 

Tämä nyt ei liity aiheeseen, mutta iskee aina silmään. Ei ole tarvinnut ainakaan viiteentoista vuoteen. Visa Electronilla on hoitunut nettiostot jo 2000-luvun alusta, samoin ulkomailla ostot ja nostot. Ainoa mikä tulee mieleen missä luottokorttia on saattanut oikeasti tarvita, on auton vuokraaminen, eikä siinäkään kaikissa firmoissa. 

Eipä siinä, kyllä luottokortti voi olla kätevä ja hieman turvallisempi tapa maksaa, jos vaan hallitsee sen käytön eikä ala elämään yli varojensa. 

Vierailija
9/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan luottokortilla ihan kaikki ostokset ruuasta ja bensasta lähtien. Luottokortin käytöstä kertyy joko Finnairin pisteitä tai maksutapaetua, riippuen maksetaanko Finnair MC:llä vai S-Visalla.  

Joo mutta totuus on se, että nuo edut on (ainakin Suomessa) aivan mitättömiä. Tyyliin hyvä jos saat takas puoli prosenttia siitä mitä käytät etkä sitäkään. S-kaupasta saa ihan samat edut millä tahansa vihreällä kortilla maksaessa. Kuinkas paljon olette "hyötyneet" Finnairin pisteistä, ihan rehellisesti?

Vierailija
10/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan on pakko maksaa luotolla jos vaikka ulkomailta tilaa jotain tai reissussa tms. 

Tämä nyt ei liity aiheeseen, mutta iskee aina silmään. Ei ole tarvinnut ainakaan viiteentoista vuoteen. Visa Electronilla on hoitunut nettiostot jo 2000-luvun alusta, samoin ulkomailla ostot ja nostot. Ainoa mikä tulee mieleen missä luottokorttia on saattanut oikeasti tarvita, on auton vuokraaminen, eikä siinäkään kaikissa firmoissa. 

Eipä siinä, kyllä luottokortti voi olla kätevä ja hieman turvallisempi tapa maksaa, jos vaan hallitsee sen käytön eikä ala elämään yli varojensa. 

Miten sä hotellit varaat sitten? Siis tiedän kyllä että paikan päällä voi maksaa käteisellä, mutta varaamiseen tarvii mun ymmärryksen mukaan luottokortin..? 

Vierailija
11/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah. kirjoitti:

Miten sä hotellit varaat sitten? Siis tiedän kyllä että paikan päällä voi maksaa käteisellä, mutta varaamiseen tarvii mun ymmärryksen mukaan luottokortin..? 

Ei tarvitse. Visa Electron/Debit riittää. Koskaan ei ole jäänyt huone saamatta. 

Vierailija
12/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netflixin voi maksaa jopa visa electronilla. Ulkomaiset nettiostokset on kätevin hoitaa paypalin kautta, sieltäkin saaa rahat takaisin jos ostokset menee pieleen/ jää tulematta. Ulkomaillakin hotellit + auton vuokraukset ym on onnistuneet panttimaksua (jonka saa takaisin) vastaan. Vain köyhillä on luottokortit.

Koyhille ei edes anneta luottokorttia. Minulla luottoraja on &25000.00 kun olen aina maksanut laskut ajallaan.

Vierailija
13/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koyhille ei edes anneta luottokorttia. Minulla luottoraja on &25000.00 kun olen aina maksanut laskut ajallaan.

Oops, typo! Piti olla $25000.00.

Vierailija
14/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät saattavat joutua turvautumaan luottokorttinsa luotto-ominaisuuteen "rikkaita" useammin, mutta eiköhän se niin ole, että myös keski- ja hyvätuloisilla (etenkin) on luottokortti.

Itselläni joskus jäi joku hotelli varaamatta, kun ei ollut luottokorttia, mutta varmaan monessa se ilmankin onnistuu. Sinänsä jännä, että autovuokraamossa on psykologisesti helpompi antaa luottokortille tonnin varaus, kuin että maksaisi sen panttimaksuna esim. pankkikortilla. Luottokortilla on nyt sentään vielä toinen instanssi (luottoyhtiö) jolta karhuta rahoja, jos alkuperäinen palveluntarjoaja kenkkuilee.

PayPalin varmaan saa ilman luottokorttiakin, mutta en tykkää pitää siellä useita satasia. Välillä ovat PayPaliin tulleet myyntirahat jääneet jumiin jonkun tunnistautumiskämmin vuoksi ja olen tullut siksi epäluuloiseksi. Eikä PayPal kuitenkaan ole pankki, joten voi firma mennä nurinkin. Voisihan sitä varmaan aina siirtää varat PayPalille juuri ennen ostoa, mutta on sekin hankalaa. Mielummin maksan luottokorttilaskun kerralla kuun lopussa, oli siinä PayPal, Amazon ja muut.

Vierailija
15/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaiken luottokortilla, mutta korkoja en koskaan, koska maksan kortin kuukausittain tyhjäksi. Hyötyjä on ollut. Esim lisätakuu elektroniikkaan, jota on hyödynnetty, Anttilan konkurssissa saatiin rahat takaisin. Nykyisessä kortissa saadaan prosentti palautusta. Ja niille, jotka lentävät paljon, kyllä ne bisnesupgradetkin ovat aika tärkeitä, varsinkin mannerten välisillä lennoilla.

Vierailija
16/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan luottokortilla ihan kaikki ostokset ruuasta ja bensasta lähtien. Luottokortin käytöstä kertyy joko Finnairin pisteitä tai maksutapaetua, riippuen maksetaanko Finnair MC:llä vai S-Visalla.  

Joo mutta totuus on se, että nuo edut on (ainakin Suomessa) aivan mitättömiä. Tyyliin hyvä jos saat takas puoli prosenttia siitä mitä käytät etkä sitäkään. S-kaupasta saa ihan samat edut millä tahansa vihreällä kortilla maksaessa. Kuinkas paljon olette "hyötyneet" Finnairin pisteistä, ihan rehellisesti?

Joskus vuosia sitten hyödyin kyllä ihan aikuisten oikeasti Lindexin-Visasta. Bonusta sai muistaakseni prosentin ostosten summasta (2% Lindexiltä) Juoksevat menot olivat silloin 10 000-15 000 euron välillä vuodessa, eli sain 100-150 euroa vuodessa Lindexin lahjakortteja. Tästä jouduin kyllä maksamaan 24 euroa luottokortin kuukausimaksuja, mutta vaimo nyt kuitenkin osti Lindexin vaatteita, niin laskin että tuosta selvästi plussalle jäi. Aika nopeasti (muutamassa vuodessa) tuo etu poistuikin, joten varmaan muutkin olivat sen huomanneet...

Vierailija
17/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä että jos maksat Visa elektronilla ja joku kopioi korttisi ja kääntää rahat saat taistella paljon suuremmin kuin jos sama käy luottokortille. Ei siitä etteikö Visa electronilla voisi maksaa netissä.

Itse käytän ulkomailla ainostaan luottokorttia, vuosi sitten joku kopioi korttiin tiedot Meksikossa lomalla ja alkoi tehdä nostoja 6kk jälkikäteen. Rahat oli takaisin tilillä alle viikossa soitosta pankkiin ja rikosilmoituksesta.

Itse en aina jaksa maksaa luottokorttilaskuja kerralla pois vaikka rahaa siihen olisikin, korko todella pieni tällä hetkellä ja ei niille alle 1000€ summille sitä hirveästi kerry. Johtuu siitä että varsinaiset tulot menee osakeyhtiön tilille eikä sieltä jaksa pikkusummia nostella turhaan.

Vierailija
18/20 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo henkilö, mutta aika paljon olen pisteistäni hyötynyt. Ostanut niillä matkustusmukavuutta luokankorotuksena sekä käyttänyt palkintopisteitä tasapisteiden ostamiseen kun Gold-taso meinasi jäädä saamatta. Gold-taso taas tuo Priority-lähtöselvityksen, lounge-edun, ilmaisia matkatavaroita jne.

