Minkä kahviastiaston laitat kaapistasi hienompiin juhliin?
Meillä juodaan arkena kahvia paljon Teema-mukeista. Nyt kuitenkin pitäisi hankkia uusi, ihan kunnollinen kahviastiasto asetteineen päivineen. Kertokaas arvoisat leidit, mitä kahviastiastoja teillä on ja montako kupposta omistatte?
Vinkkejä kaipaillaan siis, että saadaan pöytä arvokkaisiin juhliin koreammaksi.
Kommentit (34)
Joko Arabian Lumi-astiasto tai Arabian Paratiisi-astiasto värillisenä. Arkisin käytössä valkoiset Teema-mukit.
Meillä on kaapissa vanhaa Arabiaa, kiinalaista paperinohutta posliinia, Lomonosovin sinisiä ja Dresdenin posliinia.
Eilen oli rippijuhlat ja pöydässä Ikean mukeja 3 eri settiä (sisustusten mukaan kausivärit):) Kahvikupit on niin hankalia (käsinpestäviä kaikki) ja pieniä, kenelle riittää 1 dl kahvia??
YO juhliin tosin olen vuokrannut Martoilta valkoisen astiaston.
Minulla on Arabian Dominoa valkoisena. Kaikki olen ostanut torista, huudosta tai kirppikseltä käytettynä. Kuppipareja ja pullalautasia minulla on reilut viisikymmentä. Niillä saa hyvin katettua isommallekin joukolle (yo-juhlat, 50-juhlat jne). Osta jotain Arabiaa käytettynä, esim. Sointu, Lumi, Harlekiini tai Tuuli. Älä osta Arcticaa; se on niiiiiin tavallista.
Tilanteen mukaan:
- valkoiset Arabia 24h:t (l12 hengelle)
- beiget Pip Studiot (6 hengelle) https://www.pipstudio.com/global/en/floral-set/4-cappuccino-cups-saucer…
- vanhat keltaiset Arabian puhalluskuviokupit (taitaa olla kolmella eri kuviolla, 8 hengelle) http://keltainenkahvipannu.blogspot.fi/2016/05/kahvikuppi-show.html
- vanhat japanilaiset kahvikupit vuodelta 1921 (21 hengelle)
Välillä myös sekoitan sarjoja, varsinkin 24h ja Pip Studio menevät kivasti yhdessä.
Näiden lisäksi keräilyssä vanhat Arabia Viktoria-sarjan kahvikupit. Toistaiseksi näitä vasta kolme kuppiparia. https://www.ajattomatastiat.fi/tuotteet.html?id=53/312
T. Keski-ikäinen tavarahamsteri
Juhliin katetaan tietysti parempaa Lomonosovia!
Itselläni on Arabian Lumi-sarjan kahviastiastio 12 hengelle. Se on ensivaikutelmalta aika konservatiivinen ja tylsä, mutta itse ihastuin sen yhdisteltävyyteen, yksityiskohtiin ja toimivuuteen. Värillisissä on aina vähän mallailtavaa muiden värien kanssa, kun taas Lumi-sarjan kanssa saa hyödyntää kattauksessa luovuutta menettämättä rahtusta juhlallisuudesta. Toinen vaihtoehto olisi mustavalkoinen Paratiisi. Arctica on myös mielestäni tosi "nähty" ja arkinen, mutta toisaalta se on varmasti myös hyvin mutkaton valinta.
Voi kun te olette niin huvittavia noiden astioidenne kanssa! Hihiiii.
Kaikki ns. hienommat juhlat, kuten ristiäiset, ollaan pidetty jossain juhlatilassa, jossa on astiat valmiina. Mulla on 12 paria Pentikin Mustaherukka-kuppeja, joita ei ole koskaan käytetty. Ei kun onpas kerran, silloin kun korkattiin meidän uusi kahvinkeitin ja pidettiin oikein kunnon kahvikemut. "Hienoihin" juhliin tulee yleensä niin paljon väkeä, että 12 paria ei edes riitä mihinkään. Ovat niin pienetkin, että ei niitä peruskyläilyssä kehtaa ottaa esiin. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin haluisko joku ostaa ne 😛
Perus "parempana" astiastona on Arabian Paratiisi mustavalkoisena. Arkiaamuna juon muumimukista.
Arabia Arctica, valkoiset kupit tasseineen ja lautasineen (20kpl), kermakot (isompi ja pienempi), sokerikko. Ollut esimerkiksi ylioppilasjuhlissani ja lasteni ristiäisissä, kun vieraita on ollut vähän enemmän. Tähän on helppo yhdistää lähestulkoon mitkä tahansa muut kupit, jos tarvetta isommalle määrälle.
Pienempiin kahvitteluihin, esimerkiksi synttäreille, minulla on tusina (12kpl) puolalaisia ruusukuppeja lautasineen. Olen ne isosisoäidiltäni perinyt ja myöhemmin täydentänyt kirppislöydöillä, on nyt kermakko ja tarjoilulautanenkin.
Arkikäytössä on Iittalan Ego-mukit. Jotenkin vain rakastan sitä muotoilua vaikka väriä mukeihin kaipaisinkin.
Minulla on parempina kuppeina äidiltä perityt Arabian Kultakoriste-kupit ja leivoslautaset. Ne ovat sitä vanhempaa tuotantoa (pieni kruunuleima) ja hankittu 60-luvun lopulla joko minun lakkiaisiini tai isäpuolen viisikymppisiin. Teenjuojille on muutama isotädiltä peritty Arabian Tähkä-teekuppi. Jos mainitut eivät riitä, seuraavaksi otetaan englantilaiset Sandersonin all round -kupit hopeanharmaalla ja vihreällä kuviolla. Ne muistuttavat kooltaan ja muodoltaan Arabian Dominoita.
Jos vieläkin tarvitaan lisää kuppeja, löytyy kaapista 60-luvun lopulta asti mukana kulkeneet siniset Kilta-kupit, joista pari sain mukaani, kun muutin omilleni, osan olen ostanut vähitellen. Näiden jälkeen onkin sitten siirryttävä mukiosastolla: isoja ja hieman pienempiä Angry birdsejä löytyy aika monta, lisäksi muutama ruskea muki (muistuttavat Arabian Krouveja väritykseltään, mutta ovat tuontitavaraa) ynnä joitakin erilaisia yksittäiskappaleita. Kyllä noilla jo aika ison porukan juottaa! Itse juon kotona noista ruskeista mukeista ja loma-asunnolla pienemmistä äkäisistä tinteistä, vaihtoehtoisesti vihreäkuvioisista Sandersoneista, jotka ovat suosikkikuppejani.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun te olette niin huvittavia noiden astioidenne kanssa! Hihiiii.
Huvittavia? Tätähän täällä kysyttiin, eikös
Mua ei itseasiassa huvita ollenkaan että mulla on yht 42 hengelle kahviastiastoja joita ei käytetä ikinä. Vie muuten ihan prkl paljon tilaa!
23
Mä haaveilin ennen eri astioista eri tilaisuuksiin. Mutta..
- tilaa ei ole
- olen kasvanut ihmisenä: mun ei tarvitse omistaa erilaisia astioita eri tilaisuuksiin, ollakseni "parempi ihminen"
- voin vuokrata tarpeen niin vaatiessa, on halvempaakin
- maapallo ei kestä kerskakulutusta ja useat eri astiastot on sitä
Pikkuhiljaa oma 24h astiasto on niin lommoilla ja karsiutunut vuosien saatossa, että kohta on kuitenkin Vanhan sarjan täydennyksen aika. Ei enää vihreitä, jos valkoisia vielä löytyisi jostain...
Ei ole kahviastiastoa, koska hienoja juhlia on niin harvoin. Lapsen syntymän kunniaksi pidettiin kekkerit, silloin käytössä oli vanhemmilat saatu, heidän vanha kahviastiastonsa (Arabiaa). Seuraavat hienommat kekkerit on varmaan lapsen lakkiaiset, muutoin kahvikuppeja ei tullut kätettyä joten ne on laitettu kiertoon jo monta vuotta sitten. Tarpeen tullessa sitten vuokrataan astiat ja epämuodollisemmissa tilaisuuksissa on juotu kahvit mukeista.
Arabian paratiisi-sarjaa.Muuten muumimukeja :)