Veijo

Mitkä on mahdollisuudet saada työpaikka, jos ei vielä 35-vuotiaana ollut missään palkallisessa töissä (vain työharjoitteluissa)? Koulutus on AMK-tasoinen.

• ylös 4
  • alas 0

Kommentit (4)

Vierailija

Valitettavasti sun työura on ohi. Anteeksi jos ei rahaa heittäydy täysipäiväiseksi yhteiskunnan elätiksi.
Tämä on karuu totuus

Vierailija

Itse särähtää jo omanikäisten työhistorian olemattomuus. Olen 22 vuotta ja käynyt kesätöissä 15-vuotiaasta asti ja nyt "aikuisena" opiskelujen ohella töissä. 

Sukulaiseni vietti 10 vuotta yliopistolla ja sai juuri KTM paperit ulos, eipä näy töitä kun ei ole työkokemusta. Viimeksi oikeissa töissä ehkä alaikäisenä kylän kaupalla. Ikää 33v. 

Jos olisin itse työnantaja ja tarjolla olisi 25-vuotias ja 35-vuotias samaan aikaan valmistuneet henkilöt, vaikka vielä samaa sukupuoltakin. Molemmat ovat pätevän oloisia ja heistä huokuu motivaatio. 25-vuotiaalla on oman alan työkokemusta, vaikka vain kesätöistä ja harjoitteluista. 35-vuotiaalla on vain harjoittelut eikä ole koskaan ollut "oikeissa" töissä. Valitsisin kyllä sen kummalla on kokemusta. Vaikka 25-vuotias todennäköisemmin tekee niitä lapsia ja jää pois töistä, niin hänellä on todennäköisesti enemmän työvuosia jäljellä kaikesta huolimatta. Monessa asiassa vanhemman elämänkokemus on hyödyksi, niin amk-tason töissä yleensä käytännön osaaminen on jutun avain. Jos 35-vuotias omaa selkeästi paremmat taidot, niin silloin työkokemuksen puute saattaisi olla vain mitättömyys. 

Mutta nykypäivänä työnantajat hakevat nuorta verta työpaikkoihinsa. Itse olen saanut jokaisen hakemani työn aikuisiällä ja kattavaa työkokemustani alani eri osa-alueilta arvostetaan paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos heittäytyy pessimistiksi, ei töitä kannata hakea minkään ikäisenä, kun joka paikkaan on monta hakijaa ja pieni onnistumisen todennäköisyys. 

On täysin ymmärrettävää miettiä tuollaisia asioita, mutta jos työllistyminen kiinnostaa, pitää vain tiedottaa olemassaolostaan työnantajille, perustaa oma yritys, muuttaa ulkomaille tai mitä kenenkin tapauksessa. Jos toimeentuloasiat on kunnossa eikä ole pakkotyöllistystahojen mielivallan alainen, voi eräänä välimuotona perustaa vaikka oman yhdistyksen ja järjestää yleishyödyllistä toimintaa yleisölle. Siitä kukaan ei voi syrjiä tai potkia sinua pois vedoten milloin mihinkin. 

Muistetaan että työnantajalle voi tulla alemmuuskompleksi MYÖS palkkatyötä tekemättömästä 35 vuotiaasta monestakin eri syystä ja sitä kompleksia käsitellään jättämällä työpaikka antamatta tai tekemällä asiat vaikeiksi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse särähtää jo omanikäisten työhistorian olemattomuus. Olen 22 vuotta ja käynyt kesätöissä 15-vuotiaasta asti ja nyt "aikuisena" opiskelujen ohella töissä. 

Sukulaiseni vietti 10 vuotta yliopistolla ja sai juuri KTM paperit ulos, eipä näy töitä kun ei ole työkokemusta. Viimeksi oikeissa töissä ehkä alaikäisenä kylän kaupalla. Ikää 33v. 

Jos olisin itse työnantaja ja tarjolla olisi 25-vuotias ja 35-vuotias samaan aikaan valmistuneet henkilöt, vaikka vielä samaa sukupuoltakin. Molemmat ovat pätevän oloisia ja heistä huokuu motivaatio. 25-vuotiaalla on oman alan työkokemusta, vaikka vain kesätöistä ja harjoitteluista. 35-vuotiaalla on vain harjoittelut eikä ole koskaan ollut "oikeissa" töissä. Valitsisin kyllä sen kummalla on kokemusta. Vaikka 25-vuotias todennäköisemmin tekee niitä lapsia ja jää pois töistä, niin hänellä on todennäköisesti enemmän työvuosia jäljellä kaikesta huolimatta. Monessa asiassa vanhemman elämänkokemus on hyödyksi, niin amk-tason töissä yleensä käytännön osaaminen on jutun avain. Jos 35-vuotias omaa selkeästi paremmat taidot, niin silloin työkokemuksen puute saattaisi olla vain mitättömyys. 

Mutta nykypäivänä työnantajat hakevat nuorta verta työpaikkoihinsa. Itse olen saanut jokaisen hakemani työn aikuisiällä ja kattavaa työkokemustani alani eri osa-alueilta arvostetaan paljon. 

Entä jos 35v on ollut opiskelun ohella alansa töissä ja sen takia valmistuminen viivästynyt useita vuosia? 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.