Kolmas päivä eskaria alkamassa ja olen niin vihainen kahdelle eskarin tädille.
Eskari on koulun yhteydessä ja samassa yhteydessä on aamu- ja iltapäiväkerho. Eskarissa on pienryhmä sekä normaalikokoinen ryhmä, jossa lapseni on.
Olen nyt kolmena aamuna vienyt lapseni eskariin eikä ketään ole ottamassa lasta vastaan. Ketään aikuista ei näy missään. Kun olen lähtenyt etsimään "henkilökuntaa", he ovat löytyneet erillisestä huoneesta tekemästä paperitöitä. Voin toki ilmoittaa lapsen saapumisesta myös sinne ja lapseni jää eskariin reippaasti. Mutta.
Esikoisen eskarissa (eri koulu) oli joku täti aina vastassa. Tämä ei mielestäni ole välttämättömyys, mutta kun tiedän ja näen erään eskaripojan jäävän itkemään eskariin tultaessa. Isä tuo pojan ja poika jää itkemään. Tämä on käynyt joka aamu. Missä tädit ovat? Tekemässä paperitöitä. Mielestäni todella ikävä tilanne eikä isäkään tilannetta parhaiten hoida vaan häipyy paikalta sanomatta tädeille sanaakaan. Miksi tädit eivät huomioi ja välitä??
Toiseksi tiloissa toimii pienryhmä, jossa on erityislapsia. Jotkut näistä erityislapsista on aggressiivisia. Jopa siinä määrin, että lapseni sanoi eilen, ettei hän tykkää mennä eskariin kun siellä eräs poika aina heittää hiekkaa, lyö, puree ja potkii. Kun nämä tädit ovat siellä huoneessaan tekemässä paperitöitä, kuka huolehtii, ettei nämä temperamenttiset lapset aamuisin "pahoinpitele" mennen tullen näitä muita ennen kuin siirtyvät oman ryhmän tiloihin?
Kysyin tänä aamuna tädeiltä onko tapana, että he ovat aamuisin omassa huoneessaan ja lapset omineen, sain vastaukseksi "Kyllä lapset pärjää." Just. Mainittakoon, että huoneesta ei ole minkäänlaista näköyhteyttä tiloihin, joissa lapset ovat.
Miten on? Miten teillä toimitaan? Mulla on niin iso sisäinen kiukku asiasta, että puran sen tänne etten kirjoita tai puhu läpiä. Seuraan nyt hetken tilannetta ja jos ei mikään muutu niin annan enemmänkin palautetta.
Kommentit (253)
Eskari on kaikille ilmainen (ja pakollinen, vaikka sen voikin suorittaa myös kotona). Jos eskarin yhteyteen ottaa aamu- ja iltahoitoa, siitä maksetaan päiväkodille erikseen. Eskarin työntekijät ovat eri ihmisiä kuin päiväkodin työntekijät, vaikka molemmat sijaitsisivat samassa rakennuksessa.
Jos on tehnyt hoitosopimuksen, että lapsi tuodaan 7.20 hoitoon ja 8 alkaen eskariin ja 12 alkaen taas iltapäivähoitoon, niin eskarin henkilökunta vastaa lapsesta 8-12 ja päiväkoti 7.20-8 ja 12-. Aamulla kuuluu olla päiväkodin hoitaja vastaanottamassa lapsia.
Jos taas lapsi on ilmoitettu vain eskariin, silloin hänet otetaan vastaan vasta klo 8, vaikka hän jököttäisikin eskarihuoneessa jo aiemmin.
Tässä maassa lapsi on ysiluokan loppuun asti aina jonkun virkamiehen valvonnassa, jos lapsi käy jotain virallista laitosta (päivähoito, koulu jne.).
Ap:n olisi hyvä ottaa päiväkodin johtajaan yhteyttä.
Ylöjärveläinen voisi vilkaista vaikka naapurikunnan Tampereen nettisivuja.
"Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta päätti 20.11.2014 § 127, että oppilaalle voidaan myöntää paikka aamu- ja iltapäivätoimintaan, jos siihen on välttämätön, huoltajan työssäkäynnistä tai opiskelusta johtuva tarve tai erityinen syy ja että erityinen syy edellyttää, että huoltajan lisäksi lapsen tilanteen tunteva asiantuntija on esittänyt riittävän selvityksen tai tarpeen arvioinnin.
Aamu- ja iltapäivätoimintaan voi hakea toimintavuoden aikana, mikäli kriteerit paikan myöntämiselle täyttyvät."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on eskarit, ekulit ja tokulit ja kaks valvojaa? Noub, en usko.
Onko lapinlisää vai jätätkö paaaljon kertomatta?
Kun aloituksessa haukut eskarin ja eihän tämä liity eskariin millään tavalla, ihan outo juttu.
Pienissä koulun yhteydessä olevissa eskareissa tuo on varmaan ihan normaalia. Mutta lapsimääräkin sitten pienempi. Noissa koulun yhteydessä olevissa eskareissa on muutenkin ihan erilaista kuin päiväkotien eskareissa.
Joo. Mun esikoinen oli koulun yhteydessä olevassa tarhassa, meni puol kahdeksaan syömään ja aloitti eskarin kello 10.00, ryhmiä oli kolme joista yksi taksit, yksi tuotavat ja yksi tarhalaiset, joka ryhmässä 2 ohjaajaa ja lapsia 10-15 per ryhmä. Koululaisten ilttis erikseen.
Koululaisten aamupäiväkerhosta EN OLE kuullut ikinä, en ikinä!
En ole koskaan kuullut tuollaisesta ja eskarissa oltiin pirun tarkkoja et tarhalaiset lätkättiin ja muilla oli saattaja joka ilmoitti lapsen ohjaajalle tai taksikuski luovutti lapset eskariopelle tai avustajalle.
Paikka Ylöjärvi Kyrönlahti ja koulu mutala, eli todella pienet ympyrät.
En usko sanaakaan sun jutuista. En tajua miksi jotkut keksii tälläisiä???
No esimerkiksi Sipoossa toimii koululaisten aamupäiväkerho, jonne lapsen voi tuoda ennen koulupäivän alkua. Se järjestetään pääasiassa eka- ja tokaluokkalaisille, mutta vanhemmatkin lapset voivat tulla, jos tilaa on. Niin että nyt kuulit.
Helsingissä on myös koululaisten aamupäivätoimintaa niille lapsille, jotka eivät vielä selviä aamuisin yksin ja vanhemmat joutuvat lähtemään töihin ennen kuin koulu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä homma.Sivuseikka:älä kutsu heitä tädeiksi.Lapsesi on jo siinä iässä (no koskaan ei ole ok kutsua näin),että voinet käyttää nimeä tai esim.sanaa opettaja."Eskarin täti" (ope) on korkeakoulutettu ihminen.Et varmaan itse tykkäisi jos sinua kutsuttaisiin töissä esim.typyksi...?
Kandi tai sosionomi amk ovat kyllä "korkeakoulutettuja", mutta sinänsä eivät korkeasti koulutettuja. Ihan normitutkinnot nykypäivänä, aika lyhyetkin vielä.
Opettajiksi sanon peruskoulun ja lukion opettajia. Eskari on päiväkodin jatke, jossa harjoitellaan koulunomaisia asioita. Siksi itse puhun tädeistä. Lapselle he ovat tätejä.
Vierailija kirjoitti:
Eskari on kaikille ilmainen (ja pakollinen, vaikka sen voikin suorittaa myös kotona). Jos eskarin yhteyteen ottaa aamu- ja iltahoitoa, siitä maksetaan päiväkodille erikseen. Eskarin työntekijät ovat eri ihmisiä kuin päiväkodin työntekijät, vaikka molemmat sijaitsisivat samassa rakennuksessa.
