K: Suositko suomalaista?
Äitiyspakkauskeskustelujen myötä on arvosteltu äitien valintoja lasten vaate- ja tarvikehankinnoissa. Emme kuulema suosi suomalaista vaan ostamme paljon ja halpaa ja yleensä ulkolaisista ketjuista. Miten on, suositteko ostoksissa suomalaista vai minkä perustella teette valintanne? Ja mitkä suomalaiset merkit on hyviä? Valitettavasti kun niitä huonojakin on...
Kommentit (8)
Pyrin valitsemaan suomalaisen. Ruuassa, vaatteissa, tavaroissa..missä vain on mahd.
Toki täytyy joustaa ja elää varojensa mukaan..mutta onhan se hyvä vähän aina yrittää katsoa minkälaista toimintaa rahoillansa tukee! tukeeko riistotyövoiman hyödyntämistä halvan työvoiman maissa vaiko kotimaista laatua ja Suomessa saavutettua työntekijän oikeuksien tasoa.
Ja oluenjuojat, ostakaa Olvia!!!
elintarvikkeissa ja palveluissa suosin suomalaista, mutta vaatteita jne. ostaessa melkeinpä poikkeuksetta valintaperuste on ulkonäkö, hinta-laatusuhde ja käyttömukavuus. ikävä kyllä...
Tietyissä elintarvikkeissa kyllä
Ekologisesti ajateltuna minun (E-Suomi) on parempi ostaa virolaisia tuotteita kuin esim. kainuulaisia, oululaisia tai varsinkaan lappilaisia. Jopa Keski-Suomesta on pidemmät kuljetusmatkat kuin Virosta. Jos tarjolla olisi virolaisia kasviksia ostaisin niitä mieluusti. Espanja kaukana ja käyttävät paljon kemikaaleja, Pohjanmaa toki Suomessa, mutta siellä kasvattamiseen tarvitaan niin paljon energiaa että hirvittää + kuljetusmatkat vie energiaa. Sieltähän tulee kauppoihin talviset tomaatit ja kurkut...
Vaatteissa en yleensä suosi suomalaista. Itselleni ei sovi, ovat yleensä säkkejä ja tanttamaisia, vaikken ihan nuori olekaan. Lapselle vaatteet ovat toistaiseksi niin vähän aikaa käytössä, että olen ostanut halpoja (ja nättejä) ulkolaisia. Varsinkin kun olen kuullut yhtä ja toista esim. Tutan laadusta nykyään. Reimaa olen välillä ostanut.
Ristiriitaista on kuluttamiseni.
suosin kotimaisia kasviksia (juu kampanja on tehonnut) ja muutenkin kotimaan tiettyjä elintarvikkeita- kuten leipä (no. aika vähän on muuta leipää saatavissakaan). muissa asioissa menen parhaan hinta-laadun perässä. vaatteet ovat useimmiten ulkomaisia (eihän kotimaisia juuri olekaan), samoin huonekalumme, lastenvaunut on saksalaiset koska minusta ne olivat laadukkaamaat kuin suomalaiset orat. ruokapuolella moni muu asia on ulkomaisena parempaa, esimerkiski italialaiset makkarat ja juustot- tajusin juuri että italialaisissa makkaroissa ei juuri näy olevan juuri mitään lisäaineita verrattuna esim. suomalaisiin ja saksalaisiin. eli suomalaisuus ei itsessään ole minulle mikään ostoperuste. katson uljkonäköä, laatua, sisältöä, palvelua, ja ne ratkaisevat ostopäätöksen. lentomatkoissa tosin yritän suosioa Finnairia ainakin Euroopan sisäisillä lennoilla.
Astiat, liinavaatteet, perusruoka ovat tuotteita joissa tulee useimmiten ostettua suomalaista.
Ostan pääasiallisesti Suomalaista ruokaa, koska minulla on jotakin tekemistä sen tuottamisen kanssa. Suomalaisessa ruuassa ei esimerkiksi ole ollenkaan niin paljon torjunta-ainejäämiä kuin ulkomailta tuodussa (tullilaboratorio tutkii jäämät). Mutta tietenkään Suomesta ei saa esimerkiksi kaikkia hedelmiä. Vaatteita ja kenkiä en välttämättä osta Suomalaisia.
Ruoassa suositaan paljon suomalaista.
Muuten ei kyllä mietitä mitä ostetaan. Siis taloustavarat ja sen sellaiset.
Vaatteissa ulkolaisia, ainakin lasten. Miehellä paljon KoneHelsinki vaatteita. Itse tykkään nuorten suomalaisten suunittelijoiden vaatteista esim Hanna Saren, IVanaHelsinki, Nessi Hovi jne. Lisäksi Tarsalaa ja Sausoa löytyy :)
Harmi vain, ettei lapsille ole mitään kivaa ja trendikästä suomalaista. Ei oikeen Reimat ja Marimekot iske.
Sisustusjuttuja yms taitavat aikalailla olla ulkomaalaisia. Jotain suomalaisia desing juttuja kyllä löytyy.
No astiat ovat Arabiaa ja Iittalaa.
Lastentavarat, vaunut ja sen sellaiset ovat ulkolaisia.
Suositaan jonkin verran suomalaisia tuotteita, mutta paljon myös ulkolaisia. Ulkonäkö ja laatu yleensä ratkaisee.
erkin kotimaa.