Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä neuvoja kiitos- miten saa lapset oikeasti tottelemaan arjen perusjutuissa?

arghhhhh
12.08.2017 |

Oikeasti kun menee hermo!!!! Nyt pliis kanssatoverit hyviä neuvoja.

Miltei jokaisen päivän perusasioiden tekeminen on meillä muksuille yhden tuskan takana, eli nämä hampaidenpesu, pukeminen, petaaminen jne. Jokaisesta asiasta saa sanoa 30 kertaa ja lopulta desibelit nousevat (mulla). Lapset kilkattaa, polkevat jalkaa, vääntävät ja vänkkäävät (yyyyh ei vielä äitiiiiiiiiii, äitiiii eiiiiii, äitiii me leikitäään, äitiiii äitiiiii), leikkivät, tanssivat, tekevät tommosia lapsille ominaisia juttuja :P Mä olen AINA opettanut (myös esimerkillä) että kun sängystä noustaan, mennään veskiin ja ne hampaat pestään sitten heti (sitten se on tehty!).

Nää tämmöset joka päiväiset vääntöaamut oikeasti pilaavat täysin mun moden ja olen alkanut täysin vihaamaan esim viikonloppuaamuja. Siis kyse ei ole sitä että vaadin että hampaat pestään klo 6 lauantaisin, meillä kun herätään aikaisintaan kasilta - ysiltä ja aamupala on kybältä, eli olemme ihan verkkaisia muuten eikä ole mitään pakkomenoja tms.

Sama juttu esikoisen huoneen kanssa. Ei saa millään pidettyä sitä siistinä, on kuin pommin jäljiltä. AINA. Hän hamstraa kaiken, ja joka paikassa pölyä ja likaa ja tuhnua ja suttua. Ja minä astmaatikkona kiitän. Ei mene jakeluun että lattialla lojuvat ovat kohta sortissa.
Oikeasti kun hedari päällä jo klo 10.30 lauantaina tän ainaisen väännön kanssa ni ei ole siistiä.

Ai niin ja pilttini siis 5v (pikkuveli) ja 9v (isosisko).

Vihaan huutamista, mutta en tykkää myös kiristyksestä jne muista "vallankäytön välineistä". Puheella pitäis mennä perille. Nyt sanoin et jos hampaita ei pestä niin karkkipäivä (tänään) unohdetaan). Alkanu tulla tämmöstä kaupankäyntiä näistä perusjutuista, mikä on musta niin syvältä.
Auttakee oi miu mau!

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana, että lapsi ei suostu pukemaan, oisko siihen jotain vinkkiä?

Kuinka vanha lapsi? Onko kysymys sisä- vai ulkovaatteista vai molemmista? Vastusteleeko lapsi, jos joku auttaa häntä pukemaan?

Vierailija
82/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha lapsi? Onko kysymys sisä- vai ulkovaatteista vai molemmista? Vastusteleeko lapsi, jos joku auttaa häntä pukemaan?

4 vuotta, ihan kaikkia vaatteita vähän vaihtelevasti. Suurempi ongelma on, ettei suostu usein itse pukemaan, antaa joskus kuitenkin pukea vaikkei läheskään aina.

Juoksee usein karkuun, huutaa, riisuu, jännittyy tikuksi niin, että pukeminen on mahdotonta.

Seuraavana päivänä saattaa ilmestyä täysin pukeutuneena omasta huoneestaan ja pukee takinkin mukisematta 🤯

Ollut aina samanlainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 vuotta, ihan kaikkia vaatteita vähän vaihtelevasti. Suurempi ongelma on, ettei suostu usein itse pukemaan, antaa joskus kuitenkin pukea vaikkei läheskään aina.

Juoksee usein karkuun, huutaa, riisuu, jännittyy tikuksi niin, että pukeminen on mahdotonta.

Seuraavana päivänä saattaa ilmestyä täysin pukeutuneena omasta huoneestaan ja pukee takinkin mukisematta 🤯

Ollut aina samanlainen.

Ensin miettisin, onko jokin syy, miksi pukeminen on niin vastenmielistä. Esim. vaate voi tuntua ikävältä lapsen päällä (aistiyliherkkyys?) tai lapsen voi oikeasti olla vaikea pukea itse (motoriset ongelmat tai hahmotusvaikeudet?). Onko jokin eri tavalla silloin, kun pukeminen sujuu helposti, esim. eri vaate tai vaatteet aseteltu valmiiksi niin, että lapsen on helpompi hahmottaa, miten pukeminen sujuu.

Toiseksi siirtäisin itsenäisen pukemisen harjoittelut tilanteisiin, joissa ei ole kiire ja joissa ollaan lähdössä lapselle mieluisaan paikkaan. Jos esim. lapsi haluaa leikkipaikalle, niin todetaan, että sinne lähdetään heti, kun lapsi on saanut vaatteet päälleen. Silloin kun on kiire, vanhempi auttaa pukemisessa.

Jos lapsi ei halua pukea ulkovaatteita, mennään ulos sisävaatteissa. Todennäköisesti aika nopeasti lapsi pukee ulkovaatteet ihan vapaaehtoisesti ja seuraavalla kerralla muistaa jo sisällä, miksi ulkovaatteet tarvitaan.

Kolmen äiti

Vierailija
84/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä riittää, että jos kauniisti pyytämällä (ihan max 3 kertaa) ei tottele niin kerran terävästi mainittu tottelemattoman nimi saa aikaan sen, että tehdään niinkuin pyydettiin.

Auktoriteetti pitää olla vaikka muuten rennosti ollaankin.

Jos ei tottele nii jotain kivaa jää tekemättä/saamatta,

eikä siitä tosiaan lipsuta niin ongelma ei toistu.

Aloitetaan noin yksi vuotiaana.

Jep, ei se minusta ole kiristämistä että on selvät säännöt. Jos tapahtuu näin -> saa sitä ja tätä. Jos ei tapahdu -> ei saa. Toki siitä pitää välillä muistuttaa ja sitten alkaa tapahtua.

Vierailija
85/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut aina samanlainen.

Ensin miettisin, onko jokin syy, miksi pukeminen on niin vastenmielistä. Esim. vaate voi tuntua ikävältä lapsen päällä (aistiyliherkkyys?) tai lapsen voi oikeasti olla vaikea pukea itse (motoriset ongelmat tai hahmotusvaikeudet?). Onko jokin eri tavalla silloin, kun pukeminen sujuu helposti, esim. eri vaate tai vaatteet aseteltu valmiiksi niin, että lapsen on helpompi hahmottaa, miten pukeminen sujuu.

Toiseksi siirtäisin itsenäisen pukemisen harjoittelut tilanteisiin, joissa ei ole kiire ja joissa ollaan lähdössä lapselle mieluisaan paikkaan. Jos esim. lapsi haluaa leikkipaikalle, niin todetaan, että sinne lähdetään heti, kun lapsi on saanut vaatteet päälleen. Silloin kun on kiire, vanhempi auttaa pukemisessa.

Jos lapsi ei halua pukea ulkovaatteita, mennään ulos sisävaatteissa. Todennäköisesti aika nopeasti lapsi pukee ulkovaatteet ihan vapaaehtoisesti ja seuraavalla kerralla muistaa jo sisällä, miksi ulkovaatteet tarvitaan.

Kolmen äiti

Ei mitään eroa mitkä vaatteet on, ei yliherkkyyksiä tai hahmottamisen ongelmaa.

Ainut ettei ole päiväkodissa jossa olisi vertaispainetta harjaantua pukemisessa.

Hoitopaikassa olen kysellyt huomaavatko he mitään erityistä lapsessa, eivät ole huomanneet mitään. Neuvolasta ei ole herännyt mitään huolta.

Yleensä laitan vaatteet esille niinkuin päiväkodissakin, ihmisen malliin josta olisi helppo sitten poimia järjestyksessä vaatteet, enkä koskaan laita liikaa vaatteita samaan läjään vaan sisävaatteet ensin ja ulkovaatteet vasta kun sisävaatteet on päällä.

