Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuisopiskelusta työnohessa on tehty suorastaan mahdotonta(yliopisto)

Vierailija
13.08.2017 |

Koitappa käydä 5v kestävä yliopisto työnohessa, kun olet töissä 8-16. Täyspäiväseksi opiskelijaksi ei enää 30v iässä ole enää varaa, kun elämään on tullut muuttuvia tekijöitä kuin silloin 10v sitten sekä opintotukihan ei riitä muutenkaan mihinkään vaan on turvauduttava opintolainaan ja edellinenkin maksamatta.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun alallani läsnäolopakkoja ei ollut kuin ensimmäisenä vuonna. Useissa aineissa on myös että luentoja, jotka nauhoitetaan. Matkaa pääkallonpaikalle on 170 km, hyvin on mennyt näinkin. Nyt graduvuonna reissaamista ei tule enää kun kerran kuukaudessa, perhesyistä en ole muuttanut.

Menin yliopistoon 34-vuotiaana, kun ne muutamat muuttujat olivat järjestyksessä: puoliso hoidettu eläkkeelle, asuntolaina maksettu, lapsi kasvatettu riittävän isoksi. Minusta varsinkin vakityösuhteessa olevalla on hyvinkin vaihtoehtoja. Itse ehdin viimeisten joukossa vuorotteluvapaalle 10 vuoden työhistorialla (vuorottelukorvaus), sen perään pidin täydet 2 vuotta opintovapaata (aikuiskoulutustuki), nyt virkavapaalla (kelan opintotuki) eli olen viidettä vuotta poissa ja pitänyt työpaikkani, jossa olen poikkeillut silloin tällöin. Työssä ollessa on voinut säästää. Ajallisesti täysipäiväinen työ ja päätoiminen opiskelu 5 vuoden ajan on miltei mahdoton yhdistelmä, en jaksaisi.

Tällaista joo... ne varmaan tykkää susta kovasti siellä työpaikallasi. Meilläkin on yksi virkavapailija ollut nyt seitsemän vuotta erinäisillä vapailla, välissä kävi muutaman kuukauden pyörähtämässä. Toinen henkilö oli ensin pari vuotta opintovapaalla, sai lapsen ja on poissa kolme vuotta. Välillä hakee vaan hoitovapaan jatkoa. Hänen tehtävissään on ollut jo liuta määräaikaisia, yksi toisensa jälkeen lähtee kun saa vakituisen paikan muualta eikä tarvitse jännittää että palaakohan se Mirkku nyt parin kuukauden päästä töihin vai jatkaako virkavapaataan.  Virkavapailija ilmoittaa tietysti vasta viime tipassa suunnitelmistaan ja työpaikkaa pidetään näin löysässä hirressä.

Viranhaltijalle tällainen tuo kivaa joustoa työelämään, mutta muille taas...

Joo, tykkäävät, vaikkei sillä minulle mitään väliä ole. Olen toistaiseksi töissä kaupungilla, isossa organisaatiossa, jossa kaikkiin vaihtoehtoihin, joissa tt:lle ei tarvitse maksaa palkkaa, kannustetaan, koska taloustilanne on mikä on. Sijaiseni (sama) olen suositellut ja perehdyttänyt itse, ja koneisto hoitaa loput, kun vaan ilmoittelee siirroistaan ajoissa. Tavoite on löytää muuta (alanvaihtaja), mutten luonnollisestikaan luovu plan b:stä, ennen kuin plan a varmistuu.

Eli pätkätöitä tekevä sijaisesi on ollut löysässä hirressä viisi vuotta. Toivottavasti hänellä ei ole perheenperustamis-ikä menossa ohi.

Viimeksi tavattavissa hän oli hieman leipääntynyt, koska haluaisi viettää enemmän aikaa lapsenlapsensa kanssa. Väläytteli puolikasta, jos palaan, ja 50/50 saattaisi olla minullekin ok vaihtoehto. Palaamme asiaan ensi vuonna.

Vierailija
42/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päätoimisilla opiskelijoilla olisi erittäin hyvin aikaa klo 8 - 16 välillä, mutta koska ns. työn ohessa opiskelevat haluavat päästä luennoille, niin meillä on yhteisluentoja iltaisin. Todella turhauttavaa, koska silloin me voisimme olla osa-aikaisissa töissä. Tavallinen luentopäivä voi olla esim. 8-10 luento, 10-12 kirjasto, 12-13 ryhmätyö ja 17-20 luento. Ryhmätyön aikataulu sovitellaan työssäkäyvien ruokatunnin (!) mukaan ja sen on sovittava meille, jotka "vain opiskelemme". Päivällä on 4 tuntia joutoaikaa, jolloin ei ehdi töihin, mutta onneksi esseet jne. saa kirjoitettua. Mieluummin opiskelisin tehokkaasti 8 tuntia kuin olisin 12 tuntia opiskelemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, hei te kaikki "minulla on lapset ja vakityö, mutta haluan silti suorittaa maisterintutkinnon viidessä vuodessa", millaisena te oikein kuvittelette sen yliopisto-opiskelun todella olevan?

Lapset, vakityö ja aikomus olla maisteri kolmessa vuodessa. Ei aikuisilla ole enää aikaa venyttää opintoja.

Vierailija
44/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitappa käydä 5v kestävä yliopisto työnohessa, kun olet töissä 8-16. Täyspäiväseksi opiskelijaksi ei enää 30v iässä ole enää varaa, kun elämään on tullut muuttuvia tekijöitä kuin silloin 10v sitten sekä opintotukihan ei riitä muutenkaan mihinkään vaan on turvauduttava opintolainaan ja edellinenkin maksamatta.

Kyllä se menee monesti päiväopiskelijoillakin niin, että luennot menevät päällekkäin ja jostain on oltava aina poissa. Sinne vaan ilmoittautumaan!

Vierailija
45/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tarkistanut kaikki yliopistot, missään ei voi suorittaa haluamaani alaa etäopintoina edes avoimessa ja lähimmänkin kursseille osallistuminen on liki mahdotonta, koska avoimenkin opintoja on päivisin ja/tai aikaisin iltapäivällä ja suurimmassa osassa on pakollinen läsnäolo. En mitenkään voi lähteä niin usein töistä niin paljon aikaisemmin.

Opintovapaat ja muut voi unohtaa sillä olen itsekin määräaikaisilla pätkäsopimuksilla ollut jo pitkään, joten en voi saada mitään tuollaisia. Tämä pätkätyöläisyys onkin yksi syy miksi haluaisin lisäkouluttautua, että voisi ehkä joskus saada parempiakin töitä. Täyspäiväiseksi opiskelijaksi en voi ryhtyä, sillä en saisi kuin opintotuen ja sillä ei perheellinen elä, joten töissä käynti on ainoa tapa rahoittaa opinnot.

Ihmettelen sitä, että avoimen opintoja mainostetaan työssäkäynnin ohessa mahdollisiksi kun eivät ne oikein sitä näytä kuitenkaan olevan.

Vierailija
46/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta mitä alaa haluat opiskella?

Vierailija
47/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4 päivää viikossa töitä ja yhden oon varannut opiskeluun. Luennoille en pääse, mutta laskareihin ja labraan kylläkin, koska on pakko. Hyvin tää tuntuu sujuvan, vaikka ihan 60op/vuosi ei pysty tekemään

Vierailija
48/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto ei ole mikään aikuiskoulutuskeskus tai sivutoimisen opiskelun paikka, ehkä siksi tavat on suunniteltu päätoimisen opiskelun mukaan. En tosin allekirjoita, että olisi ihan mahdotonta, riippuu paljon alastakin. Ainakin Tampereella saa tosi monesti tehtyä kirjatentin luentosuorittamisen sijasta tai sovittua esim. esseen kirjojen pohjalta. Osa opettajista joustaa myös hyvin poissaoloissa, että joustoa yleensä löytyy. Verkkokursseja on ollut myös hyvin tarjolla. Tietenkään kaikkea ei voi opettaa näin, ja silloin tarvitaan kontaktiopetusta, joka yleensä järjestetään päätoimisten opiskelijoiden aikataulun mukaan.

Vierailija
49/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. En kävisi koko yliopistoa vaan täydentäisin lisää pätevyyksiä. Ei vaan näytä mitenkään onnistuvan työnohessa. Minun kohdallani vastaisivat noin yhden vuoden opintoja joita voisin työnohessa tehdä rauhassa vaikka parikin vuotta mutta luennot menevät vain päivisin kun olen töissä.

Vierailija
50/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että yliopistojen luentokulttuuri, paikallaistumisen pakko ja asenne oppimisen luonnetta kohtaan on pölyyyntynyt jäänne toissa vuosituhannelta. Sen sijaan AMKeissa joustetaan jo erittäin hyvin ja rakennetaan aiemmin opitun tunnistamisesta, työelämässä opiskelusta ym. sopiva monimuoto-paketti. Verkko-opiskelu on lähes ainoa kunnolla mahdollinen väylä työssä käyvälle saada yliopistotutkinto käytyä. 

Vierailija
51/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein maisterin tutkinnon 8-16 työn ohessa, mutta opinnot kestivät 7 vuotta. Valmistuin 2015. Tein paljon opintoja kesäyliopistossa ja avoimen puolella. Valitsin sivuaineenikin sillä perusteella että opiskelu onnistuu.

Vierailija
52/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voitaisi myöntää kaikille 30v täyttäneille se yliopistotutkinto, jonka he haluavat, mutta eivät voi suorittaa, koska ei ole aikaa? Tavisopiskelijat voisi viettää luennoilla päivät, eihän heillä ole kuin aikaa, mutta me muut saisimme vaikka FM-tutkinnon ja aineenopettajan pätevyyden kertomalla, että ei nyt vaan ehdi luennoille, kun ne on väärään aikaan.

Vierailija
53/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voitaisi myöntää kaikille 30v täyttäneille se yliopistotutkinto, jonka he haluavat, mutta eivät voi suorittaa, koska ei ole aikaa? Tavisopiskelijat voisi viettää luennoilla päivät, eihän heillä ole kuin aikaa, mutta me muut saisimme vaikka FM-tutkinnon ja aineenopettajan pätevyyden kertomalla, että ei nyt vaan ehdi luennoille, kun ne on väärään aikaan.

Mulle kyllä ihan riittäisi se, että avoimen kurssit alkaisi vähän myöhemmin. Mutta onhan se ongelma sitten muillakin, toisilla kun työaika loppuu vasta klo 17. Nykyään myös joustamaton työpaikka ei ole kovin yleistä, varsinkaan minun alallani. 

Vierailija
54/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niiden luentojen videointi ratkaisi monta asiaa. Voisi opiskella ajasta ja paikasta riippumatta.

Vierailija
55/55 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin työn ohessa, kandiin asti tosin kävin töissä vain 20h viikossa, mutta harvemmin kävin luennoilla. Luentomateriaalit tulevat nykyään onneksi moodleen, ei tarvitse käydä kopioimassa prujuja... luennoilla istumista en koe mitenkään hyödyllisenä, suurin osa opiskelusta tapahtuu vapaa-ajalla itsenäisesti. Opiskelijatapahtumissa kävin minkä ehdin.

Maisterin ohella tein täyspäiväsesti töitä. Illat ja lauantait oli opiskelulle, sunnuntait lepäsin. Gradun kirjoitin kolmessa kuukaudessa ennen töiden alkua: joka päivä klo 4-8 aamulla kirjoitin, tutkin tai etsin tietoa sitä varten. Hyvin onnistui! Arvosana oli C eli ei nyt ihan huippua, mutta olen silti tyytyväinen. Tsemppiä ap:lle!