Vierailija
19/20 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät saattavat joutua turvautumaan luottokorttinsa luotto-ominaisuuteen "rikkaita" useammin, mutta eiköhän se niin ole, että myös keski- ja hyvätuloisilla (etenkin) on luottokortti.

Itselläni joskus jäi joku hotelli varaamatta, kun ei ollut luottokorttia, mutta varmaan monessa se ilmankin onnistuu. Sinänsä jännä, että autovuokraamossa on psykologisesti helpompi antaa luottokortille tonnin varaus, kuin että maksaisi sen panttimaksuna esim. pankkikortilla. Luottokortilla on nyt sentään vielä toinen instanssi (luottoyhtiö) jolta karhuta rahoja, jos alkuperäinen palveluntarjoaja kenkkuilee.

PayPalin varmaan saa ilman luottokorttiakin, mutta en tykkää pitää siellä useita satasia. Välillä ovat PayPaliin tulleet myyntirahat jääneet jumiin jonkun tunnistautumiskämmin vuoksi ja olen tullut siksi epäluuloiseksi. Eikä PayPal kuitenkaan ole pankki, joten voi firma mennä nurinkin. Voisihan sitä varmaan aina siirtää varat PayPalille juuri ennen ostoa, mutta on sekin hankalaa. Mielummin maksan luottokorttilaskun kerralla kuun lopussa, oli siinä PayPal, Amazon ja muut.

Paypalin voi yhdistää pankkitiliin/maksukorttiin ja rahat menee suoraan sieltä, ei tarvitse olla Paypal-tilillä yhtään rahaa.

Vierailija
20/20 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan kaiken luottokortilla, mutta korkoja en koskaan, koska maksan kortin kuukausittain tyhjäksi. Hyötyjä on ollut. Esim lisätakuu elektroniikkaan, jota on hyödynnetty, Anttilan konkurssissa saatiin rahat takaisin. Nykyisessä kortissa saadaan prosentti palautusta. Ja niille, jotka lentävät paljon, kyllä ne bisnesupgradetkin ovat aika tärkeitä, varsinkin mannerten välisillä lennoilla.

Mä en maksa kaikkea, mulla on ja miehellä on 2000 euron luottoraja. Opin läksyt nuorempana, kun otin luottokortin ja käytin sitä shoppailuun. Lopulta heräsin ihmettelemään, että miten oikein selviydyn kolmen luottokortin koroista ja maksuista, jos jään työttömäksi? Laskin myös paljonko korkoihin ja maksuihin menee kuukaudessa ilman lyhennystä, ja järkytyin. Maksoin lopulta pikkuluottokortit pankin halvempikorkoisella joustoluotolla pois, ja sain pidettyä luottotiedot, kun se työttömyys lopulta koitti. Onneksi sitä ei kestänyt kuin vajaan vuoden.

Otin uuden luottokortin viisi vuotta sitten ja nyt olen sen verran viisaampi, että käytän sitä ainoastaan sellaisiin ostoksiin, joissa on riski menettää rahansa konkurssissa: kun tarvitaan toimitusmyyntinä pesukone, sohva, maksetaan matka...ja äärimmäisessä hädässä sillä on maksettu kerran koiran eläinlääkäri, kun käyttötilillä ei ollut tarpeeksi eikä mulla vielä ollut älyluuria millä hoitaa nettipankissa siirtoa säästötililtä. (Vakuutus maksoi sen sitten kyllä myöhemmin myös takaisin. ) Nämä ostokset tehdään tilanteissa, että säästötilillä on rahaa ja varaa. Luottokortilla on parempi kuluttajansuoja, kuin käteisellä maksaessa.

Electronilla maksan muun. Nimenomaan ne sudenkuopat tulee siitä jokapäiväiseen elämiseen ja mielijohteisiin ostamisesta. Ja ap sulla näyttää olevan hyvä pohja jo sudenkuopalle, kun et osaa edes laskua tutkia...? Usko mua, shoppailu ei ole viisasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän