Ehkä tuleva vaimoni ei suostu avioehtoon
Ollaan oltu kohta 10v yhdessä ja kosin häntä viime vuonna. Nyt suunnitellaan häitä ensi kesäksi.
Nyt sitten sanoi, ettei hän halua missään nimessä avioehtoa. Itse haluaisin. Riita tuli. Mitäs nyt? Oma perusteluni on, että koskaan ei voi tietää, mitä elämässä tapahtuu, mutta hän taas kokee avioehdon tuhoavan avioliiton "aitouden" ja että olisi helpompaa olla menemättä naimisiin, kun tehdä avioehtoa.
Puolustuspuheita avioehdon puolesta???
Kommentit (37)
Millaisia määriä omaisuutta teillä on?
Avioehdosta voi tehdä sellaisen, että se tyydyttää molempia osapuolia. Ei sen ole pakko olla "kaikki tai ei mitään".
Mitä sinä haluat avioehdolla suojella?
Sano sille, että sitten ei tule avioliittoa. :D
Kerrot ihan faktana sen, että noin 40 % ensimmäisistä avioliitoista päätyy eroon.
Useimmiten naisen toimesta, tätä ei tosin kannata mainita. Lisäksi laitat paperille omaisuutenne ja varallisuutenne nyt ylös, ja mahdollisuuden tulevaisuuden tilanteen, jos olette vielä nuoriakin.
Missään nimessä et naisen itsekkääseen kiristämiseen suostu, vaan et mene naimisiin jos avioehtoon ei suostu. Usko ainakin sinä tätä järkipuhetta.
Avioehtohan voi olla vaikka sellainen, että miehellä ei ole oikeutta vaimon omaisuuteen. Ehdotapa sellaista ja katso meneekö läpi! Jos vaimokandidaatti ei tähänkään suostu, niin etsi joku vähän fiksumpi.
Ei avioehtokaan aina ole reilu. Minä koin sen epäreiluksi, että mies osti velkarahalla juuri ennen avioliittoa arvokasta omaisuutta. Tämä omaisuus suojattiin avioehdolla. Kuitenkin yhdessä sitä maksettiin, toisin sanoen velan maksuun menevät rahat olivat pois perheen yhteisistä tuloista.
Tämä asia ei lakannut vaivaamasta minua, ja lopulta avioehto purettiin. Hyvin ollaan pysytty yhdessä sen jälkeenkin.
Tyhmäkin voit olla ja köyhä kohta. Parempi olla menemättä naimisiin jos eukko ei avioehtoon suostu. Miksi mennä ollenkaan naimisiin nykyaikana? Itse en ainakaan menisi, oli avioehtoa tai ei. Ja nykyään kaikki sen avioehdon tekee.
Olen sitä mieltä, että avioehto aina. Toki sekin täytyy tehdä reilusti. Esim. yllämainittu tilanne toisen nimissä olen omaisuuden velan maksamisesta on sovittava erikseen. Tai jos toinen on ollut yhteisten lasten kanssa ja toinen ollut tienaamassa, tulee huomioida avioehdossa.
Yritä puhua kihlatullesi järkeä ja miettikää yhdessä teille sopiva avioehto.
Ehkei kannata avioitua, jos epäilee toista potentiaaliseksi varkaaksi.
Tässä pohdintaa aiheesta:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2945603/miksi-menisit-naimisiin-painavim…
Sinulla meni siis 10 vuotta selvittää, että avovaimosi on ahne? Mitenkä meni noin niin kuin omasta mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Oma perusteluni on, että koskaan ei voi tietää, mitä elämässä tapahtuu,
Mitä pelkäät elämässä tapahtuvan? Vaimosi voisi käyttää tuota samaa perustetta?
Laki on määritellyt kuinka omaisuus jaetaan avioeron sattuessa. Avioehdon tekeminen on ensisijaisesti osoitus siitä, että olet eri mieltä lain säätäjän kanssa. Avioehdolla ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa vaan se on yksinkertaisesti halu soveltaa toisia sääntöjä teidän avioliittoon kuin lainsäätäjä on halunnut soveltaa omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä köyhempi osapuoli voi avioehdolla voittaa?
Eikös avioehdon voi ajatella myös olevan romanttinen ele! Kertoo ettei ole kiinnostunut toisesta vain rahojen vuoksi. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä köyhempi osapuoli voi avioehdolla voittaa?
Kunniallisuutensa.
Meillä kaikki on yhteistä. Aikanaan kaksi persaukista yhteen mennyt ja sitten kaiken maallisen hankkinut..
Jos nyt olisin menossa naimisiin niin miettisin avioehtoa tosissani. En kuitenkaan mitään sulle sun ja mulle mun jakoa vaan todellakin miettisin mikä on tärkeää pitää itsellä. Meillä isäni kotipaikka on esim sellainen jonka turvaisin avioehdolla itselleni ja sitä kautta lapsille suoraan. Sen sijana esim yhteinen koti ja muu yhdessä hankittu jäisi sopimuksen ulkopuolelle. Yhdessä oltu ja hankittu jaetaan tasan, kumpikin on kortensa kantanut kekoon.
Kannattaa jutella vielä asiasta? Ja tehdä ehto asioista jotka haluat turvata ei mitään automaattia. Oma vanhempani halusi turvata omaisuutensa puolisolleen ja minulle. Sisaruspuoleni olivat osansa saaneet jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat naimisiin?
Akasta tulee Rouva ja saa ottaa ukon sukunimen. Jos jommalle kummalle sattuu jotain, ilmoitetaan ensiksi kumppanille eikä vanhemmille... Mitä muuta? :)
Me ei voida ap auttaa sinua, kun et kerro millaiset omaisuudet teillä kummallakin nyt on, joita pitää suojella.
Vähän epäilyttävältä vaikuttaa. Onko teillä suurikin ero varallisuudessa? Ehkä voitte sitten vaan pysyä kihloissa, jos avioehto ei kelpaa. Itse en ilman sitä avioituisi.