Mikä olisi hyvä "valetyö" jonka voisin kertoa tuttaville tai vastaaville jos kysyvät?
Olen siis työtön mielenterveysongelmien takia, mutta en haluaisi tuoda kumpaakaan ilmi joillekin hyvänpäivän tutuille tai pika/etätuttavuuksille. Kuitenkin näitä asioita saatetaan uteliaisuudesta kysyä. Olen joskus vuonna miekka ja kirves suorittanut datanomin tutkinnon, mutta koskaan en ole tehnyt siihen liittyvää työtä. Vapaa ajalla pidän kuitenkin kirjoittamisesta. Haluaisin että "työni" jollain tapaa kuvastaa jotain sellaista mitä saattaisin tehdä, vaikkapa freelancerina, niin että se ei tuntuisi niin valheelliselta. Ehdotuksia?
Kommentit (44)
" kaupungin miehiä" Jopa loppuu kiinnostus...
Voit kertoa ihan totuuden, eli etsit jotakin oman alasi työtä, eihän sitä tarvitse mainita että haluat tehdä sitä etänä nykytilanteesi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö siivooja, lastenhoitaja, keittäjä tms. "tylsä" ammatti, mistä ei viriä mitään jatkokeskusteluja.
Tämä. Aikoinaan kun tein siivoojan töitä, ei oikeasti ketään kiinnostanut työni. Keskustelu tyrehtyi aina samantien, korkeintaan tuli kommenttia, että "no hyvä kun on edes jotain työtä" tms. typerää.
Mutta oikeasti kannustan kyllä ap:tä rehellisyyteen.
Minä olen jäämässä kotiin ja haluaisin perustaa jonkun nimellisen yrityksen, jonka voin kaikille kertoa.
Nolottaa kertoa, että olen vaan kotona....
Sovellusasiantuntija on sopivan epämääräinen nimike, josta kukaan ei todennäköisesti kysy mitään jatkokysymyksiä.
Etkö voi sanoa, että kirjoitat? Kun tulee kyse palkasta, naurahdat että "eihän sillä oikein itseään elätä" mikä on täysin totta Suomessa lähes kaikille paitsi dekkaristeille...
Mutta kiinnostaisiko sinua oikeasti kirjoittamiseen liittyvä työ, voisitko ajatella tekeväsi sitä? Helpompi siitä on puhua, jos sinulla on oikea innostus. Ja ties vaikka joku osaa tarjota sinulle työkeikan. Ilman juridista yrityksen pystyttämistä ja ALV-velvollisuutta saa tiettyyn rajaan asti tehdä yrittäjätuloa (eikä vaikuta sairasetuuteesi), joten jos keikkaa tulee vastaan niin senkun sitten nappaat kiinni :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jäämässä kotiin ja haluaisin perustaa jonkun nimellisen yrityksen, jonka voin kaikille kertoa.
Nolottaa kertoa, että olen vaan kotona....
Kannattaa tehdä noin! Saat CV-täytettä niistä vuosista. Voit vaikka pitää blogia jotta oikeasti tulee tehtyä jotain, ja mainitta CV:ssä olleesi sisällöntuottaja. Muutenkin kannattaa kotona ollessa tehdä kaikkea kokeellista ja haastaa itseään, jottei jää liikaa mukavuusalueelle ja elämä tasapaksuuntuu.
Kukaan ei uskalla kysyä sinulta enää sen jälkeen mitään...
Kerrot olevasi AV-moderaattori. Mutta homma ei elätä, joten voisit ottaa rinnalle verkkohommia lisää.
Itse teen valefreelancerina valedatakäsittelyhommia projektihommina kotoa käsin. Olen tehnyt tätä noin kymmenen vuotta putkeen. Työttömyydestäni tietää itseni lisäksi vain vanhemmat. Tähän asti on ainakin toiminut hyvin ja välttyy kiusallisilta keskusteluilta kätevästi.
Mitäpä, jos sanoisit olevasi työtön..??
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua. Minuakin ahdisti kun oli työtön kertoa tutuille kun kysyvät mitä teet nykyään. Nyt olen siivooja ja hävettää sekin kertoa mutt voi aina sanoa että onpahan edes työtä!:)
Mulla sama juttu. en ole kehdannut huudella kaikille että olen työtön. Ja kun välillä pääsin määräaikaiseksi koulusihteerin hommiin, en todellakaan kehdannut kertoa, että olen koulusihteeri!
Koordinaattori. Esim. ohjelmisto-, tietokanta- tai tietoturvakoordinaattori. Joku alue joka on sinulle tuttu. Ohjelmistolisenssien koordinaattori.
Vierailija kirjoitti:
Siis häpeät itseäsi ja haluat sen vuoksi valehdella toisille ihmisille? No hieno homma. Miksei voi vaan vastata kysymykseen mitä työtä teet, että tällä hetkellä et ole töissä, mutta olet suorittanut datanomin tutkinnon. Sitten jos joku utelias kysyy mikset ole töissä, niin sanot vain, että et halua puhua siitä. Noin yksinkertaista. Valehteleminen on noloa.
No ei kai kukaan ole yleensä niin törppö että kysyisi suoraan miksi joku ei ole töissä. Kun joku on kysynyt oletko töissä vastaan vain, en, eikä lisäkysymyksiä tule. Vaikka tiedän että monen päässä pyörii tuolloin että miksi. Jotkut tekevät omia oletuksia että: Ahaa tuo on varmaan joku elämäntapa sossupummi ja joku toinen: ei varmaan pääse töihin ja joku ei mieti ehkä mitään erityistä.
Freelancer-kääntäjänä työskentelet kotoa käsin ja olet vaitiolovelvollinen toimeksiannoista, tämän takia et siis näy käyvän työpaikalla etkä voi kertoa hommistasti muille ;) Papereitahan sinulla ei alalle ole mutta eipä ole ilmeisesti monella muullakaan jotka väittävät itseään kääntäjiksi...
Olin vuosituhannen vaihteessa loistavalla ansiosidonnaisella pari vuotta ja cv:hen laitoin olleeni freelancetoimittaja. Toimittaja olikin aiempi ammattini.
HUSsissa yms sairaalassa tallentajana eli kirjoitat saneluita koneelle. Tylsää puuhaa, etkä voi kertoa työstä muuta koska salassapito velvollisuus.
Tai vain sanot olevasi työtön, kerrot että edellinen määräaikainen työsuhde loppui kun henkilö jota sijaistit palasi töihin.
En suosittele valehtelemaan. Työttömyydessä ei sinäänsä ole hävettää. Enemmänkin asenteessa miten sen käsittelee, tarkoitan siis että onko halukas töihin ja aktiivinen työnhakija, jos pystyy töitä tekemään.
Ja voihan olla että jollain tutullasi olisi tarjota työpaikka vinkkiä jos koet olevasi työ kunnossa. Ei kaikki työt ole 5päivää viikossa, 8h päivässä. Myös osa-aikaisesti voi työskennellä.