Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan parisuhteessa olleet: Miten kestätte intohimon hiipumisen?

Kaipaan niin
15.08.2017 |

Onkohan tämä nyt se seitsemännen vuoden kriisi, vai mikä? Ajatuksiin on viime aikoina tullut yhä useammin se, että alkuhuuma on tässä suhteessa jäänyt jo vuosia sitten taakse, eikä sitä saa koskaan takaisin. Siis sitä jännitystä, intohimoa, koko pään sekoittavaa halua, sietämätöntä oloa jos ollaan erossa.

Että tässäkö tämä nyt on. Loppuelämä vailla intohimoa. Tiedätte kyllä, mitä tarkoitan, jos olette sen kokeneet. Alkuhuuma ja pohjaton himo. Kun toinen on pelkkää seksiä silmissäsi.

Kaipaan sitä niin, että ihan kipeää tekee!

Silti en koskaan vaihtaisi tätä parisuhdetta pois. On hyvä ja turvallinen olla. Tuntee toisen läpikotaisin. Arki sujuu mitä parhaiten. On hauskaa yhdessä, joka päivä. Kaikki terävät kulmat on yhdessä hiottu, niin enää ei satu lainkaan. Mutta intohimoa ei ole. Yhtään. Kaikki on kokeiltu kyllä, pienistä asioista valtaviin.

Millä tästä kaipuusta pääsisi? Kadehdin "vapaita" ihmisiä. Niitä, jotka pääsevät kokemaan ihastumisen ja ensihuuman. Mitään muuta en sinkkuudesta ja parisuhteen alusta kaipaisi, koska luonteelleni sopii niin paljon paremmin tämä yllätyksetön, turvallinen arki.

Olen sitä mieltä, että ihminen ei ole luonnostaan yksiavioinen, vaan se päätös on itse tehtävä. Ja helppoa se ei aina ole. Olen keskustellut asiasta puolisoni kanssa, ja varovasti ottanut esille myös mahdollisuuden avoimeen suhteeseen, siis vapauteen molemmille. Vastakaikua en saanut. Hän ei halua jakaa minua. Päädyimme siis siihen, että hän on vapaa menemään ja tekemään mitä tahansa, mutta minä en. Tiedostan itse sen tarpeen, enkä halua kahlita toista siten kuin nyt koen itse olevani kahlittu. En koe minulla olevan edes oikeutta kieltää toiselta sitä.

Joka päivä ajatukseni karkaavat haaveiluun. Saapuisi komea prinssi valkoisen ratsun selässä ja veisi minut uskomattomaan seikkailuun, näin kärjistäen. Sisimpään sattuu, kun haluaisi haluta, haluaisi taas ihastua, mutta ei pysty. Kun kaipaa sitä tajunnanräjäyttävää ... mitä? Mitä se edes oikeastaan on. En tiedä. Sama kaava niissä haaveissa kuitenkin on: joku tajuttomasti haluttava vie pois tästä arjesta, antaa vapauden edes hetkeksi. Räjäyttää tajunnan täydellisellä fyysisyydellä ja tarjoaa minulle tyydytyksen niissä tarpeissa, joita tämä parisuhde ei tyydytä. Ei se kuitenkaan pelkkää fyysistä olisi. Kaipaan kai myös ihastumista. Ja kuitenkaan en koskaan pettäisi puolisoani, koska hän on minulle tärkeämpi kuin mikään muu.

Miten tästä pääsee? Kuitenkin edessä on vielä vuosikymmeniä tätä elämää jäljellä. Miksi ihminen on niin tyhmä, että kaipaa aina jotakin, mitä ei voi saada. Kun ei osaa olla täydellisen tyytyväinen siihen, mitä on, ja sillä tyydytetty. Päivät menevät kaivatessa jotakin, joka ei ole edes todellista. Ei se olisi sellaista, jos sen oikeasti kokisi. Elämä ei mene niin kuin haaveilee, koskaan. Aika on kullannut muistot suhteiden alkuajoista, ja siltikin muistan, miten vaikeaa ja sietämätöntä se välillä oli. Silti ajatus ei jätä rauhaan: kaipaan intohimoa. Kaipaan alkuhuumaa. Kaipaan ihastumista, rakastumista. Sitä, että joku katsoo minua niin...haluten, himoiten, pitäen kauniina ja ihmeellisenä, kaivaten aina vain lisää. Ei saa tarpeekseen. Sitä katsetta ei ole minuun luotu tässä parisuhteessa enää vuosiin...

