Onko tosiaan tavoiteltavaa, ettei käteistä olisi enää ollenkaan?
Toisessa ketjussa näin juttua siitä, että tavoitteena on, että Ruotsi on 2030 mennessä käteismaksuista vapaa maa. Siis kaikki korteilla.
Onko näin? Mikä ihme tässä ajatuksessa on niin hienoa ja tavoiteltavaa?
Kommentit (8)
Onko sillä lopulta niin väliä kun käteistä ei nytkään taida olla edes promillea kaikesta "liikkeellä" olevasta "rahasta"?
Vierailija kirjoitti:
Kulut yrityselämässä ja rahanpesu. Jälkimmäinen vaikeutuu erittäin paljon.
Elän tosin jo nyt tuota aikaa. Koska jopa busseissa voi nyt maksaa äpillä, en tarvitse ikinä käteistä. Missään myyjäisissä tai kirppareilla en käy.
No minä käyn myyjäisissä ja kirppareilla. Käytännössä tuo uudistus tekee esimerkiksi juuri myyjäiset ja kirpputorit mahdottomiksi.
Sen jälkeen tulee ihon alle mikrosiru, jonka avulla voi maksaa mutta ei ilman sitä...Haukkukaa vain foliohattu-hulluksi mutta Ruotissa on laitettu asian suhteen jo pyörät pyörimään. En helvetissä ota vierasta, valtion tarjoamaa esinettä elimistööni. Sen verran harkintakykyä, ja kriittisyyttä löytyy, ei ole fluoridilla kyllästetty vesi tuhonnut viimeisiäkin rippeitä älyllisistä kyvyistäni.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen tulee ihon alle mikrosiru, jonka avulla voi maksaa mutta ei ilman sitä...Haukkukaa vain foliohattu-hulluksi mutta Ruotissa on laitettu asian suhteen jo pyörät pyörimään. En helvetissä ota vierasta, valtion tarjoamaa esinettä elimistööni. Sen verran harkintakykyä, ja kriittisyyttä löytyy, ei ole fluoridilla kyllästetty vesi tuhonnut viimeisiäkin rippeitä älyllisistä kyvyistäni.
*Ruotsissa, ja muuten Yhdysvalloissakin mutta ilman ihmisten suostumusta. 4/4
Ilman käteistä verottaja tietää joka euron liikkeen. Kansalaiselle ei jää enää mitään keinoa piilottaa mitään taloudellista toimintaa. Itse pidän tätä totalitarismina, vaikka itse saankin palkkani ihan laillisesti. Pelkään silti, että tässä viedään köyhiltä viimeinenkin mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään. Harmaa sektori voi olla monelle ainoa tapa saada ruokarahat jostain. Varsinkin todellisen työttömyyden lisääntyessä koko ajan, on huolestuttavaa, että valtion kontrolli taloudellisesta toiminnasta kiristyy täydelliseksi.
olen maksanut aina kaikki hankintani käteisellä.En tarvitse velkakorttia maksamiseen
Kansalaisen tulorekisteri on ensimmäinen askel siihen suuntaan, että valtio voi reaaliaikaisesti valvoa yksittäisen kansalaisen rahaliikennettä. Jos esim. nostat 1000 e etkä vaikuta muuttavan mitään rahankäyttötottumuksiasi eli edelleen ruokakauppaan jne. menee rahaa kuin ennen, voidaan tehdä tiedustelu siitä, mihin olet rahasi käyttänyt. Kun ei enää ole käteistä, voidaan koko maksuliikenteesi ottaa seurantaan. Kelan asiakkaille hyvä juttu, ei enää tiliotteita, mutta enpä tavallisena kansalaisena ole ilahtunut siitä, että kaikki tieto minusta on rekistereissä ja myytävissä. Jo nyt terveystietojani kaupitellaan maailmalle.
Kulut yrityselämässä ja rahanpesu. Jälkimmäinen vaikeutuu erittäin paljon.
Elän tosin jo nyt tuota aikaa. Koska jopa busseissa voi nyt maksaa äpillä, en tarvitse ikinä käteistä. Missään myyjäisissä tai kirppareilla en käy.