Miten jotkut aikuiset ei osaa uida?
Miten nämä selvisivät ala-asteen ja yläasteen uintireissut ja samoin miehet ketkä ovat käyneet armeijan? Eikö ne lapsenakaan kesäsin käyneet uimassa? Suomi on täynnä järviä, lampia, jokia ja merikin tulee vastaan ni ei kyllä oikein vettä voi välttää ja väittää ettei perheellä ollut varaa käyttää uimassa. Se että kelluu pinnalla ja pääsee jotenkuten eteenpäin ei ole mitään rakettitiedettä, niin ei mene jakeluun miten joku ei voi sitä edes aikuisena osata?
Kommentit (67)
Kahdesti lapsena meinasin hukkua. Oli pelottavia kokemuksia. Yläasteella kailottavat ja vastaan jankuttavat uimaopet sitten vetelivät minua edes takaisin pitkin altaan reunaa se rottinkinen hirttonaru kaulan ympärillä. Eli uiminen oli kauhistus. Lopulta eräs ikätoveri vähän opetti kun oltiin järvessä, ja viimeinkin kun olin ammattiin opiskelemassa, sen oppilaitoksen liikunnanmaikka opetti ymmärtäväisesti ja kärsivällisesti meidät pari uimataidotonta hyvään alkuun. Nykyään osaa räpiköidä koiraa ja sammakkoa, pikkuhiljaa, lyhyitä matkoja kerrallaan, ei liian syvässä vedessä. Ja nautin siitä! Mutta jos vaikka aalto pyyhkäisee yli pääni, menen paniikkiin, muisto siitä kun pää on painunut veden alle.
Itse osaan uida mutta todella huonosti jaksan uida syvässä vedessä muutamia metrejä kunnes hyydyn ja voimat loppuu, jos paikallaan yritän pysyä pinnalla niin onnistuu mutta vain hetken koska en yksinkertaisesti jaksa kauaa yleensä jos uimassa käyn niin järven rannalla jossa laituri että jos sattuu hyytymään niin on sitten lähellä päästä pois vedestä tämmöstä lyhyttä pikku matkaa mutta en todellakaan mitään pidempää lähtis kokeileen
Ei ole tarvetta, liikun ennemmin veneellä.
Minä en osaa uida. Peruskoulussa meillä ei juuri koskaan ollut uintia. Joskus jotain luokkaretkiä joiden aikana sai mennä uimaan, jos halusi, jos tämä oli mahdollista kohteessa. Valehtelin aina miksi en voi mennä uimaan. Vanhemmat eivät koskaan laittaneet minua uimakouluun, vaikka paikkakunnallamme sellainen toimi kesäisin. En tiedä miksi. Nyt aikuisena olen miettinyt, että hakeutuisin aikuisten uimakouluun.
Itse ainakin pelasin lapsuuden nintendoa ja uiminen tuntui vastenmieliseltä ajatukselta. Jätin aina väliin kun perhe meni uimaan ja pelasin nintendoa.
Aika harva osaa pelata nintendoa yhtä hyvin kuin minä sitä pelaan.
T. nintendomän
Pelkään syvää vettä. Sellainen sakea pimeä vesi, jossa jalat eivät yllä pohjaan saavat aikaan mussa karmivia inhonväreitä.
Voiko ääliömäisempää aloitusta tulla keneltäkään??
Ihmettelen miksi kukaan aikuinen EI osaa lentää!
Hyvin harvoin kyseistä taitoa on tarvinnut, ja vesilläkin on aina pelastusliivit päällä. Ei kai uimataidosta haittaakaan ole ollut, mutta henkilökohtaisesti en tykkää touhusta yhtään.
Opettelin itse uimaan järvessä yli 20 vuotiaana. Vanhempani eivät osanneet uida, eikä heillä ollut aikaa viedä minua rannalle. Minäkin jouduin sokerijuurikaspellolle jo 6 vuotiaana harventamaan. Maalla ei ollut uimahalleja. Osaan uida, mutta en sukeltaa. Nykyään en voi mennä kovin syvälle suonenvetotaipumuksen takia.
No kun eräskin kasvoi niin hemmetin nopeasti ettei aivan ehtinyt oppia lastenallasaikana kun alkuun oli muita ylivoimaisia esteitä. Lastenaltaan pitäisi olla syvempi tai pitäisi edes jossain olla allas joka on aikuistenaltaan ja lastenaltaan väliltä. Yhden sellaisen löysimmekin, juuri sopiva muuten, mutta siinä oli hyytävän kylmä vesi.
En ole mennyt ikinä uimaan koska vesi on aina kylmää sekä järvessä että uimahallissa. Kylpylän ja hotellien kuumissa jacuzzeissa olen pystynyt lämpötilan puolesta lillumaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten ikinä nähneet afrikkalaisia uinnin MM- kisoissa tai olympialaisissa?
Mistähän johtuu ettei sieltä uimareita tule, vaikka niin monella on luppoaikaa ja mahdollisuuksia merenrannalla on vaikka kuinka.
Tässä taas sellaisen ihmisen kommentti joka ei ole tainnut ruotsia pidemmällä käydä :D kokeilepa itse opetella uimaan niissä monen Afrikan maan valtamerissä, rannoilla ei tietenkään ole mitään uimavahteja, aallot voivat olla huonona päivänä kaksi kertaa korkuisesi ja jokainen valtameriä nähnyt tietää, että virtaus on kova, joten se vie sinut helposti merelle niin että heippa vaan. Siinä on rentoa opetella uimaan.
T. Monen Afrikan maan rantoja nähnyt
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä selvisivät ala-asteen ja yläasteen uintireissut
Esimerkiksi siten, että ei ollut vielä mitään ala-astetta ja yläastetta. Vaan kansakoulu ja sen päälle oppikoulu tai kansalaiskoulu.
Meillä on paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät koulussa ikinä ole joutuneet uimaan. Ei ole ollut uimahallia lähimaillakaan. Uintisesonkia on ollut kesä, eikä koulua ole ollut kesällä. Kun koulu on alkanut syyskuussa (kyllä, vasta syyskuussa), on ollut jo liian kylmä mennä johonkin järveen uimaan. Saati että toukokuussa juuri jäiden lähdettyä olisi uitu.
Ja jos vanhemmat eivät ole osanneet uida (Suomessa ihan yleinen tilanne), eivät ole opettaneet taitoa lapsilleenkaan. Ei ole pidetty tarpeellisena.
Mummoni eli viime vuosisadan alkupuolella saaristossa, jossa melkein kaikki (miehet) olivat ammatikseen kalastajia ja luotseja. Harva heistäkään oli uimataitoinen, vaikka se merellinen työ huomioon ottaen olisi ollut ihan hyvä taito hallita.
Itse lapsena uskoin, että en osaa uida, vaikka kyse olikin siitä, että en jaksa uida. Teininä löysin sellaisen uinti tyylin joka ei vie paljon ollenkaan voimia.
Nykyinen tyylini on kuin sammakkoa. Pitkiä vetoja teen rauhallisesti niin voimia ei kulu.
No kun aina on ollut jonkinlainen vene.
Pienessä maalaiskunnassa mentiin kerran kouluvuodessa bussilla kaupunkiin uimahalliin, jossa uimataidottomat värjöttelivät lastenaltaalla. Isä yritti opettaa uimaan mökillä niin, että lupasi pitää kiinni, ei pitänyt, menin joka kerta pohjaan ja sain syvän veden kammon.
Opettelin sittemmin uimaan aikuisten uimakoulussa, kun omat lapsey opettelivat uimaan lasten uimakoulussa. Pystyn uimaan kilometrin uimahallissa, mutta luonnonvesissä en senttiäkään. Ei riitä happi, kaikki menee paniikkihengitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten ikinä nähneet afrikkalaisia uinnin MM- kisoissa tai olympialaisissa?
Mistähän johtuu ettei sieltä uimareita tule, vaikka niin monella on luppoaikaa ja mahdollisuuksia merenrannalla on vaikka kuinka.
Olen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kirsty_Coventry
https://en.wikipedia.org/wiki/Oussama_Mellouli
Mutta oletko sinä koskaan nähnyt uinnin MM-kisoissa tai olympialaisissa uimaria, joka treenaisi lähinnä merivedessä?
Entä oletko koskaan tutkinut Afrikan karttaa ja miettinyt, kuinka pitkä matka keskimääräisellä afrikkalaisella on meren rannalle?
Vierailija kirjoitti:
No ei kai joku rovaniemeläinen ole koskaan nähnyt vettä!
Rovaniemen kaupungin keskustan pohjoispuolelta menee joki. Olen siellä käydessäni uinut siinä. Olihan se vähän viileää, mutta kuumana päivänä ihana viilennys. Ja kyllä, sielläkin on välillä kuumia päiviä.
Eihän uimataitoa sen enempää meillä koulussa opetettu kun vaan pari, ehkä kolme kertaa vuodessa alakoulussa, yksi kerta yläkoulussa silloinkin varmistettiin että pysyy pinnalla etteikä huku. Loppujen lopuksi en ole uimataitoa tarvinnut sen enempää, olen vesillä liikkunut veneellä ja yllätys yllätys silloinkaan ei tarvinnut uida, pelastusliivihän niitä hätätilanteita varten on keksitty jos sellainen sattuu :D. Jos joku hukkuu ja yrittää itse mennä hukkuvaa auttamaan niin onhan siinä iso todennäköisyys että itsekin hukut. Jos hukkuva on tajuissaan ja haluaa pelastautua niin räpiköi vedessä siihe malliin että vetää sutkin mukanaan.
Ei hukkuvia kamalasti uimalla pelasteta, hukkunut on sitten asia erikseen. Ehkä jos olis jotain kättä pidempää, mielellään kelluvaa jonka voisi heittää hukkuvalle, mutta itse ei kannata hukkuvan lähelle mennä, hukkuva ihminen on paniikissa ja eloonjäämisvietti päällä, järki ei toimi, hän tarttuu siihen mistä sattuu kiinni samaan ja hukkuvaa pelastamaan mennyt hukkuu helposti itsekkin siinä rytäkässä.