Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan tapailukulttuuri? Mitä ihmettä: ei seurustella vaan ainoastaan "tapaillaan"?

Vierailija
17.08.2017 |

Nyt ihmetyttää.
Nimittäin tämä omituinen nykyajan tapailukulttuuri. Ei voida sanoa että seurustellaan vaan kierrellään asiaa lievemmällä "tapailu"-sanalla?

Miksi? Onko se seurustelu jotenkin liian sitovaa ja konkreettista? Parempi vaan "tapailla" jos sattuukin tulemaan parempi vastaan jonka kanssa haluaisikin sitten ihan oikeasti seurustella?

Eikö tällaisia tapailukavereita jotenkin töki tuntea olevansa seurusteluun kelpaamaton?

Kommentit (501)

Vierailija
341/501 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-vuotias pikkuveljeni on "tapaillut" nyt n. 1,5 vuotta naista, eli eivät kuulemma seurustele. Asuvat eri osoitteissa, mutta käytännössä asuvat toistensa luona viikonkin kerrallaan. Kai tuo on sitä nykyaikaa.

Vierailija
342/501 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tapaillut erästä miestä vähän päälle vuoden. Ollaan toistemme pandemia-ajan panokamut<3 Tätä voi muistella vanhainkodissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/501 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailu on mukavampaa kuin seurustelu. Seurustelu on sitä kun tapailusta tulee arkea ja tylsää. Tapailu pitää mielen virkeänä, seurustelu laiskistaa ihmisen (johtaa esim. lihomiseen)

Vierailija
344/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pysynyt noissa tapailusuhteissakin uskollisena. Ei oo yhtä ainoaa tapaa olla yhdessä.

Vierailija
345/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai minunkin tapauksessani alku oli tapailua mieheni kanssa, koska tutustuimme ihan ystävinä noin puoli vuotta. Sinä aikana ei suudeltu tai mitään muutakaan. Tehtiin asioita mitä ystävät tekee. En tapaillut ketään muita, vaan keskityin tutustumaan häneen. Kannatti odottaa, koska sitten kun alkoi tapahtua se oli ihan uskomattoman ihanaa. Haaveilin hänestä pitkään ja kaikki mitä odotin oli juuri sellaista kuin olin kuvitellut. Parhaasta ystävästäni tuli myös rakas mieheni.

Eikö sinua haitannut yhtään, että miehesi "tapaili" ( eli pani) samaan aikaan muitakin naisia sinun lisäksesi?

No olipas viisas kommentti. Kaikki eivät ole sinun kaltaisia. Tosin en usko, että sinulla on kovinkaan paljon vientiä kommentistasi päätellen.

Miten niin? Tuossahan yksi kertoi vain oman puolensa tuntemuksistaan, mutta ketjussa useatkin kertovat avoimesti nussivansa kaikkea mikä liikkuuu tapailun verukkeella. Miksi hänen tapailumiehensä olisi poikkeus?

Siksi, että se mies ihastui heti siihen naiseen ja kertoi asiasta myös sitten, kun asiat etenivät. Eikä hänellä ollut muita. En ymmärrä miksi tuntematon yrittää provosoida ja loukata tuntematta asinomaisia ollenkaan. Kaikki eivät tosiaan ole samanlaisia. Sitä paitsi seksi jonkun oikeasti merkityksellisen ihmisen kanssa on miljoona kertaa parempaa ja ihanampaa, kun sitä on odotettu. Niin ja vastaus kysymykseen: Ei haittaa jos hän sai kokemuksia ennen minua, mutta kaikesta päätellen ei saanut, koska opeteltiin yhdessä seksiä. Seuraavaksi varmaan kysyt miltä tuntuu, että mies etsii salaa niitä kokemuksia kun kuulostat itse olevan petollinen ja oikeasta rakkaudesta täysin vaille jäänyt. Haluat loukata siksi muita, kun olet itse pettynyt. Toivottavasti löydät joskus onnen.

Vierailija
346/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tapailin useita miehiä, ennen kuin "se oikea" osui kohdalle. Kyllä minä naisena kaipaan seksiä ja läheisyyttä, vaikkei elämässä olisi parisuhdetta juuri sillä hetkellä. Parempi on olla muutama vakipano, joiden kanssa seksi sujuu,  kuin se, että joka viikonloppu olisi joku uusi yhden yön säätö. Tilanne oli selkeä ja avoin kaikkien tapailukumppaneiden kanssa. Joku olisi halunnut aikaa myöten siirtyä seurustelun/parisuhteen suuntaan, mutta kieltäydyin kyllä selkeästi tästä, kun ei sillä tavalla natsaa, niin ei. (En myöskään alkaisi seurustelemaan kenenkään kanssa ennen kuin on seksuaalinen yhteensopivuuskin testattu.) Olen ollut 100% monogaamisesti uskollinen ja sitoutunut siitä eteenpäin, kun kohdattiin tämän nykyisen kanssa.

-N52

Vierailija
347/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Parempi vaan tapailla jos haluaa pitää kaikki ovet ja ikkunat avoimina uusille ihmisille. ;)

Se kai tilanteesta tekee haastavan, jos toinen osapuoli haluaisi oikeasti seurustella ja toinen vain tapailla.

Minun opiskeluaikainen kämppikseni oli tällainen tapailija jo 80-luvulla. Hänellä pyöri 3-4 vakituisempaa kundia ja muutama vaihteleva siinä lisäksi. 

Nyt melkein 40 vuotta myöhemmin hän on perheetön ja ihmissuhteet tapailua edelleen.

Vierailija
348/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tapaillaan kunnes tietää että haluaa seurustella kyseisen ihmisen kanssa. Tapailu vaiheessa voi olla useamman kanssa joten tavallaan shoppaillaan kumppania. Ihan normaalia tapailla ihmistä muutama kuukausi. Siinä ajassa saa selville haluaako ihmisen kanssa seurailla. Olisi lähinnä erikoista jos olet nähnyt ihmisen kahdesti ja sitten jo seurusteltaisiin.

Kun itse opiskelin oli tapana tekstailla, soitella, hengata samassa paikassa kuukausikaupalla ennen kuin pyydettiin treffeille. Eli oltiin käytännössä jo parisuhteessa siinä vaiheessa. Mielestäni on hyvä edistys että nyt mennään samointein treffeille ja tapailun kautta tutustuttaan.

Itse en pysty ajattelemaan ihmisistä samoin kuin tavaroista, että "shoppaillaan kumppania". Arvostan liikaa toisten ja itseni tunteita ja ihmisen herkkyyttä. Tosiasia kuitenkin on se, että tuollaisessa shoppailussa moni rikkoo itseään ja sydäntään. Toinen vaihtoehho on kovettaa itsensä ja ajatella tosiaan pinnallesemmin ja kylmemmin "shoppaillessaan" eli tapaillessaan. Itse en vain oikein halua sellaista enkä halua että minulle tehtäisiin niin. Haluan olla herkkä tunteva ihminen ja kunnioittaa myös toisia ihmisiä aika pitkälle ja kokea aitja tunteita sensuroimatta.

Varsinkin siinä vaiheessa kun kyse on myös seksistä eikä vaan yhdessä hengailusta ja puuhailusta tms. Itselle seksi on kuitenkin aika syvä asia ja hyvä seksi vaatii itselleni myös tunteeseen heittäytymistä. En voi sellaista tehdä jos toinen tai itse "shoppailisin" muitakin ihmisiä samanaikaisesti. Tuntuisi väärältä. Siinä vaiheessa kun annan itseni jollekin seksin vaatimalla syvällä tasolla *(voi kyllä olla nopeastikin...), odotan kyllä samaa takaisin ja sellaisen vaatimaa toisen kunnioittamista, eikä vain tunteilla leikittelyä.

En tarkoita, että tarvisi heti määritellä seurusteluksi, mutta lähtökotaisesti niin, että haluttaisiin tutustua toisiimme ja katsoa onko suhteesta enempään, eikä niin, että montaa pyöritetään samanaikaisesti. Tunteita syntyy kuitenkin hyvin nopeasti tapaillessa. Mielestäni on huono suunta että tunteita pitäisi kovettaa tapaillessa (jos useita kuvioissa) ja niin ihmisistä tulee yhä enemmän käyttötavaraa. Miksi antaisin itsestäni juuri mitään syvää jos toinen vain "shoppailee"? Miten silloin (shoppailusuhteesas) edes oppisi toista oikeasti tuntemaan syvemmällä tasolla, kun on suojakuori päällä? Rakkaus ja lämpö ja aito välittäminen takaisin kunniaan.

Vierailija
349/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta tapailu on ihan käypä sana. Se on se vaihe, kun ei vielä tunne toista siinä määrin että oltaisiin todella sitouduttu, mutta kuitenkin ollaan aktiivisesti yhteydessä eikä ole kyse kaverillisesta ajanvietosta.

Johonkin maailmanaikaan on ehkä ollut tapana pitää tapailu salassa ja julkistaa vasta seurustelu. Minusta on kumminkin kätevämpi sanoa kavereille, että en tule leffailtaan koska mennään mökille tapailemani miehen kanssa.

Jos sitten tässä tapailuvaiheessa tulee vastaan jotain, minkä takia suhteesta ei tule mitään (ääritapauksessa vaikka toisen salattu rikollistausta tms) niin tapailun lopettaminen on kevyempi juttu kuin seurustelusuhteen päättyminen.

En kyllä useita kuukausia tapailisi, enkä useaa yhtä aikaa. Se on tunnusteluvaihe ennen suhdetta.

Vierailija
350/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailu on hyvä sana. 

Kun minä tapailen, en samaan aikaan tapaile muita enkä myöskään harrasta tapailukamun kanssa seksiä. Tällä tyylillä vältyn joutumasta hormonihurmaan ja tekemästä huonoja päätöksiä vain siksi, että olen edennyt liian nopeasti. 

Vierailija
351/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään kiirettä sitoutua kehenkään, ja vielä vähemmän tarvetta sille että joku sitoutuisi minuun mahdollisimman nopeasti ja innokkaasti. Kerron miehille avoimesti, ettei minulla ole mikään kiire lyödä mitään lukkoon tai tehdä "virallisia päätöksiä" siitä, että mikä tämän ihmissuhteen nimi tai tavoite on. En ole koskaan törmännyt mihinkään ongelmiin, kun olen tämän avoimesti ja etukäteen kertonut.

Haluan tutustua, käydä treffeillä ja tehdä jotain hauskaa yhdessä. Lisäksi on mukavaa saada seksiä, läheisyyttä ja seuralainen illanistujaisiin. Mitään "statusta" tai "titteliä" en kaipaa. Sitten jos kaikki toimii erinomaisesti, molempien tunteet syvenevät ihastumisesta rakkaudeksi ja molemmat aktiivisesti haluavat nimenomaan mielummin sitoutua kuin jatkaa suhdetta kevyemmällä tasolla, aika on kypsä parisuhteelle.

Vierailija
352/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taps8lun hyvä puoli on ettei tarvii sitoutua vain yhteen naiseen, vaan voi pitää useaa naista samanaikaisesti. Lisäksi jos joku alkaa olla hankala, niin voi aina lopettaa tapailun ilman että seksiin tulee taukoja.

Vierailija
353/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista viesteistä täällä välittyy sellainen tausta-ajatus, että tapaillessa olisi ikään kuin heikommassa asemassa kuin seurustellessa ja tapailu on siksi "huono diili".

Se on ihan todella outoa. Ensinnäkään minkään suhteen ei koskaan pitäisi olla mitään sopimusneuvottelua, missä pyritään hankkimaan itselle mahdollisimman turvattu asema ja "hyvät ehdot". Ja samalla se "vastapuoli" saadaan sitoutumaan mahdollisimman moneen velvoitteeseen ja niin, että seuraamukset jonkin mennessä pieleen on toiselle mahdollisimman kovat. Tuollainen on ihan sairasta ajatella ihmissuhteita niin, että kilpaillaan oikeuksista ja velvollisuuksista ja ehdoista. Se on toisen seurasta nauttimiseen perustuva suhde eikä mikään yrityskauppa!

Vielä hälyyttävämpiä on nuo viestit, joissa syyllistetään muita naisia. Ja näkyy se harhainen sopimusajattelu. Pöljät pitävät automaattisena lähtökohtana, että miehet haluavat seksiä ja karttavat sitoutumista. Nämä naiset puolestaan haluavat seksin vastineeksi sitoutumisen, itselleen tietyn aseman ja miehelle tiettyjä velvollisuuksia. Kun "tapailijanaiset" sitten haluavat seksiä ilman sitoutumista, pelästyvät muut, että nyt on heidän neuvotteluvoimaansa heikennetty. Heidän silmissään tapailijanaiset tarjoavat miehille "edullisempia sopimusehtoja", joten he pelkäävät, että nyt miehet pitävät heidän ehtojaan hankalina eivätkä enää ole niin motivoituneita täyttämään heidän edellytyksiääm. Huhhuh. Kas kun ette perusta jotain ammattiyhdistystä neuvottelemaan kaikkien naisten suhteisiin sellaisia sääntöjä, että suudelman vastineeksi kuuluu saada yksinomainen romanttinen oikeus mieheen ja yhteisestä yöstä tulee seurata naisystävän asema.

Tuo on senkin osalta ihan harhaista, että eihän se seurustelu oikeasti muuta mitään konkreettisesti toisenlaiseksi. Seurustellessakin mies voi katsella muita vaihtoehtoja, tapailla toisia naisia, "vaihtaa parempaan", olla vain seksin perässä, olla välinpitämätön yhteisestä tulevaisuudesta tai millä tahansa muulla tavalla toimia itsekkäästi tai alentavasti. Niin voi tehdä vielä aviomieskin. Suhteen nimikkeellä tai statuksella ei ole mitään väliä, vaan sillä, että löytää itselleen sopivan ihmisen joka haluaa samoja asioita.

Vierailija
354/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole enää oikein kiinnostunut samalla tavalla toisista ihmisistä kuin nuorena, mutta voisin tapailla jotakuta seuran vuoksi. Jää enemmän aikaa itselle, eikä ole niin tiivistä yhteydenpitoa, että se väsyttäisi. Nykyajan tapailu deittisovelluksien kautta tuottaa nopeasti ja paljon tuttavapiiriä. Ihmisiin tutustuu, mutta ei rakastu. Vähän kuin kivoja työkavereita. Pää kyllä sekoaisi, jos yrittäisi tavata montaa yhtä aikaa.

Vierailija
355/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on useampi tapailusuhde, tai oikeastaan ne ovat fwb, ollaan yhteyksissä lähes päivittäin, harrastetaan, käydään syömässä, joskus baarissa, viikonloppu lomalla ja tottakai joka kerta myös seksiä. Näin siksi koska kotona on vaimo ja pienet lapset. Mulle tää sopii just hyvin...

Vierailija
356/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailu on minulle naisille ainoa tapa saada laadukas mies, sillä jos haluttu mies ei halua sitoutua, on hänellä todella paljon vaihtoehtoja naisten suhteen. Silloin usean naisen kanssa samanaikainen tapailu on kaikista paras tapa toteuttaa seksielämää. Saa seksiä paljon ja usealta naiselta samaan aikaan ja jos joku nainen alkaa kyllästyttämään, niin on helppo vaihtaa uuteen.

Tapailusuhteet on paljon parempia kuin irtosuhteet. Ja useat naisetkin suhtautuvat niihin paljon yhden yön suhteita suopeammin.

Vierailija
357/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monista viesteistä täällä välittyy sellainen tausta-ajatus, että tapaillessa olisi ikään kuin heikommassa asemassa kuin seurustellessa ja tapailu on siksi "huono diili".

Se on ihan todella outoa. Ensinnäkään minkään suhteen ei koskaan pitäisi olla mitään sopimusneuvottelua, missä pyritään hankkimaan itselle mahdollisimman turvattu asema ja "hyvät ehdot". Ja samalla se "vastapuoli" saadaan sitoutumaan mahdollisimman moneen velvoitteeseen ja niin, että seuraamukset jonkin mennessä pieleen on toiselle mahdollisimman kovat. Tuollainen on ihan sairasta ajatella ihmissuhteita niin, että kilpaillaan oikeuksista ja velvollisuuksista ja ehdoista. Se on toisen seurasta nauttimiseen perustuva suhde eikä mikään yrityskauppa!

Vielä hälyyttävämpiä on nuo viestit, joissa syyllistetään muita naisia. Ja näkyy se harhainen sopimusajattelu. Pöljät pitävät automaattisena lähtökohtana, että miehet haluavat seksiä ja karttavat sitoutumista. Nämä naiset puolestaan haluavat seksin vastineeksi sitoutumisen, itselleen tietyn aseman ja miehelle tiettyjä velvollisuuksia. Kun "tapailijanaiset" sitten haluavat seksiä ilman sitoutumista, pelästyvät muut, että nyt on heidän neuvotteluvoimaansa heikennetty. Heidän silmissään tapailijanaiset tarjoavat miehille "edullisempia sopimusehtoja", joten he pelkäävät, että nyt miehet pitävät heidän ehtojaan hankalina eivätkä enää ole niin motivoituneita täyttämään heidän edellytyksiääm. Huhhuh. Kas kun ette perusta jotain ammattiyhdistystä neuvottelemaan kaikkien naisten suhteisiin sellaisia sääntöjä, että suudelman vastineeksi kuuluu saada yksinomainen romanttinen oikeus mieheen ja yhteisestä yöstä tulee seurata naisystävän asema.

Tuo on senkin osalta ihan harhaista, että eihän se seurustelu oikeasti muuta mitään konkreettisesti toisenlaiseksi. Seurustellessakin mies voi katsella muita vaihtoehtoja, tapailla toisia naisia, "vaihtaa parempaan", olla vain seksin perässä, olla välinpitämätön yhteisestä tulevaisuudesta tai millä tahansa muulla tavalla toimia itsekkäästi tai alentavasti. Niin voi tehdä vielä aviomieskin. Suhteen nimikkeellä tai statuksella ei ole mitään väliä, vaan sillä, että löytää itselleen sopivan ihmisen joka haluaa samoja asioita.

Ensinnäkään minkään suhteen ei koskaan pitäisi olla mitään sopimusneuvottelua, missä pyritään hankkimaan itselle mahdollisimman turvattu asema ja "hyvät ehdot".

En nyt tiedä noista ehdoista, mutta joka tapauksessa kaikissa ihmissuhteissa on pelisäännöt ja niistä kannattaisi puhua ääneen, ettei tule yllätyksiä esim. kumppanin uskollisuuden osalta. Toinen puolustelee "Ei me oltu puhuttu mistään seurustelusta" ja toinen on pitänyt itsestäänselvyytenä, että pariskunta seurustelee. Tätä voi nimittään vaikka sopimusneuvotteluksi.

Ja tietenkin liiton status vaikuttaa siihen, miten käyttäydytään suhteen ulkopuolella. Jotkut asiat ovat paheksuttavampia avioliitossa kuin tapailussa ja tästä seuraa enemmän valheita ja peittelyä. Liiton status vaikuttaa siis myös tekojen seurauksiin, ei vain siihen, mitä kukakin tekee muiden kanssa.

en. 

Vierailija
358/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24-vuotias pikkuveljeni on "tapaillut" nyt n. 1,5 vuotta naista, eli eivät kuulemma seurustele. Asuvat eri osoitteissa, mutta käytännössä asuvat toistensa luona viikonkin kerrallaan. Kai tuo on sitä nykyaikaa.

Veljesi käyttää naista panonukkena. Jotenkin naiset on saatu uskomaan, että tällaiset suhteet ovat ok. Noh Suomi onkin aleksitymian luvattu maa, kukaan ei tunnista tunteitaan tai tiedä, mitä oikeasti haluaa.

Vierailija
359/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tavataan ja käydään treffeillä, jos treffit menee hyvin, niin sovitaan uusia treffejä eli tapaillaan. Silloin on ok myös tapailla muita ihmisiä, jos haluaa tai on vaikka sopinut jo treffit aiemmin. Se, että haluaako tapailukumppaneiden kanssa harrastaa muuta kuin halailua ja kädestä kiinni pitämistä on jokaisen oma päätös. Sitten jos tapailu menee kivasti, niin pitää jotenkin, mielestäni sanallisesti ja selkeästi, yhdessä sopia, että nyt seurustellaan. Ja ne seurustelun edellykset käydään läpi:

saako olla muita kumppaneita, yleensä ei.

mitä halutaan parisuhteelta pidemmän päälle, matkustelua ja eri kodit vai perhe-elämää Nurmijärvellä.

kerrotaanko tutuille, laitetaanko facebookkiin.

kuinka usein nähdään.

onko jotain epäilyksiä toisesta tai itsestä, tavat, kodinhoito, perhesuhteet

jne.

Joskus tämä kaikki voi tapahtua vuorokaudessa ja joskus käydään kuukausikaupalla treffeillä.

Vierailija
360/501 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tapailusuhteet on sopii parhaiten, ei tarvitse sitoutua yhteen naiseen, vaan voi tapailla useaa naista samanaikaisesti. Joskus tulee tilanteita, jossa nainen yrittää painostaa suhteeseen ja "yksinoikeuteen", mutta en tiedä miksi sellaiseen suostuisin.

Tapailusuhteet on ihanan vapaita kaikista velvollisuuksista, voi niin sanotusti syödä kakun ja säästän sen samanaikaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan