Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko uudella autolla ajaminen lopulta niin kauhean kallista verrattuna vaikkapa muutaman vuoden ikäiseen autoon?

Vierailija
22.08.2017 |

Tehtaan takuu on voimassa, korjauskulut on pienemmät, polttoaineen kulutus on yleensä pienempää, autoluoton sa yleensä pienemmällä korolla jne. Toki arvonalenema on suurempi, mutta toisaalta saa ajaa turvallisemmalla ja luotettavammalla autolla.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman esimerkin. Meillä oli 20 vuotta vanha auto. Siinä oli joka halvatun kuukausi jotain remppaa, meni aina 100-300€ kuukaudessa pelkästään korjauksiin. Vero oli suuri, koska diesel. Vakuutus meillä oli ihan se kaikista halvin mahdollinen.

Ostimme uuden auton. Se on bensa-auto, eli vero on enää murto-osa aiemmasta. Autolainaa maksamme reilu 200€ kuukaudessa pois. Vero ja vakuutus plus täyskasko maksavat tähän uuteen vähemmän kuin pelkästään edellisen auton dieselvero. Eli meille tuli halvemmaksi ottaa ihan uusi auto. Jos tulee jotain vikaa, niin huoltosopimus on sitä varten. Se maksaa 30€/kk. Ja korkoa näyttää olevan autolainassa reilu prosentti.

Vierailija
2/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon alenemahan se suurin ongelma on. Ajokustannukset sinällään yleensä kohtuulliset. Ja määräaikaishuollot merkkiliikkeessä tulevat uusissa autoissa yllättävän kovalla tahdilla vastaan, tai näin ainakin omassa käytössäni Uusissa autoissa itse hoidettavissa olevat pikkuhuollotkin (esim. palaneen polttimon vaihto) on tehty usein jo niin hankalaksi, ettei se onnistu kotioloissa purkamatta puolta autoa, jolloin tuollaisista pikkujutuistakin voi tulla yllättävän iso lasku. Ja jos haluaa pitää takuut ym. voimassa niin on parempi aina mennä sinne merkkihuoltoon kuin säätää itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 2 500€/vuosi paljon? (=huollot+arvonalennus)

Vierailija
4/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuoden 2000 Volvo. Vain pakollinen liikennevakuutus. Vuosihuolto ja 4 vuoden välein jakohihnan vaihto. Ei muita remppoja ollut 5 vuoteen. Edullista ajoa.

Vierailija
5/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella pienempi kulutus uudessa?

Vierailija
6/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella pienempi kulutus uudessa?

Missä autossa kulutus olisi suurempaa verrattuna muutaman vuoden vanhaan malliin? Ei varmaan yhdessäkään, koska polttoaineen kulutus on yksi suurimpia myyntivaltteja autoille. Jopa monet legendaariset kevytkuorma-automallit ovat hylänneet v8:n ja siirtyneet kuusisylinteriseen juurikin polttoaineenkulutuksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vuoden 2000 Volvo. Vain pakollinen liikennevakuutus. Vuosihuolto ja 4 vuoden välein jakohihnan vaihto. Ei muita remppoja ollut 5 vuoteen. Edullista ajoa.

Ei voi tietenkään kieltää sitä, etteikö osa vanhemmalla autolla ajavista pääsisi merkittävästi halvemmalla kuin uudella autolla ajavat, mutta eipä se kyyti välttämättä ole ihan samaa kuin vuoden 2017 Volvolla. Ja toisaalta moni vuosituhannen vaihteen autolla suhailevista kohtaa väkisinkin isoja koneremontteja, koska auto on täynnä kuluvia osia. Tuurilla edullista ajoa, huonolla tuurilla kalliimpaa kuin taksilla ajaminen.

Vierailija
8/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitenpäin haluaisi uskotella, uusi ei halvemmaksi tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden auton vakuutus on kalliimpi ja stressi suurempi. Vanhan auton uskaltaa parkkeerata sosialistiparkkiinkin ilman lommojen pelkoa. Vanhassa ei myöskään ole enää lastentauteja.

Vierailija
10/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon alenemahan se suurin ongelma on. Ajokustannukset sinällään yleensä kohtuulliset. Ja määräaikaishuollot merkkiliikkeessä tulevat uusissa autoissa yllättävän kovalla tahdilla vastaan, tai näin ainakin omassa käytössäni Uusissa autoissa itse hoidettavissa olevat pikkuhuollotkin (esim. palaneen polttimon vaihto) on tehty usein jo niin hankalaksi, ettei se onnistu kotioloissa purkamatta puolta autoa, jolloin tuollaisista pikkujutuistakin voi tulla yllättävän iso lasku. Ja jos haluaa pitää takuut ym. voimassa niin on parempi aina mennä sinne merkkihuoltoon kuin säätää itse.

Merkkihuollossa korjaaminen EI ole takuun tae!! Tämä on todella yleinen harhaluulo. Takuu ei häivy mihinkään, vaikka käyttäisit ihan tavallista huoltokorjaamoa auton korjaamisiin ja huoltoihin. Tähän on ihan säädetty laki, mutta merkkiliikkeet pitävät tarkoituksella yllä sellaista mielikuvaa, että auto pitää huollattaa kalliissa merkkihuollossa. Ihan höpöhöpöä takuun osalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 2 500€/vuosi paljon? (=huollot+arvonalennus)

Mistä autosta tässä on kyse? Yleensä uuden auton hinta tippuu tuon verran kun sen ajaa ulos liikkeestä.

Vierailija
12/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työelämässä, minulla oli usein leasing-auto. Tulee hieman kalliimmaksi, mutta on huoleton ja arvostin varmaa ja luotettavaa toimintaa. On totta, etä arvonalenema ensimmäisten kolmen vuoden aikana on suurimmillaan. Samoin, että yli kymmenen vuoden ikäisessä autossa huolto- ja korjauskulut alkavat nousta. Jos osaa ja on mahdollisuus tehdä pikkujuttuja itse, vanhempi ajoneuvo tulee edulliseksi; Suomessa korjaustyön kustannukset ovat melkoiset, 80..110 € per tunti merkkiliikkeessä. Itse vaihdoin juuri 9 vuotta uudempaan samankokoiseen keskiluokan farmariin; polttoainekulutus on uudella n. 2 l / 100 km pienempi vaikka moottorissa on 20% enemmän huipputehoja - ajotyylini on kyllä hyvin säästeliäs eika tehoja juuri koskaan tarvitse. Uudemmassa autossa on kalliimpi vakuutusmaksu, mutta jos on hyvät bonukset, se ei paljon vaikuta. Myös vuotuinen käyttömaksu on pienempi vähäpäästöisyydestä johtuen. Jos hankkii auton luotolla, luottokulut tulevat mukaan. Eri merkkeillä on hieman erilaiset määräaikaishuoltokustannukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kesällä tutkimuksesta, jossa todettiin uuden auton arvon laskevan tyypillisesti 10 prosenttia vuodessa pari ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen 7 prosenttia vuodessa.

Ts. jos ostit 40 000 euron auton, sen arvo on laskenut vuoden kuluttua 4 000 euroa. Jos taas ostit 20 000 euron uuden auton, sen arvo on laskenut "vain" 2 000 euroa vuodessa.

Uudessa autossa periaatteessa maksat kaikesta: talvirenkaat, lämmitin, lisävarusteet, mahdollinen vetokoukku jne. ilman että niistä sinulle hyvitetään yhtään mitään kun myyt auton käytettynä vuosien kuluttua. Käytetyn auton ostaja taas saa koko paketin.

Kyse on aika lailla tunne- ja mielipideseikoista: Mihin tykkää rahojaan sijoittaa ja käyttää.

Vierailija
14/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M49 kirjoitti:

Luin kesällä tutkimuksesta, jossa todettiin uuden auton arvon laskevan tyypillisesti 10 prosenttia vuodessa pari ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen 7 prosenttia vuodessa.

Ts. jos ostit 40 000 euron auton, sen arvo on laskenut vuoden kuluttua 4 000 euroa. Jos taas ostit 20 000 euron uuden auton, sen arvo on laskenut "vain" 2 000 euroa vuodessa.

Uudessa autossa periaatteessa maksat kaikesta: talvirenkaat, lämmitin, lisävarusteet, mahdollinen vetokoukku jne. ilman että niistä sinulle hyvitetään yhtään mitään kun myyt auton käytettynä vuosien kuluttua. Käytetyn auton ostaja taas saa koko paketin.

Kyse on aika lailla tunne- ja mielipideseikoista: Mihin tykkää rahojaan sijoittaa ja käyttää.

Todella paljon jos ajattelee auton arvosta haihtuvan joka kuukausi 333 € ensimmäisen vuoden aikana. Pelkkää arvon alenemaa siitä hyvästä, että auto on olemassa. Siihen sitten varsinaiset kulut päälle.

Tai ehkä se vain köyhästä tuntuu siltä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mielihyvää ei voi rahassa mitata minkä saa kun ajaa uudella autolla! Autoliikkeestä rahoituksen saa lähes nollakorolla niin tavallinenkin kuolevainen voi edes kerran elämässään ajella tuliterällä kaaralla :)

Vierailija
16/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M49 kirjoitti:

Luin kesällä tutkimuksesta, jossa todettiin uuden auton arvon laskevan tyypillisesti 10 prosenttia vuodessa pari ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen 7 prosenttia vuodessa.

Itse ostin 8000 eurolla 3,5 vuotta vanhan auton, jonka hinta uutena oli 16 000 €. Lähemmäs 20 % arvonlasku siis.

Vierailija
17/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus kehittyy huimaa vauhtia ja todennäköisesti sitä ei ole kolaroitu aiemmin. Turvallisuus ennen hintaa.

Vierailija
18/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M49 kirjoitti:

Luin kesällä tutkimuksesta, jossa todettiin uuden auton arvon laskevan tyypillisesti 10 prosenttia vuodessa pari ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen 7 prosenttia vuodessa.

Itse ostin 8000 eurolla 3,5 vuotta vanhan auton, jonka hinta uutena oli 16 000 €. Lähemmäs 20 % arvonlasku siis.

Ja paljonko autolla oli ajettu? Pelkät vuodet ei kerro mitään.

Vierailija
19/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä ostaa uutta autoa kun voi ostaa vuoden vanhan joka on huomattavasti halvempi ja silti yhtä hyvä kuin uusi.

Vierailija
20/46 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään järkeä ostaa uutta autoa kun voi ostaa vuoden vanhan joka on huomattavasti halvempi ja silti yhtä hyvä kuin uusi.

Niitä vaan on kovin vähän tarjolla ja joutuu tinkimään varusteista.