Yrittäjät valittavat saikuttajista Ylen haastattelussa
https://yle.fi/uutiset/3-9788052
On totta kai työntekijöitä jotka valehtelee sairaana olostaan, mutta kyllä tuntuu yrittäjillä itselläänkin olevan asenneongelmia ja lievää vainoharhaisuutta. Esim tämä kommentti:
"Joskus työntekijä on ilmoittanut olevansa vatsataudissa ja ollutkin illalla viettämässä ravintolailtaa. Tämän pitäisi olla rangaistava teko samalla tavalla kuin kassasta varastaminen." -yrittäjä
Jos joku ilmoittaa aamulla että vatsa on kipeä ja onkin sitten ulkona illalla, ei se aina tarkoita että työntekijä on valehdellut koko jutun! Mulla voi olla vatsa aamulla ihan sekaisin ja niin kipeä että harkitsen ambulanssin soittamista, enkä todellakaan ole työkykyinen joten joudun soittamaan töihin että olen sairaana, mutta iltapäivään mennessä olo on todennäköisesti paljon parempi ja saatan lähteä lenkille tai käydä kaupassa. Ei kai sairauspoissaolo edellytä sitä että pysyy sitten kotona 24/7?
Ehkä voisin silloin iltapäivällä mennä töihin tunniksi tai pariksi jos olisin oikein rehellinen työntekijä, mutta suoraan sanottuna en todellakaan viitsi istua kolmea varttia bussissa sitä varten. Mieluummin sitä menee seuraavana päivänä uusin voimin töihin.
Tällainen taas on törkeää:
"Työntekijä jo vapaapäivän pyytämisvaiheessa sanoo, että jos ei saa vapaaksi sitä päivää niin hän käy hakemassa saikkua." -kotipalveluyrittäjä
Kommentit (52)
Sairaspoissaolot ovat viime aikoina olleet paljon mediassa. Se mikä on tullutkin todettua, niin suomalaisilta on tyystin kadonnut käsitys oikeutetusta poissaolosta ja sairaspoissaolosta. Esimerkiksi krapula on hyvä syy olla sen yhden kerran poissa töistä. Kaikille sattuu virheitä, eipä siinä mitään. Mutta ei sen kuulu palkallinen sairaspoissaolo olla. Työntekijä voi potea krapulansa ilman, että työnantaja joutuu maksamaan työstä mitä ei ikinä tehdä. Sama koskee monta muutakin tapausta. Se että tulee ero tai koira kuolee, on hirveän surullista. Mutta suru ei ole sairaus. Työntekijä voi ja ehkä kannattaakin olla pari päivää kotona suremassa. Mutta ei yrittäjä X:n pidä olla se, joka maksaa kaksisataa euroa noiden päivien palkkana työstä jota ei vain tehdä.
Isossa maailmassa edes tartuntatautien takia olevista sairaslomista ei makseta. Sekin on periaatteessa ymmärrettävää, mutta on parempi ettei kukaan tule palkan toivossa sairastuttamaan muita. Mutta se että pomo on sanonut ilkeästi, on tullut paha mieli, niin se ei kyllä mielestäni oikeuta palkalliseen sairaslomaan.
Sairasloma on eri asia kuin "mä en voi olla nyt töissä". On monta tilannetta minkä takia ei voi olla töissä, vaikkapa se suru tai apatia. Mutta se ei oikeuta olemaan PALKALLISESTI kotona. Jokainen itseään edes jollain tavalla hyvänä työnantajana itseään pitävä firma varmasti antaa olla poissa töistä avioeron takia muutaman päivän tai viikon. Mutta eihän siltä ajalta nyt herranjestas voi olettaa palkkaa maksettavan. Ei henkilö ole sairas millään muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yrittäjänä jo ajat sitten siirtynyt käyttämään henkilöstövuokrausfirmoja.
Yhden saikuttajan ulospotkiminen firmasta on sen verran työn ja tuskan takana ettei koskaan enää. Puoli vuotta tein sen takia pitkää työpäivää kun ei voi palkata uutta hyvää tilalle.
Tää on kyllä väärin että paskaa työntekijää on pidettävä töissä vaikka ei tekisikään hommiaan ja sitten ei saa palkata hyvää työntekijää tilalle!
Mua ainakin alkanut vituttamaan töissä oikein kunnolla vi_un veltot työkaverit.
Toinen firman johtajan sukulainen,pitkin kesää ollut kotona remonttia tekemässä=ryyppäämässä ,samoin mökillä,kesäloman alkuun veti viinaa viikonlopun ja maanantaina lekuriin 2viikkoa saikkua mikä tietenkin siirtää kesälomaa,kesäpoika ollut nyt toista viikkoa kipeänä,vähän lämpöä,eilen kävi töissä valitti että väsyttää ja tarvitsee lomaa,kysyin että miten vitussa voi väsyttää kun maannut kotona reilun viikon.
No meni sitten hakemaan lisää saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, tietyt työntekijät saikuttaa ihan säännöllisesti. Mahataudithan osuu yleensä aina perjantaille ja maanantaille.
Joku voi tuota tehdä, mutta on väärin myös työnantajalta automaattisesti epäillä kaikkia tuolla syyllä.
ap
joo näitä on, migreeni iskee aina maanantai-aamuna.
Ihmettelen vaan miksi yrittäjät ei koskaan valita siitä että oikeasti sairaat tulevat töihin ja sairastuttavat kaikki muutkin. Eikö se jos mikä syö sitä tehoa kun yksi ylipirteä työntekijä tuo pöpöt töihin ja kohta koko firma on toinen toisensa jälkeen sairaana. Tämä jos mikä on useimmissa työpaikoissa joka vuotista todellisuutta, mutta jostain kumman syystä yrittäjät ei nää tätä mitenkään ongelmana.
Ei mikään, ihme että työntekijät saikuttaa, jos pomo on sellainen paskaläjä kuin osa jutun kertojista.
Minä en saikutta koskaan, mutta meidän firmassa työnjohto ei olekaan duunarien vihollinen, vaan kannustaja. Jousto on molemmin puolista, mikä takaa kaikille hyvän työmotivaation.
Heitän kehiin tällaisen provon. Entä jos yrittäjäksi ajautuvatkin usein ne, jotka eivät itse kestä mitään pomottelua eivätkä tule toimeen henkilöstön kanssa? Pakko perustaa oma firma, kun ei muuten rahaa saa. Sitten valitetaan itse palkatuista työntekijöistä julkisuudessa.
Itse olin pikkupomona isossa firmassa, niin enempi riesana oli, että porukka tuli töihin sairaana ja tartutti muut. No sitten oli se yksi tyyppi 30:stä, joka tuppasi olemaan oudon paljon sairaana.
Jos lääkäri toteaa, että tauti vaatii 3 saikkupäivää, niin ihan varmaan olen nuo kolme päivää pois, vaikka olisin 3. Pnä jo niin terve, että voin vaikka ulkoilla. Ei sitä sairasvuoteesta suoraan hypätä sorvin ääreen, sinä on äkkiä uudestaan kipeänä. Mitenköhän työnantajat kuvittelevat perheellisen ruokkivan lapsensa ja hoitavan lemmikkinsä sairaana tai saavan apteekista lääkkeitä, jos sitä ei saisi kotoa liikkua mihinkään. Kaikillahan ei ole aina apujoukkoja auttamassa. Katkeria kyyliähän on joka työpaikalla, varsinkin ne, jotka ovat terveitä kuin pukki, siitäkin katsokaas jotkut osaavat repiä negatiivisuutta.
Kyllä se on niin, että jos yrittäjä tai esimies kokee tämän asian ongelmana niin silloin on syytä katsoa peiliin. Jokin asia on silloin työyhteisössä vialla ja se on nimenomaan esimiehen tehtävä puuttua siihen ja korjata se asia eikä ulista mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri toteaa, että tauti vaatii 3 saikkupäivää, niin ihan varmaan olen nuo kolme päivää pois, vaikka olisin 3. Pnä jo niin terve, että voin vaikka ulkoilla. Ei sitä sairasvuoteesta suoraan hypätä sorvin ääreen, sinä on äkkiä uudestaan kipeänä. Mitenköhän työnantajat kuvittelevat perheellisen ruokkivan lapsensa ja hoitavan lemmikkinsä sairaana tai saavan apteekista lääkkeitä, jos sitä ei saisi kotoa liikkua mihinkään. Kaikillahan ei ole aina apujoukkoja auttamassa. Katkeria kyyliähän on joka työpaikalla, varsinkin ne, jotka ovat terveitä kuin pukki, siitäkin katsokaas jotkut osaavat repiä negatiivisuutta.
Jos sinulla on varaa kolmeen palkattomaan päivään, niin minulle työnantajana se on ihan OK. saat käydä kaupassa, ruokkia lapsesi ja ulkoiluttaa koirasi jne., vaikka et pääse työpaikalle. Mutta en minä maksa siitä sinulle euroakaan, että rapsuttelet Murrea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että jos yrittäjä tai esimies kokee tämän asian ongelmana niin silloin on syytä katsoa peiliin. Jokin asia on silloin työyhteisössä vialla ja se on nimenomaan esimiehen tehtävä puuttua siihen ja korjata se asia eikä ulista mediassa.
Meillä täytyy sairauslomalappu tuoda samantien työpaikalle ekana sairauspäivänä. Ihmeesti loppui palkalliset parin päivän sairastelut siihen, koska mieluummin porukka oli palkattomasti saikuttamassa eli krapulalomalla kuin tuli pomon eteen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulle ei ole sinunkaltaista työntekijää osunut töihin.
Meill työyhteisössä ollaan reiluja puolin ja toisin. Kun ollaan kipeinä jäädään kottin ja kun terveitä niin töihin.
Jos tarvitaan omaa lomaa sitä saa kun pyytää, jos tarvitaan extravuoroja niin niitä annetaan, jos työntekijä haluaa tehdä hetken aikaa lyhennettyä työpäivää sekin onnistuu.
Koskaan ei yksikään työntekijä ole ollut sen takia terveenä saikulla kun lääkäri on määrännyt jos ei oikeasti ole ollut kipeä.
Valitettavasti näitä piisaa meidän duunissa. Yks tyyppi ollu juhannuksen jälkeen joka ikinen viikko 2-3 päivää saikkarilla. Millon sattuu polveen ja millon selkään. Tämä on kuitenkin hänelle pitkäaikainen kahdeksasta neljään työ, mut sit ku on just oltu loppu viikko saikkarilla polven takia ni mennäänkin lauantaina rullaluistelee 15km ja fillaroimaan 20km. Plus tehdään joka toinen viikko yhden ravintolan ovella pokena hommaa, todella monena maanantaina sit hakee saikkuu ku polvi rasittunu siel ovel seistessä.
Mun mielestä tää ei ole todellakaan reilua! Me tarvitaan joka työntekijä ja meillä ei voi jäädä/siirtää töitä vaan aina sit muut joutuu tekemään omien töiden lisäksi hänen duunit.
Meillä on toinenkin saikuttaja osastolla, migreeniä, niskakipua yms yms. Aina kun tietää et joku muu on lomalla, hän jää saikulle. Ettei vaan joudu tekeen yhtään enempää. Myös tämä tyyppi päivittää vaikka mitä vaellus kuvia faceen, vaikka on saikulla. Soittaa myös hr:ään kun on sanottu myös siitä et pitäs tehdä duunii ku on paikalla, eikä istua kahvilla ja toimia ku hidastetussa filmissä.
Täytyy kyl sanoo et meil on muutenkin surkee ylempi johto, mut vielä surkeempi esimies. Kukaan ei kunnioita häntä eikä häntäkään kiinnosta pätkääkään puuttua "vaikeisiin" asioihin, kuten näihin ongelmiin.
Työntekijä on oikeuksiltaan ja velvollisuuksiltaan kuin lapsi. Yrittäjä on vanhempi, joka kantaa vastuun. Jos yrittäjä on hyvä auktoriteettihahmo, joka osaa motivoida ja kannustaa lapsiaan eli työntekijöitään, työntekijät tekevät työnsä ahkerammin ja haluavat miellyttää. Ei ole sattumaa, että paskoista työpaikoista ollaan paljon poissa.
Nämä yrittäjäpuolen kommentit on kyllä jokseenkin kyseenalaisia...
esim.
""Todistin kaupan jonossa keskustelua, jossa työntekijät pohtivat, että minne saavat seuraavassa työlistassa sopimaan lakisääteiset saikkuvapaat...!" -hoiva-alan yrityksen johtaja
Tämä voisin olla vaikka minä. Olen ollut esimieheni kanssa kauppajonossa (oltiin työmatkalla asiakkaan luokse) kun hän kertoi että yksi todella inhottava asiakas on tulossa ensi viikolla ja minä ilmoitin että mulla taitaakin olla juuri silloin oksutauti ja sairaslomaa. Eli vitsi, jolta myös "lakisääteisistä saikkuvapaista" juttelu kuulostaa.
"On haettu saikkua, kun on ollut ongelmia poikakaverin kanssa ja silti samainen saikulla olija näkyy pyörivän baarissa." -maatalousalan yrittäjä
Mitä tällä kommentilla ajetaan takaa? Ei saa käydä baareissa ikinä, jos on riidellyt poikaystävän kanssa? "Pyörivän baarissa" kuulostaa erikoiselta. Jos "pyörii baarEissa", se tarkoittaa että käy eri baareissa, eri ajankohtina, jopa usein. "Pyörii baarIssa" taas kuulostaa siltä että henkilö ihan oikeasti teki pyörimisliikettä yhdessä baarissa. Onko tämä siis moraalipoliisina oloa, ei saa käydä baareissa? Ihan hölmö kommentti.
"Kiista työnjohdollisesta asiasta esimiehen kanssa johti siihen, että työntekijä ilmoitti seuraavana päivänä olevansa sairas eikä pääse töihin." -lääkealan yrittäjä
Niin, yrittäjän mielestä, mutta ihminen voi oikeasti sairastua myös todella huonoon aikaan, ei se tarkoita sitä että on valheellisesti mukasairas. Been there, done that, got the t-shirt.
"Faktahan on se, että jos työntekijä pyytää sairauslomaa lääkäriltä, hän sen lähes sadan prosentin varmuudella myös saa – oli aihetta tai ei. Lääkäreillä on paine siinä tilanteessa ja he joutuvat pahasti epämukavuusalueelle, jos pitää kyseenalaistaa potilaan sairausloman tarve. On helpompi vaan kirjoittaa lappu ja huutaa käytävään 'seuraava!'" -terveysalan yrityksen toimitusjohtaja
Ei muuten saa, en itsekään saanut vaikka lääkäri itse diagnosoi flunssan ja poskiontelotulehduksen ja pyysin sitä vielä erikseen, koska en halunnut räkiä asiakkaiden päälle ja minulla oli ollut kuumetta ja todella heikko olo + todella vähän yleensäkin sairauspoissaoloja. Työtoverini ei saanut viisaudenhampaanpoiston jälkeistä päivää sairauslomaksi, vaikka näytti turvonneine naamoineen ja naama mustelmilla siltä että joku olisi pahoinpidellyt hänet nakkikioskilla, oli työpäivän ihan sekaisin särkylääkkeistä ja kurjan näköinen. Näitä tapauksia on jo minunkin tiedossani monta, kun ei edes pyynnöstä saa, joten tosi kaukana kyllä ollaa 100% varmuuksista.
Minua ottaa päähän pomot jotka sallii jatkuvan velttoilun. Itse raadan töitä hulluna ja työkaveri kuittaa saman rahan puolet pienemmällä työmäärällä. Kyllä muuten syö motivaatiota! Mitäpä sitä raatamaan jos saman rahan saa makoilemalla.
Kyllä saikkulappujen kirjoittajatkin vaatisivat enemmän näyttöä sairauksista, jos itse joutuisivat maksamaan saikut.
Helppoa kuin sairausloman saanti? Viisaudenhampaan poistosta tuli odotettua rajumpi operaatio, viikkoon en saanut suutani auki sen jälkeen. Olen työssä, jossa pitää puhua, saikkua nolla päivää. Pitkittynyt keuhkoputkitulehdus ja jatkuva yskä, siis aivan tauoton. Sama työ kuin edellä, saikkua nolla päivää. Influenssa, viikon verran korkea kuume eikä mitään mahiksia edes nousta sängystä. Ei saikkua, pomo perui työvuoroni ja sanoi, että saikkua on turha hakea.
Itse olen yrittäjänä jo ajat sitten siirtynyt käyttämään henkilöstövuokrausfirmoja.
Yhden saikuttajan ulospotkiminen firmasta on sen verran työn ja tuskan takana ettei koskaan enää. Puoli vuotta tein sen takia pitkää työpäivää kun ei voi palkata uutta hyvää tilalle.