Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten epilepsia käytännössä todetaan?

Vierailija
21.08.2017 |

Kertooko potilas lääkärille oireet joiden perusteella lääkäri antaa diagnoosin vai miten?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette muuten usko miten usein ihmiset yrittävät näytellä sairauskohtauksia.

t. Hoitaja

Olet oikeassa, en uskokaan. Miten voi näytellä epilepsiakohtauksen? Saa olla kyllä oscar-tason näyttelijä että siinä onnistuu.

Uskon että pystyisin näytellä kohtauksen ihan riittävän hyvin. Minun kohtauksissani nimittäin haen sanoja ja änkytän. Ei muuta ihmeellistä. Olen esim. pystynyt soittamaan kohtauksen aikana 112:een, mutta en muistanut tällöin epilepsia-sanaa.

Miksi ihmiset noita näyttelevät? Lääkkeidenkö perässä ovat vai mitä muuta "hyvää" diagnoosilla saa?

Vierailija
22/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Hoitaja

Olet oikeassa, en uskokaan. Miten voi näytellä epilepsiakohtauksen? Saa olla kyllä oscar-tason näyttelijä että siinä onnistuu.

No just kouristuskohtaukset ja tajuuttomuuden esittäminen ovat yleisempiä. Niitä on viikottain. Kokeneempi hoitohenkilökunta kyllä huomaa ne, mutta joku menee aina välillä vipuun.

t. Hoitaja

Ihan mielenkiinnosta, mitä hyötyä niistä kohtausten esittämisistä on? Itsellä kun tulevat eniten myöhään illalla tai aikaisin aamulla, eivät estä kätevästi tekemästä mitään sellaisia tylsiä juttuja, mitä ihmisen tarvitsee tehdä. Olisi paljon kätevämpää, jos iskisivät silloin, kun pitää vaikka imuroida tai täytellä veroilmoitusta. Saako kohtausta näyttelemällä jotain lääkkeitä, joilla on viihdekäyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle kylläkään yritetty aiheuttaa kohtauksia millään, kuvattiin vaan. En ole kuullutkaan moisesta, mutta ehkä asiat on muuttunut sitten 90-luvun.

Eipä sillä, ei mitkään vilkkuvalot mitään aiheutakaan, olin jopa vuosia yökerhossa töissä, enkä kertaakaan kouristellut diskovalojen välkkeessä.

Vierailija
24/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Hoitaja

Uskon että pystyisin näytellä kohtauksen ihan riittävän hyvin. Minun kohtauksissani nimittäin haen sanoja ja änkytän. Ei muuta ihmeellistä. Olen esim. pystynyt soittamaan kohtauksen aikana 112:een, mutta en muistanut tällöin epilepsia-sanaa.

Miksi ihmiset noita näyttelevät? Lääkkeidenkö perässä ovat vai mitä muuta "hyvää" diagnoosilla saa?

tää ois kiva tietää

Vierailija
25/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä mikään naurun asia. Kun kohtaus iskee, ei pysty nielemään, puhe on puuromaista, kädet kouristelee. Itse sain epilepsian aivokasvaimen kaupanpäälle.

Vierailija
26/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta otettiin aivosähkökäyrä sekä magneettikuvat kun tutkittiin, mitään ei löytynyt, muttta todettiin paikallisalkuinen epilepsia. Sain kaksi tajuttomuus kouristuskohtausta ennen lääkityksen aloittamista ja nyt viisi vuotta olen ollut kohtaukseton.

Itse kohtauksen aikana ei tietenkään mitään tajua kun oli tajuttomana. Muistan vain että ennen kohtausta kaikki äänet alkoi kaikua ja korvissa tuntui kamala tykytys.

Vierailija
27/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun multa tutkittiin epilepsiaa tajuttomuuskohtauksien jälkeen, niin kohtauksia yritettiin aiheuttaa unen puutteella, vilkkuvaloilla, ja sellaisella vekottimella, joka pyöritti ja kieputti ihmistä nii nettä tasapaino meni ihan sekaisin. Kun näillä ei saatu aikaan mitään, todettiin, että tajuttomuuskohtaukset johtuivat jostain muusta. Syytä ei koskaan ole saatu selville, vaikka kohtauksia tulee aina silloin tälllöin.

Ja ainakaan mun tajuttomuuskohtaukset eivät ole näytelmää, vaikka aivosähkökäyrässä ei näy mitään. En ymmärrä, miksi joku haluaisi näytellä epilepsiapotilasta, tai tajuttomuuskohtauksia,  sillä tästähän on pelkkää haittaa kun ei voi ajaa autolla ja lääkkeet väsyttää ja tekee huonovointiseksi. Paitsi se ilo tietysti on, jos on pelännyt, että oireet johtuvat jostain vielä ankeammasta, ja saa diagnoosin myötä kuulla että homma on ehkä tulevaisuudessa saatavissa jotenkin hanskaan. Mä en tiedä, mistä oireet johtuvat, mutta ilmeisesti ne ei tapa mua, eikä etene, koska tässä on kulunut vuosia ja olen vielä hengissä.

Vierailija
28/28 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluko näissä EEG-tutkimuksissa, joissa kohtausta provosoidaan, saada normaalistikin jonkinlainen kohtaus? Kävin poissaolokohtausten takia aivosähkökäyrässä, jossa vilkuteltiin valoja ja menetin tajuntani jonkin aikaa valoja katseltuani. Tätä edelsi jonkinlainen epätodellinen olo. Havahduin siihen kun hoitaja taputteli ja kehoitti avaamaan silmät. Lääkäri kuitenkin totesi kokeen tuloksen ja käyrän olevan normaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme