12v tyttö on alkanut valehtelemaan. kuinka kitkeä valehtelu pois?
Ihan yksinkertaiset asiat: onko ottanut vitamiinin? Onko käynyt suihkussa?Onko säästänyt suklaalevyn karkkipäiväksi niinkuin puhe oli? ym..ym..
siis ihan yksinkertaisia asioita, joita ei ole tehnyt /toiminut sovitusti.
Valehtelee ihan päin naamaa kirkkain silmin.
Nyt apuja? Millä kitkeä valehtelu pois? Olkoonkin pientä, mutta valehetelu on valehtelua, ja niin ei toimita. Oppii vielä valehetemaan suuremmistakin asioista, jos hyväksyn nuo pienet valheet.
Kommentit (16)
Kontrolloit liikaa lastasi.
Hän on jo 12, matkalla kohti nuoruutta.
Nyt pitää antaa enemmän liekaa.
Älä vahdi lapsen jokaista henkilökohtaista asiaa, anna hänelle tilaa hengittää.
60-luvulla tyttäresi ikäinen serkkupoikani oli vanhempieni kasvatusvastuulla vuoden, kun oli vähän viikari. Kerrankin äitini kysyi (olin alle 10 vuotias), että missä se kuumemittarin nyt on, niin serkkupoika siihen vastasi
- tuolla se on patterin päällä.
Nuoresta iästäni huolimatta ymmärsin, mitä siinä tapahtui.
Jostakin vastaavasta tässä juuri muistutin eläkeikäistä serkkuani ja kommentti oli
-sama on meno, mittakaava vain suurempi.
Oletko liian vaativa? Annatko liian kovia rangaistuksia? Jos lapsi kokee mielestään vääryyttä, hän alkaa valehdella.
Vähän turhan tiukkoja sääntöjä, yleensä 12-vuotiaat saa jo itse päättää lahjasuklaalevyistään.
Keskustele lapsesi kanssa miksi kokee tarvetta valehdella ja kerro, että valheella on lyhyet jäljet ja ihmiset eivät pidä valehtelijoista mm. kaverit saattavat alkaa hyljeksiä, jos heille valehtelee.
12-vuotiailla on jo oikeus päättää itse terveysasioistaan, et voi pakottaa syömään vitamiineja jos tämä ei halua.
Minä pelkäsin lapsena vanhempiani, siksi valehtelin. Ihan normaali ja rehellinen aikuinen minusta tuli.
Ettet vaan pidä lasta pienempänä kuin onkaan? Mihin asti olet ajatellut määrätä suihku- ja karkinsyöntiajat?
Löyhä kuri. Kokeilee rajojaan näin teini iän kynnyksellä.
Kyseessä on tärkeä kehityksellinen askel, ja lapsi joka ei valehtele ei kehity. Kun lapsi saa lisää itsenäisyyttä, hän saattaa yrittää käyttää uutta tilannetta hyväkseen ja huijata vanhempiaan. Lapselle voi selittää miten valehtelu voi vahingoittaa uskottavuutta, turha kuitenkaan odottaa tuloksia aivan heti. Lapsi kasvaa kyllä ulos valehtelusta.
Sanelupolitiikka ei enää itsenäisyyden kynnyksellä olevan kanssa toimii vaan lapsi pitää ottaa mukaan itseään koskeviin päätöksiin, yhdessä määritellään säännöt ja mitä seuraa, jos sääntöjä rikkoo.
Meillä 13 v poika myös valehtelee kirkkain silmin.
Itse en muista, että ikinä olisin valehdellut (/olisi tarvinnut valehdella) vanhemmilleni. (Jos pitivät liian lyhyttä liekaa, ilmaisin muilla tavoin; kiukuttelemalla, tiuskimalla tms)
Missähän tämä ero on? Mistä tämä ero johtuu?
Meillä teinit valehtelee joka asiasta . ISKÄLLEN vähemmän kun tietää että kiinni jäännistä tulee aresti pitkään, kännykkä lähtee . 15v todettiin koko perhettä pysäyttävä sairaus ja valehtelee lääkeiden otosta. Laittaisitteko itse tuon ikäiselle nenämahaletkun että ottaa lääkkeet ?
14 v tyttö ottaa kaikessa mallia .. miten siihen puuttua ?
Viimeisin oli äsken;tytössä on antibioottikuuri, joka on otettava tyhjään vatsaan. Otti lääkkeen, vei pullan valmiiksi huoneeseen, oli lupa syödä se max. tunnin päästä, kuten lääkkeen ohje on.No, meni 15 min ja pulla syöty. Kysyn, missä se on? "jossain täälä taossa, en ole syönyt"...kirkkain silmin!
ap