Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulu alkoi ja oppilaat oli laitettu istumaan tyttö-poikajärjestykseen, mitenkäs muuten. Eikö uusi ops kieltänyt tuon?

Vierailija
15.08.2017 |

Luokka oli myös jaettu pienryhmiin, niin että puolet tyttöjä, puolet poikia. Tekisi mieli kysyä rehtorilta että miksi opsia ei noudateta...

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään tyttö-poika -jako. Se on jako säärikarvojen mukaan, joko niitä on tai ei ole.

Newsfalsh, tytöilläkin kasvaa säärikarvat, monilla tuuheammat kuin pojilla.

Vierailija
42/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetään rautalangasta. Vaihtoehtoja on kolme:

1. Pelkkiä tyttöpareja ja poikapareja. Ei OPSin mukaista tietenkään.

2. Parit muodostetaan täysin arpomalla. Aikuisen mielestä varmasti reiluin, mutta sotii murrosikäisen oikeustajua vastaan: miksi minä jouduin osaksi tyttö-poika-paria, kun puolet luokasta ei joudu?

3. Tyttö-poika-parit. Yleensä hyväksytään suht pienellä nurinalla. Samalla opetellaan suhtautumaan tyttöihin ja poikiin kuin ihan tavallisiin ihmisiin.

Pitempää pohdintaa:

Koulun toimintakulttuuri on hyvin sukupuolittunutta, ja suurin osa 7-9 -luokkalaisista haluaa pönkittää sukupuolijakoa entisestään. Sen ikäiset ovat lopulta varsin konservatiivisia ja lisäksi hormonikuohujen keskellä. OPS vaihtuu yhden kesän aikana, mutta käytännössä isot toimintakulttuurin muutokset tapahtuvat vähitellen. Itse tykkään ehdottomasti tästä muutoksesta, ja toivon, että jokusen vuoden päästä käytäntöä 2 pidettäisiin yleisesti parhaana. Näin isolle muutokselle täytyy kuitenkin antaa aikaa - on kouluviihtyvyyden, oppimisen ja kaiken kannalta tosi tärkeää, että teinit kokevat, että heitä kohdellaan tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti.

Ja vielä: rakkaat vanhemmat, antakaa meille opettajille vähän armoa ja työrauhaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuollainen pakotettu istumajärjestys kuuluu korkeintaan ala-asteelle. Me saatiin jostain vitosesta lähtien päättää itse istumajärjestyksemme.

Vierailija
44/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään tyttö-poika -jako. Se on jako säärikarvojen mukaan, joko niitä on tai ei ole.

Newsfalsh, tytöilläkin kasvaa säärikarvat, monilla tuuheammat kuin pojilla.

NewsfALsh, viesti, johon vastasit, oli selkeä provo.

Vierailija
45/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuollainen pakotettu istumajärjestys kuuluu korkeintaan ala-asteelle. Me saatiin jostain vitosesta lähtien päättää itse istumajärjestyksemme.

Ei toimi suurimmassa osassa yläkoulun luokista. Syrjitty jäisi aina yksin ja ilman paria, supattelijat olisivat aina vierekkäin eivätkä seuraisi opetusta jne. Itse olen sanonut, että etupenkkiin voi pyytää istumaan, muuten minä määrään paikat.

Vierailija
46/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyyh. Itke tyynyyn.

Vierailija
47/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pahempaa on se kun ne kiltit ja tunnolliset kympin oppilaat pakotetaan aina vitosen oppilaiden pariksi. Mun lapsen koulussa näin.

Vierailija
48/48 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kouluissa enää ole määrättyä istumajärjestystä? Onko pulpettejakaan. Kaikki vaan kierii ja hyppii ja mölisee miten sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän