Kolmas päivä eskaria alkamassa ja olen niin vihainen kahdelle eskarin tädille.
Eskari on koulun yhteydessä ja samassa yhteydessä on aamu- ja iltapäiväkerho. Eskarissa on pienryhmä sekä normaalikokoinen ryhmä, jossa lapseni on.
Olen nyt kolmena aamuna vienyt lapseni eskariin eikä ketään ole ottamassa lasta vastaan. Ketään aikuista ei näy missään. Kun olen lähtenyt etsimään "henkilökuntaa", he ovat löytyneet erillisestä huoneesta tekemästä paperitöitä. Voin toki ilmoittaa lapsen saapumisesta myös sinne ja lapseni jää eskariin reippaasti. Mutta.
Esikoisen eskarissa (eri koulu) oli joku täti aina vastassa. Tämä ei mielestäni ole välttämättömyys, mutta kun tiedän ja näen erään eskaripojan jäävän itkemään eskariin tultaessa. Isä tuo pojan ja poika jää itkemään. Tämä on käynyt joka aamu. Missä tädit ovat? Tekemässä paperitöitä. Mielestäni todella ikävä tilanne eikä isäkään tilannetta parhaiten hoida vaan häipyy paikalta sanomatta tädeille sanaakaan. Miksi tädit eivät huomioi ja välitä??
Toiseksi tiloissa toimii pienryhmä, jossa on erityislapsia. Jotkut näistä erityislapsista on aggressiivisia. Jopa siinä määrin, että lapseni sanoi eilen, ettei hän tykkää mennä eskariin kun siellä eräs poika aina heittää hiekkaa, lyö, puree ja potkii. Kun nämä tädit ovat siellä huoneessaan tekemässä paperitöitä, kuka huolehtii, ettei nämä temperamenttiset lapset aamuisin "pahoinpitele" mennen tullen näitä muita ennen kuin siirtyvät oman ryhmän tiloihin?
Kysyin tänä aamuna tädeiltä onko tapana, että he ovat aamuisin omassa huoneessaan ja lapset omineen, sain vastaukseksi "Kyllä lapset pärjää." Just. Mainittakoon, että huoneesta ei ole minkäänlaista näköyhteyttä tiloihin, joissa lapset ovat.
Miten on? Miten teillä toimitaan? Mulla on niin iso sisäinen kiukku asiasta, että puran sen tänne etten kirjoita tai puhu läpiä. Seuraan nyt hetken tilannetta ja jos ei mikään muutu niin annan enemmänkin palautetta.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt kyllä liikkeellä harvinaisen yksinkertaista porukkaa.
Jossain kaupungeissa eskareita järjestetään sekä päiväkodeissa että kouluissa. Joskus on niin, että maksuttoman eskarin lisäksi päivähoitoa tarvitsevat lapset käyvät eskarin kokonaan päiväkodissa. Joskus on niin, että eskari on koululla, mutta eskaria täydentävä hoito järjestetään jossain lähialueen päiväkodissa.
Kuitenkin monessa kunnassa, kuten meillä (ja ilmeisesti AP:lla), eskari on osa sivistystoimea ja järjestetään alakoululla. Meillä eskariaika on päivittäin klo 9-13 ja eskaria täydentävää hoitoa järjestetään 6.30-9.00 sekä 13.00-17.00. Tämä ei kunnassamme ole varhaiskasvatusta vaan kerhotoimintaa ja käytännössä se toteutetaan koululaisten (1-2lk) aamu- ja iltapäivätoiminnan yhteydessä. Näin tuntuu AP:llakin olevan. Aamu- ja iltapäivätoiminta järjestetään samoissa tiloissa kuin esikoulu (alakoulurakennuksen koko ylin kerros - 4 erillistä luokkatilaa).
Maksu menee varattujen hoitopäivien mukaan ja on maksimissaan 210e/kk eli vähän suurempi kuin osa-aikainen eli eskaria täydentävä varhaiskasvatus päiväkodissa olisi ollut. Ikävä puoli pienituloisille tässä on se, että maksu on kaikille sama tuloista riippumatta - toisin kuin varhaiskasvatusmaksut.
Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että "Helsingin malli" tai mikään muukaan yhden kunnan tapa eskarin ja täydentävän hoidon järjestämiseksi ei ole sama kaikkialla muualla.
No just näin!! Kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa työpaikassani aamuvalvojan työaika alkaa 7.45.
Opettajien klo 8.
Keskustelkaa asiasta mihin aikaan voi viedä.