Joskus ollaan vietetty koko viikonloppu sisällä kun olen sanonut lapselle, että lähdetään ulos heti kun on pukenut (ja luvannut vielä kiskalta jäätelönkin, että olisi lisähoukutinta 🤦‍♀️).

Täytyy varmaan kokeilla tota sisävaatteilla ulos menemistä, vaikka kamala huutohan siitäkin varmasti tulee lapsi kun tietää mitä pitäisi pukea, ei vaan halua :)

Vierailija
86/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut aina samanlainen.

Kolmen äiti

Ainut ettei ole päiväkodissa jossa olisi vertaispainetta harjaantua pukemisessa.

Hoitopaikassa olen kysellyt huomaavatko he mitään erityistä lapsessa, eivät ole huomanneet mitään. Neuvolasta ei ole herännyt mitään huolta.

Yleensä laitan vaatteet esille niinkuin päiväkodissakin, ihmisen malliin josta olisi helppo sitten poimia järjestyksessä vaatteet, enkä koskaan laita liikaa vaatteita samaan läjään vaan sisävaatteet ensin ja ulkovaatteet vasta kun sisävaatteet on päällä.

Joskus ollaan vietetty koko viikonloppu sisällä kun olen sanonut lapselle, että lähdetään ulos heti kun on pukenut (ja luvannut vielä kiskalta jäätelönkin, että olisi lisähoukutinta 🤦‍♀️).

Täytyy varmaan kokeilla tota sisävaatteilla ulos menemistä, vaikka kamala huutohan siitäkin varmasti tulee lapsi kun tietää mitä pitäisi pukea, ei vaan halua :)

Sujuuko pukeminen hoitopaikassa ilman ongelmia vai onko siellä samat ongelmat? Pukeeko lapsi hoitopaikassa itse? Oletko kysynyt lapselta, miksi hän ei halua pukea?

Vierailija
87/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut aina samanlainen.

Kolmen äiti

Sujuuko pukeminen hoitopaikassa ilman ongelmia vai onko siellä samat ongelmat? Pukeeko lapsi hoitopaikassa itse? Oletko kysynyt lapselta, miksi hän ei halua pukea?

Hoitopaikassa ei pueta kun kyseessä on puolipäiväinen kerho.

Olen kysynyt.

Yleisimpiä vastauksia mm.

En halua, ei, en kerro, ihan tyhmää, en halua lähteä, kakkakkapyllykakka (lausuttuna rallatellen), en osaa, sullakaan ei oo hattua/takkia/pukua/ulkohousuja/hanskoja; ja klassikko: tuijottaminen tyhjyyteen reagoimatta puheeseen.

Alkaa tuntua, että kaveri vaan ei tykkää pukemisesta 😝

Vierailija
88/89 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä silloin, kun lapsi haluaa pukea? Sujuuko se helposti vai onko kömpelöä? Jokin tuossa nyt on taustalla, miksi lapsi ei halua pukea silloinkaan, kun tiedossa olisi jotain mieluista.

Vierailija
89/89 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksen ongelmat lapsella tekee koko perheen elämän kauheaksi. Ihan hirveä vääntäminen aivan joka asiasta. Usein on tunne, kuin kivirekeä vetäisi suossa eteenpäin. Aika väsynyttä tämä on.

Esim. ihan turha kuvitella, että jos pyytää syömään ja lapsi ei ystävällisesti tulisi, jäisi ruoka välistä. Meidän lapsia on pakko syöttää todella säännöllisesti, sillä jos ruoka viivästyy, laskee verensokeri ja lapsi jumittuu täysin ja yleensä myös alkaa raivota ja raivoissaan kieltäytyy syömästä vielä tiukemmin. Vasta jollain keinolla kun on saatu ruokaa edes vähän menemään, lapsi rauhoittuu ja ikään kuin palaa tähän maailmaan. Siispä kannan fyysisesti ruokapöytään, että vältyttäisiin tuolta raivokohtaukselta.

Ne ymmärtää, jotka on kokeneet vastaavaa. Peruslasten vanhemmat voi hymistellä omiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän