Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltakyläilijät

Ransu
13.08.2017 |

MIhin aikaan teille voi tulla vieraita kylään? Yllätysvieraita?
MIhin aikaan itse menette vielä kyläileen kavereille, sukulaisiin?

Mä olen sitä mieltä, ettei kovin myöhään illalla sovi mennä ihmisiin, ellei sitä ole etukäteen sovittu. Ihmisillä on iltaisin omat juttunsa, niin on epäkohteliasta paukauttaa yllättäen kylään. Pitäisi osata ajatella sen verran, että kyläpaikassa ollaan jo iltatouhuissa esim. klo 20.00 jälkeen, ettei sinne sovi sännätä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaista yllätysiltakyläilyä vielä harrastetaan? Omilla asuinseuduillani täysin tuntematon käsite.

Vierailija
2/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen ei ole sopivaa mennä mihinkään aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, yllätysvieraat, yöks!!

Vierailija
4/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.

Kyllä näitä vielä vaan on. Tulevat matkan takaa ja soittavat jos soittavat n. 20 km ennen perille pääsyä. Että jos soittaisivat edes ennen lähtöänsä, mutta kun ei.

Samoilla ihmisillä ei edes sovitut ajat koskaan pidä. Eivät kerta kaikkiaan tule annettuun aikaan vaan vasta illalla.

Omituista käytöstä vai ihan normaalia? Pitääkö heidän tapansa vaan vieraanvaraisesti hyväksyä? Miksi kukaan ei kunnioita mun tapojani?

Yleensäkin, kuinka myöhään ihmisiin voi mennä kyläileen?

Mun mielestä ilta on perheen (sinkunkin) omaa aikaa ja sitä tulee kunnioittaa. Ihmisillä on nukkumaanmenoaikoja ja sen sellaista. Vierailut tulee tehdä päivällä.

Siksi kyselen, kun ajattelin, mikä on sopivaa ja mikä ei. Kun jos tämmöinen on käytöstapojen puutetta, niin olen ajatellut sanoa asiasta. Mutta jos ihan tavallista, niin kestän jatkossakin.

Vierailija
5/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua yllätys vieraita ja itse vierailen kutsusta. Asun Hgissä. Onneksi on ovikoodi.

Vierailija
6/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sopivaa. Sinulla on oikeus päättää oman kotisi säännöistä. Seuraavan puhelun tullessa jätä vastaamatta (ja lähetä aamulla viesti että olit jo nukkumassa), tai kerro valkoinen valhe että olet jossain toisella puolella Suomea. Kyllä ne parin hukkamatkan jälkeen oppii.

Vierailija
7/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua yllätysvieraita koskaan...en päivällä enkä illalla. Jos joku kutsuu itsensä kylään parin minuutin varoitusajalla niin minulla ei ole mitään ongelmaa sanoa että valitettavasti nyt ei sovi ja nähdään joku toinen kerta ja heippa. Ei selityksiä tai vänkäämistä.

Vierailija
8/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennä ihmisiin?? :DDD öööö...

Vierailija
9/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihan isojen kaupnkien asukkaista. Ja aikuisista ihmisistä. Ei siis mistään 18-vuotiaista juuri kortin saaneista, jotka innokkaina ajelevat ja poikkeavat.

Näille ihan tapa tulla aina myöhässä ja myöhäiseen ajankohtaan. On mulla mennyt seuraava työpäiväkin joskus pilalle, kun on paukauttanut yllättäen vieraita klo 21.00 jälkeen. Aikatauluja eli annettuja aikoja eivät vaan noudata. Esim. synttäreiltä myöhästytään aina tuntitolkulla.

Mä en ymmärrä tällaista ollenkaan. Mitä tämä tällainen tapa on?

Olen ajatellut tästä nyt sanoa, mutta riidellä en halua. Siksi halusin ensin kartoittaa, että olenko mä ennenkuulumattoman nipo ja tuollaiset vierailut on ihan normaalia.

Vierailija
10/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennä ihmisiin?? :DDD öööö...

Tämän seudun puhekiletä. Kyläluuta käy ihmisissä :D

Mihin aikaan on soveliasta käydä ihmisissä... no nyt se naurattaa, mutta ihan tulee sujuvasti aivoistani :D

Vierailija
11/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna minä en ap myöskään ymmärrä sinua. Miksi annat kyläilijöiden tulla noin myöhään? Ei asiasta tarvitse riidellä, sanot vain "nyt ei sovi, mä oon menossa jo nukkumaan".

Ihan ystävyydellä, sulla on vääristynyt käsitys ihmisten rajoista, jos oman itsesi arvostaminen tuntuu sinusta riidan haastamiselta. Sinun ei myöskään tarvitse saada enemmistön mielipidettä, koska sillä ei ole väliä mitä enemmistö haluaa, vaan mitä SINÄ haluat! Sinun ei tarvitse taipua vierailijoiden tai enemmistön tahtoon, kun kyse on siitä, ketä kotiisi päästät ja milloin.

Vierailija
12/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua saattaa iltaisin pelkkä puhelukin ärsyttää, Ainakin, jos kyseessä on ihminen, jonka puheluiden tiedän kokemuksesta  venyvän pitkiksi. Ei ole sitä, ettenkö mielelläni joskus tämän ihmisen kanssa juttele, mutta aina ei vaan huvita, tai on katsomassa just jotain lemppariohjelmaa. Miksi tuntuu aina niin töykeältä sanoa, että hei, jutellaan joku toinen kerta, nyt ei jaksa?

Vierailija
13/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna minä en ap myöskään ymmärrä sinua. Miksi annat kyläilijöiden tulla noin myöhään? Ei asiasta tarvitse riidellä, sanot vain "nyt ei sovi, mä oon menossa jo nukkumaan".

Ihan ystävyydellä, sulla on vääristynyt käsitys ihmisten rajoista, jos oman itsesi arvostaminen tuntuu sinusta riidan haastamiselta. Sinun ei myöskään tarvitse saada enemmistön mielipidettä, koska sillä ei ole väliä mitä enemmistö haluaa, vaan mitä SINÄ haluat! Sinun ei tarvitse taipua vierailijoiden tai enemmistön tahtoon, kun kyse on siitä, ketä kotiisi päästät ja milloin.

Kyse on puolisoni aikuisista lapsista. Ei minulta kysytä tässä asiassa mitään. Ei ne puhelut minulle tule vaan tälle vanhemmalle, joka on kykenemätön sanomaan lapsilleen "ei sovi". 

Jopa lomallani tulivat ja tietenkin lyhyellä varoitusajalla, vaikka olin selkeästi ilmoittanut puolisolleni, tälle vanhemmalleen, että nyt ei vaan sovi (ollut vähän rankkoja aikoja, lyhyt loma, halusin vaan levätä). Ei pystynyt sanoon "ei" heille. Ja ilmestyivät lomallani siis mökille, eikä edes yhteiselle mökille. Joka kesäiset vieraat. Itsehän en kutsu ketään paria tuntia pidemmäksi aikaa, koska haluan olla rauhassa siellä ja noilta ei sitten enää jää aikaa omille vierailleni, että jäisi aikaa itselleni.

Näille vierailijoille on siis täysin yhdentekevää, vaikka menisinkin nukkuun ja nukkuminenhan ei onnistu, jos tupa on täynnä telkkarin pauhua ja kovaäänistä keskustelua (pieni asunto). Muuten ihan ok lapset, mutta tämä asia hiertää mua. Niin, ja mä käyn töissä arkisin, että arkiyövieraat ei siksikään mulle sopisi. Ja kyllä täällä käydä saa, kun vaan tekisi sen normiaikojen puitteissa. Ei mulla näitä ihmisiä vastaan ole mitään, vaan heidän aikataulujansa.

Mä olen ajatellut, olenko mä se outo, kun pidän tätä asiaa ongelmana (mulle se onkin)... ja huono itsetuntokin on.

Vierailija
14/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua saattaa iltaisin pelkkä puhelukin ärsyttää, Ainakin, jos kyseessä on ihminen, jonka puheluiden tiedän kokemuksesta  venyvän pitkiksi. Ei ole sitä, ettenkö mielelläni joskus tämän ihmisen kanssa juttele, mutta aina ei vaan huvita, tai on katsomassa just jotain lemppariohjelmaa. Miksi tuntuu aina niin töykeältä sanoa, että hei, jutellaan joku toinen kerta, nyt ei jaksa?

No joo, mä olen lisäksi huono puhuun puhelimessa. Iltaisin en soita puheluita klo 20.00 jälkeen, koska ystävilläni on pieniä lapsia ja iltatohinoita. Eikä mullekaan kukaan soita, ellei ole joku hätätilanne (isä sairas tms.). Iltaa kunnioitetaan mun suku- ja ystäväpiirissä perheen omana aikana.

Vierailija
15/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempani. Pyhäaamuna oven takana 5.30.

Vierailija
16/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempani. Pyhäaamuna oven takana 5.30.

Toinen ääripää.  Mutta vastaava tilanne.

Vierailija
17/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin, mitä sinä tekisit, kun yllätysvieraat ajaisivat pihaasi klo 20.30? Sanoisitko vain että menkää pois? Sinulla ei taida olla paljon ystäviä ja tuttavia?

Vierailija
18/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota vastaan mihinkään aikaan. En ylipäänsä sovi vierailuja kotiini vaan tapaan ystäviäni kahviloissa tai ravintoloissa.

Vierailija
19/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ransu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on puolisoni aikuisista lapsista. Ei minulta kysytä tässä asiassa mitään. Ei ne puhelut minulle tule vaan tälle vanhemmalle, joka on kykenemätön sanomaan lapsilleen "ei sovi". 

Jopa lomallani tulivat ja tietenkin lyhyellä varoitusajalla, vaikka olin selkeästi ilmoittanut puolisolleni, tälle vanhemmalleen, että nyt ei vaan sovi (ollut vähän rankkoja aikoja, lyhyt loma, halusin vaan levätä). Ei pystynyt sanoon "ei" heille. Ja ilmestyivät lomallani siis mökille, eikä edes yhteiselle mökille. Joka kesäiset vieraat. Itsehän en kutsu ketään paria tuntia pidemmäksi aikaa, koska haluan olla rauhassa siellä ja noilta ei sitten enää jää aikaa omille vierailleni, että jäisi aikaa itselleni.

Näille vierailijoille on siis täysin yhdentekevää, vaikka menisinkin nukkuun ja nukkuminenhan ei onnistu, jos tupa on täynnä telkkarin pauhua ja kovaäänistä keskustelua (pieni asunto). Muuten ihan ok lapset, mutta tämä asia hiertää mua. Niin, ja mä käyn töissä arkisin, että arkiyövieraat ei siksikään mulle sopisi. Ja kyllä täällä käydä saa, kun vaan tekisi sen normiaikojen puitteissa. Ei mulla näitä ihmisiä vastaan ole mitään, vaan heidän aikataulujansa.

Mä olen ajatellut, olenko mä se outo, kun pidän tätä asiaa ongelmana (mulle se onkin)... ja huono itsetuntokin on.

Tämä menikin vähän eri asiaksi. Omasta mielestäni lapset (myös puolison lapset) kuuluvat perheeseen, ja saavat tulla ja mennä mihin aikaan hyvänsä. En myöskään katso velvollisuudekseni passata ja viihdyttää heitä. Teillä näyttää olevan eri meininki.

Vierailija
20/24 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, kyse on siis puolison aikuisista lapsista! Heille on ilmeisesti siis jäänyt se illuusio, että ovat tervetulleita "kotiin" äidin tai isin luokse milloin vain haluavat tulla. Ei tämä ole aikuisten lasten tapauksessa mitenkään tavatonta. Heidän kanssaan on tärkeää nätististi keskustella, ettette pidä 1. yllätysvierailuista 2. iltavierailuista 3. sovittujen aikojen venymisestä, mutta se ei tarkoita, etteivätkö he olisi tervetulleta kylään aina kun niin yhdessä ennalta sovitaan.

Jos puoliso kieltää käymästä tätä keskustelua lastensa kanssa, tekisin heidän seuraavalla vierailullaan niin, että pukisin pikapikaa yöpuvun päälle, pesisin näyttävästi hampaita heidän kuullen ja painuisin haukotellen nukkumaan "kun on niin myöhä jo ja ollut pitkä ja raskas päivä". Vaikka oikeasti painuisin vaan hyvissä ajoin sänkyyn kirjan kanssa. Ehkä tajuaisivat?

Myös synttärijuhlien yms. osalta voi aivan hyvin antaa aikahaarukan, esim. kutsumme teidät klo 14 - 17 väliseksi ajaksi. Luulisi tajuavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä