Mitä muoti-ilmiöitä muistat (esim. omasta nuoruudestasi? Niinkuin tällä hetkellä tämä spinner
Omasta lapsuudesta muistan twistnaru-villityksen sekä ajan kun kaikilla oli jojo tai tamagotchi.
Kommentit (88)
Bula-hattu, joskus 90-luvun alussa. Minulla oli sellainen, jossa oli niskassa joku lärpäke. Olihan se talvella hyvä.
Kokis, Fanta ja Sprite jojot sekä tuttikorut, pimeässä hohtavat korvikset.. Nämä Muistan 90-luvun alusta, Olin silloin 7 v.
twisti oli kivaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinat oli kiplingin. Ainakin Turussa kova hitti.
Niitä roikkuu nytkin Kiplingin laukuissa. Minäkin ostin, kun se apina oli niin söpö:) - hassu vanhus.
Osaisin "teoriassa" vieläkin kumilankatwistin säännöt :) Jotkut pääsi todella korkealle siinä. Nyt ei vaan hyppääminen onnistu polvien takia. Oli tosi kivaa keväällä kun lumet viimein suli pihalta ja saatiin virittää kumilanka, toinen pää laitettiin tikapuiden ympäri, kun meitä oli vain sisko ja minä. Jos siis ei ollut kavereita mukana. Kuvakin on tästä tallella; hauskat saparot siskolla ja minulla letit.Ihmeellinen "klubitakki" oli päälläni, vaikka ihan kotipihassa oltiin. Oli ehkä sunnuntai (jolloin köyhässäkin perheessä ennen laitettaan parempaa vaatetta päälle).
Tytöt hyppi-80luvulla jonkun kuminauhan kanssa koulussa ja ihan pitkällä hyppynarullakin isommalla porukalla,jaksaakohan tämän päivän n:10v tytöt hyppiä koko välituntia tai juosta kirkonrottaa ym.
Mummolassa pohjanmaalla serkku kavereineen pelasi pesistä joka ilta.
Nintendon käsipelit ja commodore 64.
Vierailija kirjoitti:
Jojo, ja Pirkka coca-cola tölkki. Colan nimeä en nyt muista. Ja tietty Levi's 501 farkut!
Aika pienet asiat teki onnelliseksi! Aivan ihana että sai kasvaa ennen somea ja kännyköitä. Ekan puhelimen sain yläasteella ja silläkin vain soitettiin tai laitettiin viesti.
First Choice Cola - Jano ku talkkarilla 😄
Nappiverkkarit, napapaidat, maiharit. Slämyjä oli meilläkin. Vyölaukku ja minireput.
Fresco(?)-limsa, paradisio-paidat, hiusmaskara, liimattavat tatuoinnit, tarravihkot, kirjekaverit
Se Pirkka-cola oli First choice cola, oli myös ainakin appelsiininmakuinen (jaffa), mulla taitaa vielä olla sellainen "tölkki"avaimenperäkin. First choice cola, jano ku talkkarilla!
Samoin oli 90-luvun lopulla paljon sellaisia olkalaukkuja, joissa siis se olkalaukun läppä oli samalla lailla kuin marimekon olkalaukussa, mutta se läppä oli sellaista poimuista, makkaramaista (muovia?). Oli siis joku edullinen laukkumalli, yleensä mustana. Yves Rocherilla oli laukkua myös tummansinisenä, tilaajalahjana tms. Yritin löytää netistä kuvaa, mutta en löytänyt.
Neonväriset, sähkönsiniset, purppuraiset, violetit ja jopa mustat tekohiushännät, joita sai ja jotka kiinnitettiin kampaamoissa. Tytöillä noita tekohäntiä enimmäkseen oli, mutta myöhemmin sitten pojilla oli muotia kasvattaa sellainen hirveä hiippa. Ja joku outo ratkaisu oli myös etuhiuksissa.
Lepakkohihaiset neuleet ja kiiltohaalarit. Näissä olin muodin huipulla 80-luvulla, sen koommin en ole siellä ollutkaan.
Commodore-peleistä muistan Boulder Dashin, Gyruksen ja Poco Locon.
Mulle tulee kans heti mieleen noi Jojot/ YoYot, cokis, fanta tai sprite kuosilla.
Sit ne muovitutit mitä roikku kaulassa nauhassa ja ties missä. Erikokoisia.
Ja Koosh on hauskuus uus. Pallo mikä tehty semmoisesta kuminauhanarusta?!
Puujalat, käpylehmät, Molla-Maijat
Päreen valossa katseltiin MV-telkkaria, kun sähköjä ei vielä ollut
ritari ässä tarrat (ja kelvottoman makuiset purkat)
10 pennin karkit. Linkkari aina mukana. Takatukka oli pyhä.
Semmoinen se 80-luku.. :p
Vierailija kirjoitti:
Rubikin kuutio.
Sitten sellainen vieteri, joka meni portaita alas.
Jossain vaiheessa oli myös sellaista ihmeellistä limaa. Sitä säilytettiin sellaisessa purkissa. En oikeen muista mikä tän funktio oli, mutta se oli tosi suosittua jossain vaiheessa kasarilla. Sellasta vihreetä, haisi muovailuvahalle.
"Slime oli 1970- ja 1980-luvulla suosittu leikkikaluna käytetty löllyvä massa. Mattel toi sen markkinoille vuonna 1976. Sen pääasiallinen valmistuasaine oli guarkumi. Perus-slimen markkinointi loppui 1979, mutta sen jälkeen siitä tehtiin erilaisten televisiosarjojen mukaan nimettyjä erikois-slimejä, kuten Masters of the Universe Slime ja Nickelodeon Green Slime.[1] Haamujengi-elokuvan suosion aikana sitä myytiin nimellä ektoplasma.[2]
Slime myytiin roskatynnyrin muotoisessa purkissa, jossa sitä myös säilytettiin. Purkin ulkopuolelle unohtunut slime kuivui nopeasti korpuksi ja menetti kimmoisuutensa.[2]"
Muistin nimen "Slime" ja se löytyikin wikistä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Slime
Sori, jos joku jo kertoi tuon aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aika vanhaa settiä:
View Master -kuvakiekot
Spirograph-piirtokiekot
Piirustikku (hieno idea, mutta ei toiminut)
Ryppylakeeritakit ja -saapikkaat (halkesivat pakkasessa)
Ystäväni- ja Koulutoverini-kirjat
Ystäväni-kirja! Oli muodikasta kirjoittaa kohtaan "Eniten inhoan..." Poikia ja sotaa.
Vierailija kirjoitti:
Sysi. Tehtiin itse paperista.
Ja sit semmonen vihkosta tehty juttu, että taitettiin sivut pitkittäin ja sinne 'lokeroon' laltettiin kiiltokuva. Kaveri laittoi oman kiiltokuvansa johonkin väliin, ja ne vaihdettiin päikseen. Kuka muistaa tämän puolitetun vihon nimen?
Opetetaas mummot lastenlapsille, ne vois innostua.
Täällä Jyväskylässä tai ainakin meidän koulussa (Kangasvuoren koulu 1970-luvun alkupuolella) se oli "sökkä" ja kaveri teki sellaisen pyhäinhäväistyksen, että taitteli virsikirjan sivut sökäksi. Paheksuin sitä kovasti.
Taitetun sivun sisäpuolella luki aina "saa", "anna" tai "pakkovaihto." Minulla oli siis kädessä oma kiiltokuva, jonka tökkäsin kaverin sökän sivujen väliin ja kohdalle osuneen sivun teksti määräsi kiiltokuvani kohtalon. Jos sivulla luki "saa," sain kaverin sinne laittaman kiiltokuvan. Jos teksti oli "anna," jouduin antamaan kiiltokuvani pois. "Pakkovaihto" merkitsi, että meidän oli pakko vaihtaa kiiltokuvamme päikseen.
Mitä tuo sysi tarkoittaa?
Meillä leikittiin myös sellaisella paperista taitellulla jutulla (taittelu perustuu neliöihin), jossa lopulta oli paikka neljälle sormelle, niitä liikuteltiin ja sormien liikuttamien paperihuippujen väleissä luki jotain. Muistaako kukaan 1960-luvulla syntynyt tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sysi. Tehtiin itse paperista.
Ja sit semmonen vihkosta tehty juttu, että taitettiin sivut pitkittäin ja sinne 'lokeroon' laltettiin kiiltokuva. Kaveri laittoi oman kiiltokuvansa johonkin väliin, ja ne vaihdettiin päikseen. Kuka muistaa tämän puolitetun vihon nimen?
Opetetaas mummot lastenlapsille, ne vois innostua.
Täällä Jyväskylässä tai ainakin meidän koulussa (Kangasvuoren koulu 1970-luvun alkupuolella) se oli "sökkä" ja kaveri teki sellaisen pyhäinhäväistyksen, että taitteli virsikirjan sivut sökäksi. Paheksuin sitä kovasti.
Taitetun sivun sisäpuolella luki aina "saa", "anna" tai "pakkovaihto." Minulla oli siis kädessä oma kiiltokuva, jonka tökkäsin kaverin sökän sivujen väliin ja kohdalle osuneen sivun teksti määräsi kiiltokuvani kohtalon. Jos sivulla luki "saa," sain kaverin sinne laittaman kiiltokuvan. Jos teksti oli "anna," jouduin antamaan kiiltokuvani pois. "Pakkovaihto" merkitsi, että meidän oli pakko vaihtaa kiiltokuvamme päikseen.
Mitä tuo sysi tarkoittaa?
Meillä leikittiin myös sellaisella paperista taitellulla jutulla (taittelu perustuu neliöihin), jossa lopulta oli paikka neljälle sormelle, niitä liikuteltiin ja sormien liikuttamien paperihuippujen väleissä luki jotain. Muistaako kukaan 1960-luvulla syntynyt tuollaista?
Meillä oli ainakin 90-luvulla noita "ennustuskirppuja" tms, en muista millä nimellä meillä päin kulkivat. Niissä oli huippujen alla kirjoitettu jotain, yleensä luokan poikien nimet, ja päällipuolella kuvat, joista valitsemlla päätettiin, mikä "luukku" avataan.
Muita muotijuttuja oli Tamagotchit, Pokemonit, maiharit, nappiverkkarit, raitaverkkarit, slämyt, kirjevihot.
Löysinkin paperitaittelu-sanalla tuon jutun:
http://matildanaskartelut.blogspot.fi/2013/12/paperitaittelun-klassikko…
https://twitter.com/inkamaria66/status/444736495233290240
Vierailija kirjoitti:
Neonväriset, sähkönsiniset, purppuraiset, violetit ja jopa mustat tekohiushännät, joita sai ja jotka kiinnitettiin kampaamoissa. Tytöillä noita tekohäntiä enimmäkseen oli, mutta myöhemmin sitten pojilla oli muotia kasvattaa sellainen hirveä hiippa. Ja joku outo ratkaisu oli myös etuhiuksissa.
Lepakkohihaiset neuleet ja kiiltohaalarit. Näissä olin muodin huipulla 80-luvulla, sen koommin en ole siellä ollutkaan.
Commodore-peleistä muistan Boulder Dashin, Gyruksen ja Poco Locon.
Rambo,commando,spy vs spy,pits stop II,super sex games.
90 luvun alussa oli tytöillä tutit mukana ala-asteella. :D