Kun lapsi haluaisi olla pidemmän päivän esikoulussa...
...mutta raha tulee vastaan. Eskarissa on reilun kahdenkymmenen lapsen lisäksi vain kaksi muuta jotka haetaan esiopetusajan jälkeen! Mitään vapaata leikkiä ei ehdi olemaan ja kovasti haluaisi, on alkuvuodesta syntynyt lapsi eli oikeasti lähempänä seitsemää vuotta jo...
Itse vaan olen siis kotihoidon tuella ja kunta ottaa kuntalisän pois jos lapselle ottaisi se pari h "hoitoa" esiopetusajan päälle. Nurinkurista, sillä kenenkään paikka ei sillä mene eikä kukaan sillä paikalla ole jos tämä lapsi ei sitä ota!
En mä nyt tästä sosiaalisesta tasa-arvosta tiedä :(
Onko muilla samaa ongelmaa? Meillä esim 10h hoito viikossa kustantaisi kuussa yli 300e kun kuntalisän häviää (200e) ja hoitomaksu tulee päälle (100e)
Kommentit (22)
Todellakin maksettiin esikoiselle (vähän alle 6v kun toka syntyi) esikoulun päälle hoito, kun halusi nimenomaan pysyä parhaiden kaveriensa kanssa vapaissa leikeissä mukana. Mun pää ei olisi kestänyt sitä, että lapsi olisi pitänyt hakea väkisin pois ja olisi ollut ilman haluamaansa seuraa koko iltapäivän (joo, olisin keksinyt hänelle tekemistä ja ollut seurana, mutta hän eli vaihetta jossa kaverit olivat äärimmäisen tärkeitä) ja surkeana siitä että kaksi ystävää saavat olla keskenään ilman häntä. Varsinkin kun alku oli hänelle vaikeaa ryhmään sopeutumisen ja kaverien saamisen kanssa.
Osaisikohan joku kommentoida tähän vielä?
Lapset jaetaan siis koko esiopetusajaksi pienryhmiin. Nyt jo kahtena peräkkäisenä päivänä lapsen ainoa leikkikaveri on siirretty toiseen ryhmään ja nyt lapsi onkin sitten ollut yksin päivän. Kummasti siinä ryhmässä ne ongelmalliset pysyy, mutta tavalliset siirtyy toiseen ryhmään. Onkohan tässä ajatuksena joku sosiaalinen tasaaminen?? Oma lapsi on tosi rauhallinen ja kiltti eikä halua näiden kiroilevien ja riehuvien lasten kanssa leikkiä ja on sitten yksin. En vaan tajua. Itse en ole hoitajien kanssa vielä puhunut kun olen ollut töissä, mutta tuntuu tosi ikävältä että kaverisuhteet ei pääse yhtään muodostumaan kun sosiaaliset kontaktit on näin rajattuja.
Soitto pkn johtajalle käytänteitä? Mitä ihmettä tässä tekisi? Toki toivoisin että lapsi edes sen 4h aikana saisi leikkiä/jutella kivaksi kokemiensa lasten kanssa :(