Onko uudella autolla ajaminen lopulta niin kauhean kallista verrattuna vaikkapa muutaman vuoden ikäiseen autoon?
Tehtaan takuu on voimassa, korjauskulut on pienemmät, polttoaineen kulutus on yleensä pienempää, autoluoton sa yleensä pienemmällä korolla jne. Toki arvonalenema on suurempi, mutta toisaalta saa ajaa turvallisemmalla ja luotettavammalla autolla.
Kommentit (46)
Niin, suurin ongelmahan tosiaan on arvonalenema. Muutaman vuoden takaiseen ei varmaanakaan ole eroa, ellei autolla ole sitten ajettu useita kolareita ja hultoa laiminlyöty jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Arvon alenemahan se suurin ongelma on. Ajokustannukset sinällään yleensä kohtuulliset. Ja määräaikaishuollot merkkiliikkeessä tulevat uusissa autoissa yllättävän kovalla tahdilla vastaan, tai näin ainakin omassa käytössäni Uusissa autoissa itse hoidettavissa olevat pikkuhuollotkin (esim. palaneen polttimon vaihto) on tehty usein jo niin hankalaksi, ettei se onnistu kotioloissa purkamatta puolta autoa, jolloin tuollaisista pikkujutuistakin voi tulla yllättävän iso lasku. Ja jos haluaa pitää takuut ym. voimassa niin on parempi aina mennä sinne merkkihuoltoon kuin säätää itse.
Eipäs nyt liioitella. Polttimen vaihto onnistuu useimmilla Motoneteillä edullisesti. Tuollaisesta pikkujutusta EI voi tulla isoa laskua. Minulla on ollut 2 uutena ostettua autoa kymmenen vuoden sisällä ja kerran polttimo vaihdettu. Uudessa autossa pidän itse kalliina vuosittaista merkkihuoltoa, joka on satasia. Mutta uusi auto on worth of money. Se Huolettomuus, varmuus, turvallisuus.
Meillä on pääsääntöisesti uusia tai uudehkoja autoja. Auto on kulutustavaraa, ei sitä sijoituksena ajatellekaan. Mukavuudesta ja helppoudesta maksetaan. Toki autoliittoon kuulumalla voi korvata takuuta, ainakin joiltain osin, niin ei tien päälle jääminen ole ongelma. Harvoin tien päälle uudella jää, mutta joskus sekin on käynyt, uudessa on nämä uusien tyyppivikariskit. Ei ajatella hintaa, vaan turvallisuutta ja mukavuutta. Ihan kuin ruokakin, ei aina syödä halvinta siksi, että ajatellaan, mikä on edullisinta.
Ei tarvi mennä muuten Saksaan asti, olen ajellut yli 10v Ruotsista haetulla autolla. Ja ensi viikolla sieltä haetaan seuraava.
Auto ei ole mikään sijoitus, vaan puhdasta rahanmenoa (pl. taksit ja muut ammatikseen ajavat). Kyse on siitä, paljonko on autoiluun valmis satsaamaan. Ostamalla uuden säästyy monelta autoiluun liittyvältä, pakolliselta ja yleensä maksulliselta härdelliltä. Ostamalla uuden, ei tarvitse:
-arvuutella huoltohistoriaa tai piileviä vikoja
-maksaa mistään viasta seuraavan 4-5 vuoden aikana
-jännittää katsastusta, tai ylipäätään katsastaa kuin kerran seuraavan 4 vuoden aikana
-tyytyä kompromissiin sen suhteen minkä värin/varusteen/yms haluaa
-ostaa yksiäkään renkaita seuraavan 4 vuoden aikana
-harkita/kustantaa autonvaihtoa ainakaan siihen neljään vuoteen - kevyesti voi tuplasti tuon pitää
Jos tulot on sellaiset, että pystyy sitä paria-kolmea sataa euroa kuussa maksamaan uudesta autosta, niin mikä jottei. Maksetaanhan sitä merkkivaatteistakin ekstraa, vaikka hyvät kirpparikuteet ajaisivat varmasti ihan saman asian. Itse tykkään autoilusta, tykkään erilaisista hilavitkuttimista, mitä uudet autot tarjoavat ja haluan muutenkin ajaa siistillä ja modernilla autolla. Ja vaikka tiedän tämän olevan kalliimpaa kuin käytetyillä ajelun, niin silti ihan tyytyväisenä makselen nollakorkoisia kuukausieriä. Ja tuskin koskaan yhtään autoa tulen täysin omistamaan. En kyllä haluaisikaan. Kuukausierä pysyy suht vakiona ja auto vaihtuu aina jokusen vuoden välein. Sopii minulle.
Ostin kolme vuotta vanhan auton 40 000€ uusi olisi maksanut 100 000€, mielestäni kannatti. Kaikki ajaa käytetyllä