Onko partio hyvä harrastus 7-vuotiaalle tytölle?
Tyttäremme on puhunut partion aloittamisesta samassa ryhmässä jossa on hänen kaverinsa. Tyttö täyttää lokakuussa 8 vuotta. Kenelläkään perheestämme ei ole partiotaustaa. Apuja?
Kommentit (38)
Hyvä harrastus on. Oma tyttöni aloitti 7-vuotiaana. Myöhemmin aikuisena sai työpaikankin, koska oli ollut partiolainen ja VPK lainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut partiossa ja siellä kyllä osattiin kiusata, ihan isompienkin toimesta. Toisaalta partiossa kuten muuallakin parhaita kavereita on ne, jotka ei tykkää koko jutusta ja kerääntyvät muista erilleen siitä syystä. Vastarinta yhdistää.
Pedofiiliepäilyjähän partiossa sittrn on jonkun verran, varsinkin poikapartiopuolellea...
niin, parempi ettei myöskään harrasta mitään urheilua koska maailmalta löytyy paljon esimerkkejä mm. pedofiilivalmentajista, oikeastaan soittoharrastus on vielä pahempi, koska siinä lapsi on usein kahdestaan opettajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen hihhulipartiossa olette olleet jos uskonto ollut jotenkin isossa osassa?
Mun lapsen ryhmässä (seikkailijoita) ei ole yhtään kirkkoon kuuluvaa lasta. Partiokirkko järjestetään 1-2 kertaa vuodessa, mutta se on täysin vapaaehtoinen. Roihullakin (suurleiri viime vuonna) oli uskonnollisille tilaisuuksille aina vaihtoehtoista ohjelmaa.
72 % suomalaisista sattuu kuulumaan evlut kirkkoon ja siihen päälle muut. Että aika vähemmistöä olet.
Niin, entä sitten? Nyt oli vain kyse siitä miten uskonnollinen harrastus partio on. Ei todellakaan tarvitse kuulua kirkkoon harrastaakseen partiota. Toisekseen nykyisin partiossa on myös paljon muiden uskontojen kuin kristinuskon edustajia.
Onko yllätys että henkeen ja vereen partiolaiset puolustavat omaa aatettaan? Onko yllätys että nämä ovat viimeisiä tunnustamaan partioliikkeen väärinkäytökset?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boy_Scouts_of_America_membership_contro…
Partiolaisuus on aate siinä uusnatsismi, skientologia ja crossfit.
Mitäs väärinkäytöksiä Suomessa sitten on sattunut? Kannatta nyt muistaa että kyse on maailmanlaajuisesti todella suositusta harrastuksesta joten ihan varmasti joukkoon vai mahtua vaikka mitä. Joka maalla on kuitenkin omantyylisensä partio, omat toimintatapansa jne. Partojohtajista nykyään iso osa aloittaa partiossa vasta sitten kun oma lapsi on partioiässä joten mitään aivopesuakaan ei oikein ole voinut tapahtua.
Partio on juuri siitä turvallinen harrastus että esim. leireillä mukana on aina useita aikuisia, jos joku käyttäytyisi epäasiallisesti niin kyllä se nopeasti tulisi ilmi.
Partiolainen on myös hyvä kumppani parisuhteessa mottona "aina valmis". Partiotaustaiset eivät pihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys että henkeen ja vereen partiolaiset puolustavat omaa aatettaan? Onko yllätys että nämä ovat viimeisiä tunnustamaan partioliikkeen väärinkäytökset?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boy_Scouts_of_America_membership_contro…
Miten yksi yhdysvaltalaisista partioliikkeistä vaikuttaa harrastukseen Suomessa? Ateisteista ja homoista sen verran, että partiota vielä harrastaessani oli johtajissa ateisteja ja eräs lippukuntien välinen naispari ilman mitään ongelmia.
Itse olin hetken partiossa mutta vähän turhautti se että suurin osa ajasta meni istuessa. Leirillä oli kivaa mutta olin aivan jäässä kun en ollut tajunnut pakata lämmintä. Olin jo 14 v. varmaan Vanhempien täytyy siis olla myös aika aktiivisia partion toiminnassa.
Lisäksi poikani on ollut partiossa ja kyllästyi koska oltiin paljon sisällä eikä menty juurikaan luontoon. Ja ainakin siinä partiossa marssin harjoittelu otettiin liian vakavasti. Lisäksi marssiin liitty koskenrannassa tapahtuma jossa oli pakko seistä pitkään kuumassa helteessä. Ei saanut istua. Ja siinä tarvii jonkunlaista hulluutta kyseiseen aatteeseen että on valmis tekemään itsestään"nörtin" muiden silmissä. Huudot ja muut oli mun mielestä outoja
Partiossa nuorille itselleen annetaan paljon vastuuta. Näiden nuorten käytännön pätevyys vaihtelee suuresti, ja sen takia myös kokemukset vaihtelevat. Käytännössä yönyliretkillä kaksi 14-vuotiasta voi olla vastuussa ryhmästä pari vuotta nuorempia lapsia.
Parhaimmillaan partio on sitä, että ryhmässä opitaan monipuolisia erätaitoja. Pahimmillaan sitä, että joukko alaikäisiä ryyppää keskenään. Minulla on kokemusta molemmista (vaikka en ryypännytkään itse, vaan katsoin sitä vain vierestä. Mutta tämä kuitenkin tapahtui ihan virallisella lippukunnan retkellä eikä missään epävirallisessa yhteydessä.)
Lapseni 12 v on ollut 8 vuotiaasta asti partiossa ja on viihtynyt hyvin. Ensimmäisenä vuotena heillä oli laiska johtaja, joten he ei juurikaan suorittaneet mitään merkkejä, mutta siitä,eteenpäin on oppinut todella hyödyllisiä taitoja. Retkillä ja leireillä on myös ollut ja viihtynyt sielläkin hyvin, oppii arvostamaan kotia ja vesivessa (oli viimeisen vesisade leirin jälkeine kommentti). Retkille ja leireille ei ole pakko osallistua, esim. tyttöni partioryhmässä on yksi lapsi, joka ei halua retkeillä, mutta käy partiossa muuten. Retkivarusteet (makuupussi, rinkka, makuualusat, kunnon sadevaatteet) maksaa jonkin verran mutta niitä nyt ei tarvitse joka vuosi uusia.
Kiusaamisesta en osaa sanoa mitään, ainakaan en ole tällaisesta kuullut. Uskoakseni sitä voi esiintyä missä tahansa harrastuksessa enkä usko että partiossa sitä esiintyisi jotenkin enemmän.
Kannattaa varmaan käydä tutustumassa ryhhmään, johon lapsi meinaa osallistua ja pyytää ryhmän ohjaajalta suunnitelma kaudelle että mitä meinaavat siellä tehdä. Ensimmäinen partiovuosi meillä oli vähän haahuilua.. ja mikä tärkeintä, lapsen oma kiinnostus on todella tärkeää. Meidän toinen lapsi on käynyt leireillä vierailupäivinä eikä halua mennä partioon " mistään hinnasta" ja toiselle se on mielekkäin harrastus.
Olen pöyristynyt näistä kommenteista. Itsekin harrastin partiota 7-vuotiaasta noin 14-vuotiaaksi enkä kyllä kokenut mitään edellä mainituista.
Minun lippukuntani oli juuri sellainen seurakunnan nuorisotiloissa majaileva mutta en kyllä muista, että uskontoa tai uskonnollisuutta olisi koskaan ollenkaan tuputettu. Leireillä oli yleensä viimeisenä päivänä joku leirijumalanpalvelus-tyyppinen juttu. Enemmän omaan muistiini on jäänyt lipunnosto ja -lasku seremoniat.
Partio on mielestäni hyvä harrastus, jos lapsesi on yhtään ulkoilmaihminen. Itselläni näin myöhemmin elämässä on ollut hyötyä niistä solmuista! :D en olisi itsekään uskonut mutta työssäni olen tarvinnut. Lisäksi ehkä sellainen terveellinen suhtautuminen luontoon ja metsään on perua partiosta. Partiossa oppii tavallisia ja hyödyllisiä taitoja kuten esim. ensiapu.
En ole itse ollut mutta kuvittelen, että joku 4H-kerho (onko sellaista enää olemassakaan :D ) on partiota vastaavaa toimintaa mutta siinä keskitytään eläinten hoitoon kun taas partiossa keskitytään eräretkeilyyn.
Ai joo ja jatkan vielä, lapseni lippukunnassa leirinnjohtajan tulee olla yli 18 v, joten alaikäiset eivät saa lähteä keskenään metsäretkelle.
Vierailija kirjoitti:
Ai joo ja jatkan vielä, lapseni lippukunnassa leirinnjohtajan tulee olla yli 18 v, joten alaikäiset eivät saa lähteä keskenään metsäretkelle.
Meidänkin lippukunnassa virallisten ohjeiden mukaan retkellä piti olla vähintään yksi 16 vuotta täyttänyt, jos retkeen kuului yöpyminen. Käytännössä sitä kierrettiin niin, että jonkun 16 vuotta täyttäneen nimi kirjoitettiin papereihin. Joskus tämä 16- vuotias oikeasti kävi varttitunnin verran illalla paikalla katsomassa, että kaikki oli kunnossa. Joskus ei sitäkään, vaan hän oli vain nimi paperissa.
Enkä todellakaan tarkoita sitä, että kaikissa lippukunnissa asiat hoidettaisiin näin. Vaan sitä, että erot lippukuntien välillä ovat suuret ja kannattaa etukäteen selvittää, miten ne tarjolla olevassa lippukunnassa oikeasti hoituvat.
Minun lapset menevät partioon, mutta heidän isänsä myös osallistuu siihen toimintaan.
Tutkinpa välissä asiaa Googlen kautta hieman - silmiini osui samantien artikkeli jenkkien partiotoiminnasta ja hyväksikäytöstä. Ikävää että tälläistä tapahtuu, mutta suomen organisaatiota ja jenkkien ei voida tässä tapauksessa ainakaan verrata mitenkään toisiinsa.
Ja olet aivan oikeassa, minä en ole nähnyt ei tarkoita ettei olisi voinut tapahtua. Enemmänkin ihmettelen etten ole mitään kuullut vaikka sosiaalinen verkosto partiomaailmassa on iso ja juorut kyllä kiertää niin siellä, kuin työ-,koulu-, sekä muissa harrasteporukoissa.