Teille voisi olla parempi päivähoitohoitopaikka, josta lapsi viedään eskariin, tai eskari toimii päiväkodissa.Koska nämä aamu- ja iltapäivähoito kuuluu päiväkodin alaisuuteen, alkaa tuolla hoitoaika klo 6.15.
Kunnassamme kaikki eskarit on koulun yhteydessä, jossa myös järjestetään lasten tarvitsema hoito.
ap
Ei, ei mene noin. Nyt joku valehtelee. Siellä täytyy olla oma ryhmänsä niille jotka tulee aikaisemmin.
Hei haloo, jotkut menee kuuteen töihin ja silti lapsi eskarissa.
Joko tarha on koulun yhteydessä tai lapset siirretään tarhoista esiopetukseen.
Sori mut nyt sä valehtelet.
Oletko ihan oikeasti niin tyhmä? Miksi luulet että eskarilaiset täytyy jotenki eristää muista ja siirtää jonnekin omiin tiloihin?
Meillä eskarissa jossa VAIN eskarilaisia, hoitajat (vuoroittain lastenhoitaja tai lastentarhanOPETTAJA) tulee töihin 6.30 eli lapsen saa viedä tarvittaessa aamuhoitoon 6.30. Aamu Yleistä hengailua ja leikkimistä kunnes esiopetus alkaa klo 8.30 jolloin tulee loputkin eskarilaiset, ne jotka ei tarvi sitä aamuhoitoa. Eivät siirry mihinkään eri tiloihin. Vaan opetus alkaa 8.30 ja jatkuu 12.30 asti. Sen jälkeen lähtee ne eskarilaiset kotiin jotka ei tarvi iltapäivähoitoa, ja ne jää jotka tarvii vaikka sinne 17 asti. Joo, sinne eskariin jäävät, eivät siirry mihkään päiväkotiin, pösilö. Ratakiskosta vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lasun tekeminen voisi olla hyvä idea. Jos menet itse valittamaan, saat samantien leiman otsaasi. Toki saattavat arvata kuka lasuntekijä on jos kerran jo olet ihmetellyt ääneen asioita.
No, päiväkodin hlökunta on lain mukaan lapsista vastuussa olevia virkamiehiä, joten ihan pikkuasiasta ei ole kyse. Heidän tulee vahtia lapsia niin, ettei kukaan joudu esimerkiksi henkisesti tai fyysisesti pahoinpidellyksi. Nyt he aivan tietoisesti laiminlyövät tätä vastuutaan, kun jopa mahdollisesti aggressiiviset erityislapset ovat samoissa tiloissa.
Sinne nähtävästi rahdataan porukalla lapsia ja kuvitellaan että joku hoitaa kun vaan jättää sinne.
Lapsille täytyy ostaa sitten hoito aamuksi.
Eiköhän tuossa nyt ole liuta vanhempia vastuuttomia ja koittavat päästä loisimaan.Mistä te tuon nyt revitte?? Olen "ostanut " aamu- ja iltapäivähoidon ja maksan aivan nätisti jokaisesta hoitominuutista.
Mutta jutun pointti oli "onko ok, että kukaan ei ota lapsia eskarissa vastaan tai valvo heitä".
ap
Hyvä ihminen, jos olet ostanut lapselle hoitoa aamuun ja iltapäivään, hoitaa lasta tarha, ei esikouluopettajat. Jos eskari on vielä koululla, on koulun tiloissa erillinen tarha joka hoitaa tarhan aamulla ja iltapäivästä. Tuohon kuuluu jopa aamiainen..
Nyt kuule haisee sun juttu todella, todella pahasti. Ei täsmää ei millään.
En ole ap, mutta ihmettelen tätä jankkausta. Ei vastaa yhtään minun kokemuksiani, kolmas eskarilaiseni aloitti tänä syksynä.
Minäkin olen ostanut aamu- ja iltapäivähoidon eskarilaiselle. Se on tasan samoissa tiloissa kuin esiopetuskin, ei ole mitään erillistä "tarhaa". Aina on joku aikuinen ottamassa vastaan, eikä lasta viedä mitenkään erikseen tarhan työntekijöiden hoiviin. Ei siis eskariopekaan istu siellä huoneessaa "paperitöitä" tekemässä vaan on yhtä lailla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen ilmaishoidosta te nillitätte??? Mulla työt alkaa klo 7, miten ihmeessä voisin viedä lapsen eskariin klo 8.30?? Niin, maksan aamu- ja iltapäivähoidosta. Koska ei ole mahdollisuutta pelkkään eskariin mikä olisi 8.30-12.30. Onko nää kaikki vikisijät työttömiä lorvijoita vai mikä tässä ap:n tilanteessa on niin vaikea ymmärtää? Outoa olis jos ei heitä kukaan vahtisi. Ei tarvi vieressä seistä mutta jonkinlainen näkö- ja kuuloyhteys täytyy hoitajalla olla ja kartalla siitä ketä on tullut hoitoon.
... Äsken ne työt alkoi kello 8.00...
Jos haluaa tehdä provoja, kannattaa pysyä tarkasti asiassa.
Tämä ei ollut ap senkin pölvästi, kerroin vain miten minulla itselläni menee eskarilaisen kanssa.
Huoh. Tämä kirjoittaja tuskin oli AP...
T. Sivullinen joka haluaisi kuulla mielipiteitä alkuperäiseen tilanteeseen - ei provohuutelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen ilmaishoidosta te nillitätte??? Mulla työt alkaa klo 7, miten ihmeessä voisin viedä lapsen eskariin klo 8.30?? Niin, maksan aamu- ja iltapäivähoidosta. Koska ei ole mahdollisuutta pelkkään eskariin mikä olisi 8.30-12.30. Onko nää kaikki vikisijät työttömiä lorvijoita vai mikä tässä ap:n tilanteessa on niin vaikea ymmärtää? Outoa olis jos ei heitä kukaan vahtisi. Ei tarvi vieressä seistä mutta jonkinlainen näkö- ja kuuloyhteys täytyy hoitajalla olla ja kartalla siitä ketä on tullut hoitoon.
... Äsken ne työt alkoi kello 8.00...
Jos haluaa tehdä provoja, kannattaa pysyä tarkasti asiassa.
Mut hei.
Vinkki vinkki. Älä nyt luule että joku hoitaa sun kupeittesi hedelmää siellä ilmaiseksi, vaikka kuinka jätät sen johonkin lojumaan. Ei ne eskaritädit, eikä eskariopet eikä kukaan siitä henkilökunnasta.
Niin alkoko sun työt seitsemältä vai kahdeksalta?
Vierailija kirjoitti:
Mut hei.
Vinkki vinkki. Älä nyt luule että joku hoitaa sun kupeittesi hedelmää siellä ilmaiseksi, vaikka kuinka jätät sen johonkin lojumaan. Ei ne eskaritädit, eikä eskariopet eikä kukaan siitä henkilökunnasta.
210e/kk neljän tunnin päivittäisestä hoidosta
Älä nolaa itseäsi enempää, pliiiz
Vierailija kirjoitti:
Niin alkoko sun työt seitsemältä vai kahdeksalta?
Voihan täti :D Itse sain iltatähden nelikymppisenä ja olisi aika kummallista jos tädittelisin 20 vuotta nuorempia päivähoidon työntekijöitä. Lapsillani on tädit (mieheni sisko ja omat siskoni), mutta he eivät työskentele päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut hei.
Vinkki vinkki. Älä nyt luule että joku hoitaa sun kupeittesi hedelmää siellä ilmaiseksi, vaikka kuinka jätät sen johonkin lojumaan. Ei ne eskaritädit, eikä eskariopet eikä kukaan siitä henkilökunnasta.210e/kk neljän tunnin päivittäisestä hoidosta
Koululaisen aamu/ iltapäiväkerhot, ei eskarilaisen. Ei onnaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kolmena aamuna vienyt lapseni eskariin eikä ketään ole ottamassa lasta vastaan...
Toiseksi tiloissa toimii pienryhmä, jossa on erityislapsia. Jotkut näistä erityislapsista on aggressiivisia. Jopa siinä määrin, että lapseni sanoi eilen, ettei hän tykkää mennä eskariin kun siellä eräs poika aina heittää hiekkaa, lyö, puree ja potkii....
Lapsesi on siis tänään kolmatta päivää eskarissa. Hän on siis ollut siellä kaksi päivää tähän mennessä. Hän on jo eilen sanonut (ennen eskaria?) ettei halua mennä sinne, kun AINA heitetään hiekkaa, lyödään, purraan ja potkitaan? Oliko tämä aina yhden vai kahden päivän lopputulema?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kolmena aamuna vienyt lapseni eskariin eikä ketään ole ottamassa lasta vastaan...
Toiseksi tiloissa toimii pienryhmä, jossa on erityislapsia. Jotkut näistä erityislapsista on aggressiivisia. Jopa siinä määrin, että lapseni sanoi eilen, ettei hän tykkää mennä eskariin kun siellä eräs poika aina heittää hiekkaa, lyö, puree ja potkii....
Lapsesi on siis tänään kolmatta päivää eskarissa. Hän on siis ollut siellä kaksi päivää tähän mennessä. Hän on jo eilen sanonut (ennen eskaria?) ettei halua mennä sinne, kun AINA heitetään hiekkaa, lyödään, purraan ja potkitaan? Oliko tämä aina yhden vai kahden päivän lopputulema?
Ja ne erityiseskarilaisetko siellä heittelee hiekkaa? Siellä sisällä.. Pitkän mallisessa tilassa..?
Ikävä homma.Sivuseikka:älä kutsu heitä tädeiksi.Lapsesi on jo siinä iässä (no koskaan ei ole ok kutsua näin),että voinet käyttää nimeä tai esim.sanaa opettaja."Eskarin täti" (ope) on korkeakoulutettu ihminen.Et varmaan itse tykkäisi jos sinua kutsuttaisiin töissä esim.typyksi...?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä homma.Sivuseikka:älä kutsu heitä tädeiksi.Lapsesi on jo siinä iässä (no koskaan ei ole ok kutsua näin),että voinet käyttää nimeä tai esim.sanaa opettaja."Eskarin täti" (ope) on korkeakoulutettu ihminen.Et varmaan itse tykkäisi jos sinua kutsuttaisiin töissä esim.typyksi...?
Ne EI olleet eskariopeja vaan jotain henkilökuntaa!!!!
Meillä samoissa AP/IP-kerhoissa hoidetaan niin eskarilaiset, 1- kuin 2-luokkalaisetkin. Ikävä kyllä, mutta näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut hei.
Vinkki vinkki. Älä nyt luule että joku hoitaa sun kupeittesi hedelmää siellä ilmaiseksi, vaikka kuinka jätät sen johonkin lojumaan. Ei ne eskaritädit, eikä eskariopet eikä kukaan siitä henkilökunnasta.210e/kk neljän tunnin päivittäisestä hoidosta
Koululaisen aamu/ iltapäiväkerhot, ei eskarilaisen. Ei onnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi menee sisälle muiden lapsien kanssa eikä samassa tilassa ole yhtään aikuista?
Olen tehnyt vuoden sisällä sijaisuuksia yhdessä eskarissa ja meillä on aina yksi ottamassa lapsia vastaan ja valvomassa ennen varsinaisen eskarin alkua.Vien lapsen itse sisälle eikä kukaan aikuinen tule vastaan. Eikä tiloissa, joissa lapset ovat ole yhtään aikuista. Aikuiset ovat erillisessä huoneessa. Eskarin tiloissa kyllä, mutta eri huoneessa. Eskarin tila on suorakaiteen muotoinen, josta keskeltä tullaan sisälle. Toisessa päässä on lapset leikkimässä, piirtämässä kuka mitäkin. Toisessa päässä on erillinen huone, jossa tädit ovat. He eivät näe ketä tulee eskariin, he eivät näe mitä lapset tekevät. He eivät näe kuka on naulakolla tai ylipäätänsä missään. Heillä ei ole huoneesta mitään näköyhteyttä lapsiin. Vietyäni lapsen tavarat lokerikkoon ja ohjattuani hänet vaikka leikkimään, menen tämän jälkeen etsimään tädit. Joka kerta he ovat löytyneet huoneesta. Sitten ilmoitan, että yksi lapsi on saapunut. He kommentoivat iloisesti "Selvä, kiva juttu!" ja jäävät huoneeseen tekemään paperitöitä. Jopa silloin kun tämä yksi poika itkee hiljaa isän perään eskarissa. Tämä ei ole oikein.
ap
Miksi niiden täytyisi vahtia sun lasta?
Jos niille vaikka maksetaan siitä?
Ap.n lapsi on ollut nyt tämän ketjun aikana tarhassa, kerhossa ja aamiaisella tarhassa, jätetty vahtimatta, vahdittu, hän on ollut vihainen eskaritädeille ja eieskaritädeille ja mennyt töihin niin seitsemään kuin kahdeksaankin.
Juu. On aamupäiväkerho ja siellä on kerhotädit, ei kuulu lapset mitenkään paperitöitä tekevälle eskarityöntekijälle.. Mutta tämänkin jo ap korjasi että kutsuu kaikkia koulun henkilökuntaan kuuluvia kaiken varalta " eskaritädeiksi".