MARRASMURUJEN MAANANTAI 3.4.
Kommentit (18)
Viikonloppu taas takana, nyt pitäisi reippaana jaksaa uuteen työviikkoon... No, ainahan voi haaveille 25.9.06 alkavasta mammalomasta :) Pakkohan tuo on ollut käydä laskemassa Kelan laskurilla... Niin ja välissä on teitysti kesälomakin, joka on kaikki lomarahat vapaaksi vaihtaneella huikeat 3 viikkoa. Nää on näitä vastikään työelämän aloittaneen iloja.
Olo on edelleen sama ja maha jatkaa kasvuaan. Viikonloppuna kävin shoppailemassa kivat mammafarkut KappAhlista ja tänä aamuna totesin, että uusia (lue isompia) rintaliivejä on pakko käydä ostamassa. Ei oo kovin esteettinen näky kun push up-liiveistä tursuaa " hieman" tavaraa reunojen yli. Ja viime raskauteen hankitut isommat liivit on jostain kumman syystä kaikki ympärysmitaltaan ihan liian isoja, liekö ne sitten venyneet raskauden edetessä? Vai kasvaako tuo ympärysmitaa ylipäätään? Ei voi kaikkea muista...
Mutta tällaisia pohdintoja maanantai-aamuna :)
Marrastoive rv 10+1 (1/4 raskautta takana...)
G:
- Missä asennossa nukutte (normaalisti / nyt)?
Mahallaan tai kyljellään normaalisti, nyt pääosin kyljellään ja tyynyn avustamana " puolimahallaan" .
- Onko ilmaantunut mielihaluja?
Juu, popcorneja himoitsen kaiket päivät, samoin leikkeleitä tekisi mieli syödä suoraan paketista...
- Oletteko kertoneet raskaudestanne vielä muille?
No juu ollaan kun tää näkyy niin selvästi, ei tuota mahaa voisi millään enää peittää kun talvitakinkin läpi pullottaa :) Eli mun puolen lähisuku tietää (vanhemmat, sisarukset perheineen), suurin osa mun ystävistä, töissä on huomattu ja kerrottu, lisäksi yhteiset ystävät tietää. Miehen puolen suku ei kai vieläkään tiedä, niille saa mies kertoa kun haluaa (ei olla kovin läheisissä väleissä) ja miehen " omista" ystävistä ei varmaan kovin moni tiedä. Onneksi sentään kuulin viime viikolla rv 9+3 sydänäänet neuvolassa, että tietää kohdussa ihan oikeasti elämää olevan :)
tilalla 80 yhdet jopa 85 - ene todellakaan voi noita nyt käyttää - rinnatkin on kuin rusinat vielä imetysksen jäljiltä (olen siis olpetellut kakkosen imetystä tässä tai nyt se on siis loppu). Nyt kokoni on 75C ja imetysliivit ovat 80D ja 75E (tai DD)
Täytyy varmaan kaivella vanhat äippävaatteet esille ja tutkia pitääkö jotain investointeja tehdä... luultavasti ei.
Hei!
Tervetuloa kaikille marraskuun odottajille mukaan Yahoon suljetulle ja aktiiviselle keskustelupalstalle!
Seuraavasta osoitteesta löydät palstan:
http://groups.yahoo.com/group/marrasmurut06/
T E R V E T U L O A mukaan ja kaikille oikein hyvää odotuksen jatkoa!
huomenta
viikonloppu meni. tein 50h työviikon ja huilaan nyt ma ja ti. vkl kerrottiin miehen perhelle. sen äiti säikähti ettei vaan oo aprillin pila. =) nyt ei oo ollu paha olo enää. heti herättyä ku syö maustamatonta jugurttia ja lasi omenamehua (jääkylmää!) ja sen kera vitamiinipillerit multi tabs 2+. hyvä tulee. =) mul on vasta 11.4 eka neuvola (rv10) ja sit määrätään ultra (rv12) en jaksais odottaa. (tosin en kyllä maksa yksityiselle 100¿ kahden viikon takia). kuinka moni vetää kalaöljyä purkista. kuulin että se ois hyvä lisä vitamiinien lisäksi. vai tarviiko sitä jos lupaan syödä lahta ainaki kerran viikos? =)
onpas kivaa ku on hyvä päivä. =)
huomenta vaan kaikille tasapuolisesti.
täällä on työviikko vaan jatkunut. Olin koko viikonlopun töissä ja keskiviikkona vasta olisi vapaata.
Omassa masussa tapahtuu tänään paljon kaikenlaista :) Kohtu tai alavatsa on muuttunut kovaksi pieneksi kummuksi ja valkovuoto on lisääntynyt aivan mielettömästi. Tuntuu kuin sitä vain valuisi ja valuisi.. Taitaa olla sekin aivan normaalia. Oksennusta ei ole vieläkään tullut, mutta lihatuotteiden valitseminen kaupasta oli todella etovaa. Sai mies päättää että mitä meillä syödään viikonloppuna ja valita tuotteen hyllystä. Kotona sitten ajattelin, että kyllähän minä sen ruoan saan tehtyä, mutta ei. Pelkkä ajatuskin kanasta sai julmetun etovan tunteen. Päätin siis pysyä keittiöstä pois.
Galluppeihin vastauksi:
-ehdoton lempiasentoni nukkumiseen on mahallaan oleminen. Siitä olen saanut luopua jo aikapäiviä sitten. Nyt yritän olla kyljellään.
- mielihaluja ei oikeastaan ole. Kuitenkin kaikki raikkaat ja " vetiset" tuotteet ovat aina tervetulleita :) Omenat ja banaanit ovat päivittäistä herkuttelua
- Koko perheelle sekä miehen että minun ollaan kerrottu. Lisäksi isäni ja äitini taitavat jo kertoneet muulle suvulle. Tätäkun on kaikki odottaneet niiiiiin kauan. Pomolle kerroin myös töissä.
Mukavaa alkavaa viikkoa
halauksin
heidi <3 toukka 7+4
Aamu alkoi rauhallisesti. Tytär ( 3,5v. ) herätti 9.00 aikaan ja siinä sitä kimpassa venyteltiin unet pois. Mies oli lähtenyt jo ennen seitsemää. Vein tytön tarhaan 10 jälkeen ja nyt alan itse valmistautua töihin lähtöön.
Viikonloppu meni taas hujauksessa. Lauantaina oltiin ystävättäreni 40- vuotis juhlissa. Kaikki ihmetteli kun pöräytin paikalle autolla lapsi ja mies kyydissä. Pakkohan sitä oli kertoa mistä on kyse ja useimmat varmaan arvasivatkin.
Kaikki ruoka maistuu edelleen eikä mikään ainakaan vielä ole tehnyt etovaa oloa. Tämä väsymys vaan on KAUHEAA. Tänään pitää jaksaa töissä 22 asti ja huomenna olis yövuoro!
Menen ensi viikolla yksityiselle kun viikkoja on noin 8.
Mukavaa päivää kaikille
Naksis rv 6+5
Bläh, mikä olo. Tuntuu, että koko ajan olis huono olo, oksennusta ei kuitenkaan tule. Sormia en nimittäin työnnä kurkkuun, vaikka se vois helpottaa hetkeksi. Mitä kannattais kokeilla? Mikä on paras lääke pahoinvointiin?
Vastauksia eesan kysymyksiin:
-Nukun edelleen mahallani (vatsa ei vielä pömpötä).
-Valkosipuliperunoita ja jäätelöä tekee mieli.
-Ainut joka tietää raskaudesta on vaavin isi, ei olla kerrottu vielä, ku eka neuvola on tulevana torstaina ja eka ultra on vasata 24.4 sen jälkeen uskaltaa varmaan kertoa kun tietää että kasvava sikiö on oikeasti olemassa ja oikeassa paikassa. Siihen asti olemme hiljaa ellei joku huomaa aikaisemmin. Muttei ainakaan vielä. :)
Vielä ei oikein tajua että on raskaana, ehkä sit ekan neuvolakäynnin jälkeen. Rv 6+4
Kirjoitan varmaan toista kertaa vasta tänne, kun en aiemmin ole uskaltautunut, kun viikkoja oli vielä niin vähän. No eipä niitä vieläkään paljoa ole, 6+2 ja eilen tuli ihan tipallinen jotain vaaleanpunertavaa valkovuotoa (tai sitten kuvittelin sen...)...ja oireitakaan ei ole. Tuntui että tissit olisi olleet kovasti kipeytymässä, mutta nyt enää ei tunnu edes sitäkään. Pissattaa kyllä kiitettävästi...nyt kahtena viime yönä on joutunut lähtemään veskiin ja paleltaakin näköjään..tai sitten olen tulossa kipeäksi!
Vatsaa turvottaa aina iltaisin ja tupakanpolton lopettamisen (viikko sitten) jälkeen olen lihonnutkin kilon verran...pikkusen sitten tullut syöpöteltyä...heh! No mulle saa painoa tullakin, kun painoindeksi on vain 17...!
Ensimmäinen neuvolakin on vasta 18. päivä...noh..mitäpä sinne aikaisemmin menisikään! Alkuraskauden ultraan himottaisi kyllä mennä, mutta en raaski laittaa rahoja siihen, kun ilmeisesti on aika rahakasta touhua! Täytyy vain sinnitellä sinne 12 viikon ultraan...BLAAH! Jos tässä nyt kaikki edes menee ihna hyvin sinne asti!
Vielä ei olla tästä kerrottu kuin parille kaverille ja isosiskolle. Muille kerrotaan sitten vasta kun on ultrassa käyty, ellei kärähdetä sitten aikaisemmin =)
Niin se viikko vain kului.
Meidän esikoisen maailma " murentui" . Itkua, porua ja kyyneleitä tuli valtoimenaan, kun hän tajusi, ettei pääsekään virpomaan sunnuntaina. Koko viikonloppu ja ensi maanantai kuluavat jäänäytöksen parissa. Citymarketissa olessamme itku äityi jo niin kova ääniseksi, että piti pitää puhuttelu.
" Nyt loppuu huuto! Se ei auta vaikka huutaisit seuraavat kaksi päivää. Tilanne ei muutu tästä mitenkään."
" Minä en mene sinne esitykseen!" oli tyttäreni vasta-argumentti.
" Sinä olet sinne ilmoittautunut ja otit vastuullesi kahden päivän esityskerrat. Sinulla on todellakin vastuu nyt hoitaa esitykset loppuun. Lupaukset pidetään eikä niistä luisteta. Ja se itku loppuu nyt!"
Itku loppui. Mutta katkera hän on. Tämän pääsiäisen hän tulee muistamaan varmasti lopun elämäsä.
Perjantaina vasta ensimmäinen neuvola. Ja viikonloppu ollaankin kiinni jääesityksessä. Minut ilmoitettiin vapaaehtoiseksi talkootyöntekijäksi, tosin kyllä kysymättä ensiksi minulta. Mutta annettakoon se minun siskolleni anteeksi. Joskus vain mietin, miten he, jotka ovat monta vuotta näitä esityksiä järjestäneet, jaksavat. Jokainen vanhempihan ajaa oman lapsensa etuja. Ja sen huomaa tyttäreni harrastuspiirissä. Porua syntyy vaikka mistä, eikä kukaan rakasta sanansaattajaa (eli meitä, jotka huolehtivat infotuksesta). Joidenkin mielestä hänen lapsensa rooliasu ei ole tarpeeksi kaunis, vaan julkinen nolaus. Hän vaatii uutta pukua lapselleen. Toiset ovat käärmeissään, kun eivät pääsekään katsomaan kenraaliharjoituksia tai pukukoppeihin esityksen aikana, ja välillä tuntuu, etteivät vanhemmat oikeasti seuraa infotaulua. Ja huudot... noh, vastuuhenkilöt ottavat tietenkin suurimman osan. :D Mutta mikä ei piristäisi päivää, kuten pieni kiukkaminen isoilta ihmisiltä.
Huomasin tänä aamuna, että poika " haukkuu" . Ja eikuin lääkäriin ja kurkunpääntulehdushan se siellä poiki. Toivottavasti menee pian ohi, sillä monikaan asia ei ole yhtä inhottavaa kuin seurata vierestä toisen hengitysvaikeuksia. Luvassa pitkä yö ja höyryhengittelya sekä suihkuja. Ja nyt alkaa kuumekin nousemaan. Onneksi poika ei kauan " jaksa" olla kipeä.
Kunpa olisi jo perjantai!
Satusaparo, mukulat ja pikkukuppari vatsassa.
Maanantaita kaikille!
Viikko alkoi huonolla ololla, voimat on täysin poissa. Piti mennä iltavuoroon töihin, mutta ei kertakaikkiaan pysty. Suihkussa käynti otti jo todella voimille... Otin siis tämän päivän sairaslomaa. Hieman on huono omatunto, kun tietää ettei raskaus kuitenkaan ole sairaus, pitäisi varmaan vaan olla urhea ja jaksaa vaikka välillä ravaisikin oksentamassa...
Miten muilla, onko teidän tullut otettua sairaslomaa pahimpina päivinä vai millä keinoin olette huonon olon voittaneet?
Aurinkoisempaa viikon jatkoa :-)
Anyara75 rv 6+6 (?)
Eka kysymyksiin vastauksia:
Normaalisti nukun mahallaan, nyt on ollu pakko opetella nukkumaan kyljellään/selällään. Kun masu kasvaa isommaksi niin sitten vain kyljelleen nukkumista tyynyjen avulla.
Mielihaluja on, mutta vaihtuvat joka päivä. Kaikki mehut maistuu,luumut,viinirypäleet ja pasta. Liha tökkii kaikessa muodossaan. Sipulin,lihan, eineksien haju oksettaa.
Meillä tietää melkein koko suku jo :)
Ja omaa napaa:
IHANAA! Mun pahoinvoinnit taitaa helpottaa. Tää on jo toinen päivä kun voin syödä normaalisti ja olo on ihan hyvä. Tuntuu kuin oisin toipunut 3 viikon oksennustaudista. Olo on kiitollinen. Oli aivan erilaista herätäkin kun se kamala ällötys olo on poissa. Huomenna kouluun ja ahkera opiskelu päälle,että saan toiset kiinni. Keskiviikkona on sitten se kauan odotettu neuvola+lääkäri. Sydänäänet kuunnellaan yms.
Mullakin masu tuntuu nyt selvänä kiinteänä kumpuna.
Jospa tästä raskaudesta pääsisi tästä eteenpäin nauttimaan!
t. Vaavaa rv 9+3
Ensin yli viikon hoitaa sairaita lapsia, ja kun lapset alkaa olla terveen kirjoissa, itse sairastuu.. :`( Väsymys on valtava, univelkaa on sairasteluiden takia.
Galluppiin: :
-Nukun melko normaalisti, ehkä hiukan enemmän kyljellään kuin mahallaan
-On mielihaluja, mitä milloinkin, esm. bulgarian jukurtti
- Lapset tietää, mun vanhemmat tietää, miehen veli, parhaat ystävät.. Anoppi ei tiedä vielä :D
-Punalatva- rv 8+5
Yökötyksestä on pahin kärki pois, vähän kuitenkin vielä syömätavat poikkeaa totutusta, mikä ei ole kyllä mun kohdalla ollenkaan huono asia. Esikoisen odotuksessa väsymys helpotti näillä päivillä, nyt ei mitään toivoa jättää päiväunia pois. Vatsa hieman pömpöttää ja tuntuu kiinteältä, vaikken kyllä vielä sanoisi sitä vauvamahaksi. Tosin tarkistin, ettei se ole läskiäkään, koska paino ei ole yhtään noussut. Viime viikolla olikin kunnon kasvupyrähdys kohdussa, nyt taas hyvin " tunnotonta" .
Selailin vanhat äitiysvaatteeni läpi. Paitoja oli vain yksi, housuja useat, mutta hirveän isoja (olin aika pullukka viimeksi muutenkin). Paljon tulee osteltavaa.
G:
Kyljellään (puoliksi mahallaan) tai selällään. Samoin edelleen.
Ei ainakaan vielä, paremminkin mielihaluttomuuksia :)
KAIKKI tietää (paitsi lapsi ei taida oikein hiffata vielä)
Alia ja tiku+taku rv9+0
Gallupiin heti ettei unohdu :)
Nukun aina selälläni ja kyljeltäni, masullani en ole koskaan osannutkaan nukkua. Jatkan siis samaan malliin
Mitään selkeitä mielihaluja ei ole ollut, syön enemmän kuin normaalisti. Hedelmät maistuu hyvim.
Kaikki taitaa tietää jo ja jos ei tiedä niin tietävät kohta (mahan kasvua odotellessa) Nyt vatsa näkyy jo ihan hyvin.
Huomenna ultra ja eka neuvola. Mies passelisti hankki flunssan ja on torstaille asti sairaslomalla. Omakin olo on vähän kyseenalainen, flunssa kai kohta mullakin.
Mikä ultra femedalla on yleensä käytössä? Meidän ultra maksaa kelakorvausten jälkeen n. 70¿. Onko se tavallisen ultran hinta vai peräti 3D ultra? No, ihan sama periaatteessa kumpi ultra se on. Näen kuitenkin vauvan ja se on tärkeintä.
Swehina rv 8+1
Jotenkin päivät ja viikot hurhahtanu, enkä täällä pyörinyt vähään aikaan... Sinänsä ihanaa huomata, että viikot voi myös mennä nopeesti, koska jo ajatus 40 viikon odottamisesta on masentavan pitkä :-)
Alku-ultra takana päin ja oli se kyllä ihanaa nähdä, että siellä tosiaan pötkylä kasvaa ja sydän sykkii. La arvioitiin jonkin verran myöhemmäksi kuin itse olin laskenut (nyt ilm. 9.11.), mutta se ehtii vielä np-ultrassa taas tarkentua, ja kuitenkaan ole kuin sinne päin... Neuvolassakin oltiin viime pe, mutta lähinnä kaavakkeiden täyttöä. Siinä jo mietin, että vain kunnallishallinnossa voidaan täytttää erilaisia lomakkeita yli tunti. Muualla asiakas tulostaisi lomakkeen netissä tai se lähetettäisiin postissa ja asiakas täyttäisi sen valmiiksi, jolloin vastaanotolla vain käytäisiin valmiiksi täytetyt kaavakkeet yhdessä läpi. Nopeutuisi yli puolella tuo prosessi! Anyway, vähän rupee todellistumaan tämä odotus. Vaikka vieläkin pelkään km mahdollisuutta, mutta yritän ajatella, että sitä on turha murehtia etukäteen.
Kiloja tullut 1, jonka laitan ihan tupakoimattomuuden piikkiin. Silti maha pullottaa jo aika selvästi ja tänäänkin olin ihan vainoharhainen töissä (eivät tiedä) ja musta tuntui, että lähimmät kollegat tsuumaili tutkailevasti mun mahaa. Tiedä häntä, totta vai tarua. Mutta maha kyllä näkyy, jos tietää katsoa. Ja vaikuttaa vaatevalintoihin rajoittavasti. Olen sen rakenteinen, että puskee suoraan eteen ja viimeksi 10 v sitten, maha oli jo aika alussa iso ja lopussa aivan valtava. 161 cm pituutta kun ei myöskään kätke sinäänsä kovin paljoa :-)
Gallupit:
- Nukkumisasento:
Yleensä aina nukun kyljelläni ja niin siis nytkin. Selällään joskus, mahallaan en ikinä, paitsi teininä kauheissa menkkakivuissa ja tyyny mahan alla...
- Mielihalut:
Ruokahalu koko ajan superhyvä, ei erityisiä mielitekoja, paitsi ehkä vähän korostuneesti kaikki kylmä ja raikas; marjoja ja hedelmiä menee paljon ja olenkin tehokkaasti saanut tyhjennettyä viime kesän/syksyn satoa pakkasesta
- Ollaanko kerrottu?
2 ¨mun bestfriendiä, jotka tiesivät yrityksestä, ovat tienneet + heti alusta saakka. Lisäksi oli pakko kertoa yhdelle hyvällä tuttavapariskunnalle, joiden kanssa oltiin viikonloppumatkalla. On liian läpinäkyvää olla yhtäkkiä ilman tupakkia ja sylkeä koko vkloppu lasiin. Töissä en haluaisi kertoa ennnen kuin 13 vko täynnä, mutta joudun varmaan kertomaan jo vko:lla 10-11. Samapa tuo sinänsä, että siinä vaiheessa näkyy jo niin selvästi, että kivempi kertoa, kun antaa huhuille lisää siipiä. Jos menee pieleen, niin ymmärtävätpähän miksi olen poissa ja surullinen. Molempien vanhemmille kerrotaan pääsiäisenä, jolloin siis viikkoja 11 ja risat.
Nyt vaan odotellaan np-ultraa, joka on huhtikuun lopulla ja toivotaan että kaikki menee hyvin. Olo on ollut siis kop-kop hyvä, lievää väsymystä edelleen, mutta oikeestaan ainoa kiusallinen oire on yhä vaan pirun kipeät rinnat.
Hyviä vointeja kaikille!
-ok, rv nyt 8 + 4 (vauvalaskurin mukaan 9+4)
Moikka,
Pääsin töistä noin tunti sitten taas kerran kaikkeni antaneena ja onnellisena siitä, ettei tarvitse kahteen päivään sinne mennä...
Olo on hyvä, mitä nyt paha olo alkaa nostaa päätään, jollei saa ajoissa syödäkseen. Napostellut olen minäkin milloin mitäkin ja kyllähän tuo alkaa pikkuhiljaa näkyä painossa. No, teen mitä vain, kunhan ei tarvitse riutua oksennusten kourissa.
Kohtu ei ainakaan vielä ole alkanut kasvaa ja tuntuukin ihan höntiltä ajatus, että siellä olisi jotakin konkreettista.
Galluppiin:
-Nukun kylkiasennossa, en vatsani tähden, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että rintani ovat kipeät ja kivikovat.
-Tekee mieli kunnon naudanpihviä kermaperunoilla sekä mäkkärin Mc Feast - hampurilaista :-) Tähän asti olen kyennyt pidättäytymään, mutten tiedä miten kauan... toisaalta tuore salaattikin ja tomaatit himottavat kovasti...
-Olemme olleet varovaisia tuon kertomisen suhteen. Vain muutama läheinen ystävä tietää, lisäksi äitini. Miehen suku ei vielä tiedä. Alkavat vain turhaan hössöttää.
Eka neuvola häämöttää sitten torstaina. Ensi viikon maanantaina menen sinne alkuraskauden ultraan.
Anyara: Varaudu olemaan poissa töistä useampi päivä. Kun oksetus pääsee niskan päälle, ei siitä yhdellä saikkupäivällä selviä. Itse olin saikulla viikon verran, kun pää oli pöntössä jatkuvasti. Vaikka raskaus ei ole sairaus, on silti osattava höllätä kun siltä tuntuu ja voin tässä yhteydessä sanoa, että kun paha olo iskee, olo on todellakin niin kurja, että lopuksi jo toivoo kuolevansa. Näin ainakin minulla, kun oksensin ympäri vuorokauden viikon ajan. Ei naurattanut yhtään ja todella tunsin olevani sairas.
Näihin mietelmiin päätän tänään, ennen kuin saan aikaiseksi kilometrin pituisen viestin :-).
T. Kanelisokeri (7+2)
Eilen pullati maha - hassua nukun normaalisti mahallani, mutta eilen tuntui selkeästi jotain mahan alla ekan kerran. Turvotusta on toki ollut jo pidemmän aikaa, mutta nyt tuntui jotain pientä " ylmiäärästä" mahassa maatessani..
Tokaakin odottaessa mahani pullahti tosi nopeasti, ekaa odottaessa kun piilottelin mahaani rakeneultran jälkeiseen aikaan asti.
G:
___
- Nukun mahallani - kyljelle kait täytyy siirtyä
- Syön enemmän kuin yleensä - makeaakin (Fanipaloja) tekee enemmän mieli...
- Edelleenkään emme ole raskaudesta kertoneet kuin yhdelle leikkipuistokaverilleni - hän kyllä arvasikin kun olin huonovointinen. Hänen luonaan lapset olivat kylässä kun kävimme alkuraskauden ultrassakin...