Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Automaattikassat syrjäyttävät manuaalikassat viimeistään silloin, kun kaikissa tuotteissa on rfid-tunniste

Vierailija
13.08.2017 |

Tällöin riittää, että kärry ajtetaan portista läpi, jolloin kaikki ostokset kirjautuvat ja veloitetaan automaattisesti.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällöin riittää, että kärry ajtetaan portista läpi, jolloin kaikki ostokset kirjautuvat ja veloitetaan automaattisesti.

Lyijyllä vuorattu laukku, niin on myös halpa käydä kaupassa :D

Tosipuheessa, tähänhän se on menossa. Itseäni ei haittaa. 1 henkilö pyörittää silloin helposti 4-6 kassaa. Katsos kun tupakka ja alkoholituotteita ostavat pitää kuitata, että ostaja on täysi-ikäinen. Jos näitä ei ole kaupassa, niin se ei ole ongelma. Näpityksiä tapahtuisi silti ja vartijoita ainakin tarvitaan. Esimerkiksi joku voisi syödä tuotteen kaupassa ja jättää kuoret/ paketin, joissa RFID-siru on hyllylle. Hedelmät vaatii vielä miettimistä, punnituksen kanssa, mutta eiköhän noita siruja saada halvalla koodattua siinä puntarilla tai sitten kassalla.

Ulkomailla on myös kauppoja joissa ei ole henkilökuntaa sisällä/ paikanpäällä ollenkaan. Näissä tosin tuotteet on isossa automaatissa/ automaateissa ja automaatti antaa tuotteet hihnalle/ luukkuun maksun jälkeen. Maksamatta ei siis saa tuotetta näpistettyä, ellei riko laitteita ja silloinkin voi olla vaikeaa. Valikoima ei tietenkään ole mitään hypermarket tasoa, mutta perus eineksiä ja käyttötavaraa pienemmissä paketeissa.

Vierailija
2/48 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tähän ne on pyrkineet jo ainakin 10 vuotta.

Rfid tarra tietää jos etänä muutetaan hinta, tietää montako tavaraa hyllyssä ja varastossa. Ulos kärrätessä portti tunnistaa sun ostokset, ja kuittaat itsesi ulos. Ei varmaan tarvita kuin vartija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että ruuan noutokauppa lisääntyy tulevaisuudessa. Ei kotiinkuljetus koska se on kallista, mutta ostosten valmiiksi pakkaus.

Teet ostokset netissä tai mobiilisti. Voit halutessasi käyttää tilauksen pohjana edellistä tilaustasi ja tekoäly ehdottaa sinulle sopivia heräte ostoksia siihen. Sitten kotimatkalla haet ruokakassisi tai laatikkosi kaupan drive-in linjalta.

Vaikka kassojen tuö vähenee niin tilalle tulee muuta työtä kaupassa.

Vierailija
4/48 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rfid tarra tietää jos etänä muutetaan hinta, tietää montako tavaraa hyllyssä ja varastossa. Ulos kärrätessä portti tunnistaa sun ostokset, ja kuittaat itsesi ulos. Ei varmaan tarvita kuin vartija.

Korjaan hieman, pilkun nussintaa, tiedän.

Se RFID siru ei kyllä tiedä mitään. Se vain on. Sirun lukulaitteet antavat tiedon varastonhallintajärjestelmään, josta sitten nähdään paljonko tuotetta on jäljellä/ hyllyssä. Jos lukijat on myös hyllyissä, tiedetään onko hyllypaikka tyhjä vai ei (voi olla hylly tyhjä, mutta ostajat vielä matkalla kassalle) -> tiedetään täyttää hyllyä.

Nykyään käytetään näitä järjestelmiä, mutta RFID:n sijaan kassakoneelta menee tieto kun tuote on myyty. Jos varkauksia ym. hävikkiä ei olisi, tiedettäisiin kokoajan varastosaldot. Näitä tutkimalla saadaan selville sesonkeja, paljonko pitäisi jotain tuotetta olla ettei lopu kesken jne. Sitten kun tähän vielä yhdistetään etukortit, niin saadaan jo erittäin kattavaa tietoa asiakaskäyttäytymisestä, kauppapaikan asiakaskunnasta, tarvittavista tuotteista, millä tarjouksilla on paras houkutella ihmiset kauppaan ja kenelle niitä mainoksia kannattaa lähettää.

Vierailija
5/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyijyllä vuorattu laukku, niin on myös halpa käydä kaupassa :D

Tosipuheessa, tähänhän se on menossa. Itseäni ei haittaa. 1 henkilö pyörittää silloin helposti 4-6 kassaa. Katsos kun tupakka ja alkoholituotteita ostavat pitää kuitata, että ostaja on täysi-ikäinen. Jos näitä ei ole kaupassa, niin se ei ole ongelma. Näpityksiä tapahtuisi silti ja vartijoita ainakin tarvitaan. Esimerkiksi joku voisi syödä tuotteen kaupassa ja jättää kuoret/ paketin, joissa RFID-siru on hyllylle. Hedelmät vaatii vielä miettimistä, punnituksen kanssa, mutta eiköhän noita siruja saada halvalla koodattua siinä puntarilla tai sitten kassalla.

Ulkomailla on myös kauppoja joissa ei ole henkilökuntaa sisällä/ paikanpäällä ollenkaan. Näissä tosin tuotteet on isossa automaatissa/ automaateissa ja automaatti antaa tuotteet hihnalle/ luukkuun maksun jälkeen. Maksamatta ei siis saa tuotetta näpistettyä, ellei riko laitteita ja silloinkin voi olla vaikeaa. Valikoima ei tietenkään ole mitään hypermarket tasoa, mutta perus eineksiä ja käyttötavaraa pienemmissä paketeissa.

Rosvoista ja muusta paskaväsetä ei päästä koskaan eroon. Kertoo aika paljon sinusta että tuollaiset jutut tulee ekana mieleen.

Vierailija
6/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että tavallisillakin itsepalvelukassoilla on aina jotain sählinkiä, mihin tarvitaan myyjän apua.

Kiva sitten, kun sählinkiä tulee, eikä myyjää ole mailla halmeilla.

No, toivottavasti meille asiakaspalvelua arvostavillekin löytyy vielä edes jotain pikkukauppoja. Olen nimittäin kurkkuani myöten täynnä näitä typeriä tulevaisuudenvisioita. Asioikaa te näissä automaattimarketeissa, ketkä haluatte.

Vierailija
7/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaahan voisi myydä siten, että asettaa passin tai ajokortin lukijaan, joka tunnistaa henkilötunnuksen perusteella onko täysi-ikäinen vai ei. Siihen liitetään kasvojentunnistusskannaus kuten lentokentillä eli onko kyseessä sama hlö kuin mitä ajokortissa/passissa. Kätevää!

Vierailija
8/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että ruuan noutokauppa lisääntyy tulevaisuudessa. Ei kotiinkuljetus koska se on kallista, mutta ostosten valmiiksi pakkaus.

Teet ostokset netissä tai mobiilisti. Voit halutessasi käyttää tilauksen pohjana edellistä tilaustasi ja tekoäly ehdottaa sinulle sopivia heräte ostoksia siihen. Sitten kotimatkalla haet ruokakassisi tai laatikkosi kaupan drive-in linjalta.

Nykyiset kauppakassipalvelut ovat vasta kokeiluja. Prismassakin homma on hoidettu älyttömän tehottomasti ja keräilijä kerää tuotteet myymälän puolelta. Pitäisi olla jonkinlainen robottikauppa, jossa tuotteet tulee hihnoilla pakkauspisteelle, eikä kauppaa olisi rakennettu sitä ajatellen että siellä haahuilee ihmisiä ympäriinä kärryjen kanssa.

Vierailija
9/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakkaahan voisi myydä siten, että asettaa passin tai ajokortin lukijaan, joka tunnistaa henkilötunnuksen perusteella onko täysi-ikäinen vai ei. Siihen liitetään kasvojentunnistusskannaus kuten lentokentillä eli onko kyseessä sama hlö kuin mitä ajokortissa/passissa. Kätevää!

Yksityisyys, mitä se on?

Vierailija
10/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä ei ole varmaan enää edes kaukana, koska tekniikka on jo olemassa ja laajamittaisessa käytössä. Saadaan se yksikin ihminen pois vahtimasta automaattikassoja.

Vierailija
11/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo arkipäivää Jenkeissä.

Amazon Go -ruokakauppoihin kävellään sisään, pakataan ostokset suoraan omiin kasseihin, ja kävellään ulos kaupasta. Ostokset veloittuvat tililtäsi automaattisesti.

Toistan, tämä on jo arkipäivää rapakon tuolla puolen.

https://tekniikanmaailma.fi/amazon-avasi-ensimmaisen-mullistavan-ruokak…

Vierailija
12/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset kauppakassipalvelut ovat vasta kokeiluja. Prismassakin homma on hoidettu älyttömän tehottomasti ja keräilijä kerää tuotteet myymälän puolelta. Pitäisi olla jonkinlainen robottikauppa, jossa tuotteet tulee hihnoilla pakkauspisteelle, eikä kauppaa olisi rakennettu sitä ajatellen että siellä haahuilee ihmisiä ympäriinä kärryjen kanssa.

Harmi vaan, että tuo sinun robottikauppasi voisi kismittää kauppiaita. Siksihän kauppojen esillepanoa ja hyllyjä vaihdellaan säännöllisin väliajoin, että ihmisten tulisi haahuiltua ja näin ollen tehtyä heräteostoksia.

Vierailija
13/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys, mitä se on?

Mikä muuttuu nykyiseen? Nytkin sinun on todiestettava ikäsi kassalla näyttämällä henkilöllisyystodistus, paitsi tietenkin jos ole jo sen verran elähtäneen näköinen että ikää ei tarvitse epäillä. Henkilöllisyyden voi salata, kun ei osta tupakkaa.

Vierailija
14/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulen, että ruokakaupat poistuvat kokonaan, koska robitisaation myötä kellään ei ole enää varaa ostaa ruokaa.

Vierailija
15/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan, että tuo sinun robottikauppasi voisi kismittää kauppiaita. Siksihän kauppojen esillepanoa ja hyllyjä vaihdellaan säännöllisin väliajoin, että ihmisten tulisi haahuiltua ja näin ollen tehtyä heräteostoksia.

Osoitat vain näköalattomuutesi tuollaisilla naurettavilla heitoilla. Helpompaa halvempaa ja monipuolisempaahan se on nettikaupassa. Sinne voi heitellä ruudulle ihan mitä tahansa tarjouksia ja kiinnostuksen kohteita. Ei se ole sattumaa että nettikauppa kasvaa kohisten ja syö kivijalkakaupat. Netissä voit tarjota sellaisiakin tavaroita joita sinulla ei edes ole, vaan tilaat ne kun joku ostaa. Tällainen toiminta on kivijalkakaupassa aika hankalaa, tuote pitää olla hyllyssä, jos sen meinaa myydä.

Vierailija
16/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyytyväinen Prisman kauppakassi järjestelmään. Ainoa että en tilaa mitään tuoretuotetta kun haluan olla varma että on sellainen kuin haluan. Automaatio kassatkin ovat ihan hyvä juttu kun henkilökuntaa voi irrottaa tärkeämpään työhön.

Ainoa miinus mikä minua häiritsee on se että kun "kaikki" on automatioitu niin mitä sitten jos tulekin joku häiriö eikä apua saa.

Vierailija
17/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun näkemilläni automaattikassoilla on yksi kassahenkilö per kassa valvomassa ja neuvomassa. Näin esimerkiksi Bauhausissa. Mitään henkilöstösäästöä ei siis tule ja kassatoiminnot hidastuvat kun itse itseään palvelevat asiakkaat ovat tietysti paljon hitaampia kuin kokeneet työntekijät.

Vierailija
18/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun näkemilläni automaattikassoilla on yksi kassahenkilö per kassa valvomassa ja neuvomassa. Näin esimerkiksi Bauhausissa. Mitään henkilöstösäästöä ei siis tule ja kassatoiminnot hidastuvat kun itse itseään palvelevat asiakkaat ovat tietysti paljon hitaampia kuin kokeneet työntekijät.

Kuusi itsepalvelukassaa yhden kassahenkilön vahtimana vetää paljon nopeammin jonoa kuin yksi perinteinen kassa, siitäkin huolimatta että yksittäisillä ihmisillä menee kassatoimitukseen enemmän aikaa. Tämä olen iha käytännössä todennut. Sittarissa oli pitkä jono automaateille sekä tavalliselle kassalle. Tavallisen kassan jono ei ollut liikahtanut vielä yhtään, kun se koko automaattikassan jonnollinen oli jo hoitanut ostoksensa.

Vierailija
19/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo arkipäivää Jenkeissä.

Amazon Go -ruokakauppoihin kävellään sisään, pakataan ostokset suoraan omiin kasseihin, ja kävellään ulos kaupasta. Ostokset veloittuvat tililtäsi automaattisesti.

Toistan, tämä on jo arkipäivää rapakon tuolla puolen.

https://tekniikanmaailma.fi/amazon-avasi-ensimmaisen-mullistavan-ruokak…

Katsoin videon ja tuosta tuli mieleen, että mitä jos jossain hyllyllä on tungosta, useampi ihminen ottaa tavaran, pitää hetken käsissään ja laittaa takaisin, voiko luottaa siihen että tekniikka osaa homman kuka laittoi takaisin ja kuka ei.

Vierailija
20/48 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RFID:ssä ei ole älyä, joten se ei tiedä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä