Olen keittämässä oikeaa lihalientä. Haluatko kysyä tai kommentoida jotain?
Kommentit (8)
Itse olen miettinyt, jos voisi tehdä "oikotien onneen" käyttämällä lihaa (ei luita).
niiden sisältämä natriumglutamaatti on oikeasti aika myrkyllistä. Siksi teen kaiken ruokani nykyään ilman sitä.
Kerro mistä aineista teet? Keitätkö montakin tuntia? Itse olen miettinyt, jos voisi tehdä "oikotien onneen" käyttämällä lihaa (ei luita).
Nimittäin kypsistä tai ruskistetuista luista tulee se kaikkein paras liemi. Lihaa ei lihaliemessä tarvitse olla välttämättä yhtään.
Nytkin kiehuu grillikyljestä ylijääneet luut, jossa lihaa vain homeopaattinen määrä. Luut laitoin kylmään veteen, johon kaveriksi reippaasti mustapippureita, maustepippureita, laakeronlehtiä, yhden valkosipulinkynnen, kaksi pestyä mutta kuorimatonta porkkanaa, merisuolaa ja valkoviinietikkaa.
Etikka ja suola ovat tärkeitä siksi, että niiden avulla luista tulee liemeen luuaineksen sisältämiä mineraaleja kuten magnesiumia ja kalsiumia. Sitten vaan keittämään. Itse keitän possun ja naudanluita reilut kolme tuntia, broirelinraadolle riittää hätäpääiselle reilut parikin tuntia. Mausteet broilerliemeet ovat mulla ihan samat kuin lihaliemeenkin. Valmis liemi tietenkin siivilöidään ja vettä voi lisätä keiton aikana jos on tarvis.
Ja todellakin. Mikä mainio keiton ja kastikkeen pohja hyvä oikea liemi onkaan. Kun on sen makuun päässyt, niin paluuta ei liemikuutioaikaan ole vaikkei niin välittäisi terveysasioistakaan. Lientä voi myös pakastaa, jos kaikelle ei ole käyttöä heti.
mitä tuli, meni heti kastikkeeseen.
Mutta luun paahdoin liharoippeineen kun kinkku oli syöty, ja pakastin sen. Sittemmin laitoin sen kirveellä kahtia, ja keitin siitä sitten liemen kuten tuossa jo aikasemmin kuvasin. Liemi on hyvä maustaa aika neutraalisti, että siitä voi tehdä erilaisia ruokia.
etten ole koskaan porsaanluista lientä keittänyt.
Meille opetettiin aikoinaan niin ettei possunluita kannata käyttää vaan naudanluita. Lihaliemeen ei kuulu valkosipuli joten sitäkään en käytä.
Hyvää lientä siitä tulee, ei ehkä yhtä tummaa kuin naudasta mutta hyvää silti. Ja tosiaan, valkosipuli ei ole pakollinen enkä itsekään tee mitenkään vahvasti valkosipuloitua lientä mutta kun sitä useimpiin lihaliemipohjaisiin liemiin muutenkin laitan, niin yhden kynnen sinne tipautan jos en sitten ihan tavallista sipulinpuolikasta.
ap
liemen tekoon.
Mutta ei sitten :-)
ap