Pyydän teitä jakamaan ajatuksianne ja kokemuksianne. Saa minut tuomitakin, mutta tuskin osaatte mitään sellaista sanoa, mitä en olisi jo itselleni miljoona kertaa sanonut.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai niin tasainen ihminen, etten ole koskaan kokenut tuollaista huumaa, josta puhut. Joo, totta kai parisuhteessa on aina uutuudenviehätystä ja sietämätöntäkin jännittämistä, mutta minä pidän tunnemyrskyilyä kyllä ensisijaisesti epämiellyttävänä asiana. Arvostan enemmän sitä fiilistä, joka tulee, kun on tunnettu jo vähän aikaa, toisen kanssa on luontevaa olla, seksi sujuu jo, ja maailma on täynnä asioita, joita kokea toisen kanssa.

Tästä tunteesta on huomattavasti helpompi pitää kiinni, ja kun ei ole lapsia, on paljon vapaampi jatkamaan niitä seurustelun alkuaikojen hauskoja juttuja. Ei ole mikään pakko jumittua sohvalle, jos ei halua.

Sitten vielä ehkä oudon kuuloinen mutta kuitenkin ihan tosissaan esitetty ehdotus: oletko harkinnut huumeiden kokeilua? Seksi MDMA:n vaikutuksen alaisena voisi olla sellainen juttu, josta saisit noita samoja säväreitä. Eivät huumeet kaikille tietenkään sovi, mutta aika moni niitä kuitenkin kokeilee.

Vierailija
22/26 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa vähän aikaa erossa. Meillä toimi seitsemän vuoden jälkeenkin se, että työskentelimme aika paljon eri paikkakunnilla. Kun oli ollut 2-3 viikkoa erossa ja tiesi taas pääsevänsä rakkaan viereen viikonlopuksi, se oli todellista juhlaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ehdottaa kaverimiehelle harmitonta sivusutinaa. Rohkeus ei riitä.

Vierailija
24/26 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kai niin tasainen ihminen, etten ole koskaan kokenut tuollaista huumaa, josta puhut. Joo, totta kai parisuhteessa on aina uutuudenviehätystä ja sietämätöntäkin jännittämistä, mutta minä pidän tunnemyrskyilyä kyllä ensisijaisesti epämiellyttävänä asiana. Arvostan enemmän sitä fiilistä, joka tulee, kun on tunnettu jo vähän aikaa, toisen kanssa on luontevaa olla, seksi sujuu jo, ja maailma on täynnä asioita, joita kokea toisen kanssa.

Tästä tunteesta on huomattavasti helpompi pitää kiinni, ja kun ei ole lapsia, on paljon vapaampi jatkamaan niitä seurustelun alkuaikojen hauskoja juttuja. Ei ole mikään pakko jumittua sohvalle, jos ei halua.

Sitten vielä ehkä oudon kuuloinen mutta kuitenkin ihan tosissaan esitetty ehdotus: oletko harkinnut huumeiden kokeilua? Seksi MDMA:n vaikutuksen alaisena voisi olla sellainen juttu, josta saisit noita samoja säväreitä. Eivät huumeet kaikille tietenkään sovi, mutta aika moni niitä kuitenkin kokeilee.

Mun mielestä tuo on hyvä idea. Olen myös harkinnut ehdottaa miehelle parinvaihtoa.

Vierailija
25/26 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kestäkään. kaikki parisuhteen turvallisuuus on kadonnut. ja samoin tuo intohimo. pelkään olla mieheni kanssa. ja hän ei välitä minusta pätkääkään. olisi pitänyt tehdä asioita toisin aikoinaan.

Vierailija
26/26 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvaharjoitteiden avulla. Lähipiiri on täynnä mielenkiintoisia miehiä. Mielikuvista oikeisiin tekoihin on kuitenkin pitkä matka. Harmitonta silmäpeliä voi pitää esim. lasten harrastuspiireissä. Siellä näkee niitä samoja naamoja, mutta oikeasti ei tunneta kumminkaan. Pettämään en ryhtyisi ikinä, mulla on hyvä mies jota kumminkin syvästi rakastan. Hyvää seksiäkin on, vaikkei tosiaan mitään kiimaista pupuilua enää vuosikausiin ole ollutkaan.