Jos on tehnyt hoitosopimuksen, että lapsi tuodaan 7.20 hoitoon ja 8 alkaen eskariin ja 12 alkaen taas iltapäivähoitoon, niin eskarin henkilökunta vastaa lapsesta 8-12 ja päiväkoti 7.20-8 ja 12-. Aamulla kuuluu olla päiväkodin hoitaja vastaanottamassa lapsia.
Jos taas lapsi on ilmoitettu vain eskariin, silloin hänet otetaan vastaan vasta klo 8, vaikka hän jököttäisikin eskarihuoneessa jo aiemmin.
Tässä maassa lapsi on ysiluokan loppuun asti aina jonkun virkamiehen valvonnassa, jos lapsi käy jotain virallista laitosta (päivähoito, koulu jne.).
Ap:n olisi hyvä ottaa päiväkodin johtajaan yhteyttä.
Oman lapseni eskarissa päiväkodin "tädit" ja eskariopet ovat samoja henkilöitä. Eskari ei meillä eroa päiväkodista muuten kuin toiminnan puolesta. Samat tädit, ruuat, lepohetket ja hoitoajat kun vuotta aikaisemminkin.
Mun toinen lapsi kävi eskarin päiväkodin yhteydessä, toinen taas koulun yhteydessä. molemmissa on töissä lastenhoitajat ja eskariopettaja. Molempien esimies oli päiväkodin johtaja eikä rehtori, niin kuin tässä joku luuli.
Tilanne, jota ap kuvailee, ei ole mahdollinen, koska se olisi laiton. Eskariopettajaa ei kannata huudella paikalle ennen eskarin alkua, kun aamuhoidosta vastaa lh. Tämän taisikin jo joku selittää.
Mutta siis, aloitus tuskin voi olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jankkaajille:
Jos ap:n lapsi nyt olisikin sattunut olemaan väärässä paikassa, kuten se itkevä poika, erityislapsi ja muutama muu, niin eikö KENEN TAHANSA aikuisen tulisi tästä sanoa, eikä vain kolmena päivänä annan jättää lasta/lapsia tuonne tilaan? :o
Ja ei, ei ole normaalia, ettei eskarilaista ota kukaan aamulla vastaan. Ap palautetta vaan ylemmän.
Joo, kaikki voi käydä vippaamassa muksunsa siihen aikaan kun hyvältä tuntuu jonnekin ja odottaa ja olettaa että joku MUU huolehtii siitä lapsesta..
Mä en usko sekuntiakaan että ap maksaa mistään aamupäivän hoidosta, vaan vie lapsensa vain etuajassa eskarille ja toivoo että eskarinopettajat vahtisivat lasta.
Ap puhuu kerhoista, päivähoidosta.. Joo ja ei missään vaan sanota että kiva, vaan lapsi kirjataan sisään. Katso ap sieltä päikystä, moneltako lapsi on kirjattu tänään sisään, vai kirjaatko itse?
Niin että kirjaako " ne" tädit vai onko teillä itsellä lätkä?
Ainakaan meidän lasten koulun yhteydessä olevassa eskarissa ei ollut mitään "lätkiä". Ikinä ennen kuullutkaan. Onko jotenkin vaikea tajuta, että on muunkinlaisia esikouluja kuin päiväkotien tiloissa olevat esikoulut? Täällä ainakin ilmoitettiin Wilman kautta tai suoraan eskarin puhelimeen, jos lapsi oli sairas tai muuten ei päässyt. Aamulla luokassa perinteinen nimenhuuto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on eskarit, ekulit ja tokulit ja kaks valvojaa? Noub, en usko.
Onko lapinlisää vai jätätkö paaaljon kertomatta?
Kun aloituksessa haukut eskarin ja eihän tämä liity eskariin millään tavalla, ihan outo juttu.
Pienissä koulun yhteydessä olevissa eskareissa tuo on varmaan ihan normaalia. Mutta lapsimääräkin sitten pienempi. Noissa koulun yhteydessä olevissa eskareissa on muutenkin ihan erilaista kuin päiväkotien eskareissa.
Joo. Mun esikoinen oli koulun yhteydessä olevassa tarhassa, meni puol kahdeksaan syömään ja aloitti eskarin kello 10.00, ryhmiä oli kolme joista yksi taksit, yksi tuotavat ja yksi tarhalaiset, joka ryhmässä 2 ohjaajaa ja lapsia 10-15 per ryhmä. Koululaisten ilttis erikseen.
Koululaisten aamupäiväkerhosta EN OLE kuullut ikinä, en ikinä!
En ole koskaan kuullut tuollaisesta ja eskarissa oltiin pirun tarkkoja et tarhalaiset lätkättiin ja muilla oli saattaja joka ilmoitti lapsen ohjaajalle tai taksikuski luovutti lapset eskariopelle tai avustajalle.
Paikka Ylöjärvi Kyrönlahti ja koulu mutala, eli todella pienet ympyrät.
En usko sanaakaan sun jutuista. En tajua miksi jotkut keksii tälläisiä???
No esimerkiksi Sipoossa toimii koululaisten aamupäiväkerho, jonne lapsen voi tuoda ennen koulupäivän alkua. Se järjestetään pääasiassa eka- ja tokaluokkalaisille, mutta vanhemmatkin lapset voivat tulla, jos tilaa on. Niin että nyt kuulit.
Juu, varmasti järkätään vaikka mitä jos osallistujia riittää. Tässä ap.n tarinassa oli eskareita ja koululaisia ja vaikka ketä sekaisin ja 2 " eskaritätiä" tekemässä paperitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jankkaajille:
Jos ap:n lapsi nyt olisikin sattunut olemaan väärässä paikassa, kuten se itkevä poika, erityislapsi ja muutama muu, niin eikö KENEN TAHANSA aikuisen tulisi tästä sanoa, eikä vain kolmena päivänä annan jättää lasta/lapsia tuonne tilaan? :o
Ja ei, ei ole normaalia, ettei eskarilaista ota kukaan aamulla vastaan. Ap palautetta vaan ylemmän.
Joo, kaikki voi käydä vippaamassa muksunsa siihen aikaan kun hyvältä tuntuu jonnekin ja odottaa ja olettaa että joku MUU huolehtii siitä lapsesta..
Mä en usko sekuntiakaan että ap maksaa mistään aamupäivän hoidosta, vaan vie lapsensa vain etuajassa eskarille ja toivoo että eskarinopettajat vahtisivat lasta.
Ap puhuu kerhoista, päivähoidosta.. Joo ja ei missään vaan sanota että kiva, vaan lapsi kirjataan sisään. Katso ap sieltä päikystä, moneltako lapsi on kirjattu tänään sisään, vai kirjaatko itse?
Ainakaan meidän lasten koulun yhteydessä olevassa eskarissa ei ollut mitään "lätkiä". Ikinä ennen kuullutkaan. Onko jotenkin vaikea tajuta, että on muunkinlaisia esikouluja kuin päiväkotien tiloissa olevat esikoulut? Täällä ainakin ilmoitettiin Wilman kautta tai suoraan eskarin puhelimeen, jos lapsi oli sairas tai muuten ei päässyt. Aamulla luokassa perinteinen nimenhuuto.
Vilma ei kuulu eskaritouhuihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jankkaajille:
Ja jos lapsi viedään eskari- ikäisenä aamuhoitoon, on hän päivähoidossa joka hoidetaan ap.n tapauksessakin lätkillä, kuten hän sanoi. Joku isä oli jättänyt jopa lapsensa ilman että oli häntä lätkännyt..
Tottakai aikuisia (hoitajia) on paikalla vastaanottamasta kun lapsi tulee päivähoitoon/eskariin/tmv.
Mitä tää nyt taas on?
Vierailija kirjoitti:
"Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta päätti 20.11.2014 § 127, että oppilaalle voidaan myöntää paikka aamu- ja iltapäivätoimintaan, jos siihen on välttämätön, huoltajan työssäkäynnistä tai opiskelusta johtuva tarve tai erityinen syy ja että erityinen syy edellyttää, että huoltajan lisäksi lapsen tilanteen tunteva asiantuntija on esittänyt riittävän selvityksen tai tarpeen arvioinnin.
Aamu- ja iltapäivätoimintaan voi hakea toimintavuoden aikana, mikäli kriteerit paikan myöntämiselle täyttyvät."
No mutta ylöjärveläinenhän ihan ite kirjoitti että hänellä on "todella pienet ympyrät". Se on just toi, että omat lapset istuu ne samat eskarit ja koulut, kun äiti itsekin, niin siinä on varmaan vaan tosi vaikea sit ymmärtää, että on muunlaisiakin toimintatapoja. Itse hän ei tosin tätä tunnu hahmottavan.
Mikä ihmeen täti? Kas kun ei eno tai käly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jankkaajille:
Niin teillä ei ilmeisesti kuulu. Kaksi lastani on jo käynyt koulun yhteydessä olevan esikoulun ja yhteydenpito esikouluun/kotiin hoidettiin Wilman kautta. Viikko-ohjemat, poissaolot, retket, vanhempainillat, vanhempainvartit ymym tiedotukset. Myös koulun rehtorin ja terveydenhoitajan yleiset tiedotukset tuli myös eskarilaisten vanhemmille. Monet kerrat olin esikoulun opettajaan yhteydessä Wilman kautta Tai ehkä olen nähnyt kaksi vuotta unta. Hmmmm...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ylöjärveläinenhän ihan ite kirjoitti että hänellä on "todella pienet ympyrät". Se on just toi, että omat lapset istuu ne samat eskarit ja koulut, kun äiti itsekin, niin siinä on varmaan vaan tosi vaikea sit ymmärtää, että on muunlaisiakin toimintatapoja. Itse hän ei tosin tätä tunnu hahmottavan.
Ap itse sanoi että tätä tapahtuu pienillä paikkakunnilla, et lapsia pidetään kuten hänen keksimässään tarinassa.
Ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jankkaajille:
Niin teillä ei ilmeisesti kuulu. Kaksi lastani on jo käynyt koulun yhteydessä olevan esikoulun ja yhteydenpito esikouluun/kotiin hoidettiin Wilman kautta. Viikko-ohjemat, poissaolot, retket, vanhempainillat, vanhempainvartit ymym tiedotukset. Myös koulun rehtorin ja terveydenhoitajan yleiset tiedotukset tuli myös eskarilaisten vanhemmille. Monet kerrat olin esikoulun opettajaan yhteydessä Wilman kautta Tai ehkä olen nähnyt kaksi vuotta unta. Hmmmm...
Juu, kyllä olet.
Meillä eskari koulun yhteydessä, viestintään käytetään koulun sähköistä reissuvihkoa, eskarilainen kävelee itse bussin jättöpaikalta eskarin ovelle. Tavat on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jankkaajille:
Juu, kyllä olet.
😂
Mene sinäkin nukkumaan. Ehkä näät jotain mieltä avartavia unia.
Ap itsekin jo pehmitteli että " mitä sitten jos lapsi on väärässä paikassa väärään aikaan, eikö jonkun pitäisi hoitaa siltikin..."
Eli hän vie lapsen ihan liian aikaisin eskarille ja olettaa että jonkun pitäisi vahtia hänen lastaan ilmaiseksi. Väritti tarinaa vaan omaksi huvikseen lisää.
"Koska minun pirkkopetterini TARHASSA toimitaan näin on se yksi ja ainoa oikea totuus. En kertakaikkiaan suostu tajuamaan, että jossain muualla toimitaan jotenkin toisin."
🙄
Taattua av:ta.